• SupriZe
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-05 08:02
Hallo tweakers,

Ik ben al enige tijd aan het stoeien met het Wifi netwerk bij ons thuis. Momenteel komt het internet binnen via de "geweldige" Experia Box van KPN. Deze dient zowel voor router als modem. Op dit moment is er op deze experia box een grote Switch aangesloten van TP-Link, waarvanuit meerdere kamers worden verzien van bekabeld netwerk. Tevens zijn op 2 andere plekken in dit huis routers opgesteld. (1 router geeft niet genoeg range voor het huis, omdat het een L vorm heeft). Dit is een Apple router(nog van het oude systeem) en een Linksys EA6900(3 jaar geleden aangekocht). Zie visualisatie
WIFI
Wifi Overzicht

Ik heb eerder alle routers hetzelfde SSID en andere stappen uitgevoerd om te zorgen dat alles één netwerk werd. Helaas werkte dit niet goed en pakte de client nooit het goede signaal.

Tevens heb ik ook mijn routers ooit ingesteld als access points. Maar helaas werkte dit ook niet zoals ik wilde en kreeg ik problemen met NAT en bekabelde verbindingen en bleef het probleem van de verkeerde client bestaan.

Ik heb hier het een en andere over gelezen, maar lees vaak tegenstrijdige dingen. De ene zegt signaal sterkte verlagen, de andere linkrates aanpassen en de andere zweert bij Mesh.
Nu ben ik al enige tijd aan het kijken naar complete systemen of verschillende producten van het zelfde merk, omdat dit mij het beste lijkt te werken.

Ik ben erg fan van Synology (vooral van de NAS systemen) en nu was ik dus aan het kijken naar de recentelijk onthulde MR2200AC eventueel i.c.m. een RT2600AC.

Ik wil dus één router in de buurt van de meterkast plaatsen (dus onderste deel van het huis in de visualisatie) en één router in het andere deel. In totaal dus 2 AP’s.(eventueel een extra mocht het bereik niet goed genoeg zijn.) Ik heb bijna in heel het huis internetkabels liggen, dus zou graag router 1 bedraad verbinden aan router 2. (zoals nu ook het geval is). De Experia box moet wel werkende blijven voor TV, maar de wifi verbinding mag uit. (is bridge mode hier mogelijk)

Nu vroeg ik mij dus af of een MR2200AC via een bedraade verbinding kan communiceren met de RT2600AC, maar toch de voordelen van een mesh kan gebruiken voor het bepalen van de beste AP van de client?

Als er andere (of betere) oplossingen zijn voor deze situatie dan hoor ik dat graag.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:18

lier

MikroTik nerd

Mesh staat los van roaming; mesh is een oplossing waarbij de backhaul draadloos is. Niets meer en niets minder. Jij kan (gelukkig) alles bedraad aanlsuiten en hoeft dus niet te mesh-en.

Wat vaak aangeraden wordt op GoT zijn de accesspoints van Ubiquiti. Bijvoorbeeld 2x UAP-AC-Lite plaatsen op het plafond of 2 x UAP-AC-IW inbouwen in de muur. Voordeel van dit systeem is dat je alles centraal met een controller instelt en bestuurt.De Experia Box kan dan als router gebruikt worden, wireless kan je hierop uitzetten.

Overigens is het zonde om een wireless router te gebruiken als accesspoint, persoonlijk zou ik daarom de MRC2200AC links laten liggen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• SupriZe
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-05 08:02
lier schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:14:
Mesh staat los van roaming; mesh is een oplossing waarbij de backhaul draadloos is. Niets meer en niets minder. Jij kan (gelukkig) alles bedraad aanlsuiten en hoeft dus niet te mesh-en.

Wat vaak aangeraden wordt op GoT zijn de accesspoints van Ubiquiti. Bijvoorbeeld 2x UAP-AC-Lite plaatsen op het plafond of 2 x UAP-AC-IW inbouwen in de muur. Voordeel van dit systeem is dat je alles centraal met een controller instelt en bestuurt.De Experia Box kan dan als router gebruikt worden, wireless kan je hierop uitzetten.

Overigens is het zonde om een wireless router te gebruiken als accesspoint, persoonlijk zou ik daarom de MRC2200AC links laten liggen.
Bedankt voor je reactie! Ik wil het liefst mijn eigen router na de Experia Box, zodat ik meer configuratie opties heb en deze meteen dient als AP (zoals dit https://forum.kpn.com/thu...ter-de-experia-box-164983) Dus een router die samenwerkt met een access point die aan de andere kant van het huis staat. De AP aan de andere kant mag gewoon een staan variant zijn het liefst met nog een of meerdere LAN aansluitingen

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 00:42
Natuurlijk kun je er nu een bak geld tegenaan gooien en hopen dat het dan werkt, maar bovenstaande klinkt eigenlijk alsof er wellicht nog (veel) winst te halen is door te kijken wat er nu eigenlijk precies mis gaat en of dat op te lossen is. Ook gloedjenieuwe apparaten kun je verkeerd instellen...

"Ik wil het liefst mijn eigen router na de Experia Box, zodat ik meer configuratie opties heb en deze meteen dient als AP"
Zo'n apparaat heb je al, dat is je Linksys EA6900. Die kan dit prima voor je doen.

"Zie visualisatie"
Drie APs op zo'n oppervlak moet MEER dan genoeg (of wellicht zelfs teveel) zijn voor fatsoenlijk WiFi bereikt, zelfs met die L er in. Hoe staan al deze APs ingesteld qua kanalen, storen ze elkaar wellicht?

"Ik heb eerder alle routers hetzelfde SSID en andere stappen uitgevoerd om te zorgen dat alles één netwerk werd. Helaas werkte dit niet goed en pakte de client nooit het goede signaal."
WiFi roaming tussen apparaten van verschillende fabrikanten kan tricky zijn, maar kan ook -prima- werken. Hiervoor moeten wel ALLE instellingen van het WiFi (SSID, wachtwoord, authenticatie, encryptie) EXACT hetzelfde zijn ingesteld.

"Tevens heb ik ook mijn routers ooit ingesteld als access points. Maar helaas werkte dit ook niet zoals ik wilde en kreeg ik problemen met NAT en bekabelde verbindingen en bleef het probleem van de verkeerde client bestaan."
Dit klinkt alsof je je routers juist als routers was gaan instellen in plaats van als accesspoint. Als je ze echt als accesspoint instelt zijn ze niets anders dan een switch met een WiFi AP. Dan -kan- niet to NAT problemen leiden. NAT problemen ontstaan juist vaak door meerdere routers achter elkaar (NAT achter NAT).

Kijk eerst nog een analytisch wat nu echt je probleem is, en bedenkt dan welke oplossing daar het meest geschikt voor zou zijn.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Even inhakend op het verhaal uit de reacties hierboven. Ik had van dat Ubiquity spul begrepen dat die juist zelf een apparaat laten verbinden met het sterkste signaal. Maar dat is dus niet zo?
Ik heb drie AP's met dezelfde instellingen (op elke verdieping 1), maar m'n tablets en telefoons blijven altijd veel te lang op een veel te zwak signaal plakken. Ubiquity is daarvoor dus geen oplossing?

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 00:42
BounceMeister schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:04:
Even inhakend op het verhaal uit de reacties hierboven. Ik had van dat Ubiquity spul begrepen dat die juist zelf een apparaat laten verbinden met het sterkste signaal. Maar dat is dus niet zo?
Ik heb drie AP's met dezelfde instellingen (op elke verdieping 1), maar m'n tablets en telefoons blijven altijd veel te lang op een veel te zwak signaal plakken. Ubiquity is daarvoor dus geen oplossing?
Staan echt -alle- instellingen exact hetzelfde?

En ja, Ubiquity kan soms daarvoor wel een oplossing zijn, want die hebben een systeem waardoor je de instellingen centraal instelt, en dus 1) alles op alle apparaten hetzelfde is en 2) de implementatie van e.e.a. ook hetzelfde is, omdat alle apparatuur van dezelfde fabrikant is.

Maar, het kan ook prima werken met andere apparatuur (zeker als al je apparatuur van dezelfde fabrikant is, maar ook met gemengde fabrikanten). Een vereiste is wel dat alles echt goed is ingesteld, en dat geldt ook voor Ubiquity. Dat is daar alleen eenvoudiger voor elkaar te krijgen.

Overigens gebeurd het beslissen tot roamen (overstappen op een ander AP) ook bij Ubiquity nog steeds door de clients zelf (en dus niet actief door de Ubiquity apparatuur). Dat zou, mits je moderne clients hebt, echt wel redelijk ondersteunt moeten zijn.

[Voor 28% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-10-2018 22:49]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:18

lier

MikroTik nerd

BounceMeister schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:04:
Ubiquity is daarvoor dus geen oplossing?
Veel van dit soort problemen wordt veroorzaakt door radio's die te hard staan te zenden (helemaal als je de 2G radio op AUTO of HIGH zet, wat hetzelfde is). Zou jij je instellingen met ons willen delen (Show System Config, Controller - Settings - Maintenance)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee