Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

FreeNAS share mounten in Linux lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sleepie
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 31-05 13:35
Ik heb een share op Freenas die geconfigureerd is voor guest access (gebruikmakend van het 'nobody' account). Als ik deze share map in Windows werkt dit prima, ik kan lezen en schrijven zonder problemen.

Deze share was ook gemount in een Linux machine en was ook daar voor iedereen read/writeable.
Na updates van zowel de FreeNAS als de Linux (Mint 18) machine werd de share niet meer gemount met een error melding (error -95).
Dit stond er in mijn fstab:
code:
1
//server/share    /media/folder   cifs   guest,uid=nobody,iocharset=utf8  0  0

Na wat zoeken op internet heb ik een extra parameter toegevoegd:
code:
1
//server/share    /media/folder   cifs   guest,uid=nobody,iocharset=utf8,vers=3.0  0  0

De share wordt nu wel gemount, maar is nog steeds niet writable.

Ik heb al allerlei versies en parameters geprobeerd (vers=2.1 werkt ook, de optie 'rw' toevoegen maakt geen verschil), maar het lukt me niet om de share read/writeable te mounten onder Linux.

Wat doe ik fout?

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 22:53

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Je lokale UID op je mountpoint is nobody. Wat denk je dat er dan gebeurt? Denk niet dat er erg veel beschrijfbaar gaat zijn tenzij je toevallig gebruiker 'nobody' bent.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Sleepie
Ik weet het niet, want ik snap het niet (elke keer als ik denk dat ik dat sharen onder Linux snap, blijkt het weer anders te werken dan ik denk).

Op de FreeNAS bak is de owner van de folder die ik share en alle bestanden die erin staan 'nobody'.
'Allow guest access" staat aan en in de smb4.conf is "guest account = nobody"
Deze folder beneader ik in windows als \\server\folder
Als ik er nu een bestandje schrijf in Windows, ongeacht onder welk (windows)account ik dat doe, krijgt dat op de FreeNAS bak als owner 'nobody'. Daarmee is alles lees- en schrijfbaar.

Ik probeer hetzelfde voor elkaar te krijgen op de Linux machine, maar ik heb dus echt even geen idee meer hoe (en het heeft gewerkt tot een update/reboot). :(

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Lees daarom even de man-page van het mount commando zodat je weet wat de uid optie doet. Het staat daar uitgebreider dan wat ik net hierboven al zei.
Daarnaast weet ik niet zeker of de 'guest' optie hetzelfde is als 'username=guest', dus kijk daar ook eens naar voor cifs/smb specifieke mount opties.

• Sleepie
De uid optie zet een uid als de server die niet provide volgens 'man mount.cifs'. Met of zonder die optie maakt geen verschil helaas.
username=guest vraagt om een password, ik wil juist guest access hebben in de zin dat jan-en-alleman kan lezen (lukt) en schrijven (lukt niet) op die share.

Gelukt!
de optie die ik mistte is 'noperm'
fstab nu:
code:
1
//server/share    /media/folder   cifs   guest,iocharset=utf8,noperm,vers=3.0  0  0

[Voor 21% gewijzigd door Sleepie op 23-10-2018 21:08]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

In de man-page van mount komt de uitleg van UID meerdere malen voorbij voor de verschillende ondersteunde file systems en allemaal doen ze hetzelfde:
code:
1
2
uid=value and gid=value
              Set the owner and group of all files.  (Default: the UID and GID of the current process.)

Wat je dus lokaal, op de client, ziet als je een ls -l uitvoert. Als je niks opgeeft is het standaard de rechten van wie mount, wat alleen root mag tenzij anders aangegeven in fstab of er een helper proces wordt gebruikt.

Zie ook https://wiki.samba.org/in...shares_from_a_unix_client voor al je opties. Ik zie daar idd ook 'guest' bij staan als optie. Die 'noperm' moet je eigenlijk vervangen voor uid=<id van de gebruiker met wie de share gebruikt>.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True