Mijn Dell E5450 laptop heeft sinds een paar dagen wat rare problemen waar ik nu niet meer uit kom. Ten eerste crasht die soms (BSOD) met verschillende errors (zie BSODs beneden). Kan gebeuren natuurlijk, dus ik heb Windows 10 opnieuw geinstalleerd aangezien dit toch al wel tijd werd om een keer te doen. Hierna bleven de BSOD komen en boot die niet altijd meer (geen POST). De led indicator dat de laptop aan is gaat en blijft aan, maar andere leds gaan niet aan en ik krijg geen beeld en er gebeurd verder niks.
Laptop specificaties
Dell E5450
- I5-5200u
- 12GB ram (8GB orgineel 4GB zelf bij geplaatst ~ 4 maand geleden, heeft altijd gewerkt in die tijd)
- 256GB SSD (orgineel zover ik kan zien)
Problemen
Verschillende BSODs en boot niet altijd (zelf geen POST). Ook al wordt Fn + power ingedrukt (om in ePSA te komen) of F2 ingedrukt (om in de BIOS te komen).
BSODs
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL - Duidt op een ram probleem.
KMODE EXCEPTION NOT HANDLED - Kan door corrupte drivers / software komen, maar kan ook door een ram module komen. bron.
Geen BSOD, maar soms bevriest het scherm en komt de BSOD niet eens en doet die helemaal niks meer.
Wat ik heb geprobeerd
- Manual er bij gepakt, het alleen blinken van de power led duidt op een ram probleem, maar hij blijft aan en knippert niet.
- Dell ePSA meerdere malen het systeem laten controleren. Geen resultaat en geen fouten gevonden.
- MemTest86 gedraaid. De 2 modules samen en elke module los in een ander slot (5x gedraaid met verschillende setups) geen errors gevonden.
- Windows Memory Diagnostic, geen fouten gevonden.
- BIOS reset + accu los gehaald en geprobeerd aan te zetten zonder stroom (stond op het Dell forum).
- Windows opnieuw geinstalleerd en alle drivers via Windows Update binnen gehaald en geen verdere software / drivers geinstalleerd.
- FurMark laten draaien voor 20 min, geen probleem. *
- Prime95 laten draaien voor 20 min, geen probleem. *
- SSD Life geeft aan dat de ssd gezond is. *
* Leken niet relevant, maar om toch alles uit te sluiten.
Wat kan ik verder nog proberen? Het lijkt te komen door het werkgeheugen, maar tests laten zien dat die gewoon functioneert. De laptop ziet er nog super goed uit en ik ben ook heel zuinig met de laptop. Zou hem graag nog langer willen gebruiken.
Laptop specificaties
Dell E5450
- I5-5200u
- 12GB ram (8GB orgineel 4GB zelf bij geplaatst ~ 4 maand geleden, heeft altijd gewerkt in die tijd)
- 256GB SSD (orgineel zover ik kan zien)
Problemen
Verschillende BSODs en boot niet altijd (zelf geen POST). Ook al wordt Fn + power ingedrukt (om in ePSA te komen) of F2 ingedrukt (om in de BIOS te komen).
BSODs
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL - Duidt op een ram probleem.
KMODE EXCEPTION NOT HANDLED - Kan door corrupte drivers / software komen, maar kan ook door een ram module komen. bron.
Geen BSOD, maar soms bevriest het scherm en komt de BSOD niet eens en doet die helemaal niks meer.
Wat ik heb geprobeerd
- Manual er bij gepakt, het alleen blinken van de power led duidt op een ram probleem, maar hij blijft aan en knippert niet.
- Dell ePSA meerdere malen het systeem laten controleren. Geen resultaat en geen fouten gevonden.
- MemTest86 gedraaid. De 2 modules samen en elke module los in een ander slot (5x gedraaid met verschillende setups) geen errors gevonden.
- Windows Memory Diagnostic, geen fouten gevonden.
- BIOS reset + accu los gehaald en geprobeerd aan te zetten zonder stroom (stond op het Dell forum).
- Windows opnieuw geinstalleerd en alle drivers via Windows Update binnen gehaald en geen verdere software / drivers geinstalleerd.
- FurMark laten draaien voor 20 min, geen probleem. *
- Prime95 laten draaien voor 20 min, geen probleem. *
- SSD Life geeft aan dat de ssd gezond is. *
* Leken niet relevant, maar om toch alles uit te sluiten.
Wat kan ik verder nog proberen? Het lijkt te komen door het werkgeheugen, maar tests laten zien dat die gewoon functioneert. De laptop ziet er nog super goed uit en ik ben ook heel zuinig met de laptop. Zou hem graag nog langer willen gebruiken.