Vraag

• TheAssaSim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-12-2022
Hallo Tweakers,

De context:
Het is (volgensmij) allemaal begonnen toen ik voor het gebruiken van mijn oculus rift extra USB poorten nodig had en een extra PCIe USB 3.0 kaart heb ingebouwd. (Ik had er destijds 2) 1 van die 2 heb ik er als poging om het probleem op te lossen al uitgehaald maar tevergeefs.
Ik heb nu nog de Silverstone EC-04P.
Ik heb deze gekozen omdat mijn moederbord (X9DAi) Maar 1 USB 3 header heeft en ik nu een 2e nodig heb om deze USB PCIe kaart te voeden in combinatie met mijn geheugenkaartlezer (die ook via USB 3.0 werkt.) De Silverstone EC-04P biedt naast 2 externe usb 3 poorten namelijk ook nog een interne header.

De Situatie:
1/3e van de tijd werkt alles. Maar het grootste deel van de tijd klopt het van geen kant. Als ik een apparaat in de USB 3 poorten (ongeacht welke) stop dan zegt windows; "This device may work faster in a USB 3 port." Terwijl dat al het geval is. Het lampje van de cardreader brand ook maar soms. en nu heb ik meestal niet de gewenste doorvoersnelheid die ik zou willen. (en cruciaal is met VR.)

Het probleem:
Het gekke is dat ik t soms weet te verhelpen met wat drivers opnieuw te installeren maar zodra ik de PC opnieuw opstart is alles weer overhoop. Ik heb het al meerdere keren gefixt. (drivers verwijderen in device manager, nieuwe installeren, meerdere keren rebooten) Maar het is dus nooit een permanente fix. Elke keer na een (random) reboot is het probleem er weer.

Ik heb een printscreen man m'n device manager gemaakt.

Ik hoop dat iemand hier raad mee weet. Het zal mij heeel veel frustratie en verloren tijd besparen!

Alvast bedankt!

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:28

nelizmastr

Goed wies kapot

Heeft die kaart ook een eigen stroomvoorziening nodig toevallig? Veel USB3 kaartjes hebben daar een molex poortje op zitten voor extra voeding.

I reject your reality and substitute my own

• TheAssaSim
Ja dat klopt! Die is aangesloten op de PSU. (Corsair 1000W,) en gebruik maar ong. de helft van z'n vermogen dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:14
Ik heb van meerdere mensen begrepen dat Oculus niet lekker samenspeelt met de meeste 3rd party USB3 controllers, in ieder geval niet de sensoren. Er gaat dan ook een enorme bak data overheen, niet normaal.

Share and Enjoy!

• TheAssaSim
Klopt. Maar het probleem zit niet alleen bij oculus. Elk USB apparaat heeft moeite. Als ik een externe SSD aansluit heb ik vaak nogsteeds 30 mbps. wat absurd is. Met name dat probleem wil ik opgelost hebben. En aangezien windows de melding geeft dat het device sneller werkt in een 3.0 poort als ik de SSD aansluit (in een 3.0/3.1) poort weet ik (zo goed als zeker) dat het dus aan de drivers ligt. (zoals ook te zien is in device manager.)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En de controller die moeilijk doet is dat ding met het gele driehoekje?
Wat zegt device manager over dat driehoekje? (rechtsklik | properties/eigenschappen)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:43

Ravefiend

Carpe diem!

Drivers, hardware, chipset kunnen altijd wel een rol spelen. Als ik zo even kijk dan lijken de meeste van die USB 3.0 kaarten gebaseerd op de NEC / Renesas µPD720201 / NEC µPD720202. Die bestaat al wel sinds 2012, maar is toch nog steeds hun enige chipset voor dit doeleinde volgens hun product catalog. NEC was volgens mij de beste maker ook wat dat betreft, met VIA als 'alternatief'.

Dat gezegd hebbende, misschien dat jou kaartje nog een oudere firmware heeft die problemen veroorzaakt. Op het internet lijken er wel wat firmware updates te vinden zoals deze:
https://penipuanonlinebus...0201-pd720202-usb-30.html

Je kan misschien je probleem ook even melden op hun forum https://renesasrulz.com/.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
En wat als je Fastboot uitzet?
Fast Startup combines elements of a cold shutdown and the hibernate feature. When you shut down your computer with Fast Startup enabled, Windows closes all applications and logs off all users, just as in a normal cold shutdown. At this point, Windows is in a state very similar to when it’s freshly booted up: No users have logged in and started programs, but the Windows kernel is loaded and the system session is running. Windows then alerts device drivers that support it to prepare for hibernation, saves the current system state to the hibernation file, and turns off the computer.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kun je niet beter een USB hub op je bureau neerzetten? Headset dan wel in 1 van de Intel poorten rechtstreeks, dat werkt tenminste altijd.

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-03 08:44
Heb je toevallig Windows 10 1809 draaien? Ik heb op enkele machines op de werkvloer meegemaakt dat dit bij sommige USB-apparaten voor issues zorgde. Een rollback naar 1803 was de oplossing werkende workaround.

[Voor 6% gewijzigd door Nortepe85 op 26-10-2018 00:36]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nortepe85 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:28:
Heb je toevallig Windows 10 1809 draaien? Ik heb op enkele machines op de werkvloer meegemaakt dat dit bij sommige USB-apparaten voor issues zorgde. Een rollback naar 1803 was de oplossing.
Een Rollback is nooit een oplossing maar meer een workaround :>

@TheAssaSim verwijder die USB3 Root hub eens en reboot je machine daarna zodat 't ding weer opnieuw gedetecteerd wordt door 't OS.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee