Toon posts:

Problemen bij plaatsen geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het inbouwen van twee 64 mb PC 100 reepjes in een PII 400 met intel 440 BX chipset heb ik het volgende probleem.

Tijdens het booten herkent de BIOS van de computer maar de helft van het geheugen van een van die twee reepjes. Ik krijg dus maar 96 van de 128 MB tot mijn beschikking.

De reep die niet goed herkend wordt heeft aan twee zijden van het PCB van de dimm chipjes zitten, en de goede dimm heeft maar chips aan een kant van het PCB zitten.

Het oude geheugen komt zelf uit een PII 300, die op een 440 LX moederbord werkte.

Zou je mij misschien kunnen helpen met de volgende vragen?

Wat is de oorzaak van dit probleem, kan een kapotte dimm zo reageren.

Past de dimmm die ik beschreven heb niet in een 440 BX bord in combinatie met een andere dimm in een geheugenbank ?

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Sommige moederborden ondersteunen geen dubbelzijdige dimms.
Waarschijnlijk is er dus niks mis met de dimm.
Kijk ff in je mobo-boekje of op de site van de leverancier.

Who is John Galt?

Verwijderd

Nee, je heb het verkeerde soort geheugen gekocht.

Jouw systeem herkent alleen die modules welke Single Sided zijn. Lees ook deze even:

[topic=128474]

Verwijderd

Topicstarter
Bij het doorspitten van de handleiding staat dat het intel moederbord het wel zou moeten ondersteunen, maar ik kom de volgende quote tegen.

Synchronous DRAM (SDRAM) can be installed in one, two, or three sockets. EDO DIMMs are not supported. Memory size and speed can vary between sockets.

Note: It is recommended that SPD memory DIMMs be used with the SE440BX motherboard; however, the BIOS will allow the use of non-SPD DIMM memory.

Wat betekent dit ?

• Elroy
  • Laatst online: 29-05 21:33

Elroy

Zelda!!!

Op vrijdag 20 juli 2001 16:18 schreef Niels Tijssen het volgende:
Bij het doorspitten van de handleiding staat dat het intel moederbord het wel zou moeten ondersteunen, maar ik kom de volgende quote tegen.

Synchronous DRAM (SDRAM) can be installed in one, two, or three sockets. EDO DIMMs are not supported. Memory size and speed can vary between sockets.

Note: It is recommended that SPD memory DIMMs be used with the SE440BX motherboard; however, the BIOS will allow the use of non-SPD DIMM memory.

Wat betekent dit ?
dat betekent dat je ze in 3 sloten kan doen

maare ik heb dus ook dezelfde moederbord en ik heb ook dubbelzijdig geheugen gekocht en die geven bij mij ook maar de helft aan.

Dus dat wordt moederboard vervangen of geheugen vervangen

Specs Computer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een ander probleem met deze reep, het moederbord geeft aan, dat het geen "spd" geheugen is.

Ik heb deze foutmelding nog nooit eerder gezien, maar dan neem ik maar aan dat deze dubbele dimm niet meer werkt of incompatible is met het moederbord.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verplaatst van [forum=6] naar [forum=7] :).

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op vrijdag 20 juli 2001 16:24 schreef Niels Tijssen het volgende:
Ik heb nog een ander probleem met deze reep, het moederbord geeft aan, dat het geen "spd" geheugen is.

Ik heb deze foutmelding nog nooit eerder gezien, maar dan neem ik maar aan dat deze dubbele dimm niet meer werkt of incompatible is met het moederbord.
Volgens mij is dat spd alleen voor de automatische detectie van configuratie-instellingen mbt het geheugen.

Who is John Galt?

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51

Hoicks

Techno!

Heb ik ook gehad. Wat je er waarschijnlijk aan kan doen is je bios flashen, ook al geeft de manual aan dat tie het aankan.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:33
Even voor de duidelijkheid, hoe ziet die balorige DIMM er precies uit? Je zegt dat 'ie aan beide kanten chips heeft zitten, hoeveel stuks dan? (4 per zijde neem ik aan?). Normaal gesproken zijn er maar een paar configuratie opties mogelijk met 8Mx64 (64MB) PC100 DIMM's, maar omdat hier geen SPD op zit is het ook geen échte 'PC100' DIMM en kan de configuratie (chip- en DIMM structuur) afwijken en dus non-compliant zijn met de BX.
Heb je overigens al verschillende sockets geprobeerd? En het kan geen kwaad even je BIOS in te duiken om te zien welke timings je chipset heeft ingesteld (dit door het ontbreken van de SPD), desnoods stel je deze settings handmatig wat conservatiever in.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1