Orientatie PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Goed, mijn PC zit aan de laatste loodjes. steeds meer fratsen en hij valt nog wel eens uit. (mijn vermoeden de videokaart maar dat weet ik niet zeker)

Nu ben ik niet iemand die meteen naar de winkel rent en een nieuwe gaat kopen. Ik ben even aan het kijken naar wat handig is om te doen. Dus even wat achtergrondinformatie. Mijn huidige (5jaar oude) systeem heeft:

AMD FX8350
Asrock Extreme 3 MB
16GB corsair Vengeance DDR3
MSI R9 290
2TB HDD (seagate)
250GB SSD (samsung)
Club3d 1200W bronze voeding (stickers zijn eraf dus het precieze typenummer weet ik niet meer. maar vermogen genoeg zou ik zeggen)
Als processor koeler gebruik ik een Corsair H100i met 2 Noctua NF12F's)
De hele handel zit samen met een SSD en een HDD in een CMstorm Stryker (ja dat grote witte bakbeest)

Welnu. Ik zou die PC eens een upgrade willen geven en in een andere kast willen proppen. (Vind die Fractal Define R6 wel mooi)
Maar ik wil er eigenlijk geen enorme bedragen aan uitgeven. In dat kader ben ik aan het kijken wat ik kan hergebruiken. Daarom een aantal vragen.

1. Is het verstandig om de voeding te hergebruiken? Hij doet het nog prima maar is 5 jaar oud.

2. Voor die H100i kan ik een AM4 bracket krijgen. Daarom zou ik neigen naar een Ryzen gezien die koeler nogal duur was en nog gewoon werkt. Ik zoek hierbij een goed MB in ATX formaat voor een leuke prijs (budget sws onder de 200 euro. zit een beetje te kijken in de buurt van de 150). In mijn huidige setup worden die VRM's veel te warm en dat wil ik niet meer in de volgende. Daarnaast zou ik niet meer dan 16GB geheugen erin plaatsen. Meer ga ik echt niet gebruiken. Oh en voor ik het vergeet, ondersteuning voor USB-C

3. Wat voor ryzen processor zou ik kiezen? Is een AMD R5 2600 voldoende om een GTX 1070 bij te benen of moet ik dan echt een stapje verder gaan? (ik zeg GTX1070 omdat ik hoop dat ik het nog kan uitstellen tot de release van de RTX 2060 die naar mijn verwachting op hetzelfde niveau presteert) Of moet ik dan echt een R7 hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Torakk op 24-10-2018 13:03 ]