• kiki101
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-10-2018
Mijn vraag:

HELP! Ik kom er niet uit en word duizelig van alle verschillende reviews op Youtube en forums. In 't kort: op zoek naar een iMac, Macbook Pro of Windows Laptop waarmee ik goed 4k kan editen in verschillende videobewerkingsprogramma's. Iedereen zegt iets anders, basic specs heb ik inmiddels door; intel core i7, minimaal 16GB RAM, 1TB HD+256SSD of Fusion Drive. Ik begin net, maar wil een goede keuze maken voor de toekomst en niet over een jaar denken "had ik toch maar €250 meer uitgegeven, want..." etc.

Met deze programma's werk ik:

Adobe Premiere Pro
Adobe Lightroom
Adobe After Effects
Adobe Photoshop
Final Cut Pro X
Ableton

Wat ik zelf heb gevonden:

- De APPLE MBP TB 15: i7/2.6GHz/16GB/512GB heeft de juiste specs, maar schijnt te haperen wanneer je in Premiere Pro in 4k met verschillende levels wil editen.

- Mijn budget laat niet meer toe dan rond de €3000, dus een externe 4k/IPS monitor past niet in mijn budget.

- Twijfel tussen laptop en desktop/imac ivm werken bij opdrachtgever met eigen gear.

- Kan een Macbook Pro een externe monitor aan zonder dat 'ie zichzelf opblaast wanneer zware grafische programma's als Premiere Pro worden gebruikt?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je Final Cut wil gebruiken zit je sowieso al vast aan een Mac, dat draait namelijk niet op Windows.

Wat heeft je eigen voorkeur? Wil je de machine overal mee naartoe nemen, of zit je 99% van de tijd achter een bureau? Zeer binnenkort krijgen de iMacs namelijk ook 6-core processoren (en heel misschien wel 8 core) en een groot scherm is altijd wel lekker om te hebben als je toch niet mobiel hoeft te zijn.

I reject your reality and substitute my own

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@kiki101 FCP is helemaal geoptimaliseerd voor de mac en gebruikt ook intel quicksync in de igpu van de intel cpu's voor versnelling. Dus als je veel met h264 en hevc werkt is als je een mac neemt FCP wel interessant. Als je veel met prores werkt is de mac ook wel een logische keuze.

In dat opzicht loopt premiere wat achter, ze zijn net begonnen met quicksync hardwarematig encoden van h264 en hevc op de mac, bijv.

Nu zit er in een macbook pro weer een karige 560x grafische chip, kosten ram en ssd upgraden dramatische veel geld en alles zit vastgesoldeerd...

In premiere en ook steeds meer in AE worden effecten op de gpu gerenderd, en dan is het leuk als je wat beters er in hebt zitten.

Een decked-out Dell precision 7530 is misschien wat boven je budget, 3300 ex btw ofzo, maar voor zo iets (dell/lenovo/hp workstation lappie) zou ik oneindig veel liever gaan dan zo'n crackbook "pro" :p

of een beetje stevige niet te pimpy game-laptop met een 6 core en een 1060 of 1070 oid.
bijv: deze msi. Specs zijn wel ok, uiterlijk moah...

[Voor 13% gewijzigd door maratropa op 24-10-2018 14:30]

specs

• kiki101
nelizmastr schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:58:
Als je Final Cut wil gebruiken zit je sowieso al vast aan een Mac, dat draait namelijk niet op Windows.

Wat heeft je eigen voorkeur? Wil je de machine overal mee naartoe nemen, of zit je 99% van de tijd achter een bureau? Zeer binnenkort krijgen de iMacs namelijk ook 6-core processoren (en heel misschien wel 8 core) en een groot scherm is altijd wel lekker om te hebben als je toch niet mobiel hoeft te zijn.
Over dat meenemen twijfel ik dus. Ik vind het zelf prettig om foto's te kunnen bewerken op meer plekken dan alleen mijn eigen huis, maar ik ben het hele jaar door liever thuis aan het werk dan ergens anders. Dat is prima, maar omdat ik niet weet hoe het in de toekomst gaat met opdrachtgevers, denk ik dan weer beter het zekere voor het onzekere te nemen en voor een laptop te gaan. Al is zo'n 27 inch scherm ook wel weer lekker voor het overzicht.

FCP trekt me vanwege die magnetic timeline en 'ingebouwde AE' in het programma zelf (weet even niet hoe dat heet want ben een newbie), maar aangezien licht en kleur mijn sterkste punten zijn, wil ik gebruikmaken van Premiere Pro en Final Cut alleen voor de simpelere filmpjes. Ik blijf op deze punten vastlopen in mijn keuze, vandaar wijze raad nodig. :)

• kiki101
maratropa schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:19:
@kiki101 FCP is helemaal geoptimaliseerd voor de mac en gebruikt ook intel quicksync in de igpu van de intel cpu's voor versnelling. Dus als je veel met h264 en hevc werkt is als je een mac neemt FCP wel interessant. Als je veel met prores werkt is de mac ook wel een logische keuze.

In dat opzicht loopt premiere wat achter, ze zijn net begonnen met quicksync hardwarematig encoden van h264 en hevc op de mac, bijv.

Nu zit er in een macbook pro weer een karige 560x grafische chip, kosten ram en ssd upgraden dramatische veel geld en alles zit vastgesoldeerd...

In premiere en ook steeds meer in AE worden effecten op de gpu gerenderd, en dan is het leuk als je wat beters er in hebt zitten.

Een decked-out Dell precision 7530 is misschien wat boven je budget, 3300 ex btw ofzo, maar voor zo iets (dell/lenovo/hp workstation lappie) zou ik oneindig veel liever gaan dan zo'n crackbook "pro" :p

of een beetje stevige niet te pimpy game-laptop met een 6 core en een 1060 of 1070 oid.
bijv: deze msi. Specs zijn wel ok, uiterlijk moah...
Thanks voor dit! Ik had m'n oog inderdaad al op msi-laptops laten vallen, maar die led-lampjes achter het toetsenbord vind ik ronduit lelijk (ik ben geen gamer) en leiden af. Uiterlijk telt wel een béétje mee, zeker als 'ie middenin m'n woonkamer komt te staan, maar uiteindelijk geven specs en prijs de doorslag. Ik had zelf nog dit gevonden qua desktops, maar weet niet of qua performance voor mijn werkzaamheden de een nou veel beter is dan de ander:

https://www.wehkamp.nl/hp-envy-795-0535nd-computer-16146176/?origin=basket_product_image

en

https://www.wehkamp.nl/hp-pavilion-595-p0000nd-computer-16146173/?Ntt=hp%20&type=manual&NavState=%7B%22fi%22%3A%7B%22p_ATY%22%3A%5B%22computer%22%5D%7D%7D&PI=1&PrI=3&Nrpp=96&ms=true

Budget-wise kan ik dan wel een goed scherm erbij aanschaffen, dus dat is wel aantrekkelijk, heb alleen geen zin om over 2 jaar weer met dezelfde vraag te zitten.

Ik heb nul verstand van computers en toen ik zelf ging proberen een laptop te bouwen kwam ik alsnog op de €3300 uit inderdaad, dus dat laat ik maar even zitten.

Weet jij toevallig of een MacBook Pro een extern 27-inch beeldscherm aankan terwijl 'ie premiere pro en AE op meerdere 4K-levels runt zonder vast te lopen?

Advies? :-)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:13

nelizmastr

Goed wies kapot

kiki101 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:51:
[...]

Over dat meenemen twijfel ik dus. Ik vind het zelf prettig om foto's te kunnen bewerken op meer plekken dan alleen mijn eigen huis, maar ik ben het hele jaar door liever thuis aan het werk dan ergens anders. Dat is prima, maar omdat ik niet weet hoe het in de toekomst gaat met opdrachtgevers, denk ik dan weer beter het zekere voor het onzekere te nemen en voor een laptop te gaan. Al is zo'n 27 inch scherm ook wel weer lekker voor het overzicht.
Dan wordt het qua budget idd wel wat krap. Een instap 15" MBP met 512GB SSD is al €3000 en dan heb je er verder niks bij. Idealiter zou je een oplossing willen waar je bij thuiskomst een TB dock inplugt met externe monitor toetsenbord en muis.

De 13" zelfs in quad core vorm is niet echt krachtig genoeg helaas.

I reject your reality and substitute my own

• kiki101
nelizmastr schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

Dan wordt het qua budget idd wel wat krap. Een instap 15" MBP met 512GB SSD is al €3000 en dan heb je er verder niks bij. Idealiter zou je een oplossing willen waar je bij thuiskomst een TB dock inplugt met externe monitor toetsenbord en muis.

De 13" zelfs in quad core vorm is niet echt krachtig genoeg helaas.
Ik zag inderdaad de 15" MBP, punt is dat ik daar reviews over heb gekeken waarin dus werd gezegd dat als je in adobe premiere op meer dan twee levels in 4k edit, hij gaat haperen. en dat staat me tegen. Zo'n 1TB dock kan dus wel zorgen dat 'ie gewoon z'n werk blijft doen zoals normaal als je er een extern beeldscherm aan hangt?

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05 10:04
Je kan eventueel aankomende dinsdag even afwachten voordat je wat koopt. Er is een Mac / iPad event in New York. Mogelijk krijgen de Mac Mini's een grote update en kan je daarnaar kijken. Dit is natuurlijk speculatie, voor het zelfde geld kondigen ze alleen een iPad pro aan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee