Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 09:48
Ik zit me een beetje op te vreten over de manier van roosteren en planning op de kinderopvang van mijn vriendin.
Situatie: vriendin werkt sinds 1 september na zwangerschapsverlof bij een kinderdagverblijf (daarvoor eigen gastouderopvang gehad), contract voor 18 uur per week (min-max contract 18-30 uur).

Direct viel me al op dat mijn vriendin op zondagavond het rooster krijgt voor de week erop. Daarna alleen maar appjes heen en weer in de opvang-groepsapp over rooster zaken die niet kloppen.
Je bent nieuw dus je wilt niet direct moeilijk doen. Ik ben dan hel nuchter en zeg dan: 'als jij op maandag vrij wilt dan hoef je dat uiterlijk zondagmiddag maar aan te vragen'.
Maar er spelen veel meer roosterproblemen omdat men de planning niet rondkrijgt omdat er te weinig personeel is. Hier is vorige week maandag al een spoedoverleg geweest tussen teamleiders en directeur.
Daarnaast al eens meegemaakt dat mijn vriendin 's maandags om 7 uur moet beginnen, wij snel zondagavond nog opvang aanvragen voor onze dochter die niet goedgekeurd wordt omdat er geen personeel meer beschikbaar is |:( (onze dochter gaat daar ook naar de opvang).

Nu heeft mijn vriendin op 17 oktober verlof aangevraagd voor:
- maandag 12 november
- 27 december 2018 - 4 januari 2019 i.v.m. een familiereisje omdat haar ouders 30 jaar getrouwd zijn.

Het blijf stil tot vanmiddag 23 oktober, als dan de reactie komt:
Hallo [naam vriendin],

Voor 12 november zou je [naam collega] kunnen vragen om in te vallen.

Voor 27 dec en week 1 weet ik het zo nog niet. Ik mail zo het bso team om te vragen wanneer ze kunnen en willen werken in de kerstvakantie. Als jij dit dan nogmaals aangeeft, ga ik puzzelen. Ik denk dat iedereen wel een paar dagen of een week vrij wil.

Als [naam van dezelfde collega] kan, mag je dit aan mij en [naam directeur] mailen. Houd er wel rekening mee dat [naam van die collega] niet alleen op de groep mag staan, dus bijvoorbeeld niet afsluiten. Vraag dan eventueel iemand anders die zou kunnen afsluiten.

Met vriendelijke groet,

Chef-planning
De aangedragen optie is geen optie omdat deze collega met mijn vriendin op dezelfde groep staat, dan kan er niet ingevallen worden omdat 12 november een 'normale' dag is ze er dan altijd met z'n tweeën staan.

In het CAO (van internet geplukt omdat ze hem zelf niet ontvangen heeft bij indiensttreding) kan ik er zo niets over vinden.
Ik herken dit vanuit mijn eigen werk totaal niet omdat ze bij ons heel flexibel zijn met verlof opnemen.
Iemand die advies heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Vakantie aanvragen
Vakantie vraag je schriftelijk aan bij je werkgever. Hierbij laat je weten wanneer en hoe lang je op vakantie wilt. Je werkgever moet je wensen in principe inwilligen. Hij kan je verzoek alleen weigeren als er een zwaarwegend bedrijfsbelang is waardoor je echt niet weg kunt. Denk bijvoorbeeld aan veel zieke collega’s en extreme drukte.

Vakantieaanvraag weigeren
Je werkgever heeft tot 2 weken nadat jij je vakantiedagen bij hem hebt ingediend de tijd om je aanvraag te weigeren. Is hij te laat dan mag je op vakantie in de periode die je hebt aangevraagd.

Een weigering van je vakantie moet je werkgever altijd goed motiveren. Doet hij dit niet, vraag dan schriftelijk om opheldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat een gedoe zeg. Algemeen : Ik vraag me weleens af wat ze doen met de inkomsten uit de kdv, volgens mij zijn er een aantal directieleden die er nogal warm bijzitten of er zit een ontzettende miskleun op de Finance afdeling.
Wij betalen een fors bedrag voor 2,5 dag kdv en ervaren dezelfde "problemen" als jullie : verzetten is bijna nooit mogelijk en dagen die eindejaar over zijn ben je kwijt... Blijkbaar wordt alles zo strak ingepland dat enige flexibiliteit onmogelijk is, voor zowel ouders als werknemers.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2018 22:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Er staat in de Cao inderdaad niks over verlofaanvraag. Dus dan gelden de "gewone" wettelijke regels inderdaad.

In de Cao staat wel dat het rooster 10 werkdagen van tevoren bekend moet zijn.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Barrycade, ze hebben al een chronisch te kort aan medewerkers. Geen mensen willen aannemen of alleen maar op 0 uren. Mijn vriendin kon er gelukkig nog wat uren uitslepen. Maar met te kort aan medewerkers zullen ze op deze manier altijd wegkomen.
In november is het een weekendje weg en gaan we desnoods 1 dag eerder naar huis.
De vakantie in december is iedereen vrij en is daar geen extreme drukte lijkt me?

Is deze reactie nu een afwijzing of niet? Anders nog even wachten tot de 2 weken verstreken zijn.

@Sport_Life,als ik kijk naar de auto's van directeur en een paar teamleiders, dan hoef je geen medelijden te hebben. Dit heb ik bij 2 andere kinderdagverblijven ook gezien.

@blitzkrieg, dat puntje over 10 werkdagen van te voren rooster bekend heb ik mijn vriendin op de mail laten zetten toen er 2 weken geleden gevraagd werd om punten door te geven wat er niet goed ging op het werk. Die zouden dan besproken worden in een spoedoverleg door directie en teamleiders. Helaas nog niks van vernomen.

Ik neig sterk om in de oudercommissie te stappen, beetje het vuur opstoken. Even serieus, de opvang van onze dochter is verder goed. De medewerkers steken bij ziel en zaligheid erin en zijn gemotiveerd, vriendelijk, geven advies en tips.
Ik ben alleen wel bang dat de motivatie zal afnemen onder de medewerkers en dat dit voor veel verloop en onvrede gaat zorgen.
Ze zijn erg flexibel, flexibele opvang wordt ook aangeboden en maken we gebruik van, maar de eigenaar probeert wel alle kruimels te pakken. Haal- en brengservice, gymbso, zwembso, VSO, zaterdagopvang...

Mijn vriendin heeft al een paar keer benoemd weer wat anders te zoeken. Deze baan had ze zo want er is een tekort. Van te voren weet je alleen niet hoe het ergens anders is geregeld (als ik dit van te voren wist principe).
Ook zitten we met onze dochter die mee moet. Uiteindelijk wordt de reistijd voor halen en brengen een stuk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:09
Ik zou er niet teveel moeite in gaan steken en naar wat anders gaan zoeken. Voor zolang ze er nog werkt 'doorbijten' en gewoon zorgen dat je op vakantie kunt. 2 weken na aanvraag zeggen dat je geboekt hebt en dus niet meer wel kunt gaan werken. Die reactie je hebt gehad is zeker geen afwijzijng, gewoon aangeven dat je dan op vakantie bent, dan gaat hij maar puzzelen, is verder niet jouw probleem. Tuurlijk moet je een beetje flexibel zijn, maar je moet ook gewoon op vakantie kunnen.

Maak van je netwerk gebruik om een plek te zoeken waar het wel beter geregeld is, als je eenmaal in het wereldje zit zijn er genoeg mensen die ook op andere plekken ervaring hebben.

Wat jij vooral niet moet doen is je ermee gaan bemoeien, daar ga je echt niks mee opschieten.

[ Voor 18% gewijzigd door Bartske op 23-10-2018 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:20
Je hoeft als werknemer toch niet te vragen of iemand in kan vallen, waar is die chef-planner anders voor?

Trouwens is structureel personeelstekort volgens mij geen geldige reden om een vakantieaanvraag te weigeren, dan zou je nagenoeg nooit kunnen in jullie geval...mochten ze die reden echt willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Denk dat als ze aantonen dat ze verschillende vacatures hebben openstaan en actief werven. Dat chronisch gebrek toch dan wel overmacht is. En dan wel reden om te weigeren.

Bij onze BSO krijg je als ouder een aanbrengbonus voor nieuwe medewerkers.

De gevolgen van het oplossen van de crisis zijn duidelijk aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Overigens, als jullie jullie dochter niet kwijt kunnen in de opvang: jullie hebben ook een zorgplicht.
Het is natuurlijk niet redelijk dat (ga ik even van uit) jouw vaste aanstelling daar voor moet wijken.
Lijkt mij een geval van "ik kan alleen als er opvang is voor mijn dochter".

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Heel simpel: hoeveel tijd en energie ga je steken in iets wat je waarschijnlijk toch niet eigenhandig kan veranderen.

Trek je conclusies, de beste oplossing weet je waarschijnlijk heus wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Er is overal personeelstekort, niet alleen in kinderopvangland. Je kunt het dan ook omdraaien: zorg dat het personeel, wat je wel hebt, in ieder geval blijft. Dat er eens een keer een vrije dag afgekeurd wordt, kan overal gebeuren. Ik moet ook weleens wat schuiven. Maar als de volgende verlofaanvraag dan ook weer geweigerd wordt, dan hebben we wat te bespreken.

Maar de vakantie in december is nog niet afgekeurd. Zeggen dat je "het nog niet weet" is geen afkeuring. Ze hebben nog tot en met 26 oktober om "het wel te weten". Hoor je deze week niets (dus geen geen afwijzing of goedkeuring) dan is die vakantie stilzwijgend goedgekeurd en kun je gewoon op vakantie. Heb ooit een leidinggevende gehad, die dacht alle vakantieaanvragen voor in de wat verdere toekomst op de stapel te kunnen laten liggen met verklaring "dat weet ik nu nog niet". Die kreeg bij de eerste de beste escalatie HR op z'n dak, omdat al die aanvragen dus stilzwijgend goedgekeurd waren en hij er niets meer aan kon doen.

Misschien wel een tip voor de toekomst: als je tijdens polulaire periodes (zoals tussen Kerst en Oud en Nieuw) echt op vakantie wil, vraag dat dan gewoon zo vroeg mogelijk aan. Meestal worden familievakanties ruim vantevoren gepland en kun je dat verlof dus bij wijze van spreken al een half jaar vooraf aanvragen. Dan heeft de leidinggevende 2 weken om tot een onderbouwd besluit te komen.

De werkgever moet overigens vervanging regelen, dus die tekst over "vraag die en die maar en anders iemand anders" snap ik niet. Jij bent niet verantwoordelijk voor vervanging bij vakantie. Als jij op het laatste moment een dienst wil wisselen, dan is het wel gebruikelijk dat je dat onderling met een collega regelt en dan doorgeeft aan je leidinggevende.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 24-10-2018 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:07
Binnetie schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:42:
De vakantie in december is iedereen vrij en is daar geen extreme drukte lijkt me?
Geen idee hoe anderen het doen, maar ik heb gewoon een jaarabonnement op KDV dus ook in de kerstvakantie gaat die van ons gewoon naar het KDV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08:43
President schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 07:59:
[...]

Geen idee hoe anderen het doen, maar ik heb gewoon een jaarabonnement op KDV dus ook in de kerstvakantie gaat die van ons gewoon naar het KDV
Precies, het 52 weken arrangement. :)
En wanneer de KDV opvangdag bijvoorbeeld op een feestdag valt krijg je deze uren terug in ruiltegoed. Dit ruiltegoed is een jaar geldig en kun je inzetten op een andere dag. (Mits er plek is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb even die 2 weken termijn opgezocht:
BW7:638, lid 2
2.
Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.
******************************************************************************************
Indien er dus niets is afgesproken binnen een CAO of anders dan geldt een termijn van 2 weken
Ik denk dat ze het gesprek maar moet aangaan als er na 26 oktober nog geen reactie is. Dat zei wel kan invallen voor anderen, maar dat ook haar verlof mogelijk geweigerd gaat worden.
Vanochtend ook weer: ze hoeft niet te werken en is deze dag aan de studie voor haar aanvullende cursus in de kinderopvang. Maar ze is wel gevraagd te werken. En dat al om 6.15 uur in de ochtend.

De vacatures worden niet ingevuld omdat het 0-urencontracten zijn en al die leidsters graag vaste uren willen.

@qadn, dat zegt ze ook bij elke keer dat ze ergens kan invallen. Ik kan wel werken op voorwaarde dat mijn dochter mee kan naar de opvang.
@Anoniem: 39993, ben ik met je eens, in de bouw en nog veel meer is een te kort aan mensen. Het is ook een lering voor haar zelf. Maar 2 maand van te voren is toch wel ruim van te voren. Nu doen ze net alsof ze alle opsparen tot een maand van te voren en dan gaan puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Binnetie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:48:
Vanochtend ook weer: ze hoeft niet te werken en is deze dag aan de studie voor haar aanvullende cursus in de kinderopvang. Maar ze is wel gevraagd te werken. En dat al om 6.15 uur in de ochtend.
Tjah, moet je je ook afvragen of je je dan wel flexibel moet opstellen tegen een werkgever die zich zo opstelt.
Inmiddels wordt het toch ook een geval van "vandaag heb ik al wat, success".
Binnetie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:48:
De vacatures worden niet ingevuld omdat het 0-urencontracten zijn en al die leidsters graag vaste uren willen.
Goh, no shit. Daar kunnen ze wat aan doen :P

[ Voor 24% gewijzigd door qadn op 24-10-2018 08:52 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
R20141016 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:28:
[...]

Precies, het 52 weken arrangement. :)
En wanneer de KDV opvangdag bijvoorbeeld op een feestdag valt krijg je deze uren terug in ruiltegoed. Dit ruiltegoed is een jaar geldig en kun je inzetten op een andere dag. (Mits er plek is).
De feestdagen krijgen wij niet terug als ruiltegoed hoor... Gewoon het hele jaar door (52 weken) 2 dagen in de week = 104 dagen waar we voor betalen. Of een dag nou op een feestdag valt of niet.

Ergens logisch, want op die feestdag zullen de vaste medewerkers wel ook gewoon betaald moeten worden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:20
De kinderopvang is nu eenmaal een lastig ding, te weinig personeel en teveel wensen en eisen.

Wat ik mij eerder afvraag is of je een rooster zo kort vooraf mag ontvangen? In de meeste CAO's staat dat dit een x aantal weken van te voren al bekend moet zijn, zodat je zelf je zaakjes kunt regelen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Drardollan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:03:
De kinderopvang is nu eenmaal een lastig ding, te weinig personeel en teveel wensen en eisen.

Wat ik mij eerder afvraag is of je een rooster zo kort vooraf mag ontvangen? In de meeste CAO's staat dat dit een x aantal weken van te voren al bekend moet zijn, zodat je zelf je zaakjes kunt regelen.
Mag waarschijnlijk niet, maar als er niemand moeilijk over doet... Is een kwestie van aangeven bij de leidinggevende, maar voor zover ik uit de TS lees is er nog geen contact geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:31

LankHoar

Langharig tuig

Te weinig personeel is op de lange termijn geen steekhoudend argument. Indien er voldoende mensen zijn die wel willen werken, maar niet op 0-uren basis, dan ligt het probleem bij de werkgever, en niet bij potentiële werknemers. Het lijkt me ook stug dat ze het dan over die boeg kunnen gooien.

En zelf vervanging moeten zoeken voor je verlof? Dat is toch van de zotte? Op korte termijn misschien, maar ruim vantevoren aangevraagd lijkt me dat niet normaal.

Indien je niet afhankelijk bent van het geld dat dit oplevert zou ik het gewoon op scherp spelen. En onderwijl naar iets anders zoeken. In sollicitatiegesprekken dan ook duidelijk zijn dat je dit soort wangedrag van werkgevers niet accepteert (extreem late roosters, verlof weigering en zelf vervanging moeten zoeken, structureel te weinig personeel etc.).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Drardollan, klopt. Uit het CAO:
Als de werktijden bij rooster worden geregeld, dient de werkgever de dagen en tijden waarop
gewerkt wordt ten minste 10 werkdagen van tevoren ter kennis te brengen van de
werknemer. Alleen in bijzondere omstandigheden kan tussentijds van dit rooster worden
afgeweken, vanwege het vervangen van een zieke collega of een collega die vanwege een
reden als bedoeld in artikel 7.6 lid 1 onder c, f of g met buitengewoon verlof is.
10 werkdagen dus.

Overigens staat er in de arbeidsovereenkomst niks over verlof beschreven.

Wel een stukje uit de notulen van de spoedvergadering vorige week:
Als je vrij wilt hebben overleg je dit met je teamleider. Je teamleider bespreekt met het team hoe dit opgelost kan worden en geeft eventuele gaten door aan [naam directeur}.
Je teamleider moet jou vrije dag dus altijd goedkeuren
Daarna wordt er nog gevraagd als ze betere ideeën hebben met betrekking tot de planning en in het belang van de kinderen dat ze dit via hun teamleider kenbaar kunnen maken.

Nog een leuke:
Sta je tot 17.00 uur ingepland maar kun je nog niet naar huis omdat er kinderen later worden gehaald dan gepland? Natuurlijk blijf je dan, niemand zegt dat je weg moet gaan als dat eigenlijk niet kan!
Die is wel goed, want wie betaald de 'niet verschijnen boete' van de tandarts? Mijn vriendin heeft al 3x meegemaakt dat ouders dan niet om 17.00 uur komen, maar pas om 18.30 uur. Nu is er altijd overmacht, maar ik vind het op het totaal dagen wat ze nog maar gewerkt heeft wel erg veel. Daarnaast is de avondplanning voor mij verloren. De ouders die te laat zijn, zijn geholpen.
Dit even uit het perspectief van mij als vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
President schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:10:
[...]

Mag waarschijnlijk niet, maar als er niemand moeilijk over doet... Is een kwestie van aangeven bij de leidinggevende, maar voor zover ik uit de TS lees is er nog geen contact geweest
Klopt is aangegeven maar in de vanochtend verschenen notulen is er niks over gezegd. Gevalletje wegmoffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Er staat 'weg moet gaan'; je kan er dus voor kiezen om langer te blijven en langer door betaald te krijgen?

Er staat niks in de notulen hierover, is het wel besproken of weet je dit niet?

Kinderopvang zijn voornamelijk vrouwen en helaas zijn er te weinig daar zakelijk maar teveel 'liefde voor kinderen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
President schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:46:
Er staat 'weg moet gaan'; je kan er dus voor kiezen om langer te blijven en langer door betaald te krijgen?

Er staat niks in de notulen hierover, is het wel besproken of weet je dit niet?

Kinderopvang zijn voornamelijk vrouwen en helaas zijn er te weinig daar zakelijk maar teveel 'liefde voor kinderen'.
Doorbetalen wordt wel gedaan, je moest immers extra werken en die extra uren noteren.
Het is door mijn vriendin gemeld aan de teamleider. Of het besproken is weet ik niet.

Het is misschien een idee om op de volgende vergadering op 1 november voor de medewerkers de volgende punten mee te nemen:
- verlof procedure toelichten met de 2 weken regel (misschien weet de chef-planning dit wel helemaal niet), leermomentje.
- rooster 10 werkdagen van te voren en dit direct in het overleg aan te wijzen op het CAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

ik weet niet hoe het in de oude CAO was, maar ik kreeg afgelopen week volgende mail:
Graag wil ik jullie over het volgende informeren:
In de nieuwe cao die nu definitief is vastgesteld, staat vermeld dat het voor de werkgever verplicht is de werknemer ten minste 10 dagen van tevoren over de werktijden te informeren (zie cao tekst hieronder).

Artikel 4.2 Werkdagen en werktijden

3. Als de werktijden bij rooster worden geregeld, dient de werkgever de dagen en tijden waarop gewerkt wordt ten minste 10 werkdagen van tevoren ter kennis te brengen van de werknemer. Alleen in bijzondere omstandigheden kan tussentijds van dit rooster worden afgeweken, vanwege het vervangen van een zieke collega of een collega die vanwege een reden als bedoeld in artikel 7.6 lid 1 onder c, f of g met buitengewoon verlof is
dus misschien dat de gang van zaken nu gaat veranderen ivm de nieuwe CAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat in dit soort beroepen natuurlijk wel zo is, is dat er altijd bezetting moet zijn. Iedereen wil vrij tussen kerst en oud en nieuw en dus kan niet iedereen zomaar vrij krijgen. Mogelijk kijken ze bij de planning dan wel wie er vorig jaar nog geen vrij heeft gehad in die periode, waardoor die mensen dit jaar meer 'credits' hebben om te vrij krijgen. Je vriendin werkt er nog maar net, dus wellicht ook pech dat ze nog geen 'credits' heeft opgebouwd.

Dat ze het dan zelf moet regelen met collega's is wel weer gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 14:21
Laat haar een andere baan zoeken in een andere sector. De kinderopvang is heilloos als medewerker. In de crisis is het evenwicht verschoven en sindsdien is het geen fatsoenlijke baan meer.

Alles wordt op de medewerkers afgewenteld met onmogelijke eisen voor flexibiliteit, minimale zekerheid en nul doorgroei mogelijkheid.

Gevolg is dat zowel bij werktekort als medewerkerstekort de medewerker de klos is.

De exacte details verschillen per organisatie uiteraard.

Overigens is het afhandelen van zo'n planning inclusief vervanging regelen in het weekend ook gewoon werk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 07:28

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Rukapul schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:55:
Laat haar een andere baan zoeken in een andere sector. De kinderopvang is heilloos als medewerker. In de crisis is het evenwicht verschoven en sindsdien is het geen fatsoenlijke baan meer.

Alles wordt op de medewerkers afgewenteld met onmogelijke eisen voor flexibiliteit, minimale zekerheid en nul doorgroei mogelijkheid.

Gevolg is dat zowel bij werktekort als medewerkerstekort de medewerker de klos is.

De exacte details verschillen per organisatie uiteraard.

Overigens is het afhandelen van zo'n planning inclusief vervanging regelen in het weekend ook gewoon werk...
Als medewerker wel, als zzp-er/freelancer gastouder kun je hier prima nog brood verdienen. Ik begrijp dan ook niet in het verhaal van @Anoniem: 37297 dat zijn partner van gastouder naar kinderopvang is overgestapt?

Daarnaast vraag ik mij af of het inkomen over die 18 uren werk in de kinderopvang de kinderopvangkosten van hun eigen kind (die bij dezelfde kinderopvang zit begrijp ik :?) wel genoeg afdekt?

Alles bij elkaar geen ideale situatie financieel/tijd en ik vraag mij serieus af of zijn partner blij/passie voelt bij het werk op deze manier.

Mijn vrouw is gastouder (zzp) en is bewust bezig met het stappen uit de kinderopvangbranche naar het primair onderwijs i.v.m. de vele nieuwe overheids regels en de maatschappelijke insteek rondom opvoeding van kinderen. De opvoeding van de kinderen ligt tegenwoordig meer en meer bij de kinderopvangmedewerkers. Ook in het onderwijs, maar daarom de keuze voor onderwijs-assistentie ipv de volledig verantwoordelijkheid te hebben voor een klas met 30 kids en de opvoeding van hun ouders ;)

Kern van het verhaal, ga eens goed kijken welke aspecten binnen de kinderopvang je partner nu echt warm maakt. Ga kijken of die warmte ook in een andere branche haalbaar is of in ZZP verband.

Daarnaast is ze denk ik verplicht, tegenover haar gezin, om van haar af te bijten tegenover de huidige gang van zaken bij haar werkgever. Ik had de kinderen allang bij de roosterplanner of directeur op kantoor gebracht om +/- 17:00 en gezegd, val jij nu even verder in?, want mijn werkdag zit erop ;). Of laat ik het zo zeggen, dat je in iedergeval gesteund voelt door de kinderopvangorganisatie dat die gelijk contact opnemen met de vraagouders en bij een herhaling de opvang wordt stopgezet! Goed ondernemerschap wordt zoiets genoemd.

[ Voor 22% gewijzigd door Falcon op 24-10-2018 15:25 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Falcon schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:18:
[...]

Als medewerker wel, als zzp-er/freelancer gastouder kun je hier prima nog brood verdienen. Ik begrijp dan ook niet in het verhaal van @Anoniem: 37297 dat zijn partner van gastouder naar kinderopvang is overgestapt?

Daarnaast vraag ik mij af of het inkomen over die 18 uren werk in de kinderopvang de kinderopvangkosten van hun eigen kind (die bij dezelfde kinderopvang zit begrijp ik :?) wel genoeg afdekt?

Alles bij elkaar geen ideale situatie financieel/tijd en ik vraag mij serieus af of zijn partner blij/passie voelt bij het werk op deze manier.

Mijn vrouw is gastouder (zzp) en is bewust bezig met het stappen uit de kinderopvangbranche naar het primair onderwijs i.v.m. de vele nieuwe overheids regels en de maatschappelijke insteek rondom opvoeding van kinderen. De opvoeding van de kinderen ligt tegenwoordig meer en meer bij de kinderopvangmedewerkers. Ook in het onderwijs, maar daarom de keuze voor onderwijs-assistentie ipv de volledig verantwoordelijkheid te hebben voor een klas met 30 kids ;)

Kern van het verhaal, ga eens goed kijken welke aspecten binnen de kinderopvang je partner nu echt warm maakt. Ga kijken of die warmte ook in een andere branche haalbaar is of in ZZP verband.

Daarnaast is ze denk ik verplicht, tegenover haar gezin, om van haar af te bijten tegenover de huidige gang van zaken bij haar werkgever. Ik had de kinderen allang bij de roosterplanner of directeur op kantoor gebracht om +/- 17:00 en gezegd, val jij nu even verder in?, want mijn werkdag zit erop ;). Of laat ik het zo zeggen, dat je in iedergeval gesteund voelt door de kinderopvangorganisatie dat die gelijk contact opnemen met de vraagouders en bij een herhaling de opvang wordt stopgezet! Goed ondernemerschap wordt zoiets genoemd.
Heel herkenbaar.
Mijn vriendin is gestopt met gastouder omdat we een dochter kregen en ze graag weer 'onder de collega's wilde zijn'. Ze heeft het met veel plezier een jaar of 5 gedaan. Soms was ze zelf nog heel het weekend in de weer met voorbereidingen enzo. Het geeft ook iets meer rust, je doet de deur dicht en klaar.

Het goede ondernemschap heb ik aan haar uitgelegd, maar meer als goed werkgeverschap. Je kunt als kinderopvang volledig naar de wensen van de ouders gaan draaien en dat ten koste laten gaan van het personeel die na een bepaalde tijd overstapt en binnen hun netwerk aan potentieel nieuwe medewerkers verkondigen om toch maar bij een andere kinderopvang te kijken.
Je kunt als kinderopvang ook de regels strak houden, precies zoals jij het zegt:
- Bij 2x te laat zonder aantoonbare reden is het einde contract. Natuurlijk krijg je boze ouders, maar de goeden blijven.
- Je kind kan tot 17.00 uur aangemeld worden de volgende dag of op vrijdag voor maandag, daarna kan het niet meer. Zo kan je op vrijdagavond bijv al een rooster maken. Dit geldt dan voor flexopvang. Natuurlijk krijg je boze ouders maar de goeden blijven
- In plaats van allerlei extra diensten leveren, je focussen en onderscheiden op de basis van kinderopvang en je daarin onderscheiden. Ook hier krijg je boze ouders, maar de goeden blijven.

Het personeel hoeft zo niet de ene dag in sportkleren te verschijnen en de andere dag in een bikini in het zwembad te staan. De haal-en brengservice is leuk en super makkelijk voor ouders, maar in mijn ogen ben je dan gewoon 'lui'. In de tijd van gastouder heeft ons dat een klant gekost, sneu. Maar achteraf waren we super blij en gaf het rust. Ze verwachtten dat wij hun kids van school gingen halen en thuisbrachten. In het contract stond dit omschreven als zolang dat kon qua bezetting van andere kinderen. Toen het niet meer kon werden ze opstandig want dit was afgesproken. Ja, 'maar zolang als mogelijk'. Dat stukje hadden ze niet gelezen.

Kortom je bent er ook voor werknemers en niet alleen maar de centen.
Ze heeft overigens een sollicitatie gedaan voor activiteitenbegeleider bij een overkoepelende zorginstelling. Dat leek haar ook heel leuk, vaste uren en een ietsjes beter salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Binnetie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:32:
[...]

Het personeel hoeft zo niet de ene dag in sportkleren te verschijnen en de andere dag in een bikini in het zwembad te staan. De haal-en brengservice is leuk en super makkelijk voor ouders, maar in mijn ogen ben je dan gewoon 'lui'.

...

Ze heeft overigens een sollicitatie gedaan voor activiteitenbegeleider bij een overkoepelende zorginstelling. Dat leek haar ook heel leuk, vaste uren en een ietsjes beter salaris.
Dat eerste stukje is gewoon eng bijna... wat als er wat gebeurt in dat zwembad onder jou begeleiding als medewerker van de KOO. Daar zou ik de voorwaarden van de bedrijfsverzekering weleens op na willen slaan ;)

Tweede stukje is alleen maar de goede stap, andere job. Ik proef er wel uit dat jullie financieel afhankelijk zijn van haar inkomen, wat het eerste weer wat lastiger maakt.

Kinderopvang is wat dat betreft de nieuwe thuiszorg, uitmelken van vrouwelijke werknemers :+ (oei hoe moet je die zin nu lezen :o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Falcon schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:53:
[...]

Dat eerste stukje is gewoon eng bijna... wat als er wat gebeurt in dat zwembad onder jou begeleiding als medewerker van de KOO. Daar zou ik de voorwaarden van de bedrijfsverzekering weleens op na willen slaan ;)

Tweede stukje is alleen maar de goede stap, andere job. Ik proef er wel uit dat jullie financieel afhankelijk zijn van haar inkomen, wat het eerste weer wat lastiger maakt.
Daar zeg je wel iets, volgens mij is er een bekwame badmeester bij, maar dat zou nog wel een vraagje voor op de vergadering zijn.
We kunnen eventjes zonder haar inkomen, maar dan blijft er helemaal niks over voor leuke dingen + dat de kleine meid ook best wel wat kost :)
Kinderopvang is wat dat betreft de nieuwe thuiszorg, uitmelken van vrouwelijke werknemers :+ (oei hoe moet je die zin nu lezen :o)
Borstvoeding geven op de opvang was ook nog een dingetje, dat gaat nu gelukkig goed nadat er wat wetsartikelen benoemd waren. Of bedoel je dat niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Binnetie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:04:
[...]

[...]

Borstvoeding geven op de opvang was ook nog een dingetje, dat gaat nu gelukkig goed nadat er wat wetsartikelen benoemd waren. Of bedoel je dat niet? ;)
:+ .. Dat assertiever reageren en voor je eigen opkomen moet op sommige vlakken nog wat verder de evolutie door zeg maar :P

* Falcon rent voor vrouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Palomar schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:34:
Wat in dit soort beroepen natuurlijk wel zo is, is dat er altijd bezetting moet zijn. Iedereen wil vrij tussen kerst en oud en nieuw en dus kan niet iedereen zomaar vrij krijgen. Mogelijk kijken ze bij de planning dan wel wie er vorig jaar nog geen vrij heeft gehad in die periode, waardoor die mensen dit jaar meer 'credits' hebben om te vrij krijgen. Je vriendin werkt er nog maar net, dus wellicht ook pech dat ze nog geen 'credits' heeft opgebouwd.

Dat ze het dan zelf moet regelen met collega's is wel weer gek.
Onze opvang is gesloten tussen kerst en oud en nieuw en de dag na hemelvaart.

Absurd maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Drardollan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:06:
[...]

Onze opvang is gesloten tussen kerst en oud en nieuw en de dag na hemelvaart.

Absurd maar waar.
Als de ontwikkelingen doorgaan zoals ze nu gaan, zal het nog wel erger worden. De mensen die ik nu in de kinderopvang zie instromen, gaan eigenlijk bijna allemaal voor gastouder zodat ze thuis kunnen werken. Het beroep op zich trekt volgens mij genoeg mensen, maar de beloning en arbeidsomstandigheden zijn om te janken voor een job waar je tegenwoordig toch geschoold voor moet zijn (geen universitaire graad, maar toch) en waarbij best wat verantwoordelijkheid komt kijken. Volgens mij kun je tegenwoordig als goede schoonmaakster bijna net zoveel verdienen.

Als je vooraf weet dat je grote problemen gaat krijgen om je bezetting op die dagen rond te krijgen en de ruzies en discussies daaromheen wil voorkomen, dan is dit natuurlijk een makkelijke oplossing. En aangezien het halve land dan toch vrij is, moet het voor ouders toch ook wel te doen zijn om voor die 3 dagen + 1 dag een oplossing te bedenken.

Het bekende probleem: we willen het aller-aller-beste voor de kinderen, maar dan wel tegen een zo laag mogelijke prijs. En het personeel is eigenlijk altijd de Sjaak, als er voornamelijk op prijs geconcurreerd moet worden. Dat is nou eenmaal de grootste kostenpost. Effectief wil je je personeel dus eigenlijk continu op het randje hebben lopen: ze moeten net geen ontslag nemen of net geen burn-out krijgen. Dan kan iets als een afgekeurde Kerstvakantie ("de baas heeft mijn feestdagen ook nog verknald") namelijk iemand net over dat randje heen duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:42:
Is deze reactie nu een afwijzing of niet? Anders nog even wachten tot de 2 weken verstreken zijn.
Nee, op z'n minst niet duidelijk genoeg.
Je vriendin zou nog eens vriendelijk kunnen uitleggen hoe het proces rond verlof aanvragen werkt. Jij dient een aanvraag in, en binnen 10 werkdagen moet er duidelijkheid zijn: goedkeuring of goed onderbouwde afwijzing. Daar heb je verder zelf geen rol in. Allerlei verdere onduidelijke communicatie is alleen maar tijdverspilling.

[ Voor 7% gewijzigd door KopjeThee op 24-10-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:46:
[...]

Als de ontwikkelingen doorgaan zoals ze nu gaan, zal het nog wel erger worden. De mensen die ik nu in de kinderopvang zie instromen, gaan eigenlijk bijna allemaal voor gastouder zodat ze thuis kunnen werken. Het beroep op zich trekt volgens mij genoeg mensen, maar de beloning en arbeidsomstandigheden zijn om te janken voor een job waar je tegenwoordig toch geschoold voor moet zijn (geen universitaire graad, maar toch) en waarbij best wat verantwoordelijkheid komt kijken. Volgens mij kun je tegenwoordig als goede schoonmaakster bijna net zoveel verdienen.

Als je vooraf weet dat je grote problemen gaat krijgen om je bezetting op die dagen rond te krijgen en de ruzies en discussies daaromheen wil voorkomen, dan is dit natuurlijk een makkelijke oplossing. En aangezien het halve land dan toch vrij is, moet het voor ouders toch ook wel te doen zijn om voor die 3 dagen + 1 dag een oplossing te bedenken.

Het bekende probleem: we willen het aller-aller-beste voor de kinderen, maar dan wel tegen een zo laag mogelijke prijs. En het personeel is eigenlijk altijd de Sjaak, als er voornamelijk op prijs geconcurreerd moet worden. Dat is nou eenmaal de grootste kostenpost. Effectief wil je je personeel dus eigenlijk continu op het randje hebben lopen: ze moeten net geen ontslag nemen of net geen burn-out krijgen. Dan kan iets als een afgekeurde Kerstvakantie ("de baas heeft mijn feestdagen ook nog verknald") namelijk iemand net over dat randje heen duwen.
Jij schetst hier precies de huidige situatie van wat ik meekrijg van mijn vriendin.
Ze werkt er nu 7 weken en er zijn in die 7 weken 2 mensen opgestapt met meer dan 10+ jaar ervaring op die opvang. Beide in hun vakantie een besluit genomen wat anders te willen.
'Het gevoel op het randje te lopen' heeft ze van meerdere collega's gehoord, daarom is er vorige week ook een spoedoverleg geweest. De werkgever moet gewoon vaker 'nee' verkopen om zijn personeel te beschermen.

Dat randje heeft mijn vriendin nu ook al bijna benaderd. Ze stond maandag echt op het punt om in haar proeftijd op te stappen. Dat zou voor de werkgever uitermate pijnlijk zijn, omdat ze al op 2 groepen invalt. Maar dat is nou net dat duwtje wat mensen nodig hebben om te besluiten weg te gaan.
Ze vind haar werk leuk, maar de manier waarop niet. Daarom heeft ze gisteren gesolliciteerd op een vacature deze was eigenlijk al 3 dagen gesloten. Maar toen ze heen belde gaf de medewerkster aan dat ze hem nog wel mocht sturen omdat ze er nog niet uit waren. Degene van wie ze de vacature kreeg werkt er zelf ook en zei dat ze meerdere activiteitenbegeleiders zochten.

Vanochtend hoorde ik dat ze in plaats van 18.00 uur, om 17.00 vrij is misschien. Dat mag dan ook weer gezegd worden. Dat geeft mij tijd om vanavond nog te gaan klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:46:
[...]

Gastouder word je niet zomaar, daar zitten behoorlijk wat regels aan.
Ook heb je keuze als ouder, wij hebben bewust niet gekozen voor een gastouder. Veel te beperkend.
Het is vast te doen voor sommige mensen. In ons geval (en wij zijn absoluut niet de enigen) is dat nogal lastig. Mijn partner kan juist GEEN vrij nemen die periode, en ik heb ook verantwoordelijkheden. Komt het toch weer allemaal neer op schipperen met opa's en oma's bijvoorbeeld.

Het is wel zo dat we het weten natuurlijk, het is zelfs verwerkt in het tarief. Ik zou echter met liefde bij betalen voor die dagen (en met mij zijn er ook weer meer). Het klinkt misschien arrogant, maar een dag opvang is goedkoper dan een dag werken in ons geval....

Maar goed, we doen er nu eenmaal niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Drardollan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:49:
[...]

Gastouder word je niet zomaar, daar zitten behoorlijk wat regels aan.
Ook heb je keuze als ouder, wij hebben bewust niet gekozen voor een gastouder. Veel te beperkend.

[...]
Ook een gastouder is geschoold inderdaad. Je hebt nu nog de keuze, naar hoelang nog? Als de medewerkers bijna op zijn, zal het aanbod van plaatsen in een KDV behoorlijk lager zijn dan de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:00:
[...]

Ook een gastouder is geschoold inderdaad. Je hebt nu nog de keuze, naar hoelang nog? Als de medewerkers bijna op zijn, zal het aanbod van plaatsen in een KDV behoorlijk lager zijn dan de vraag.
Als de medewerkers op zijn stijgen de tarieven. Als de tarieven stijgen kan er meer loon betaalt worden. Als er meer loon betaalt wordt, wordt het weer interessant om in de opvang te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Drardollan schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:50:
[...]

Als de medewerkers op zijn stijgen de tarieven. Als de tarieven stijgen kan er meer loon betaalt worden. Als er meer loon betaalt wordt, wordt het weer interessant om in de opvang te gaan werken.
Klopt. Kwestie van tijd. Maar eerst moeten we "rock bottom" bereiken, voordat dit gaat gebeuren. Stijgende tarieven zullen ook bijdragen aan een lagere vraag. Dan wordt de kinderopvang financieel (vooral voor de mensen met een wat lager inkomen) weer minder interessant. Die zullen minder dage/uren af gaan nemen om de kosten te beperken. En dat wil de overheid eigenlijk liever weer niet, dus zullen die het nieuwe evenwicht weer gaan verstoren door te gaan sleutelen aan de kinderopvangtoesalg.

Dit is ook wel een beetje het resultaat van vlot wijzigend overheidsbeleid qua financiering en regulering. Het moet allemaal betaalbaar blijven middels subsidies (zodat de vraag dus kunstmatig hoog gehouden wordt), terwijl we aan de andere kant steeds meer verwachten van de branche (moeten aan steeds meer en strengere regels voldoen). Dat kan alleen in stand gehouden worden over de rug van de mensen die werkzaam zijn in de betreffende branche, of met een flinke zak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Even een update.

12 November heeft mijn vriendin gelukkig vrij gekregen. Toen we een weekendje weggingen kreeg ze die zondag haar rooster dat ze die maandag moest werken. Paniek natuurlijk, maar toen schoot haar leidinggevende al voor haar in de bres en gaf aan dat ze er niet was.

De vakantie is uiteindelijk ook goedgekomen omdat ze de planning gewezen heeft op die wet en aangaf dat er in haar CAO en arbeidscontract niks over verlofaanvragen vermeld stond.
Daarna is alles in een stroomversnelling gegaan.
De vacature waarop ze gesolliciteerd had was echt een match voor haar. Een totaal andere doelgroep (jong dementerenden in plaats van kinderen) en na een dagje meewerken was ze nog enthousiaster.

Daarnaast is gisteravond door een spoedoverleg bekend geworden dat de kinderopvang waar ze werkt wordt overgenomen door een landelijke (grotere) opvangorganisatie. Veel intense en emotionele momenten.
Voor haar nieuwe baan is ze nog bezig de puntjes op de i te zetten qua loon etc. En ze wil dan zo snel mogelijk beginnen.
Haar opzegtermijn is volgens het CAO 2 maand, maar misschien valt er nu wat te onderhandelen omdat ze toch worden overgenomen + dat in het CAO staat dat haar rooster 10 werkdagen van te voren bekend moet zijn, waar ze zich ook niet aan houden. Dus zo heilig is dat CAO op dit moment niet :)
Pagina: 1