Toon posts:

Aankoopadvies Game PC upgrade low-mid end (200-400eur)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xotin
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09-2022
Hai iedereen,

Een aantal jaar geleden maakte ik voor het eerst gebruik van dit forum voor mijn allereerste pc-build. Gesterkt door alle positieve reacties die ik toen kreeg heb ik nog maar eens besloten om van deze community gebruik te maken.

Omdat mijn studies momenteel bijna afgelopen zijn heb ik weer wat meer tijd om te spenderen aan mijn grote liefde: games. Ik heb thuis nog een pc staan die ik een 4tal jaar geleden in elkaar geknutselt heb. Ik ben een heel eind uit de IT-wereld geweest en ben dus niet echt op de hoogte van de recente ontwikkelingen (o.a. inflatie gpu prijzen door crypto). Bij deze wou ik dus eens jullie mening vragen over wat voor jullie persoonlijk het meest de moeite is om te upgraden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Normale desktop dingen + gamen. Gamen echter niet in 4k (geen geld zo'n monitor) en ook niet in vr

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben momenteel nog altijd een arm studentje dus zo'n 400eur max

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier heb ik dus jullie hulp nodig, ik denk dat mijn huidig systeem wat meer RAM kan gebruiken? Mss ook een nieuwe cpu (eventueel amd indien intel geen "bang for buck" meer heeft. Van gpu ben ik nog aan het twijfelen of het de moeite is om up te graden naar een 1060 of1070 of mss nog iets van amd te nemen (maar daar weet ik momenteel nog te weinig van).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou de bedoeling zijn dat ik hem toch nog een jaar of 3/4 zou kunnen gebruiken om games op middel tot hoge instellingen te spelen

Ga je overklokken?
Persoonlijk weinig ervaring met oc maar indien er veel te winnen valt wil ik me er gerust eens in verdiepen :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 195,-€ 195,-
1Gigabyte GA-H97-D3H€ 0,-€ 0,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 40,50€ 40,50
1Corsair Carbide 300R€ 74,90€ 74,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1Corsair CS550M€ 75,90€ 75,90
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 386,30

Alvast hartelijk bedankt voor jullie tijd! Moesten er nog zaken zijn die ik ben vergeten laat het me gerust weten, zoals gezegd ben ik enige tijd uit de "scene" geweest.

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 16:44
Meer ram is niet echt nodig. Maar een nieuwe (2e hands) CPU zou niet gek zijn voor deze build, en kan je weer even vooruit.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:38
Ga eerst weer gamen en kijk tegen welke problemen je aan loopt. Draai MSI Afterburner op de achtergrond zodat je kan zien welk onderdeel het meest wordt gebruikt.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-03 15:37
Ik zou even de suggestie van Uszka volgen, maar ter aanvulling op je topicstart. Een ram upgrade naar 16GB lijkt me wel redelijk te doen.

Zonder de resultaten van Uszka zijn suggestie te kennen, is een upgrade voor 400 euro wel te doen. Dan kan je het volgende kunnen vervangen en de rest meenemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 165,-€ 165,-
1MSI B450 Tomahawk€ 109,-€ 109,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 126,51€ 126,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,51

Ik durf alleen niet te zeggen hoe groot de vooruitgang zal zijn van de i5-4460 naar een ryzen 2600(niet-x).

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-03 14:51
Ik draai een vergelijkbare pc, draait alles eigenlijk prima. Niet op ultra, maar high is vaak wel haalbaar bij de meeste games. Ik heb wel 16gb geheugen dus dat zou ik via V&A proberen te kopen. Je zou kunnen upgraden naar een tweede hands i7 van dezelfde generatie.

Mijn advies:
wat geheugen erbij en lekker door sparen en dan over een jaartje oid een mooie nieuwe pc kopen als hij echt niet meer wil (of jij het niet meer acceptabel vindt)!

• BartHuiz
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 11:34
Ik zou inderdaad even kijken, wat Uszka zegt, hoe je PC het nu doet met de games die je wilt spelen. Om je even een idee te geven: Een mooie benchmark van precies dezelfde onderdelen die jij nu ook hebt. (op BO4 Blackout)
YouTube: Call of Duty Black Ops 4 gtx 970 i5 4460 8gb ram gameplay benchmark ...

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@xotin Aangezien een upgrade CPU die de moeite waard is 2e hands al boven de €165,- gaat, is een optie van @rain2reign prima. ik zou geen cent meer in je huidige setje steken, en lekker het MB-RAM en CPU als setje aanbieden in V&A.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• xotin
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09-2022
Dankjewel iedereen voor de snelle en nuttige reacties :)
Ik heb vandaag een keer mijn RAM GPU en CPU gemonitord en het blijkt idd dat de bottleneck mijn cpu is. Maar als ik het goed begrijp zou ik beter het nog even uithouden met dit systeem ( wat in principe wel mogelijk is, ik ben verschoten van hoe goed moderne titels er eiglk op draaien). En dan volgend jaar investeren in ddr4 en een nieuwere gen cpu en gpu?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee