Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• JeroenNietDoen
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:04
Mijn vraag
Ik gebruik op mijn PC een Sennheiser RS180, die wireless koptelefoon is inmiddels al 8 jaar oud en ik ben als de dood als die defect gaat, zo tevreden ben ik erover. Ik vind de vrijheid van wirelss wanneer ik muziek luister geweldig en zal om die reden nooit een wired aanschaffen. Ik heb jarenlang geluidskaarten van Creative gebruikt totdat enige jaren terug ik een Maximus Hero kocht met zo'n ACL1220? geluidskaarts en de kwaliteit daarvan was eigenlijk prima waarna ik die bleef gebruiken.

Recent heb ik mijn PC opnieuw geïnstalleerd en ben ik daarmee over op 1803. Build 1803 disabled the Realtek HD Audio manager bij veel mensen, maar in mijn geval weigert deze zelfs te installeren. Ik heb diverse driver versies van Asus en Realtek geprobeerd totdat ik er na zoeken achter kwam dat het probleem door W10 1803 komt. Wat is daar het gemis aan? In die Realtek HD Manager zat SupremeFX welke zorgde voor een amplifier boost. Ik merk nu dat ik het volume veel hoger op moet draaien om wat kracht uit mijn koptelefoon te krijgen en voor mijn gevoel mist mijn koptelefoon nu de punch waardoor die niet meer goed tot zijn recht komt.

Ik zal niet stellen dat ik een audiophile ben, dat ben ik zeker niet, maar ik ben zeker wel kritischer dan anderen en ik hoor momenteel gewoon heel duidelijk dat de kwaliteit en kracht beduidend minder is en dat stoort mij vreselijk. Zodoende denk ik dus dat het tijd is om voor een geluidskaart te kijken.

- Ik heb een budget van €150,-.

- Ik gebruik enkel die koptelefoon, geen aparte speakers.

- Ik ken de meningen over interne en externe geluidskaarten. Ik heb daar zelf geen mening over, maar dat komt denk ik omdat ik nooit een externe gehad en dus geen mening kan vormen. Ik heb hierin dus geen voorkeur maar het ontbreekt me dan ook aan kennis over externe kaarten.

[Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 26-10-2018 06:54]

"Oooh Jeroen!"

Alle reacties

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Bij geluidskaarten blijft gewoon de driverondersteuning in nieuwe windows een probleem. Dat is het in het verleden al altijd geweest, nu met windows 10 dus ook weer, dus dat zal niet gaan veranderen. Beter kun je een DAC kopen die blijven ondersteund worden. Kun je trouwens al voor een paar tientjes in China halen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 16-06 17:59
Wil je een volumeknop op de geluidskaart? Een Focusrite 2i2 (€119) heeft bijvoorbeeld een volumeknop en twee microfooningangen met 48 V fantoomvoeding. Als je de hoofdtelefoon op de line out aansluit kan je de grote volumeknop gebruiken. Microfoons voor pc-gebruik hebben overigens vaak een lagere spanning nodig dan 48 V, al zie ik dat de ModMic 5 daarvoor een adapter heeft.

Deze geluidskaart is een beetje overkill, voor minder geld kan je ook wel wat vinden.

[Voor 36% gewijzigd door TBTL op 24-10-2018 14:09]

• JeroenNietDoen
digifun schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:03:
Bij geluidskaarten blijft gewoon de driverondersteuning in nieuwe windows een probleem. Dat is het in het verleden al altijd geweest, nu met windows 10 dus ook weer, dus dat zal niet gaan veranderen. Beter kun je een DAC kopen die blijven ondersteund worden. Kun je trouwens al voor een paar tientjes in China halen.
Ik denk ook dat dat de beste optie is. Alleen heb ik daar volledig geen kaas van gegeten. Met wat zoekwerk vind ik suggesties voor Schiit Fulla 2 of een Cambridge Magic XS. Hier zou ik wel wat suggesties van willen krijgen.7
TBTL schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:03:
Wil je een volumeknop op de geluidskaart? Een Focusrite 2i2 (€119) heeft bijvoorbeeld een volumeknop en twee microfooningangen met 48 V fantoomvoeding. Als je de hoofdtelefoon op de line out aansluit kan je de grote volumeknop gebruiken. Microfoons voor pc-gebruik hebben overigens vaak een lagere spanning nodig dan 48 V, al zie ik dat de ModMic 5 daarvoor een adapter heeft.

Deze geluidskaart is een beetje overkill, voor minder geld kan je ook wel wat vinden.
De koptelefoon receiver heeft ook een RCA ingang dus dat kan inderdaad.

[Voor 46% gewijzigd door JeroenNietDoen op 24-10-2018 20:13]

"Oooh Jeroen!"

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 07:16

MazeWing

passionate & cynical

Ik heb zelf sinds een dik jaar de Sound Blaster Z (iets van €90) en ben hier zeer tevreden over. Gebruik dit zelf in combinatie met de Sennheiser HD595 en de output van de koptelefoonuitgang is meer dan voldoende. Ik heb op windows het volume op 25% en dit is al zeer luid.

Qua kwaliteit zelf ben ik ook zeer tevreden. Ik kan mezelf een behoorlijke audiofiel (Heb in de woonkamer de B&W 704 s2 speakers staan) noemen en qua geluidskwaliteit is het nog steeds beter dan elke onboard ALC die er is...

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon Z6II I 24-70 F4

• DOK
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
Kaap schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:54:
[...]

Maar alleen een DAC is toch niet voldoende? Dan heb je toch nog steeds een geluidskaart nodig? Is dan een externe geluidskaart niet wat je bedoelt?

[...]

De koptelefoon receiver heeft ook een RCA ingang dus dat kan inderdaad.
Je zoekt dan een DAC met een USB aansluiting en phono amp, die kan je zo in de PC inpluggen. Zou met je budget dan vooral even op marktplaats zoeken, wel wat moois te vinden. Een geluidskaart kan ook maar pakt altijd de storing etc van de computer mee. Een goede DAC klinkt beter.

Dein Atem kalt, das Herz in Flammen

• JeroenNietDoen
DeMaartenR schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:13:
[...]

Je zoekt dan een DAC met een USB aansluiting en phono amp, die kan je zo in de PC inpluggen. Zou met je budget dan vooral even op marktplaats zoeken, wel wat moois te vinden. Een geluidskaart kan ook maar pakt altijd de storing etc van de computer mee. Een goede DAC klinkt beter.
Hah ik paste net mijn reactie aan. Voor een goede DAC wil ik graag wat suggesties voor modellen omdat ik er echt geen verstand van heb.

Overigens hoef ik niet perse vast te houden aan een mic ingang. Suggesties voor DACs zonder mic ingang zijn ook welkom.

Een volume knob zou wel fijn zijn.

"Oooh Jeroen!"

• DOK
  • Niet online
Audioquest dragonfly, als je niet te veel wil uitgeven :) Schiit is ook erg goed, Cambridge ben ik niet goed bekend mee.

• DOK
  • Niet online
Globaal lijstje kan je hier ook vinden: https://www.whathifi.com/best-buys/hi-fi/best-dacs. Heb zelf de MDAC :)

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou zelf ook voor audioquest dragonfly, schiit of een NAD dac gaan.
Verder is van Sennheiser heel veel aan losse onderdelen te vinden en leverbaar, dus daar zou ik me niet te druk om maken. Zoek maar eens op Sennheiser mods ook, dikke kans dat er nog meer uit je headphones te krijgen is dan je denkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JeroenNietDoen
Goed, ik heb inmiddels wat gezocht en een lijstje van DACs die in aanmerking komen. Maar er is zoveel zo lijkt.

Schiit Fulla 2 €120,-
CAMBRIDGE Audio Dacmagic 100 €149,-
Cambridge Audio MagicDac XS V2 €99,-

Buiten budget:
Audioquest Dragonfly Red €199,-
Schiit Magni/Modi stack €250,-?

Mijn voorkeur gaat wel uit naar iets met een fysieke volumeknop en dat het binnen handbereik is. Mijn PC staat onder mijn bureau.

- Zijn al deze modellen verder driverless? Ik weet dat de Creative driverless is, maar wel met software gebruikt kan worden.
- Hoe kan ik hier nu nog verder in filteren?

[Voor 6% gewijzigd door JeroenNietDoen op 26-10-2018 07:11]

"Oooh Jeroen!"

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, AUD > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• rlkz
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
@Kaap, even vooropgesteld dat ik persoonlijk de SupremeFX functie van de Realtek HD Manager niet ken, maar het is mogelijk dat dit een vorm van een equalizer is en dat hiermee het geluidsbeeld wordt aangepast. Wellicht in een bepaalde mate dat jij als prettig ervaart (bijv punch). Met een losse USB DAC zonder aanvullende software ben ik bang dat je deze vorm van EQ gaat missen. Het is heel goed mogelijk dat je wel een verschil hoort (bijvoorbeeld in detail ed), maar gezien de hoofdtelefoon ansich al versterkt wordt, weet ik niet als je wel direct baat gaat hebben bij een losse DAC uit de categorie van het audio-wereldtje, zoals een Schiit, Cambridge Audio of AudioQuest.

Je gaf tevens aan dat je de volume hoger moet zetten, wellicht dat dit een combinatie is van je huidige geluidskaart en input op de RS180, maar het is nog wel even de moeite waard om dit even te controleren:

Zet volume omlaag voordat je dit omschakelt! - voordat je gehoorschade oploopt ;)
"The inputs on the RS180 are very basic with just a line in and a switch to select 0db for a DAP or -8db for use with a DAC"
Daarnaast, het gros van de USB DACs zijn tegenwoordig "Plug and Play", sinds Windows 10 1709 zit namelijk ondersteuning voor UAC 2.0 (USB Audio Class 2) ingebakken. Enkele DACs zullen wel drivers nodig hebben, maar dit is vaak gerelateerd aan bijv een aparte USB controller en/of ondersteuning voor bijvoorbeeld DSD of software functies(3D/virtual surround ed).

Even los van een mogelijke EQ, zoals het al is genoemd, maar een Focusrite of combi van een DAC en een pre-amp zijn ook mooie oplossingen. Een pricewatch: AudioQuest Dragonfly Black USB DA-converter met bijv een Schiit Sys bijvoorbeeld heb je al een hele mooie 'driverless' combi met volume control. Met even in het achterhoofd dat je geen EQ tot je beschikking hebt out-of-the-box.

I browse with Vivaldi

• JeroenNietDoen
rlkz schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:28:
@Kaap, even vooropgesteld dat ik persoonlijk de SupremeFX functie van de Realtek HD Manager niet ken, maar het is mogelijk dat dit een vorm van een equalizer is en dat hiermee het geluidsbeeld wordt aangepast. Wellicht in een bepaalde mate dat jij als prettig ervaart (bijv punch).
De SupremeFX utility die bij die 1220 op dit mobo hoort zorgt behalve een equalizer ook voor de activatie van de headphone amp.
Met een losse USB DAC zonder aanvullende software ben ik bang dat je deze vorm van EQ gaat missen. Het is heel goed mogelijk dat je wel een verschil hoort (bijvoorbeeld in detail ed), maar gezien de hoofdtelefoon ansich al versterkt wordt, weet ik niet als je wel direct baat gaat hebben bij een losse DAC uit de categorie van het audio-wereldtje, zoals een Schiit, Cambridge Audio of AudioQuest.
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Ik gebruik inderdaad wel EQ om vooral laag en hoog wat meer power te geven. Is dan een externe geluidskaart zoals een Creative X G5 of 6 een betere optie?
Je gaf tevens aan dat je de volume hoger moet zetten, wellicht dat dit een combinatie is van je huidige geluidskaart en input op de RS180, maar het is nog wel even de moeite waard om dit even te controleren:

Zet volume omlaag voordat je dit omschakelt! - voordat je gehoorschade oploopt ;)
Nee, die stond al op 0db.

"Oooh Jeroen!"

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:20
Ik heb zelf de focusrite solo v2. Die kan ik je aanraden. Komt heerlijk geluid uit. Alleen kan je de headphones output niet afzonderlijk regelen, dat is wat jammer. Dus ik heb m'n headphones aangesloten via de receiver alsnog. Achteraf had ik liever de 2i2 gehaald voor 3 tientjes meer. En je kan toffe mics aansluiten als je dat wil. Mooi spul :)

Edit: bij nader inzien is m'n post niet geheel duidelijk. Je kunt de headphone uitgang uiteraard wel regelen bij de solo, maar je regelt dan tegelijk de tulp output op de achterzijde. Als je nu al weet dat je geen externe speakers aan gaat sluiten, is de solo juist perfect voor wat jij wilt.

Wil je de output op de achterkant wel afzonderlijk van de headphone out kunnen verstellen, moet je voor de 2i2 gaan. Vallen beide binnen je budget. Wel drivers nodig maar zijn hartstikke stabiel.

[Voor 41% gewijzigd door spokje op 29-10-2018 18:34]

• rlkz
  • Niet online
Kaap schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 06:09:
[...]

De SupremeFX utility die bij die 1220 op dit mobo hoort zorgt behalve een equalizer ook voor de activatie van de headphone amp.
[...]
Daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Ik gebruik inderdaad wel EQ om vooral laag en hoog wat meer power te geven. Is dan een externe geluidskaart zoals een Creative X G5 of 6 een betere optie?
[...]
Al met al denk ik dat je met een Creative externe geluidskaart een betere aansluiting hebt met je wensen. DACs die genoemd zijn, zijn vooral gericht op een z'n neutraal mogelijk geluid, zonder een EQ. Daarmee ontbreekt dan ook elke vorm van extra 'features' zoals die bijvoorbeeld de Creative's wel hebben met hun software.

Sennheiser blijkt ook nog een GSX lijn te hebben. Ook interessant, maar zit wel een heel ander prijskaartje aan vast, al zie ik die prijs wel een aantal keer zakken (ook ver onder de € 200,-).

I browse with Vivaldi

• JeroenNietDoen
Waar ik denk ik een beetje klaar mee ben is driver/software support vanuit de fabrikant. Als ik nu lees dat er hordes mensen klagen over problemen met Realtek drivers sinds 1803 waardoor die HD Audio manager niet meer start en moederbord bedrijven er blijkbaar niets aan willen doen want ouder type moederbord. Dankzij dat kan ik nu dus alsnog geld uit gaan geven aan een andere oplossing.

Jaren terug had je hetzelfde met Creative's Audigy lijn en ook met recentere kaarten is het vaak dat oudere modellen kunnen fluiten naar driver en softwaresupport.

Daar heb ik gewoon geen zin meer in.

Maar goed, in DAC/AMP land ga ik er ook niet uitkomen. Er is te veel informatie met te veel producten en een grote audiofiel groep waar je ook weinig uit kunt putten. Ik kan inmiddels een sloot aan blijkbaar goede DACs opnoemen en ik zou nog niet weten wat een verstandige keuze is.

"Oooh Jeroen!"

• spokje
Focusrite :p wordt je sws blij van. Maargoed, dat is mijn mening. Ik schat in dat ik er ongeveer hetzelfde in sta als jij. Geen rasaudiofiel, maar hou wel van gedetailleerd geluid. Heb ook allemaal semi high end spul qua geluid in huis staan. En de dacs van Focusrite sluiten hier leuk op aan vind ik. Was voor mij ook een gokje destijds maar de reviews waren goed. Drivers zijn ook goed. Nog nooit gezeur mee gehad.

Ik ben geen account manager van Focusrite oid :p maar ik dacht misschien heb je er wat aan.

Mocht een online product echt niet bevallen, kun je het altijd terugsturen (wet koop op afstand)

[Voor 8% gewijzigd door spokje op 29-10-2018 21:00]

• rlkz
  • Niet online
Heel herkenbaar verhaal, drivers i.c.m. software hebben erbij mij voor gezorgd dat ik naar USB UAC 2.0 oplossingen ben gaan kijken. Windows 10 1709 heeft nu standaard ondersteuning (wat OS X en Linux al jaren hadden) daarvoor en kort samengevat hoef je daarmee geen problemen meer mee te verwachten - letterlijk "plug and play". Anders dat ik je misschien kan adviseren over verschillende DACs (er zijn teveel inderdaad) zit je wel in een lastig pakket als het gaat om software ondersteuning voor een EQ (los van Winamp-achtige software). IFi Audio heeft nog een BassBoost optie op hun producten, maar die gaan qua prijs nog wel een aantal keer over de kop.

Anders dan dat, als je in de gelegenheid bent om bijvoorbeeld je hoofdtelefoon te testen bij een Hifi speciaalzaak in de buurt i.c.m. bijvoorbeeld een DragonFly (bijna iedereen verkoopt ze) of een Focusrite, zoals @spokje noemt, dan heb je denk ik wel een goed beeld wat je van andere DACs kan verwachten en als dit een beetje aansluit bij je wensen.
De hoofdtelefoon bepaald in grote lijnen de geluidsweergave en zijn met EQs te 'fine tunen' naar je persoonlijke smaak, maar de ene DAC of de andere DAC binnen een bepaalde prijscategorie verschillen niet veel van elkaar, al kun je daar binnen de audio-wereld veel discussies op los laten. Beetje hetzelfde als kabels gesmeden bij maanlicht door elfjes ;)

I browse with Vivaldi

• JeroenNietDoen
Ik kan het stukje EQ wel loslaten, dat is mijn inziens een tradeoff. Nou was hetgeen wat ik op mijn EQ instelde net +1 a +2 op het laag en hoog. Om het net dat beetje meer te geven. Maar goed, best kans dat met een goede DAC dat ook niet meer nodig is.

Enige voorwaarde die ik wel stel is dat er een fysieke volumeknop op zit.

Dus graag @Rikz ontvang ik suggesties voor DACs.

Is die focusrite trouwens niet meer een interface voor producers die je misbruikt?

"Oooh Jeroen!"

• rlkz
  • Niet online
Kaap schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:33:

Enige voorwaarde die ik wel stel is dat er een fysieke volumeknop op zit.

Dus graag Rikz @rlkz ontvang ik suggesties voor DACs.
Puur even een paar die ik zo nog even kan opnoemen :)

Audiotrak Prodigy Cube - amazon - ebay
Schiit Fulla 2
Audinst HUD-mini - ebay
Fostex HP-A3
AudioEngine D1

Ook populair, van horen zeggen bang-for-buck:
SMSL
Topping
FiiO

Dit is slechts even een kleine selectie die ik zo ken, er zijn nog veel meer, misschien dat iemand anders mij kan aanvullen.

Zelf heb ik een tijdje een Audinst HUD-DX1 in gebruik gehad, prachtig ding, niet goedkoop maar wel goede ervaringen aan overgehouden. Overigens geldt dat ook voor AudioEngine spul. Hopelijk heb je hier iets aan :)

I browse with Vivaldi

• JeroenNietDoen
De Fulla 2 lees ik helaas ook veel klachten over dat er nogal wat QC issues zijn. Dan is er nog de SMSL-6 en de Fiio E10K waarvan ik niet goed weet hoe ze te positioneren.

Ik heb van de Fostex HP-A3 en Audioengine D1 goede reviews gelezen/gezien. De Fostex zit wel echt boven mijn budget, en das jammer want daar gaat mijn voorkeur naar uit.

"Oooh Jeroen!"

• spokje
Kaap schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:33:

Is die focusrite trouwens niet meer een interface voor producers die je misbruikt?
8)7 moeilijk topic dit

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien een andere invalshoek, maar ik keek net naar de startpost en het enige dat TS mist is wat punch in zijn headphones.
Waarom niet gewoon een simpele 2e hands versterker onder je monitor zetten? Heb je draaiknop en nog veel meer. Heck, voor 169euro koop je met een Denon PMA520AE een hele mooie versterker nieuw. Model gaat er uit dus wordt massaal gedumpt. Idem voor de PMA720AE trouwens, die haal je boor 200 euro nu en dan heb je echt een prima stereo amp :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True