Met zo'n instelling kan je inderdaad elke getuigenverklaring afdoen, dat is volgens mij echter geen enkel probleem voor rechtzaken, zoals jij dat beweert: Elke rechtzaak draait namelijk ook om fysiek bewijs, en verklaringen die samenhangend zijn (bijvoorbeeld ik verklaar ergens om 15:00PM op 2 augustus 2000 op het station geweest te zijn en de beveiligingscamera bewijst mijn verklaring. bovendien zag de buurman mij om 14:35PM wegrijden toen hij juist een foto van de begonias maakte met zijn digitale camera met tijdklokje erin ofzo, whatever). Immers, als getuigenverklaringen "genoeg" geweest zouden zijn, dan was fysiek bewijs en DNA tests in sommige (de meeste?) gevallen ook niet nodig, en dan was Peter R. De Vries ook niet zo spannend en werkeloos ofzo. fysiek bewijs is dus superieur en meerzeggend, dan 'maar' een getuigenverklaring. ...en we hebben in ons geval niet zomaar te maken met een conventionele misdaad, maar met iets heel raars: het paranormale. Moeten wij getuigenverklaringen van een moordgetuige evenhard serieus nemen als iemand die een elfje gezien heeft? Om zomaar een verhaal te geloven is nou niet bepaad slim, tenzij je natuurlijk goedgelovig bent natuurlijk. maar zoals Randi op een onduidelijke manier zei: "I don't have a hole in my head" Heb jij dat wel? Ik heb namelijk een gespikkelde olifant gezien. maar dat je geloof je natuurlijk niet. waarom niet? Omdat het "anders" is? Bovendien, als je die 13% in je achterkop houdt waarover ik het eerder had in mijn vorige post, dat zegt eigenlijk ook al genoeg over de goedgelovigheid.
Je zegt dat telepathie met overledenen puur met getuigenverklaringen aangetoond kunnen worden. in principe wel ja, maar als er iets via getuigenverklaringen gezegd kan worden wat bijvoorbeeld fysiek (bepaalde kenmerken in een sealed envelope) van te voren vastgelegd kan worden, dan is er niets aan de hand. Zoals Randi al in de transcript heeft duidelijk gemaakt, bestaan er zeker
duidelijke antwoorden die Rosemary had kunnen geven, maar zoals ik al zelf in mijn vorige post had aangegeven, blijft het voornamelijk maar bij vage antwoorden en eigenlijk zaken die eigenlijk heel vaak voorkomen (bijvoorbeeld: many people do have respiratory problems- it's a medical fact... "your dad died quickly- he had respiratory problems").
Randi aast op herhaalbare, fysieke experimenten. wetenschappelijke experimenten dus. Als iemand beweert
iets op commando te kunnen (in dit geval contact hebben met de doden), en het is waar, dan moet het op een of andere manier fysiek te staven zijn, onafhankelijk van anecdotes en sterke verhalen dus. Op zich best waar. immers, als ik verklaar/beweer dat de kippen van boer Schansema gekke kunstjes kunnen doen als het volle maan is, dan kan ik dat met een videocamera opnemen. Als iemand beweert informatie te kunnen krijgen van gene zijde over de bepaalde zaken waarvan het statistisch gezien is moelijk te gokken en/of wat niemand had kunnen weten, dan is dat ook in pricinpe bewijs. "ja, het beeld is heel vaag maar volgens mij is het een vrouw in middelbare leeftijd"--"dat kan bijna kloppen, mijn moeder is gestorven
net voordat ze
40 werdt

" (aangenomen dat de middelbare leeftijd rond de 35 ligt ofzo, weetikveel) telt iig. niet. Dat is de reden waarom "je hem niet kan overtuigen". In werkelijkheid is dat wel zo, als het maar redelijk is. Bovendien is "een toevallige hit" geen bewijs. als je beweert uitmuntend/goed te zijn in je gaven (omdat)/(vandaar dat) je er
geld mee verdient, dan moet je ook een rigoreuze test kunnen weerstaan vindt ik. niet dan?
Dat hij moeilijk doet over dat miljoentje is duidelijk. Het is dus op zich al moeilijk genoeg als je moet bepalen of getuigenverklaringen wel of niet correct zijn in een moordzaak met meerdere personen (raad maar waarom een rechtzaak zolang duurt, vooral als er weinig fysiek bewijs is- om maar effe terug te komen op jouw testimonials), laat staan twee personen met
vage onschrijvingen. Dat hij rigoureuze eisen stelt is omdat de claim ook rigoureus is. Bovendien (en nogmaals), lampjes met je geest kapot kunnen maken, of lepels met je geest kunnen ombuigen, of olie kunnen zoeken met een wichelroede, of een konijn uit de hoed kunnen toveren, is dat moelijk te testen? dacht het niet. een miljoentje is in dat geval zo verdiend. waar blijven die mensen dan?