Windows 10 hangt kort na eerste keer opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:58
Sinds enkele weken hangt mijn Win10 machine kort nadat ik hem 's avonds de eerste keer aanzet. Inloggen gaat goed en ik kan een website openen of een programma starten, maar binnen enkele minuten begint het systeem extreem traag te worden (muis hikt van links naar rechts, geen reactie op toetsenbord input). Daarna krijg ik onherroepelijk een freeze, soms met een compleet zwart scherm. Het enige wat dan nog werkt is een harde reset. Daarna draait hij goed, ook voor langere tijd.

Wat ik heb gecheckt:
  1. Direct na het aanzetten taskmanager openen: er zijn geen programma's of processen die extreem veel CPU, mem, disk, of GPU eisen
  2. Eventlog vertoont geen enkele aanwijzing: waarschijnlijk dus een hardware oorzaak
  3. Stresstest direct na het opnieuw: loopt als een zonnetje, lijkt me dus niet PSU- of temperatuur-gerelateerd
  4. Alle software die recentelijk geïnstalleerd is verwijderen; maakt geen verschil
  5. ATi Radeon driver (er zit een MSI RX 480 Gaming 8 Gb in van pakweg 1,5 jaar oud) verwijderd en opnieuw geïnstalleerd: geen verschil
  6. Defender en Malwarebytes laten scannen: niets gevonden
  7. Goeie ouwe chkdsk gedraaid: geen errors
Ik denk zelf richting de ATi GPU, en terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat ik dan dus nog de onboard GPU zou kunnen proberen.

Hebben jullie een ander idee? Ben ik verder nog iets vergeten?

Thanks!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:00
Enki schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:16:
Sinds enkele weken hangt mijn Win10 machine kort nadat ik hem 's avonds de eerste keer aanzet. Inloggen gaat goed en ik kan een website openen of een programma starten, maar binnen enkele minuten begint het systeem extreem traag te worden (muis hikt van links naar rechts, geen reactie op toetsenbord input). Daarna krijg ik onherroepelijk een freeze, soms met een compleet zwart scherm. Het enige wat dan nog werkt is een harde reset. Daarna draait hij goed, ook voor langere tijd.

Wat ik heb gecheckt:
  1. Direct na het aanzetten taskmanager openen: er zijn geen programma's of processen die extreem veel CPU, mem, disk, of GPU eisen
  2. Eventlog vertoont geen enkele aanwijzing: waarschijnlijk dus een hardware oorzaak
  3. Stresstest direct na het opnieuw: loopt als een zonnetje, lijkt me dus niet PSU- of temperatuur-gerelateerd
  4. Alle software die recentelijk geïnstalleerd is verwijderen; maakt geen verschil
  5. ATi Radeon driver (er zit een MSI RX 480 Gaming 8 Gb in van pakweg 1,5 jaar oud) verwijderd en opnieuw geïnstalleerd: geen verschil
  6. Defender en Malwarebytes laten scannen: niets gevonden
  7. Goeie ouwe chkdsk gedraaid: geen errors
Ik denk zelf richting de ATi GPU, en terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat ik dan dus nog de onboard GPU zou kunnen proberen.

Hebben jullie een ander idee? Ben ik verder nog iets vergeten?

Thanks!
ATi Radeon driver (er zit een MSI RX 480 Gaming 8 Gb in van pakweg 1,5 jaar oud) verwijderd en opnieuw geïnstalleerd: geen verschil
Je hebt toen ook de nieuwste drivers gedownload en geinstalleerd? eventueel je chipset drivers updaten naar een nieuwe versie (als die er is)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Nog niet uitgevoerd, maar dank voor je suggestie. De laatste keer dat ik die drivers bijgewerkt heb, is al weer een jaartje geleden en tot enkele weken geleden werkten ze perfect. Zegt niets natuurlijk, een MS update kan de boel flink overhoop halen (zoals we recentelijk gezien hebben met audio en printerdrivers).

Gisterenavond wel een clean install van de meest recente ATi-driver gedaan na een complete verwijdering met DDU.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
En wat als je computer van het stroom afhaalt en dan opnieuw opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 437326

go back to basic..

uitvogelen van een probleem zonder fouten doe je alleen door zaken uit te sluiten, trek alle onnodige hardware er uit, booten, nog steeds issues? dan weet je dat je het niet hoeft te zoeken in de hardware die op je bureau ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
Sinds de clean install van de ATi-driver heb ik nog geen enkele freeze gehad. Ik zeg voorzichtig: case closed...? Dank voor de reacties!

DDU FTW! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enki
Hmmm...

Minder dan een week na mijn laatste post begon dezelfde ellende opnieuw, en toen was ik het zat. Op de ATi-kaart zat nog een paar maanden garantie, dus die heb ik aangemeld bij Amazon, teruggestuurd en het volledige aankoopbedrag teruggestort gekregen.
Diezelfde dag een EVGA 1070ti Ultra Silent gekocht en sindsdien draait alles probleemloos. En stil!

Pagina: 1