Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 21:09
Beste Tweakers.

Ben bezig met een nieuwe build en heb inmiddels een 9900k kunnen bemachtigen. Noem me gek. Ik zit alleen in mijn maag met de koeling. Lees in de reviews dat hij nog al warm wordt.

Welke AIO kan ik het beste kopen die de laagst mogelijke temperatuur kan bereiken? Geluidsproductie vind ik niet zo'n probleem. Zat te kijken naar de Corsair H150i pro maar die zoekt de balans tussen prestaties en geluidsproductie. Ik zat te denken aan maximaal 200e als uitgaven.

Moet ik sowieso bij een kant en klare AIO de bijgeleverde fans vervangen en zo ja, voor welke?

Ik heb al nieuwe thermal paste gekocht (Kryonaut) en ik gebruik een Corsair 570x kast. Waar standaard al 3 120mm fans aan de voorkant in zitten. Die kunnen eventueel ook vervangen worden als blijkt dat ze niet voldoende koelen. Als videokaart heb ik een gtx 1080ti van MSI (Armor).

Ik heb nog geen idee of ik een goede CPU heb getroffen en of deze dus gemakkelijk boven de 5 gig is te krijgen. Dat kan ik pas van het weekend testen als de rest van de hardware binnen is.

Mijn ambitie met deze build is om hem als gaming rig te gebruiken met een stabiele overklok van 5 gig of (indien mogelijk) daarboven.

Dank voor jullie advies!

Beste antwoord (via timpie81 op 30-10-2018 14:18)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

@timpie81 Die 570X kast is volgens mij al redelijk goed open zeg maar. Ik weet niet in hoeverre de stoffilters en het glaspaneel de airflow blokkeren. Soms heb je cases waarbij het stoffilter bijvoorbeeld erg obstructive is, en in zo'n geval kun je beter static pressure fans kopen als casefan, maar volgens mij zit dat wel snor met die 570X, dus ik zou die fans even laten.

Die 9900K is een heethoofd zeker als je alle cores op 5GHZ wilt hebben; wat je zou kunnen doen als je toch al aan een AIO denkt: Kraken X62 of X72, en dan de standaard NZXT fans vervangen met de Noctua Industral fans.
Deze in het geval je een X62 pakt: pricewatch: Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM, 140mm

En deze in het geval je de X72 pakt: pricewatch: Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 PWM, 120mm

Maar ja, bij de X72 moet je dan 3 fans pakken, terwijl qua koelprestaties de X62 het net zo goed doet.
Als je de beste koelprestaties wilt, dan kom je toch bij deze 2 koelers uit, en ze worden beter door de NZXT fans te vervangen met die Noctua Industrial fans: ze maken dezelfde RPM ongeveer (2000RPM voor de Noctua en 2200RPM voor de NZXT), maar de Noctua genereert (behoorlijk wat) meer static pressure en heeft een prettiger, meer constant geluid uit de fans dan de NZXT fans.

Ik zie niks van RGB-wensen, dus ik denk dat je met deze combi wel de beste koelprestaties hebt. RGB fans zijn meestal niet staticpressure optimized; volgens mij zijn de beste RGB fans die wél staticpressure optimized zijn, zijn de EK-Vardar fans.
Maar als je best of both worlds wilt, dus én de beste fans én RGB, dan kun je gewoon die Noctua's nemen en dan deze fanguards erbij nemen: pricewatch: Phanteks Halos 120mm (of de 140mm variant als je voor de X62 gaat)
die kun je dan daisychainen en dan op het mobo aansluiten op de aRGB header met deze kabel: pricewatch: Phanteks 4-Pin RGB LED Adapterkabel Aura

Maar goed, dan wordt het wel een stuk duurder. Een X62 is 150 euro, maar als je de fans met die goeie noctua's vervangt, zit je op 200 euro. Als je dan RGB wilt zonder compromis in koeling, dan moet je dus nog 2x die fanguards kopen a 15 euro. Dus dan wordt 't wel duur...

Overigens, ik ga het ook zo doen met mijn toekomstige, nieuwe build ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Deathchant op 26-10-2018 22:47 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-06 09:55

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Alle koelers die het ook goed doen op het 1151 platform?. Nzxt X62 lijkt een van de betere keuzes te zijn.

Waar heb je de 9900k vandaag btw?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-06 21:33
Vrijwel alles met een 240mm rad lijkt me capabel genoeg om een 5ghz overclock te garanderen, wellicht een 360mm rad? Zelf had ik al een h100i v2 die dus ook de 9900K gaat voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstylo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-06 15:00
Ik heb toevallig een PC met een 9900K gisteren in elkaar gezet voor een vriend met een Kraken X72 (360mm rad). Heb tevens ook z'n moederbord voorzien van een bios update. Hij werd op stock niet warmer dan 52 graden met Prime 26.6

Las juist in veel reviews dat na een bios firmware update de temps lager vallen en pas bij overclocken het warmer kon worden.

AMD Ryzen 9 5900X • Asus X570 Crosshair VIII Dark Hero • G.Skill Trident-Z F4-3600C16D-32GTZR • EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra • WD Black SN850 1TB • Fractal Design Define 7 • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:46
Tortelli schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:49:
Alle koelers die het ook goed doen op het 1151 platform?. Nzxt X62 lijkt een van de betere keuzes te zijn.

Waar heb je de 9900k vandaag btw?.
De tray-versie was in de afgelopen dagen zonder problemen te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1097633

NotSoSteady schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:57:
[...]

De tray-versie was in de afgelopen dagen zonder problemen te verkrijgen.
De tray-versie komt ook met standaard 2 jaar garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Anoniem: 1097633 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 03:50:
[...]

Dat heeft niets met tray/boxed te maken als de winkel wettelijk verplicht is 2 jaar garantie te geven?...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:46
Anoniem: 1097633 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 03:50:
[...]

Bij een goede winkel wel, aangezien ze het verplicht zijn. De boxed heeft overigens drie jaar garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 20:56
@Anoniem: 1097633 @RGAT In nederland is de verkoper (winkel) verplicht twee jaar garantie te bieden, maar bij intel zelf - lees Bij Intel en niet de winkel waar je het cpu koopt) - geven ze drie jaar garantie na aankoop/registratie bij Boxed en bij Tray 0 jaar en/of maanden. Dus als je een intel cpu koopt die gemarkeerd staat als TRAY, dan zit je vast aan het verplichte twee jaar van door de verkopende partij (winkel), maar je kan dan niet bij Intel zelf aankloppen met een vraag en/of aanzoek mbt de garantie en dergelijke. Intel geeft aan: "Requests for warranty of tray processors are denied."

https://www.intel.com/con...000024255/processors.html

In Nederland hoef je daar eigenlijk geen zorgen over te maken, we hebben het hier best goed geregeld. In de VS bijvoorbeeld zit je vast aan de klantenservice van het merk, waar in tegenstelling in Nederland je gewoon in de winkel kan lopen of opbellen binnen de garantie periode, die stellen meestal een aantal vragen en nemen het van dat punt over.

Als je het gewoon bij een goede vertrouwde winkel koopt, houden ze er wel netjes aan de verplichte twee jaar minimum en het laatste jaar kan je het dan eventueel bij Intel zelf innen indien nodig. Koop het bij een goede, vertrouwde winkel en je hoeft je er geen zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1097633

rain2reign schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:52:
@Anoniem: 1097633 @RGAT In nederland is de verkoper (winkel) verplicht twee jaar garantie te bieden, maar bij intel zelf - lees Bij Intel en niet de winkel waar je het cpu koopt) - geven ze drie jaar garantie na aankoop/registratie bij Boxed en bij Tray 0 jaar en/of maanden. Dus als je een intel cpu koopt die gemarkeerd staat als TRAY, dan zit je vast aan het verplichte twee jaar van door de verkopende partij (winkel), maar je kan dan niet bij Intel zelf aankloppen met een vraag en/of aanzoek mbt de garantie en dergelijke. Intel geeft aan: "Requests for warranty of tray processors are denied."

https://www.intel.com/con...000024255/processors.html

In Nederland hoef je daar eigenlijk geen zorgen over te maken, we hebben het hier best goed geregeld. In de VS bijvoorbeeld zit je vast aan de klantenservice van het merk, waar in tegenstelling in Nederland je gewoon in de winkel kan lopen of opbellen binnen de garantie periode, die stellen meestal een aantal vragen en nemen het van dat punt over.

Als je het gewoon bij een goede vertrouwde winkel koopt, houden ze er wel netjes aan de verplichte twee jaar minimum en het laatste jaar kan je het dan eventueel bij Intel zelf innen indien nodig. Koop het bij een goede, vertrouwde winkel en je hoeft je er geen zorgen over te maken.
Ok, bedankt voor uw antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 12:57
Als je niet alleen om de thermals van je cpu geeft maar ook om die van je videokaart zou je een luchtkoeler kunnen overwegen. Of je moet een aio op het oog hebben die zo'n beest is dat je 'm de warme lucht naar buiten kan laten blazen. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@timpie81 Die 570X kast is volgens mij al redelijk goed open zeg maar. Ik weet niet in hoeverre de stoffilters en het glaspaneel de airflow blokkeren. Soms heb je cases waarbij het stoffilter bijvoorbeeld erg obstructive is, en in zo'n geval kun je beter static pressure fans kopen als casefan, maar volgens mij zit dat wel snor met die 570X, dus ik zou die fans even laten.

Die 9900K is een heethoofd zeker als je alle cores op 5GHZ wilt hebben; wat je zou kunnen doen als je toch al aan een AIO denkt: Kraken X62 of X72, en dan de standaard NZXT fans vervangen met de Noctua Industral fans.
Deze in het geval je een X62 pakt: pricewatch: Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM, 140mm

En deze in het geval je de X72 pakt: pricewatch: Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 PWM, 120mm

Maar ja, bij de X72 moet je dan 3 fans pakken, terwijl qua koelprestaties de X62 het net zo goed doet.
Als je de beste koelprestaties wilt, dan kom je toch bij deze 2 koelers uit, en ze worden beter door de NZXT fans te vervangen met die Noctua Industrial fans: ze maken dezelfde RPM ongeveer (2000RPM voor de Noctua en 2200RPM voor de NZXT), maar de Noctua genereert (behoorlijk wat) meer static pressure en heeft een prettiger, meer constant geluid uit de fans dan de NZXT fans.

Ik zie niks van RGB-wensen, dus ik denk dat je met deze combi wel de beste koelprestaties hebt. RGB fans zijn meestal niet staticpressure optimized; volgens mij zijn de beste RGB fans die wél staticpressure optimized zijn, zijn de EK-Vardar fans.
Maar als je best of both worlds wilt, dus én de beste fans én RGB, dan kun je gewoon die Noctua's nemen en dan deze fanguards erbij nemen: pricewatch: Phanteks Halos 120mm (of de 140mm variant als je voor de X62 gaat)
die kun je dan daisychainen en dan op het mobo aansluiten op de aRGB header met deze kabel: pricewatch: Phanteks 4-Pin RGB LED Adapterkabel Aura

Maar goed, dan wordt het wel een stuk duurder. Een X62 is 150 euro, maar als je de fans met die goeie noctua's vervangt, zit je op 200 euro. Als je dan RGB wilt zonder compromis in koeling, dan moet je dus nog 2x die fanguards kopen a 15 euro. Dus dan wordt 't wel duur...

Overigens, ik ga het ook zo doen met mijn toekomstige, nieuwe build ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Deathchant op 26-10-2018 22:47 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
@ Deathchant thanks!

Dank iedereen. Uiteindelijk de x72 genomen.

Voor alsnog alleen op stock settings getest. Prime blijft onder de 60 graden.
Mijn maximale temp met intensief gamen was 67 graden op een van de cores. De rest rond de 60.

Idle rond de 35 graden. Verder vind ik hem erg stil. Ik heb nu een opstelling waar de Corsair LL120 fans lucht in de kast blazen. Daarop zit de x72 met aan de achterkant de NZXT fans.

Mijn uitdaging is momenteel om ervoor te zorgen dat zowel de Corsair fans als de NZXT fans op hogere RPM draaien. Bij Corsair heb ik hier dacht ik de commander Pro voor nodig. De NZXT zitten alle 3 aangesloten via een kabel (die erbij zat) op een SATA stroomkabel.

Hierdoor draaien alle fans momenteel rond de 600 RPM. Genoeg voor nu, ben natuurlijk benieuwd wat de temperatuur doet als ze op hun max RPM draaien. Ook mis ik nog 2 fans (1 boven en 1 achter) om de warme lucht weer af te voeren.

[ Voor 84% gewijzigd door timpie81 op 27-10-2018 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dus je hebt een push-pull setup waarbij je LLpro case fans en nzxt static pressure fans gebruikt?
Wellicht dat 't allemaal niet veel uitmaakt, maar is het dan niet zo dat de nzxt fans harder lucht door de radiator heen trekken dan dat de Corsair fans erdoorheen kunnen duwen? Ookal draaien beide type fans op dezelfde RPM, de airflow is dan niet helemaal gelijk vanwege 't verschil in fans. Maar hey, kan ook miereneukerij zijn ;)

Ik was even vergeten dat je geen topmounted Aio kunt doen in die 570X.
67c is een zeer nette temp voor je 9900K.

Volgens mij kun je met de nzxt CAM Software toch een soort fanprofiel instellen toch? Ik neem aan dat je alle 6 fans op je X72 op dezelfde CPU fanheader hebt aangesloten met een y-splitter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
Momenteel heb ik niet alle fans via een y-splitter. Zal hier eens naar kijken. Op dit moment zitten 3 corsair fans op de chas fan 1/tm 3 en een corsair fan op de cpu fan aansluiting. De x72 zit op aio pump aansluiting. De 3 nzxt fans zitten via een bijgeleverde splitter direct op een sata stroom aansluiting van de voeding. Dus niet via het moederbord.

Eerste overklokkingresultaten (update 28 oktober).

5.1 gig draait stabiel, temp in prime komt niet boven de 60 graden.
AVX-2
LLC 6
Max voltage 1.35 (in praktijk gebruikt hij iets minder)

5.2 ben ik nu aan het testen, temp in prime komt weer niet boven 60 graden
AVX-2
LLC6
Max voltage 1.39 (in praktijk komt hij max tot 1.376)

5.1 zonder avx is me ook gelukt met Vcore max voltage op 1.35 en LLC op 6. Dit moet ik nog testen met LLC op 5.

Tot nu dus erg tevreden. De x72 in push/pull houdt hem lekker cool. En overklokken geeft tot nu toe genoeg potentieel. Ik wil zelf niet boven de 1.4 vcore gaan zitten. Dus mijn goal nu is om te kijken of ik 5.2 stabiel kan krijgen zonder avx-2. Voor 5.3 schat ik in dat ik de vcore iets boven de 1.4 moet instellen en wellicht zelfs LLC op 7. Dat durf ik niet aan.

[ Voor 151% gewijzigd door timpie81 op 28-10-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Voor dat stukje extra squeeze zou ik 't niet doen nee. Je LLC lekker op 6 laten en die AVX op -2. Ik zou idd gewoon op de 1.39V blijven zitten.
Uiteindelijk is het natuurlijk leuk om te kijken hoe ver je kunt gaan, maar ik zou zelf altijd blijven zitten op de laatste, nog-maar-net-stabiele waarde en dan 1 waarde eronder gaan zitten. Had jij niet zo'n mobo met AI-overclocking, dus dat de moederbord zelf "voorspelt" welke instellingen je CPU stabiel zal kunnen doen nadat je 5x of 5 minuutjes Cinebench gedraaid hebt?
Ik weet iig dat de Z390 mobo's dit hebben. Erg handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpie81
Ja die heb ik maar die voorspelt onrealistische waardes waardoor als je die AI OC gebruikt je gelijk een blauwscherm krijgt. Hij geeft tevens aan dat mijn sil quality van mijn CPU 103% is. Er van uitgaande dat een hogere % een betere kwaliteit CPU inhoudt, is dit wel erg hoog:)

Mee eens ik ga misschien zelfs op 5.1 draaien met avx-2 dan draai ik 1.35v stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1201
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-02 22:18
@timpie81 welke test run jij in Prime 95?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-06 14:09
Als je avx -2 hebt draai je prime 95 en andere stress test dan niet op 4.9 Ghz? Dat kan wat een vertekend beeld geven over je overclock

Steam: Evert

Pagina: 1