Ervaringen met computerbrillen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanniey
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-07-2019
Hoi mede-Tweakers,

Mijn ogen worden de laatste tijd snel moe en droog, waarschijnlijk door het staren naar een computerscherm voor 40+ uur per week. Daarom wil ik eens een computerbril gaan proberen. Ik heb verder geen bril/lenzen en nooit eerder last van mijn ogen gehad. Mijn computerschermen staan op zo'n 40cm afstand, ter info.

Wat zijn jullie ervaringen met een computerbril?
Merkte je (positieve) verschillen sinds je de bril draagt?
Zie je de kleuren op je scherm anders met de bril (design-job, dus kleuren zijn belangrijk voor mij)?

Gr Sanniey

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Computer hardware en -accessoires vallen onder Harde waren en niet onder Consumentenelektronica. Echter weet ik niet of het daar wel helemaal thuis hoort, maar dan gok ik op Overige Hardware.

CEA > OH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21
Sanniey schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:35:
Hoi mede-Tweakers,

Mijn ogen worden de laatste tijd snel moe en droog, waarschijnlijk door het staren naar een computerscherm voor 40+ uur per week. Daarom wil ik eens een computerbril gaan proberen. Ik heb verder geen bril/lenzen en nooit eerder last van mijn ogen gehad. Mijn computerschermen staan op zo'n 40cm afstand, ter info.

Wat zijn jullie ervaringen met een computerbril?
Merkte je (positieve) verschillen sinds je de bril draagt?
Zie je de kleuren op je scherm anders met de bril (design-job, dus kleuren zijn belangrijk voor mij)?

Gr Sanniey
Ik heb zelf de Gunnar Vayper indertijd gekocht om dezelfde redenen, er zit een soort lichte focus in waardoor je zelf minder hoeft bij te stellen zeg maar.

Daarnaast filtert het het blauwe licht weg waardoor je ogen minder moe worden, de glazen zijn geel dus alles word uiteraard geliger.

Dit klinkt allemaal goed wat ik nu zeg hoor ik je denken ;), echter in de praktijk draag ik m praktisch nooit.
Ben geen bril drager, en vind het toch niet chill zo'n ding op mijn snufferd te hebben als je het niet gewend bent, daarnaast prefereer ik echte kleuren te zien ipv dat alles monotoom gelige waas krijgt.

Het model wat ik heb is wel erg licht en weegt amper wat, dat is dus een grote plus, maar wat ik al zei ben het niet gewend en je blijft toch het montuur zien in je ooghoeken en dat zijn dingen waar ik mij op een gegeven moment aan stoor als het niet moet (als ik ben niet bijziend ofzo of heb een handicap).

Je kan ook de Windows 10 blue light filter instelling gebruiken voor desktop gebruik of f.lux, koop er oogdruppels bij en dan los je het denk ik ook wel op.

Maar lijk mij icm met design niet handig omdat het uiteraard alle kleuren beinvloed waar blauw in zit.

Ik weet dat je ook niet gele computer brillen hebt maar weet daar niet veel van, ik weet dat je die gewoon bij een opticien zoals Pearle of Specsavers kan kopen. Wellicht idee om daar eens langs te gaan en te vragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Turismo op 24-10-2018 13:44 ]

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:37
Ik raad je aan om ipv een 'computerbril' te nemen je ogen te laten testen bij een opticien/dokter.

Ik had ook last van hoofdpijn en door een bril met +0.5 te nemen is dat opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
@Sanniey Allereerst inderaad even bij de opticien langs gaan om te checken of je niet toevallig een kleine afwijking hebt. De hele tijd moeten focussen is zeer vermoeiend.

Soort scherm kan ook nog flink uitmaken. Waar zit je de hele dag tegenaan te kijken? 40 centimeter afstand klinkt als erg dichtbij, ik zit gemiddeld op 60 tot 70 centimeter van m'n 27-inch monitor. Deze hangt ook aan een monitor arm zodat ik hem altijd op de goede afstand en hoek kan hangen.

Verder heb ik in Windows Night Light aangezet van zonsondergang tot zonsopgang, zodat het de kleurtemperatuur in die periode wat omlaag gaat (licht wordt minder blauwe en meer oranje). Maar dit moet je natuurlijk niet doen als je met kleur-kritisch werk bezig bent.

Tevens je scherm niet te fel zetten en zorgen egale verlichting achter je monitor met ongeveer dezelfde helderheid helpt ook erg veel.

Ook heb ik mensen horen zweren bij elke 30 minuten minimaal 30 seconden naar iets op minimaal 30 meter afstand kijken. Vuistregel, maar gewoon zo nu en dan uit het raam kijken en even ver weg focussen.

[ Voor 41% gewijzigd door Balance op 24-10-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Heb computerbrillen veelvuldig verkocht, wij deden dat zonder kleurfilter. Maar als "aangepaste" leesbril. Ogen worden hierdoor minder moe.

Het droog worden van je ogen komt doordat je minder knippert bij naar een scherm turen, hiervoor kan je kunstdruppels kopen. Dit los je niet op met een bril.

Verder is de afstand tot je monitor kort. 60-70 cm is normaal.

Ennuh goede aangemeten computerbril moet voor ruim onder de 100 euro vindbaar zijn.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanniey
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-07-2019
Thanks voor de reacties!

Ik kijk de hele dag naar drie Iiyama XU2390HS' en thuis naar twee Iiyama ProLite B2483HSU-B1DP's. Verder naar achteren plaatsen van de monitoren gaat vooralsnog niet ivm andere collega's hun monitoren, maar zal eens nagaan of hier wat aan veranderd kan worden.

De Windows nightmode wil ik niet gebruiken aangezien daardoor de kleuren te veel afwijken. Een bezoekje aan de opticien is nooit weg en zal ik binnenkort een inplannen. Wellicht heeft men daar nog tips, deze zal ik hier indien posten.
Ook heb ik mensen horen zweren bij elke 30 minuten minimaal 30 seconden naar iets op minimaal 30 meter afstand kijken. Vuistregel, maar gewoon zo nu en dan uit het raam kijken en even ver weg focussen.
Dit zal ik ook eens in gaan doen; baat het niet, schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Persoonlijk geloof ik er niet zo in.

Ik draag mijn hele leven al een bril (sinds pak 'm beet mijn 6e, ben nu 41) en hoewel ik best eens moe ben op kantoor, heb ik niet het idee dat dat op te lossen is met enig kleurfilter in mijn bril. Wel ben ik pas laatst achter een afwijking gekomen die ik waarschijnlijk al jaren heb: Mijn rechter oog staat een beetje naar beneden. Op korte afstand heb ik daar relatief weinig last van, op 2 meter en meer wel. Ook begin ik langzaam óók een + afwijking te vertonen, da's puur leeftijd. (Mijn reguliere afwijking is vrij fors, -5nogwat met een flinke cylinder en -3nogwat met een flinke cylinder.)

Zoals @Balance zegt, ik zou eerst naar een goede opticien gaan om te zien of je uberhaupt geen bril nodig hebt. Pas als dat 100% op orde is, kijken of zo'n bril iets op kan lossen en kritisch blijven. Er is ook nog zoiets als marketing en placebo effect.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:14
Mijn vrouw heeft op advies van de opticien een computerbril genomen toen ze toe was aan een leesbril. Als verpleegkundige zit ze vaak achter de computer, leest medicijn labels en doet dingen aan het bed van bewoners, dit kan allemaal met de bril op omdat deze meer bereik heeft dan een reguliere leesbril. Zitten overigens geen gekleurde glazen in, ze is er zeer tevreden over maar de eerdergenoemde 100 euro zijn we heel ruim overheen gegaan.

Geen idee van je leeftijd, bij (ruim) 40+ is de kans groot dat je aan een leesbril toe bent en een bezoek aan een opticien zou een goede eerste stap zijn.
Pagina: 1