• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 23:49
Ik heb CrystalDiskInfo als alternatieve SSD health scan tool geprobeerd, maar dat programma wil niet starten op mijn pc (loopt vast).

Gelukkig heeft Plextor zelf ook nog een tool hiervoor, dus heb ik Plextool gedownload.

Echter, Plextool herkent mijn Plextor SSD's zowel wel als niet:

Hij leest dus eerst de naam uit als ATA - Plextor PX-256M2S 1.03 en vervolgens roept hij doodleuk "Geen Plextor SSD gevonden".

Komt iemand dit bekend voor? Wat kan ik hier aan doen?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 21:26
sata controller wordt herkend
ssd is kapot

• Uruk-Hai
Het lijkt me sterk dat een defecte SSD de oorzaak zou zijn. Ik heb er namelijk twee SSD's in zitten. Die zouden dan beiden precies hetzelfde euvel moeten hebben.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:01

TommieW

Numa numa.

Staat de SATA modus in de BIOS wel op AHCI?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Is het een retail plextor SSD?
(Ik weet dat bijvoorbeeld Samsung OEM SSDs door Dell gebruikt, ook niet herkend worden door de Samsung tool.)

• Uruk-Hai
Ik heb net even in de BIOS gekeken en de SATA modus is inderdaad AHCI.

Ik weet niet of het een retail SSD is. De vorige eigenaar (ik heb mijn systeem tweedehands van een andere tweaker overgenomen) heeft de SSD's los gekocht (zelfbouw systeem).

Inmiddels start CrystalDiskInfo nu wel vlotjes op, maar geeft geen drive health status.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
Kijk eens of(wat) een generieke becnhmark zoals AS-SSD (van) je SSD vindt?

• Uruk-Hai
Ik wil niet weten hoe snel mijn SSD's zijn, ik wil weten waarom Plextool ze niet ziet als Plextor SSD's.

Update: ik heb een contactformulier van Plextor ingevuld met type -en serienummers. Ik zou binnen 24 uur antwoord moeten krijgen. Ik ben benieuwd.

[Voor 41% gewijzigd door Uruk-Hai op 24-10-2018 15:32]

• Renault
Renault schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:41:
Kijk eens of(wat) een generieke becnhmark zoals AS-SSD (van) je SSD vindt?
Mijn doel is niet om te benchmarken, maar juist om nóg een degelijke, meer neutrale bron dan de fabrikant-eigen software, te laten bepalen of de SSD zich normaal gedraagt of niet. Daarom vraag ik ook niet naar de cijfers/prestaties, maar alleen wat de tool van je SSD laat zien.
Wellicht kom je (op grond van de resultaten) zo tot de conclusie dat er iets mis is met de Plextor-eigen software.

[Voor 9% gewijzigd door Renault op 24-10-2018 17:15]

• Uruk-Hai
Ik kan Plextool nu niet vergelijken met een willekeurige andere benchmark tool, omdat Plextool echt helemaal niets doet nu. Dus een benchmark draaien kan hij ook niet.

Ik zal dus op antwoord van Plextor moeten wachten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Sluit ssd eens aan op een andere controller, van je moederbord.
Vaak heeft een moederbord 2 controllers, zie handleiding van je moederbord.

In een andere pc proberen?

Kijk ook of de plextool je ssd ondersteund.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 21:26
Uruk-Hai schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:36:
Ik kan Plextool nu niet vergelijken met een willekeurige andere benchmark tool, omdat Plextool echt helemaal niets doet nu. Dus een benchmark draaien kan hij ook niet.

Maar het is toch normaal dat plextool het niet doet als een SSD kapot is..

• Uruk-Hai
Ik ga niet meteen van het ergste scenario uit.

Ik heb geen andere pc en heb geen zin om nu alvast in mijn pc te gaan zitten rommelen. Het is namelijk een erg mooie casemod waar ik grof veel geld voor betaald heb. Ik wil eerst het antwoord van Plextor afwachten. Ze hebben me al een reply gestuurd met aanvullende vragen, dus ik zal eerst hun definitieve antwoord af moeten wachten.

Misschien helpt het als ik even het type moederbord vermeld. Ik heb er een Gigabyte Z68X-UD4-B3 in zitten.

En voor de beeldvorming helpt het wellicht ook dat beide Plextor SSD's mijn C: en D: schijf zijn.
Windows 10 Pro start op vanaf één van die SSD's, op de andere staat al mijn data.

[Voor 27% gewijzigd door Uruk-Hai op 25-10-2018 13:15]

• Renault
Uruk-Hai schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:36:

Je leest mijn post nog steeds verkeerd: ik wil helemaal niks met Plextool, ik wil juist kijken of het niet werken van Plextool op jouw SSD aan Plextool ligt of aan iets anders.
Als AS-SSD wel opstart en iets weergeeft van je SSD, kan het zijn dat je SSD in orde is maar dat er iets aan jouw geïnstalleerde Plextool mankeert.
Daarom vraag ik je of je AS-SSD kunt opstarten en of dat óók foutmeldingen geeft met jouw SSD.

• Uruk-Hai
Ik kan AS SSD voor beide SSD's gebruiken. Dit zijn de test uitslagen:

• Renault
Op grond van de inhoud van je topic en de test:
- je AHCI werkt correct, zowel qua groene melding als qua getalletjes
- je uitlijning klopt (al vind ik de eindscore behoorlijk laag. Heb je toevallig een wat ouder moederbord?)
- AS-SSD leest je SSD correct uit.
Ook lees ik niet dat je problemen hebt met je SSD.

Mij lijkt het dat je SSD in orde is, maar dat je OS mogelijk een probleem heeft, waardoor zowel Crystaldiskinfo als Plextool vastlopen.
Is dat geen nader te onderzoeken mogelijkheid?

• Uruk-Hai
Mijn systeem is gebouwd in 2014. Misschien dat dat een verklaring is voor de lage scores?

Goede suggestie om naar het OS te kijken. Ik heb de drivers geupdate, zowel via de website van Gigabyte als via Driver Booster.

Maar Plextool gedraagt zich nog steeds het zelfde.

De scores in AS-SSD zijn nu trouwens wel iets hoger.

Van Plextor heb ik nog steeds geen antwoord.

[Voor 58% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-10-2018 16:17]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 07:05
Die scores zijn vrij normaal voor een SSD uit 2011, maar vergeleken met de huidige SSD's peanuts.

Maak je wel backups? Als je zegt dat je pc al vastloopt bij het starten van programma's die je schijf willen aanspreken lijkt het me weinig goeds.

Wat is het merk en type mainboard wat je in de pc hebt zitten?

• Uruk-Hai
Gigabyte Z68X-UD4-B3.

En mijn computer doet het verder prima. Ik vind het alleen jammer dat ik de gezondheidsstatus van de SSD's niet uit kan lezen.

[Voor 76% gewijzigd door Uruk-Hai op 26-10-2018 18:16]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee