Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gegevens op defect geheugenkaartje

Pagina: 1
Acties:

• Cybey
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14-06 11:59
Ik hoop dat ik hier in het juiste forum zit, zo niet, dan hoor ik dat graag.

Anderhalf jaar terug heb ik bij Bol.com een 32GB microSD kaartje besteld met 2 jaar fabrieksgarantie. Dit kaartje heb ik in m'n telefoon gedaan om het geheugen uit te breiden. Jammer genoeg is het kaartje, door onbekende reden, defect geraakt. Ik kan nog wel lees-acties uitvoeren, maar schrijf-acties kunnen niet meer. Dit houdt in dat ik dus geen data kan toevoegen, wijzigen of verwijderen. In zowel de telefoon als op m'n laptop heb ik geprobeerd het kaartje te 'erasen', en wordt er aangegeven dat dit gelukt is, maar de data staat daarna gewoon nog steeds netjes op het kaartje.

Mijn ervaring (ik heb zelf in electronica zaken gewerkt) met geheugenkaartjes is dat deze nooit gerepareerd worden, gezien het de kosten niet waard zijn en er ook weinig aan te repareren valt. Echter staat Bol.com er op dat ik het kaartje aanbied ter reparatie.

Hier zit voor mij het probleem: op het kaartje staan onder andere foto's, en meer informatie over mij en mijn telefoon die ik er niet af kan halen. Ik sta dus niet te popelen om dit kaartje via de post naar hen toe te sturen. Ik heb gevraagd om een getekende verklaring van hen waarin zij beloven het fysieke kaartje en de data te vernietigen, maar dit wordt geweigerd:
Bedankt voor je mail. We hebben het direct voor je na gevraagd bij de juiste afdeling. Helaas kunnen we hier niks aan doen. De verantwoordelijkheid voor je data ben jij. Dit kunnen wij hierom niet. Mijn excuses voor het ongemak.
Kan iemand mij vertellen of ik mijn consumentenrecht kan claimen en tegelijkertijd mijn privacy en recht op data kan waarborgen?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 13:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Lastige situatie.

BOL.com mag het kaartje "vorderen" om de garantie uit te voeren.

Wat je kunt doen, is bewijs vastleggen dat het kaartje defect is. Bijvoorbeeld in een video aantonen dat je wel kunt lezen, maar niet kunt schrijven naar het kaartje. Stuur dit bewijs op naar bol.com en vraag of ze op basis van dit bewijs de "reparatie" (want vervanging zal het inderdaad wel worden) in behandeling gaan nemen.

Vraag ze tevens of je het kaartje onklaar mag maken (dus nog verder defect maken) voordat je het opstuurt. Zo kan er ook geen data van gelezen worden.

De eerste stap voorkomt dat ze je garantieclaim gaan afwijzen omdat je het kaartje verder onklaar hebt gemaakt.

Onklaar maken kan met kortsluiting op de contacten, een bak met water+zeepsop of een stanleymesje.

De andere optie is je verlies nemen: een 32GB-kaartje is niet heel duur en je persoonlijke data is natuurlijk altijd meer waard.

[Voor 3% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 24-10-2018 11:47]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of www.bartonsontheweb.nl

• Cybey
Ik vind het een goede suggestie die je doet, en heb deze ook aan Bol.com voorgesteld. Ben benieuwd.
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:46:
De andere optie is je verlies nemen: een 32GB-kaartje is niet heel duur en je persoonlijke data is natuurlijk altijd meer waard.
Het zou mij niet verbazen als het hierop uit gaat komen, wat prima is op zich, maar ben ook erg benieuwd hoe dit werkt (of zou horen werken). Nu gaat het om een kaartje van een paar euro, maar had ook een kaartje van 256GB kunnen zijn (bij wijze van spreken) waarbij het verlies veel groter is.

[Voor 24% gewijzigd door Cybey op 24-10-2018 12:02]

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:05

Onklaar maken kan met kortsluiting op de contacten, een bak met water+zeepsop .
Lol, nee.

Verder zou ik persoonlijk gewoon het verlies nemen. Dat tientje is het gedoe echt niet waard.

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Cybey Ik had laatst zo'n soortgelijk iets met een wat ouder kaartje wat ik in m'n auto gebruik. Zowel de standaard tools van Microsoft alsook Apple om het ding te formatteren konden er niet veel meer mee met dezelfde resultaten als dat jij nu aangeeft.

Ik heb 't op m'n Macbook op kunnen lossen met het (gratis) SD Card Formatter tooltje van sdcard.org

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Cybey
@wimmel_1 Ga ik proberen, dank je wel!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Oh ja hoor, vaak genoeg gedaan omdat mijn toenmalige werkgever dat voorschreef :)

Een dataherstelbedrijf zou er misschien nog wat mee kunnen aanvangen (afhankelijk hoever de schade door de korsluiting doordringt in de electronica... alleen controller of ook de geheugenchip(s)) maar BOL.com of een medewerker daarvan kan dat zeker niet.

Shredden of smelten is beter, maar ik vermoed dat BOL.com daar niet mee akkoord gaat.

[Voor 45% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 24-10-2018 12:40]

• Cybey
Lastige situatie.
Wat je kunt doen, is bewijs vastleggen dat het kaartje defect is. Bijvoorbeeld in een video aantonen dat je wel kunt lezen, maar niet kunt schrijven naar het kaartje. Stuur dit bewijs op naar bol.com en vraag of ze op basis van dit bewijs de "reparatie" (want vervanging zal het inderdaad wel worden) in behandeling gaan nemen.
Bol.com heeft mij ondertussen gebeld. Ze hebben contact opgenomen met de reparatieafdeling en dit voorstel bij hen neergelegd. Er wordt aangegeven dat ze hier niet mee akkoord gaan en het kaartje fysiek willen kunnen beoordelen. Als ik het kaartje zelf onklaar maak, dan zien ze dit (natuurlijk) als gebruiksschade en valt het niet langer onder garantie.

Er werd aangegeven dat Bol zich aan de wetgeving dient te houden en nooit data op dragers zal gebruiken. Dit begrijp ik, maar dan vind ik het apart dat ze niet een verklaring afgeven waarop ze beloven het kaartje en de data te vernietigen.

• Cybey
wimmel_1 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:05:
@Cybey Ik had laatst zo'n soortgelijk iets met een wat ouder kaartje wat ik in m'n auto gebruik. Zowel de standaard tools van Microsoft alsook Apple om het ding te formatteren konden er niet veel meer mee met dezelfde resultaten als dat jij nu aangeeft.

Ik heb 't op m'n Macbook op kunnen lossen met het (gratis) SD Card Formatter tooltje van sdcard.org
[ERROR] Invalid end of sector signature: 0x0000
[ERROR] exfat_check_validate_boot_sector returned error: 22 (Invalid argument)
[ERROR] Initializing cached values failed: 22 (Invalid argument)
[ERROR] Generated invalid volume. exfat_volume_create returned: 22 (Invalid argument)
Zowel op de quick format als de overwrite format en de data staat er nog steeds op.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Cybey schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:36:
[...]

Bol.com heeft mij ondertussen gebeld. Ze hebben contact opgenomen met de reparatieafdeling en dit voorstel bij hen neergelegd. Er wordt aangegeven dat ze hier niet mee akkoord gaan en het kaartje fysiek willen kunnen beoordelen. Als ik het kaartje zelf onklaar maak, dan zien ze dit (natuurlijk) als gebruiksschade en valt het niet langer onder garantie.
Helaas staan ze hiermee wel in hun recht: je moet de verkoper de kans geven om het product te herstellen (je kunt niet eisen dat het vervangen wordt).

Jammer; het was het proberen waard.
Er werd aangegeven dat Bol zich aan de wetgeving dient te houden en nooit data op dragers zal gebruiken. Dit begrijp ik, maar dan vind ik het apart dat ze niet een verklaring afgeven waarop ze beloven het kaartje en de data te vernietigen.
Dat vind ik ook apart.

Natuurlijk is de wet duidelijk, en BOL.com als entiteit is groot genoeg dat ik aanneem dat ze de wet in interne procedures verankerd hebben, maar procedures zijn niet alleszeggend. Er hoeft maar één baldadige medewerker te zijn immers.

Alles op een rij zettend zou ik in jouw schoenen kiezen voor het verlies en een nieuw kaartje kopen. Dat is oneerlijk, maar je data is meer waard dan de drager en in dit geval zou ik het risico niet nemen.

Misschien voelt het minder erg door je te realiseren dat je in ieder geval nog bij je data kunt en dát niet kwijt bent. De drager is maar bijzaak.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:09

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Misschien kunnen ze je tegemoet komen met een kortings code bij aanschaf van een nieuwe ?
Je zal zelf moeten afwegen of jouw 'privacy' € 10,- waard is.
Meteen een tip voor de volgende keer, encrypt je opslag in je telefoon.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Cybey
Ik weet zelf niet eens wat ik heb, het is een 64GB kaartje en niet 32GB. Maar heb ondertussen al een nieuwe besteld. Ergens wist ik ook wel dat dit de uitkomst zou worden, maar vind het ook een interessant vraagstuk.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True