Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geen geluid tv meer via receiver

Pagina: 1
Acties:

• Renzzie
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 23-06 12:24
Heb een pricewatch: LG OLED55C8PLA Zwart met een pricewatch: Marantz NR1506 Zwart. Ik ontvang TV signaal via een Entone decoder van Caiway. Als mediaspeler heb ik een pricewatch: OSMC Vero 4K 16GB.

Alles is als volgt aangesloten:
code:
1
2
3
4
5
6
Entone >>>>>>>>>>>>> Receiver <<<<<<<<<<< Vero 4k+
                        ^
                        ^
                        ^
                        ^
                        TV

De Entone gaat in een aparte HDMI aansluiting achter de Receiver. De Vero 4k ook.
Loopt 1 kabel via ARC naar de TV, daar ook ARC.

Het geluid heeft het altijd gedaan, maar sinds ik maandag de Vero 4k heb aangesloten doet het geluid van de Entone decoder het niet meer. Ik heb wel geluid van de Vero 4k. Ik meen te zien dat er een update is geweest voor de receiver, maar weet dit niet zeker.
Met bovenstaande setup geeft de receiver in ieder geval geen geluid voor de Entone, alleen beeld.

Als ik de HDMI kabel van de entone direct in de tv doe geeft deze wel geluid via de receiver, tevens beeld. Dit zorgt er echter voor dat ik een extra kabel heb bungelen en is dus minder netjes.

Wat ik heb geprobeerd:
- Andere HDMI ingang geprobeerd bij de receiver
- Vero 4k loskoppelen
- aan/uitzetten apparatuur
- Instellingen in Entone gezocht, maar stond niets wat werkte
- zoeken naar mogelijke instellingen om te togglen op de receiver, maar niets gevonden

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

• timadriaans
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14:38
Helpt het als je HDMI Ultra HD deep colour uitzet op je TV?

NAD T758 v3 | Q Acoustics Concept 40 | Q Acoustics Concept centre | Q Acoustics Concept 20 | SVS SB-2000 | LG OLED65C9 | Vero 4K+ | Xbox One X

• Renzzie
Ik ga het vanavond proberen (y)

Maar de beschrijving lijkt erop alsof dit een puur HDR dingetje is. Dit wil ik natuurlijk wel aan hebben voor films/series. Moet ik even goed onthouden om het weer aan te zetten als ik een 4k HDR film ga kijken. Of zou LG dit weer vragen als je 4k content aan slingert?

Onder aan de streep eerst maar kijken of het werkt :)

Thanks iig!

• timadriaans
Renzzie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Ik ga het vanavond proberen (y)

Maar de beschrijving lijkt erop alsof dit een puur HDR dingetje is. Dit wil ik natuurlijk wel aan hebben voor films/series. Moet ik even goed onthouden om het weer aan te zetten als ik een 4k HDR film ga kijken. Of zou LG dit weer vragen als je 4k content aan slingert?

Onder aan de streep eerst maar kijken of het werkt :)

Thanks iig!
Klopt inderdaad. Als dit inderdaad de oplossing voor je probleem is zul je een keuze moeten maken; of je sluit je STB rechtstreeks op de TV aan en laat het geluid via ARC lopen, of je moet steeds handmatig switchen tussen Deep Color on/off. Lelijk, i know...

NAD T758 v3 | Q Acoustics Concept 40 | Q Acoustics Concept centre | Q Acoustics Concept 20 | SVS SB-2000 | LG OLED65C9 | Vero 4K+ | Xbox One X

• Renzzie
@timadriaans Werkt! Top tip, thanks! _/-\o_

Heb meteen getest of de C8 een seintje geeft om deze setting weer aan te zetten als je4k HDR content af wilt spelen en dit is het geval.
Of zit er in deze instelling ook nog toegevoegde waarde voor 'standaard' HD content als deze aan staat? Zo ja, dan moet ik toch overwegen om de encoder direct op de TV aan te sluiten....

• timadriaans
Renzzie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:47:
@timadriaans Werkt! Top tip, thanks! _/-\o_

Heb meteen getest of de C8 een seintje geeft om deze setting weer aan te zetten als je4k HDR content af wilt spelen en dit is het geval.
Of zit er in deze instelling ook nog toegevoegde waarde voor 'standaard' HD content als deze aan staat? Zo ja, dan moet ik toch overwegen om de encoder direct op de TV aan te sluiten....
Volgens mij is het zo dat Deep Color pas nut heeft bij content die >8bit is. Dus HDR, HDR10 en Dolby Vision content, maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Hier staat een topic daarover :)

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13-04 17:43
Soms zit er teveel slimmigheid in de HDMI-CEC en ARC settings. Als je ARC niet nodig hebt, en dat heb je niet omdat je je tv alleen als monitor gebruikt en alle bronnen op je receiver aangesloten zijn, dan zou je dat uit kunnen schakelen op al je apparaten.

HDR doet niets met geluid, alleen met beeld. Zijn beide HDMI aansluitingen op je receiver wel HDMI 2 / 4K aansluitingen?

Doen beide bronnen het overigens wel goed (met beeld en geluid) als je ze rechtstreeks op je tv aansluit?

• Renzzie
@timadriaans dank, ga het lezen

@ikweethetbeter Moet ik ARC dan uitschakelen op mijn TV? Ik neem aan dat dit niet uitgeschakeld kan worden op de receiver?

Het viel me inderdaad op dat als ik de HDMI kabel in het HDMI slot aan de voorzijde (AUX) doe dat het geluid wel werkt. Volgens de specificaties zouden volgens mij alle poorten 4k moeten ondersteunen. (bron2)

De Vero 4k heb ik niet getest, maar de Decoder werkt wel goed als ik deze direct op de tv aan sluit. Heb dit niet geprobeerd met Deep Color ingeschakeld op dat HDMI kanaal.

Ik lees in de manual:
Het 4K 60/50 Hz-videosignaal kan niet worden ingevoerd naar deze aansluiting (AUX) met een ander formaat dan YCbCr 4:2:0. Als uw weergaveapparaat YCbCr 4:2:0 ondersteunt voor de 4K 60/50Hz-uitvoerformaat, gebruikt u een HDMI-aansluiting op het achterpaneel.
m.i. zou de vooraansluiting dus meer gelimiteerd moeten zijn dan de achteraansluitingen... Toch werkt het geluid alleen via deze HDMI poort. Vreemd allemaal.

Nog wat tips over wat ik kan proberen om toch geluid te hebben met HDR ingeschakeld buiten ARC uitschakelen?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True