Toon posts:

Advies voor Game (4K)/ Werk build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• masterjorie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:16
Beste Tweakers,
Mijn gamelaptop is inmiddels aardig verouderd en daarmee lukt het al helemaal niet om in 4K op mijn tv te gamen. Naast dat ik hier graag op wil kunnen gamen in 4K, heb ik voor mijn studie/werk ook nog enkele eisen voor mijn computer, die het nog iets complexer maken. Dat ik voor het 4K gamen geen playstation 4 pro aanschaf, is omdat ik altijd een PC gamer ben geweest en de computer voor veel meer dan alleen gamen zal gaan gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ten eerste wil ik dus kunnen gamen op mijn tv in 4K, daarvoor zijn dus geen framerates nodig van boven de 60 fps, maar aan een goedkopere grafische kaart ga ik daardoor helaas niet genoeg hebben. Daarnaast is mijn keus gelimiteerd tot NVIDIA grafische kaarten, aangezien alleen die de hardware acceleratie ondersteunen die ik nodig heb voor de software die ik gebruik voor mijn studie/werk. De software die ik gebruik zijn FEA (finite element analysis) software (COMSOL en MARC) en daarnaast DIC (digital image correlation) software van GOM, buiten dat ook af en toe MATLAB en CAD software. Aangezien de Turing microarchitecture kaarten CUDA Compute Capability 7.5 hebben, staat mijn keuze voor de grafische kaart vast op de RTX 2070 (2080 is mij te duur). RAM geheugen is hier bij ook belangrijk, maar aangezien RAM op dit moment erg duur is wil ik beginnen met 16 GB en dit later uitbreiden naar 32GB. De CPU is als laatste ook niet onbelangrijk, de software kan overweg met meerdere cores en threads, dus zeker met de prijzen van Intel op dit moment is AMD denk ik een no brainer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 1000 en 1400 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een behuizing (zie hieronder), HDD's en daarnaast een muis, toetsenbord, controllers en scherm (en de 4K tv).
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone RAVEN RVX01 Zwart / Rood€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 96,95

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb deze build met de opmerkingen tot nu toe samengesteld hieronder. Ik twijfel op welke onderdelen ik zou kunnen besparen en welke juist niet. Tenslotte is het natuurlijk belangrijk dat het samen werkt en daar heb ik jullie dan ook echt voor nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 322,50€ 322,50
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 145,-€ 145,-
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 529,-€ 529,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16€ 160,-€ 160,-
1Corsair RM650x (2018)€ 95,90€ 95,90
1Samsung 860 EVO 500GB€ 84,35€ 84,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.362,70

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeuren, behalve NVIDIA voor de GPU ivm mijn eisen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Op dit moment niet anders dan de eerder genoemde eisen.

Ga je overklokken?
Ik ben wel van plan om te gaan experimenteren met overklokken, maar zal beginnen zonder.

Wat verwacht je van ons?[i]
Voor mijn build wil ik ten eerste dat het aan mijn genoemde eisen voldoet, en daarna wil ik als student/nederlander natuurlijk de meeste "Bang for your buck". Daarnaast heb ik jullie hulp echt nodig bij het controleren of de componenten samen gaan werken. De behuizing (RVX01) is een bijzondere, hij is redelijk klein, met als bijzondere feature het 90 graden gedraaide moederbord en de koeling van onder naar boven. Ik ben niet echt van de RGB ledjes, dus daar hoeft geen aandacht aan besteed te worden, het mag best een beetje ingetogen, het gaat om functioneel gebruik. Ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen. Ik heb geen haast, dus aanraden om bijvoorbeeld een maandje te wachten met aanschaffen van een onderdeel is geen probleem.
Wat ik wel direct wilde vragen is of jullie mij aanraden om een RTX 2070 te preorderen en in dat geval welke RTX 2070 precies of te wachten tot deze beschikbaar is.

[Voor 21% gewijzigd door masterjorie op 29-10-2018 15:52]

Beste antwoord (via masterjorie op 29-10-2018 15:52)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@masterjorie Waarom de keuze voor (dit) X470 moederbord ? een Ryzen 2700X werkt ook op de Tomahawk.
Met de tools in je moederbord heb je de mogelijkheid goed gebruik te maken van de 2700X. Beter moederbord is pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC die is alleen moeilijk verkrijgbaar, maar zelfs beter dan alle X470 budget borden. Wil je toch overklokken raad ik een duurdere betere X470 aan oa Asrock Taichi X470

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@masterjorie Waarom de keuze voor (dit) X470 moederbord ? een Ryzen 2700X werkt ook op de Tomahawk.
Met de tools in je moederbord heb je de mogelijkheid goed gebruik te maken van de 2700X. Beter moederbord is pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC die is alleen moeilijk verkrijgbaar, maar zelfs beter dan alle X470 budget borden. Wil je toch overklokken raad ik een duurdere betere X470 aan oa Asrock Taichi X470

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• masterjorie
Hackus schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:28:
Bedankt voor je reactie!
De keuze voor een moederbord vond ik het lastigste, om eerlijk te zijn zag ik door de bomen het bos niet meer.

In de roundup van X470 moederborden noemde 'de buren' de Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming de X470 met beste kwaliteits-prijsverhouding (vooral prijs), maar nu ik de reacties onder dat artikel lees hebben er aardig wat mensen probleempjes mee en raden sommigen Gigabyte moederborden sowieso af.

Aangezien overklokken niet echt mijn doel is, is een wat beter B450 moederbord misschien wel een goed aanrader. Nu heb ik wel aardig wat vragen, waar ik natuurlijk ook zelf even mij in zal verdiepen, maar misschien kan jij het kort uitleggen.
Is er naast overklokken een andere reden om voor een X470 moederbord te gaan i.p.v. een B450?
Wat is het voordeel van de Asrock Tiachi t.o.v. de MSI B450 Gamin Pro Carbon AC?
Maakt de ondersteuning voor Geheugen correctie codes (ECC-geheugen/ Error-correcting code memory) bijvoorbeeld uit?
En wat is het voordeel van Garmin Pro Carbon AC behalve ondersteuning voor AMD Crossfire, dat ik niet ga gebruiken?

[Voor 3% gewijzigd door masterjorie op 23-10-2018 16:19]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

X470 heeft beter overklok mogelijkheden en betere VRM's
De gaming pro carbon is voorzien van zeer goede onderdelen en mogelijkheden. dat voor de B450 het beste bord maakt. (B450 Tomahawk is ook prima, voor 3-4 tientjes minder) ECC kan gebruikt worden, maar is geen vereiste (oa voor in workstation) Gigabyte kun je sowieso vergeten op B450, als X470 is er maar 1 goed, maar in die prijsklasse is er ook beter.

• masterjorie
Hackus schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:44:
X470 heeft beter overklok mogelijkheden en betere VRM's
De gaming pro carbon is voorzien van zeer goede onderdelen en mogelijkheden. dat voor de B450 het beste bord maakt. (B450 Tomahawk is ook prima, voor 3-4 tientjes minder) ECC kan gebruikt worden, maar is geen vereiste (oa voor in workstation) Gigabyte kun je sowieso vergeten op B450, als X470 is er maar 1 goed, maar in die prijsklasse is er ook beter.
Bedankt voor je advies, ik verwacht dat ik dan voor de B450 gaming pro carbon AC ga. Heb het aangepast in mijn Build 2. Zit ik met het RAM geheugen en voeding hiervoor goed, of raad jij hier ook iets anders aan?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dit heeft Samsung chips en klokt op 3200MT/s pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16
als je (licht) gaat overklokken cpu of gpu zou ik de 650w versie van je voeding kiezen.
als je alles stock laat lopen, kun je uit met dit ram pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB kun je instellen op 2933MT/s

[Voor 28% gewijzigd door Hackus op 23-10-2018 18:17]

• masterjorie
Hackus schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:14:
dit heeft Samsung chips en klokt op 3200MT/s pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16
als je (licht) gaat overklokken cpu of gpu zou ik de 650w versie van je voeding kiezen.
als je alles stock laat lopen, kun je uit met dit ram pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB kun je instellen op 2933MT/s
Bedankt, heb het meegenomen!
Nu nog een RTX 2070 zien te kiezen...

• masterjorie
Dit lijkt het dan nu te worden, gaat dit goed werken of zou ik nog een aanpassing moeten doen?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 322,50€ 322,50
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 145,-€ 145,-
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 529,-€ 529,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16€ 160,-€ 160,-
1Corsair RM650x (2018)€ 95,90€ 95,90
1Samsung 860 EVO 500GB€ 84,35€ 84,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.362,70

[Voor 7% gewijzigd door masterjorie op 29-10-2018 15:53]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

masterjorie schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:48:
[...]

Dit RAM geheugen is voorlopig niet leverbaar, is er vergelijkbaar geheugen voor rond die prijs?
is gewoon leverbaar oa bij Azerty
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16

[Voor 22% gewijzigd door Hackus op 31-10-2018 11:45]

• masterjorie
Heb het zelf besteld, maar de levertijd is 10+ werkdagen (afhankelijk van de leverancier, levertijd staat niet correct in de pricewatch). Als alternatief bieden zij mij dit geheugen aan: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Maar is deze https://tweakers.net/pricewatch/1126711/corsair-vengeance-rgb-cmr16gx4m2z3200c16.html niet hetzelfde, alleen dan met RGB?

[Voor 33% gewijzigd door masterjorie op 31-10-2018 12:20]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

masterjorie schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:09:
[...]

Heb het zelf besteld, maar de levertijd is 10+ werkdagen (afhankelijk van de leverancier, levertijd staat niet correct in de pricewatch). Als alternatief bieden zij mij dit geheugen aan: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Maar is deze https://tweakers.net/pricewatch/1126711/corsair-vengeance-rgb-cmr16gx4m2z3200c16.html niet hetzelfde, alleen dan met RGB?
je kun ook deze Aegis nemen, op 2933 in te stellen. veel verschil is er niet in prestaties

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee