Honda Civic 1.4 stuur draait niet goed terug naar het midden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 14:27
Ik heb onlangs een Honda Civic 1.4 2003, zoeen als deze aangeschaft bij een vakgarage.
Afbeeldingslocatie: https://img.tweede-hands.net/pics/00/22/93/85/46/2c.jpg?208e63f453
Tijdens de proefrit viel mij nog niet op dat het stuur niet goed naar het midden draaide. Waarschijnlijk omdat ik maar een klein stukje op rechte stukken binnen de bebouwde kom heb gereden, of omdat ik dacht dat het gewoon wennen was.

De week nadat ik hem gekocht had begon het me steeds meer tegen te zitten. Het is net of ik lekke voorbanden heb. Bij het rijden op de snelweg moet ik continu corrigeren, omdat er geen "middenstand" is. Ook het sturen vanuit de "middenstand" gaat stroef.

De stuurbekrachtiging werkt wel, want bij in en uitparkeren en scherpe bochten nemen hoef je niet veel kracht te zetten.

Nu ben ik ermee teruggegaan, en ze hebben de wielen uitgelijnd. Ze gaven echter aan dat Honda zei dat het zo hoort bij deze auto dat deze auto geen middenpositie heeft, en het zo hoort dat het stuur niet goed terugdraait. Zonder noemenswaardige verbetering heb ik de auto weer meegenomen.

Nu had ik gelezen op een Honda forum dat de "ball bearings" voor het sturen wel eens stroef konden gaan, en het vervangen de problemen bij deze persoon oploste. Dus ik heb de auto naar de lokale garage hier gebracht om hier even na te kijken. Ook zij zeiden dat de ball bearings gewoon in orde waren, en het sturen soepel ging. De stroefheid en het niet "terug sturen" heeft als oorsprong het stuurhuis zeiden ze. En ook zij hadden een Honda dealer gebeld en die gaf ook bij hen aan dat dit "normaal" is. 8)7

Ik heb nog nooit een auto gehad of heb in een auto gereden waar het stuur niet normaal terugdraait na een bocht, en geen "centrale middenpositie van het stuur" heeft. :|

Ik kan haast niet geloven dat het echt bij deze auto hoort, zoals de Honda dealer (die was geraadpleegd) beweert. Wat denken jullie?

Heeft toevallig iemand anders een Honda Civic met elektrische stuurbekrachtiging die kan bevestigen dat dit zo hoort?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Raar verhaal. Normaal wordt je stuur gecentreerd doordat je voorwielen 'recht' komen te staan door de snelheid die je rijdt. Hoe harder, hoe rechter (denk bijv aan een fiets; hoe harder je gaat hoe makkelijker het is om met zonder handen te fietsen). Als je stilstaat, heeft geen enkele auto een 'middenstand' namelijk.

Dat heeft niks te maken met het type/model auto, of met mechanische apparaatjes in je stuurinrichting, maar alles met natuurkundige wetten.

Kan het misschien zijn dat je stuur gewoonweg scheef op de stuurkolom is gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28
Het stuur centreert nooit volledig tenzij je een Citroën met Diravi-systeem hebt.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Citroen CX Diravi power steering

Dat centreren bij jou Honda gebeurt door de krachten die op de voorwielen komen te staan bij het rijden. Maar hij zal nooit helemaal volledig centreren, het zoekende gedrag op de snelweg kan komen door slechte uitlijning van de voorwielen en/of speling in de ophanging, een versleten fuseekogel etc. Of het kan een eigenschap van deze auto zijn.

@Icephase met zonder handen :D :+

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 24-10-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
@Icephase Ja, dat dacht ik ook. Dat hij automatisch naar het midden hoort te draaien door de krachten.

@FastFred De auto was opnieuw uitgelijnd door de vakgarage, dus daar kan het niet aan liggen.
De lokale garage (een goeie) zei dat de fuseekogels in orde waren en het geheel verder soepel draait. Wat wel stroef gaat is het stuurhuis zeiden ze.

Als je op de snelweg rijdt moet je best wel kracht zetten om een beetje bij te sturen, alsof de banden slap zijn (dat zijn ze niet, de spanning is goed).

Het stuurhuis vervangen door een nieuwe kost 1200 euro, maar ze kunnen niet garanderen dat dat de klachten oplost. Ik heb dat er best voorover om de komende jaren lekker te kunnen rijden, vandaar dat ik me afvroeg of er meerdere Civic bezitters zijn die mijn klachten herkennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:46

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik rijd al lange tijd in auto's uit het hogere segment. Toen ik begin dit jaar in diverse (nieuwe) huurauto's reed met catalogusprijzen variërend tussen € 18.000 en € 35.000 viel me telkens weer op hoe slecht die stuurden. Stuk voor stuk hadden ze nauwelijks gevoel in het stuur: je kon aan de stuuruitslag nauwelijks voelen welke kant de auto op stuurde. En bovendien merkte ik bij al die auto's dat als je het stuur even losliet de auto onmiddellijk van zijn koers begon af te wijken - meestal naar rechts, maar soms ook naar links. Ik vond dat gebrek aan koersvastheid tamelijk storend. Volgens mij hadden al deze auto's elektrische stuurbekrachtiging. (In het verleden was hydraulische stuurbekrachtiging gebruikelijk, waarvan veel mensen vonden dat het meer stuurgevoel gaf dan elektrisch bekrachtigde systemen.)

Mijn - subjectieve - conclusie was dat fatsoenlijk stuurgedrag in dit prijssegment voor de meeste merken kennelijk niet zo belangrijk is. Waarschijnlijk viel mij dat des te meer op omdat ik zoveel beter gewend was.

Is dit te rijmen met jouw eigen ervaring? Wellicht rijd je nu voor het eerst in een auto met een (niet bepaald premium) elektrische stuurbekrachtiging.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28
Mastermind schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:46:
Als je op de snelweg rijdt moet je best wel kracht zetten om een beetje bij te sturen, alsof de banden slap zijn (dat zijn ze niet, de spanning is goed).
Dat is normaal. Des te hoger de snelheid, des te zwaarder het sturen gaat, om gemakkelijker in een rechte lijn te kunnen rijden. Bij lage snelheden, stuurt het juist lichter. Dat is wat elektrische stuurbekrachtiging goed doet. Wat elektrische stuurbekrachtiging niet goed doet, is feedback geven aan de bestuurder en daarom is het in mijn ogen waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
@Tomatoman Klopt, zoiets kun je het omschrijven. Je kunt het stuur niet loslaten, sterker nog, ben de hele tijd bezig met bijsturen wat in mijn ogen erg stroef gaat. Was het bij die auto's ook zo dat je mee moest helpen het stuur terug te draaien naar het midden na een bocht?

@FastFred Klopt, daarom was het me niet opgevallen tijdens de proefrit. Ik heb alleen binnen de bebouwde kom gereden. Op de autoweg/snelweg begint het echt te storen. Maar ook het uitkomen van een bocht is erg vervelend dat ik mee moet helpen met het stuur terug draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 21:55
Tomatoman schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:47:
Ik rijd al lange tijd in auto's uit het hogere segment. Toen ik begin dit jaar in diverse (nieuwe) huurauto's reed met catalogusprijzen variërend tussen € 18.000 en € 35.000 viel me telkens weer op hoe slecht die stuurden. Stuk voor stuk hadden ze nauwelijks gevoel in het stuur: je kon aan de stuuruitslag nauwelijks voelen welke kant de auto op stuurde. En bovendien merkte ik bij al die auto's dat als je het stuur even losliet de auto onmiddellijk van zijn koers begon af te wijken - meestal naar rechts, maar soms ook naar links. Ik vond dat gebrek aan koersvastheid tamelijk storend. Volgens mij hadden al deze auto's elektrische stuurbekrachtiging. (In het verleden was hydraulische stuurbekrachtiging gebruikelijk, waarvan veel mensen vonden dat het meer stuurgevoel gaf dan elektrisch bekrachtigde systemen.)

Mijn - subjectieve - conclusie was dat fatsoenlijk stuurgedrag in dit prijssegment voor de meeste merken kennelijk niet zo belangrijk is. Waarschijnlijk viel mij dat des te meer op omdat ik zoveel beter gewend was.

Is dit te rijmen met jouw eigen ervaring? Wellicht rijd je nu voor het eerst in een auto met een (niet bepaald premium) elektrische stuurbekrachtiging.
Elektrische stuurbekrachtiging is het probleem niet, teveel stuurbekrachtiging wel. Afwijken bij stuur los is een kwestie van goed uitlijnen van voor en achterwielen. Als dit goed gedaan wordt blijft iedere auto bij waterpas wegdek en geen wind netjes rechtuit rijden.
Mijn auto's hebben allen prima elektrische stuurbekrachtiging gehad, bij sommige was de mate van bekrachtiging afhankelijk van de sport modus (bekrachtiging nagenoeg uit).
Elektrische bekrachtiging is nu eenmaal de standaard door de verschillende milieumaatregelen om de auto nog zuiniger te maken (samen met te smalle banden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Tomatoman schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:47:
En bovendien merkte ik bij al die auto's dat als je het stuur even losliet de auto onmiddellijk van zijn koers begon af te wijken - meestal naar rechts, maar soms ook naar links..
Wordt dit niet veroorzaakt doordat de meeste wegen licht bol staan?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoe is de staat van de banden? Door spoorvorming en door het expres 'schuin' liggen van het asfalt (tbv afwatering) trekt de auto op bepaalde wegen regelmatig naar een kant, in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@desmond Als iemand die van harde sportbanden naar zachte all seasons is gegaan onder een civic 1.4 2009 moet ik toegeven dat het rijgedrag op de snelweg enorm is veranderd. Hij is nu veel minder koersvast en een zuchtje wind duwt hem al licht weg.

De bandenspanning is ook essentieel. Wat zijn deze nu, en de bandenspanning?
Honda geeft voor mij 2.2 bar aan, maar ik moet minstens 2.5 bar hebben om comfortabel op de snelweg te rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 24-10-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:39
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
De stroefheid zit hem in het stuurhuis heeft de garage geconstateerd.
De vraag is nu of een nieuw stuurhuis het probleem verhelpt.
Dat is nog steeds niet met zekerheid te zeggen dus het kan een weggegooide 1200 euro zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Het type banden doet veel aan de wegligging van die Civics. Banden met een zachte zijwand geven de wagen een licht zwalpend gevoel bij rechtdoor rijden. In de bochten zou hij nog steeds haarscherp moeten sturen. Is dat het geval? Welk merk en type banden heb je er nu onder liggen?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 13:46
mieJas schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:09:
Het type banden doet veel aan de wegligging van die Civics. Banden met een zachte zijwand geven de wagen een licht zwalpend gevoel bij rechtdoor rijden. In de bochten zou hij nog steeds haarscherp moeten sturen. Is dat het geval? Welk merk en type banden heb je er nu onder liggen?
Ik heb ook zo'n civic en het type band scheelt inderdaad enorm in stuurgedrag.

Daarnaast schijnt de elektrische stuurbekrachtiging een kwaaltje te zijn bij deze 'ep1' civics. In mijn zoektocht destijds heb ik daar het een en ander over gelezen op internet. Het fijne weet ik er ook niet van helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Mastermind schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:55:
@Tomatoman Klopt, zoiets kun je het omschrijven. Je kunt het stuur niet loslaten, sterker nog, ben de hele tijd bezig met bijsturen wat in mijn ogen erg stroef gaat. Was het bij die auto's ook zo dat je mee moest helpen het stuur terug te draaien naar het midden na een bocht?
Ja, dat was zo. Ik had het gevoel dat ik voortdurend aan het sturen was.
SniperGuy schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:05:
[...]

Elektrische stuurbekrachtiging is het probleem niet, teveel stuurbekrachtiging wel. Afwijken bij stuur los is een kwestie van goed uitlijnen van voor en achterwielen. Als dit goed gedaan wordt blijft iedere auto bij waterpas wegdek en geen wind netjes rechtuit rijden.
Het probleem bij veel moderne auto's - meer specifiek auto's uit de categorie waarbij rijeigenschappen ondergeschikt zijn aan de prijs - is dat de stuurbekrachtiging onder alle omstandigheden dermate sterk is dat iedere kleine afwijking van het stuur uit de middenstand eindeloos in stand wordt gehouden. Het stuur zoekt bij een kleine uitwijking dus niet spontaan de middenstand meer op. Bij auto's waarbij meer geld wordt geïnvesteerd in het stuurgedrag wordt dat opgelost door de mate van (elektrische) stuurbekrachtiging afhankelijk te maken van factoren zoals de rijsnelheid, hoe groot de stuuruitslag is en welke rijkarakteristiek is geselecteerd. Bij de stand van de wielen (toespoor, camber) zoeken ze naar beter stuurgedrag ten koste van hogere bandenslijtage. Merken zoals Audi en BMW zoeken hierbij een ander optimum dan bijvoorbeeld Toyota en Kia, maar dat zie je helaas ook dubbel en dwars terug in de aanschafprijs.
JohnR schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:08:
[...]

Wordt dit niet veroorzaakt doordat de meeste wegen licht bol staan?
Het hangt bij iedere auto niet alleen af van de wegverkanting, maar ook van zijwind, spoorvorming, of het een auto met voor- of achterwielaandrijving is, verschil in bandendruk tussen links en rechts en het door de fabrikant gewenste spoorgedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 24-10-2018 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

.

[ Voor 99% gewijzigd door Tomatoman op 24-10-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:34
Ik het verhaal van de garage niet te snel slikken. Er komen erg veel krachten op de wielen te staan die ze centreren. Ik kan me niet voorstellen dat er "iets van weerstand in zit" dit zo hoog is dat ze helemaal niet meer willen centreren.

Het continue bijsturen op hoge snelheid is naar mijn mening redelijk auto-specifiek. Wat voor auto's ben je normaal gewend in te rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 03-05 14:44
Stuurhuis probleem, heeft mijn Suzuki Swift ook.
Ik ben er inmiddels aan gewend, kan het laten vervangen maar komt er wel de APK mee door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Ik heb het verhaal van de garage waar ik de oto gekocht heb ook niet geslikt.
Vandaar dat ik het ook heb laten controleren door mijn eigen betrouwbare garage waar ik al 15 jaar kom en ze mij goed kennen.
Daar hebben ze alles losgehaald, en de fuseekogels waren in orde, ook was hij goed uitgelijnd.
De wielen draaien soepel heen en weer als het stuurhuis losgekoppeld is.
Het probleem zit ook volgens mijn eigen garage in het stuurhuis, en ook zij zeggen dat dit waarschijnlijk een eigenschap van de oto is.
Ik denk dat wat tomatoman zegt klopt, en het inderdaad een mankement is die bij deze oto hoort. :(

Ik ben normaal gewend om te rijden in oto's met hydraulische stuurbekrachtiging.

[ Voor 6% gewijzigd door Mastermind op 24-10-2018 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 03-05 14:44
Komt blijkbaar vaker voor bij de Jappen helaas, de Swift van mijn broertje had dit probleem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik blijf er dan voorlopig in rijden, en probeer hem wel te verkopen aan iemand die geen bezwaar tegen het merkwaardige stuurgedrag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:40

OmeJoyo

This is me

Mastermind schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:04:
Ik heb het verhaal van de garage waar ik de oto gekocht heb ook niet geslikt.
Vandaar dat ik het ook heb laten controleren door mijn eigen betrouwbare garage waar ik al 15 jaar kom en ze mij goed kennen.
Daar hebben ze alles losgehaald, en de fuseekogels waren in orde, ook was hij goed uitgelijnd.
De wielen draaien soepel heen en weer als het stuurhuis losgekoppeld is.
Het probleem zit ook volgens mijn eigen garage in het stuurhuis, en ook zij zeggen dat dit waarschijnlijk een eigenschap van de oto is.
Ik denk dat wat tomatoman zegt klopt, en het inderdaad een mankement is die bij deze oto hoort. :(

Ik ben normaal gewend om te rijden in oto's met hydraulische stuurbekrachtiging.
Ford heeft sinds 2008 in diverse modellen elektronische stuurbekrachtiging daar is opzichzelf niets mis mee. Echter heb ik ook in auto's gereden zoals een Octavia uit 2009 waarbij dit vreselijk "artificieel" aanvoelde. Echter elke auto hoort op een rechte weg rechtdoor te rijden als je het stuur loslaat. Vaak zie je wel dat het stuur net niet in het midden staat, is dit laatste niet het probleem wat je ervaart?

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Nee, dat is niet wat ik ervaar.
Als je een klein beetje draait (wat al stroef gaat), blijft het stuur gewoon staan en draait niet terug op de rechte weg.
Als je het stuur recht draait rijdt hij goed rechtdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Heeft die generatie Civic double wishbones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem-H
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-01 15:52
Het hoort wel zo heb in meerdere auto's gereden die precies hetzelfde hebben waar ik mij aan ergerde maar het hoort bij die ook zo bijv een bmw e46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

jeroen3 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:17:
@desmond
Honda geeft voor mij 2.2 bar aan, maar ik moet minstens 2.5 bar hebben om comfortabel op de snelweg te rijden.
Voor de grap gisteren mijn banden bijgeblazen en dit rijdt inderdaad een stuk aangenamer!

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-05 16:53
Willem-H schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:33:
Het hoort wel zo heb in meerdere auto's gereden die precies hetzelfde hebben waar ik mij aan ergerde maar het hoort bij die ook zo bijv een bmw e46
Hm? Volgens mij doet mijn E46 dat prima.. zal hem is een keer mee pakken en testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik heb exact dezelfde auto.

Die hoort gewoon heel normaal te sturen. En als ie goed is uitgelijnd en alle onderstel delen (fuseekogels enzo) kloppen, dan rijd die auto gewoon netjes rechtdoor en hoef je niet te corrigeren, en is het ook niet zwaar.

Sturen mag nooit zwaar zijn bij deze auto's, en te licht klopt ook niet. Ongeacht de snelheid.

Als dat niet zo is, is je stuurhuis kapot. En is een van de meest voorkomende klachten bij deze generatie Civics. Ook een van de weinige, dat dan weer wel!

Kortom de conclusie van beide garages is juist, en de prijs ook....

[ Voor 26% gewijzigd door Dirk33 op 26-10-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem-H
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-01 15:52
234FaTaLiTy schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:37:
[...]

Hm? Volgens mij doet mijn E46 dat prima.. zal hem is een keer mee pakken en testen..
ik had begrepen dat het zo hoorde dat was een bmw 316 ik zou niet weten of alle series dat hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
@Dirk33
Interessant. Je hebt dus exact dezelfde auto die waarvan het stuur niet stroef draait bij hoge snelheid, en het stuur niet blijft staan bij hoge snelheid?
Als dat zo is kan het stuurhuis vervangen het probleem dus wel verhelpen.

Conlusie van beide garages is dus n'iet juist, zij zeiden dat dit zo hoort bij deze auto.

[ Voor 28% gewijzigd door Mastermind op 28-10-2018 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 11-05 21:55
Tja er valt weinig aan te verdienen als garagehouder en/of ze willen je gewoon niet als klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looneytune
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-12-2023
Sorry voor het omhoog schoppen, maar wellicht hebben toekomstige occasion kopers hier iets aan.

Bijna alle auto's met hydraulische stuurbekrachtiging sturen prima.

Veel Aziatische auto's met elektrische stuurbekrachtiging rijden erg onrustig (mazda is hierop een uiittzondering ).

Ik heb ook een E46 gereden (323 uit 2000) en veel beter dan dit gaan auto's niet sturen.
Rijd zelf al jaren een Ford met elektrische stuurbekrachtiging en deze stuurt en centreert perfect (als ik weer in de BMW stapte voelde ik een gigantisch verschil dat wel).

Wij hebben zelf een Yaris uit 2005 na een jaar ingeruild vanwege het vage stuurgedrag, veel 'nieuwere' auto's van Kia/Hyundai, Toyota/Honda hebben hier last van, maar bijvoorbeeld ook een Opel Karl.

Wil je een goed sturende auto met elektrische bekrachtiging , kies dan een merk als Mazda/Ford/BMW of maak een langere proefrit over de snelweg.
Pagina: 1