Toon posts:

Relevantie moederbord audiochips

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 11:55
Ik ben me aan het orienteren op het kopen van een moederbord om mijn desktop te upgraden, en daarbij valt het mij op dat mensen in aankoopadvies topics af en toe veel waarde hechten aan de audio chip die op een moederbord zit.

Mijn vraag nu is wanneer de kwaliteit van die chip echt een verschil maakt / toegevoegde waarde bied.
Wat ik begrijp is dat als je geluid digitaal output via HDMI of s/pdif dat de audiochip niet van belang is. Omdat al het werk dan wordt gedaan in het apparaat dat het digitale signaal omzet naar analoog, toch?
Verder lees ik dat de betere audiochips een sterker signaal uitzenden waardoor deze beter geschikt zijn voor koptelefoons/speakers met een hogere impedantie.
Verder heb ik ook gehoord dat de hogere kwaliteits chips "beter" geluid maken, maar ik weet niet of dat iets is dat thuishoort in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 .
Bij dat "betere" geluid begrijp ik ook dat er meer aspecten in het spel zijn, zoals of de chip geen storing krijgt van andere componenten, en dus goed geïsoleerd moet zijn op het moederbord.

Is het dus zo dat als je gebruik maak van een niet top-end headset, zoals in mijn geval de pricewatch: Steelseries Siberia V3 Wit, en speakers aansluit via een externe versterker, dat de audiochip eigenlijk niet zo veel uitmaakt?

Zijn er nog andere aspecten die ik over het hoofd zie, qua wanneer een goede audio chip wel relevant is?

Beste antwoord (via Flamesz op 26-10-2018 11:12)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee. Eigenlijk nooit...

Als je via een externe DAC/versterker werkt, gewoon via SPDIF of (nog beter ivm ontstoring) Toslink digitaal naar de DAC/versteker gaan.

Wil je het vanuit de PC doen, dan ben je zowel qua versterking als ruisonderdrukking beter af met een losse geluidskaart (liefst met IEC/tulpconnectoren, niet gare 3.5mm prutstekkers) dan met eender welke integrated oplossing.

Bedenk sowieso dat sinds AC'97 (en ja, dat laatste slaat op jaartal) de controller voor onboard geluid in het moederbordchipset zit, enige wat ernaast aan gehangen wordt is een kleine codec-chip. Er kunnen wel grote verschillen zijn in kwaliteit van implementatie en afscherming, maar qua performance is het een pot nat.

Vroeger, toen er nog volledige audiochips op het moederbord geplakt werden, zat er wel verschil in en had je liever een Yamaha chip dan een low-end Creative of brakke Crystal geval. Maar dat was in het vorige millennium, speelt nu allemaal niet meer. CPU load is ook al zoiets: met een single core P3 was dat een heel relevante factor bij keuze. Nu je meer cores hebt dan je games weten wat ermee te doen is CPU load van audio irrelevant - en geen enkele moderne mainstream audio oplossing doet significant offloaden.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:24
Het klopt dat er meestal veel te veel gewicht aan de dac wordt gehangen. Een paar dingen zijn wel van toepassing.
zoals of de chip geen storing krijgt van andere componenten, en dus goed geïsoleerd moet zijn op het moederbord.
Dit is van toepassing, hoe 'goed' de dac ook is, als het niet goed is toegepast kan je bijgeluiden krijgen.
Verder lees ik dat de betere audiochips een sterker signaal uitzenden waardoor deze beter geschikt zijn voor koptelefoons/speakers met een hogere impedantie.
Dit is ook correct, maar aangezien je aangeeft dat je een losse versterker gaat gebruiken niet van toepassing.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Flamesz
MerijnB schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:19:
Het klopt dat er meestal veel te veel gewicht aan de dac wordt gehangen. Een paar dingen zijn wel van toepassing.

[...]

Dit is van toepassing, hoe 'goed' de dac ook is, als het niet goed is toegepast kan je bijgeluiden krijgen.

[...]

Dit is ook correct, maar aangezien je aangeeft dat je een losse versterker gaat gebruiken niet van toepassing.
Ik zal voorlopig de gelinkte headset blijven gebruiken voor normaal desktop gebruik en gaming.
De volgende aankoop stap die ik plan is een set goede boxen voor het kijken van films & series, maar voor nu loopt het geluid daarvoor nog via HDMI en word het afgespeeld door de zeer matige speakers in mijn televisie.
Voor die boxen moet ik überhaupt nog beginnen met orienteren, maar ik begrijp dat de meeste kwaliteit boxen niet zomaar zijn aan te sluiten op een s/pdif of 3,5mm aansluiting maar een versterker of receiver gebruiken waar je speaker kabels op aansluit.

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:24
Flamesz schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:26:
[...]
maar ik begrijp dat de meeste kwaliteit boxen niet zomaar zijn aan te sluiten op een s/pdif of 3,5mm aansluiting maar een versterker of receiver gebruiken waar je speaker kabels op aansluit.
Dat hangt er vanaf of je straks actieve of passieve speakers gaat kopen, je kunt daar (tegen die tijd) beter een apart draadje voor openen in het audio topic. Eigenlijk zit er (voor thuisgebruik) altijd wel een versterker tussen idd.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Flamesz
Kloppen mijn verdere aannames? Zou iemand anders wel in mijn situatie een beetje bijlappen voor de betere audiochip?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee. Eigenlijk nooit...

Als je via een externe DAC/versterker werkt, gewoon via SPDIF of (nog beter ivm ontstoring) Toslink digitaal naar de DAC/versteker gaan.

Wil je het vanuit de PC doen, dan ben je zowel qua versterking als ruisonderdrukking beter af met een losse geluidskaart (liefst met IEC/tulpconnectoren, niet gare 3.5mm prutstekkers) dan met eender welke integrated oplossing.

Bedenk sowieso dat sinds AC'97 (en ja, dat laatste slaat op jaartal) de controller voor onboard geluid in het moederbordchipset zit, enige wat ernaast aan gehangen wordt is een kleine codec-chip. Er kunnen wel grote verschillen zijn in kwaliteit van implementatie en afscherming, maar qua performance is het een pot nat.

Vroeger, toen er nog volledige audiochips op het moederbord geplakt werden, zat er wel verschil in en had je liever een Yamaha chip dan een low-end Creative of brakke Crystal geval. Maar dat was in het vorige millennium, speelt nu allemaal niet meer. CPU load is ook al zoiets: met een single core P3 was dat een heel relevante factor bij keuze. Nu je meer cores hebt dan je games weten wat ermee te doen is CPU load van audio irrelevant - en geen enkele moderne mainstream audio oplossing doet significant offloaden.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee