2 stuks 4K scherm aansluiten op verouderde pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2024
Goedemiddag mede tweakers,

Binnenkort ga ik verhuizen en krijg ik een nieuwe werkplek thuis.
Hiervoor wil ik graag 2 schermen halen.
Mijn huidige scherm is een Samsung Syncmaster 215TW uit 2006.

Het doel voor de schermen:
Uitsluitend wat zakelijk gebruik, Adobe Lightroom / Photoshop en misschien wat youtube en verder wat browsen. Ik hoef er absoluut geen games op te kunnen spelen.

De 2 stuks schermen die ik wil halen:
https://tweakers.net/pricewatch/1150201/lg-27uk650-w-zilver-zwart.html

Ik wilde sowieso graag 27", 4k resolutie, 10 bit paneel, in hoogte verstelbaar en minimaal 163 dpi.
Dus dit scherm kwam er voor mij als beste uit.

Nu is de vraag, kan ik deze 2 schermen aansluiten op mijn huidige pc in een 4k resolutie met een nieuwe videokaart met 1 HDMI aansluiting? Mijn huidige pc is al wat jaartjes oud maar heeft wel 2 HDMI aansluitingen (1 op mobo en 1 op de VGA kaart).

Specs pc:
- Asus P8Z68-V LX moederbord
- Intel i5 2500
- Asus Geforce GTX 550 TI
- Corsair Force GT 64GB SSD
- Corsair 16 GB @1866Mhz

Draaiend op Windows 10 Pro 64 Bit.

Ik heb al gekeken bij de specs van de videokaart, deze ondersteunt geen 4k resolutie.
Maar als ik de 2 schermen naast elkaar zet en in elkaar wil laten overlopen (dus verlengen) heb ik dan ook echt 2 HDMI aansluitingen op de nieuwe videokaart nodig? Of volstaat 1 aansluiting ook en dat die andere in mijn moederbord kan en dat deze dan automatisch de resolutie van de videokaart overneemt?
Of moet ik hiervoor een soort HDMI splitter nemen?

Ik wil liever geen honderden euro's investeren in een dure videokaart. Als de videokaart 4k kan weergeven is het wat mij betreft al voldoende. Red ik het dan met een kaart van 2GB of is 4GB aan te bevelen?

Ik heb namelijk links en rechts al eens wat verhalen gelezen dat bijvoorbeeld het hoofdscherm prima werkt in 4k maar dat het scherm ernaast dan blijkbaar toch performance issues heeft dat hij het niet trekt ofzo.

Alvast dank voor jullie input en advies!

Gr Rob

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:25
Maar je weet al dat je videokaart geen 4K ondersteund dan is het toch heel simpel dat je een andere kaart nodig gaat hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je nieuwe kaart hoeft geen 2x HDMI te hebben, je scherm heeft ook Displayport. Beter zelfs, neem je een videokaart met 2x DP. Die zijn er zat, en onder de 100 euro ben je klaar.

Voor gamen natuurlijk niet geschikt, maar voor je standaard werk prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Tiagoo schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:38:
Maar je weet al dat je videokaart geen 4K ondersteund dan is het toch heel simpel dat je een andere kaart nodig gaat hebben?
Hi Tiagoo, klopt, dat geef ik dus ook aan in mijn verhaal. Maar de vraag is dan dus, moet ik perse een videokaart hebben met 2 HDMI aansluitingen? Of kan ik met 1 HDMI aansluiting ook uit de voeten en de andere achter op het moederbord aansluiten? En ik ga er sowieso niet op gamen. Volstaat dan een kaart met 2GB of is 4GB aanbevolen? Ik wil bijvoorbeeld wel youtube in 4K kunnen zien. Verder voor zakelijk gebruik en wat Lightroom fotobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiagoo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:25
koffieboontje schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:43:
[...]

Hi Tiagoo, klopt, dat geef ik dus ook aan in mijn verhaal. Maar de vraag is dan dus, moet ik perse een videokaart hebben met 2 HDMI aansluitingen? Of kan ik met 1 HDMI aansluiting ook uit de voeten en de andere achter op het moederbord aansluiten? En ik ga er sowieso niet op gamen. Volstaat dan een kaart met 2GB of is 4GB aanbevolen? Ik wil bijvoorbeeld wel youtube in 4K kunnen zien. Verder voor zakelijk gebruik en wat Lightroom fotobewerking.
Aha ja intelligo hierboven heeft ook al het antwoord gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit: pricewatch: ASRock Phantom Gaming Radeon RX560 2G (14 CU)

Lijkt de goedkoopste optie te zijn die aan je eisen voldoet.

1xHDMI, 1xDP aansluiten, en 4K video speelt 'ie makkelijk af

De aansluiting op je moederbord kan je niet gebruiken - althans, de GPU die in je processor zit ondersteund geen 4K output, dus je kan dan alleen met lagere resolutie werken. Beter alletwee aansluiten op je nieuwe videokaart dus :)

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 23-10-2018 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:24

Soggney

Zeekomkommer

je zal sowieso een kaart met 1 hdmi aansluiting en 1 hdmi of displaypoort aansluiting nodig hebben.
Vergeet het maar dat je het andere scherm op je moederbord aansluit. Dat is de ingebouwde "grafische kaart" op je cpu (intel HD 2000 reeks) die me dunkt ook geen 4k aankan.

Als je er niet op gaat gamen, dan zou een 1050 of RX560 volstaan, maar met zoveel pixels is hoger aan te raden, ik kan niet garanderen dat er geen tearing op zal treden. Een 1060 6GB zou voldoende moeten zijn. Ga je hoger dan kom je in het gamesegment, en daar zouden we je sterk aanraden om ineens naar een RTX2070 of hoger te gaan.
trouwens, om het in perspectief te plaatsen, je gaat in aantal pixels van 1 full hd scherm, naar 8 full hd schermen

[ Voor 8% gewijzigd door Soggney op 23-10-2018 14:50 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Dank voor jullie adviezen! Ik ben zelf geen AMD fan. Zou liever een Nvidia kaart nemen.
Dan zou ik dus uitkomen op een GTX 1050.
Als ik dan het ene scherm op Display port aansluit en de ander met HDMI dan heb ik wel beide dus zelfde beeld kwaliteit? Heb zelf nog geen ervaring met display port. Mijn huidige scherm zit nog met DVI aangesloten.

Ik hoop dat ik dan inderdaad geen last heb van tearing. Want dat is echt verschrikkelijk. Dat heb ik al vaak als ik via extern bureaublad ben ingelogd op de zaak. Tergend traag gaat dat soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koffieboontje schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:57:
Dank voor jullie adviezen! Ik ben zelf geen AMD fan. Zou liever een Nvidia kaart nemen.
Dan zou ik dus uitkomen op een GTX 1050.
Als ik dan het ene scherm op Display port aansluit en de ander met HDMI dan heb ik wel beide dus zelfde beeld kwaliteit? Heb zelf nog geen ervaring met display port. Mijn huidige scherm zit nog met DVI aangesloten.

Ik hoop dat ik dan inderdaad geen last heb van tearing. Want dat is echt verschrikkelijk. Dat heb ik al vaak als ik via extern bureaublad ben ingelogd op de zaak. Tergend traag gaat dat soms.
Dan is een GTX1050 inderdaad ook prima.

Technisch gezien is de bandbreedte van Displayport hoger dan HDMI. Voor 4K 60Hz voldoen ze beide. daar zit geen verschil tussen in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:13
Het is overigens geen 10 bit paneel, maar een 8 bit+FRC.

Bovendien kun je toch al geen 10 bit aansturen in Windows (zoals in Photos op) met een andere kaart dan een Quadro of Firepro. Bovendien is HDMI 2.0 (a/b) niet goed genoeg om 10 bit aan te sturen op 4k wegens te weinig bandbreedte.

Ik vind het wel bijzonder, voor € 900 aan monitoren uitgeven en dan van de gpu zeggen "Als de videokaart 4k kan weergeven is het wat mij betreft al voldoende."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
White Feather schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:13:
Het is overigens geen 10 bit paneel, maar een 8 bit+FRC.

Bovendien kun je toch al geen 10 bit aansturen in Windows (zoals in Photos op) met een andere kaart dan een Quadro of Firepro. Bovendien is HDMI 2.0 (a/b) niet goed genoeg om 10 bit aan te sturen op 4k wegens te weinig bandbreedte.

Ik vind het wel bijzonder, voor € 900 aan monitoren uitgeven en dan van de gpu zeggen "Als de videokaart 4k kan weergeven is het wat mij betreft al voldoende."
Ik krijg een deel van mijn werk vergoed.
Als ik nieuwe schermen neem, lijkt het me toch meest zinvol om in ieder geval nu 4K schermen te nemen zodat ik er weer 10-12 jaar mee vooruit kan. Een GPU gaat mijn werk niet vergoeden want die heb ik zakelijk ook niet nodig. Maar omdat ik er toch niet mee ga gamen, hoef ik dus geen high-end GPU te hebben.

Overigens als ik voor die LG schermen ga, dat Freesync is van AMD. Is het dan aanbevolen om juist toch voor een AMD kaart te gaan ipv Nvidia? Of is dat Freesync echt een optie puur en alleen voor gaming? Of heb je hier ook profijt van als je bijvoorbeeld op het ene scherm youtube (4k) kijkt en op het andere scherm aan het werk bent?

Op papier lijkt die AMD ook "more bang for buck" te geven:

Optie 1 met AMD: https://tweakers.net/pricewatch/1150037/msi-radeon-rx-570-armor-8g-oc.html
Optie 2 met Nvidia: https://tweakers.net/pricewatch/1237723/asus-geforce-gtx-1050-ti-oc-edition-4gb.html

Qua prijs verschillen ze dus niet heel veel en zitten ze in dezelfde prijs categorie.
Wat is dan de beste optie voor mijn doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Als je je monitor op 1080 zet tijdens het gamen, heb je voor beide (AMD/NVIDIA) een leuke kaart. Maar het voordeel is dan voor de 570, Freesync en sneller.

Waarom gaat je werk geen Gpu vergoeden? Voor het aansturen van een 4k-scherm heb je al een recente pc (als aansluitingen op moederbord) of recente gpu nodig, laat staan 2x. En van hoge resolutie schermen ga je een hogere productiviteit hebben, zo ook van 2 schermen.

Dus ze zouden het fiscaal gezien mogen, of ze het willen is een 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
White Feather schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:07:
Als je je monitor op 1080 zet tijdens het gamen, heb je voor beide (AMD/NVIDIA) een leuke kaart. Maar het voordeel is dan voor de 570, Freesync en sneller.

Waarom gaat je werk geen Gpu vergoeden? Voor het aansturen van een 4k-scherm heb je al een recente pc (als aansluitingen op moederbord) of recente gpu nodig, laat staan 2x. En van hoge resolutie schermen ga je een hogere productiviteit hebben, zo ook van 2 schermen.

Dus ze zouden het fiscaal gezien mogen, of ze het willen is een 2e.
Ik gebruik het niet voor gaming.
Voor mijn werk heb ik aan mijn huidige geforce GTX 550 TI ook al voldoende. En aan 2 schermen van 100 euro van 21" zou ik alleen zakelijk gezien om mijn werk uit te kunnen oefenen ook voldoende hebben. Het is meer dat ik nu ga verhuizen, een mooi nieuw groot bureau krijg en mijn 12 jaar oude scherm wil laten vervangen. Op mijn werk heb ik ook 2 schermen, Iyama 24" maar dat is ook puur voor zakelijk gebruik. Ik wil met de 4K schermen juist ook optimaal rendement halen voor foto bewerking dat ik bv op mijn linkerscherm Lightroom open heb en op rechter scherm de foto op volledig scherm zodat je ook de bewerkingen direct ziet.

Maar heb je dus ook wat aan dat Freesync in combinatie met dat LG scherm/AMD kaart als je er niet op wil gamen? Oftewel, heb je dan ook meer performance bij bv youtube 4k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
koffieboontje schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:18:
Maar heb je dus ook wat aan dat Freesync in combinatie met dat LG scherm/AMD kaart als je er niet op wil gamen? Oftewel, heb je dan ook meer performance bij bv youtube 4k?
Nee, buiten gamen heb je niets aan Freesync. Mooiste oplossing voor jou is pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC of pricewatch: MSI Geforce GT 1030 2G LP OC maar de verkrijgbaarheid van de kaartjes met GDDR5 wordt steeds moeilijker. Het wordt allemaal het veel tragere DDR4 en die moet je niet nemen want dan heb je geen vloeiende 4K weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
koffieboontje schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:18:
[...]

Ik gebruik het niet voor gaming.
Voor mijn werk heb ik aan mijn huidige geforce GTX 550 TI ook al voldoende. En aan 2 schermen van 100 euro van 21" zou ik alleen zakelijk gezien om mijn werk uit te kunnen oefenen ook voldoende hebben. Het is meer dat ik nu ga verhuizen, een mooi nieuw groot bureau krijg en mijn 12 jaar oude scherm wil laten vervangen. Op mijn werk heb ik ook 2 schermen, Iyama 24" maar dat is ook puur voor zakelijk gebruik. Ik wil met de 4K schermen juist ook optimaal rendement halen voor foto bewerking dat ik bv op mijn linkerscherm Lightroom open heb en op rechter scherm de foto op volledig scherm zodat je ook de bewerkingen direct ziet.

Nope, alleen in games, net als de meerwaarde van Freesynch (voor jou 0 dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Ik zou 2 kaarten halen met minimaal 4GB DDR5. Deze zijn zo'n €130 per stuk. Maakt verder niet uit of het AMD of NVIDIA is. Elke een eigen 4K scherm, extenden en klaar.
Voordeel van meer RAM daarvan is dat je je huidige scherm(en) nog als 3e of 4e scherm aan die kaartjes kan hangen. Heb ik ook gedaan,1 in portretstand, ideaal voor websites of social media feeds en 1 in landscape voor video/TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:26
Je wilt alleen maar 2 4K schermen aansturen toch? Dan zou ik zeker een gt 1030 2gb nemen. Of die nou ddr4 of gddr5 maakt helemaal niet uit het voldoet toch wel. Je hebt helemaal geen 4gb vram of meer nodig. Ik weet eigenlijk zeker dat je zelfs met 1gb aankan maar ja probeer maar een kaart te vinden 1gb dat support heeft voor 4k schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:09

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
xAn52 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:54:
Ik zou 2 kaarten halen met minimaal 4GB DDR5. Deze zijn zo'n €130 per stuk. Maakt verder niet uit of het AMD of NVIDIA is. Elke een eigen 4K scherm, extenden en klaar.
Voordeel van meer RAM daarvan is dat je je huidige scherm(en) nog als 3e of 4e scherm aan die kaartjes kan hangen. Heb ik ook gedaan,1 in portretstand, ideaal voor websites of social media feeds en 1 in landscape voor video/TV.
Kijk dat is mooi en eerlijk advies! 2x 130 euro is op zich misschien net te doen. Maar is dan 1 kaart voor tussen de 180 en 200 euro met 4GB GDDR5 ook niet afdoende? Of zijn 2 stuks 4k schermen dan net te zwaar? Want die 1030GT is maar 89 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:16
2 videokaarten is natuurlijk onzin. Een GT 1030 doet ook 2x 4K mits je een 1030 met zowel HDMI 2.0 als DP neemt. Mocht je de oude monitor nog willen gebruiken dan zou je deze op het moederbord aan kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Ik heb zojuist een Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G besteld.
https://tweakers.net/pricewatch/637253/gigabyte-geforce-gtx-1050-ti-windforce-oc-4g.html

Morgen krijg ik mijn scherm (in ieder geval alvast 1) binnen: LG 27UK650
https://tweakers.net/pricewatch/1150201/lg-27uk650-w-zilver-zwart.html

Ik wil eerst eens kijken of die GPU lekker draait op een PCI 2.0 slot.
Heb voor dit model gekozen omdat ik dan in ieder geval die 4GB geheugen heb en omdat deze uitvoering 3x HDMI + 1 Displayport aansluiting heeft.

Heb wel gelezen dat de processor een bottleneck kan zijn voor de prestaties van zo'n GPU die PCI 3.0 is maar op verouderde 2.0 draait.

Ga ik hier wat van merken in combinatie van de rest van de specs?

Specs pc:
- Asus P8Z68-V LX moederbord
- Intel i5 2500
- Asus Geforce GTX 550 TI
- Corsair Force GT 64GB SSD
- Corsair 16 GB @1866Mhz

Of ben ik toch genoodzaakt om voor een nieuw moederbord, processor en geheugen te gaan?
Hopelijk kan ik met deze nieuwe GPU straks in ieder geval 2 stuks LG 27UK650 in 4K resolutie laten draaien. (Nogmaals, niet om te gamen, maar puur voor wat youtube 4K, Adobe Lightroom en verder wat zakelijke doeleinden).

[ Voor 42% gewijzigd door koffieboontje op 05-11-2018 11:10 ]

Pagina: 1