Toon posts:

Slecht wifi bereik oplossen: maar hoe en met welk product?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het wifi bereik (KPN Experiabox v10) op mijn slaapkamer/badkamer laat te wensen over, bereik is aardig maar de snelheid slecht. Daar wil ik iets aan doen maar ik weet niet goed wat. De overwogen opties zijn:
- wifi repeater: niet de beste keuze voor de snelheid van het wifi netwerk (valt daarom af).
- powerline met wifi: heb ik geen ervaring mee of idee van.
- (2e router als) accesspoint: moet ik wel een router kopen (want heb er geen liggen).
- mesh routers: de nieuwe belofte?

Ik kan moeilijk een keuze maken. Er is veel informatie en ook veel verwarrende informatie. Waar moet ik opletten voor welke keuze (wie heeft er goed leesvoer)?

Powerline
Ik zag de Devolo (pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL) van 155 euro.
Er is een stopcontact aanwezig bij de router en op de bestemming. Helaas wat lomp. Wordt een apart SSID. Geen idee of mijn stroomnetwerk ok genoeg is. Best dure optie (of is het een duur exemplaar?).

(2e Router als) accesspoint
Ik heb met aandacht [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point gelezen. Er moet dan een router komen (want ik heb geen tweede liggen) of een accesspoint. Er moet een netwerkkabel getrokken worden. Voor het gemak (eenvoudige installatie en compatibiliteit) een apart SSID.
Maar welke router/accesspoint kies ik hiervoor?

Mesh
Een vrij dure optie lijkt het. Compleet nieuw netwerk (alles dus ook opnieuw verbinden met wifi). Wel één SSID. Goed bereik zonder omkijken? Meerprijs waard?

Verder...
- ik heb naast 5ghz sowieso een apart 2,4 ghz netwerk met eigen SSID nodig.
- hoe praktisch en snel zijn de opties? Is een powerline genoeg voor Netflix?
- ik heb veel wifi-apparaten, stuk of 20 wel (domotica ook).
- het budget is lastig te bepalen. Ik vind het niet erg om wat meer te betalen voor een goede oplossing maar een beetje balans is wel gewenst.

Beste antwoord (via iAR op 23-10-2018 14:45)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iAmRenzo schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:12:
Het wifi bereik (KPN Experiabox v10) op mijn slaapkamer/badkamer laat te wensen over, bereik is aardig maar de snelheid slecht. Daar wil ik iets aan doen maar ik weet niet goed wat. De overwogen opties zijn:
- wifi repeater: niet de beste keuze voor de snelheid van het wifi netwerk (valt daarom af).
- (2e router als) accesspoint: moet ik wel een router kopen (want heb er geen liggen).

Ik kan moeilijk een keuze maken. Er is veel informatie en ook veel verwarrende informatie. Waar moet ik opletten voor welke keuze (wie heeft er goed leesvoer)?

Powerline
Ik zag de Devolo (pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (NL) van 155 euro.
Er is een stopcontact aanwezig bij de router en op de bestemming. Helaas wat lomp. Wordt een apart SSID. Geen idee of mijn stroomnetwerk ok genoeg is. Best dure optie (of is het een duur exemplaar?).
Goede PLC is niet goedkoop. Devolo is inderdaad een van de duurste oplossingen, maar de goedkoopste met vergelijkbare specs (iirc TP-Link op dit moment) kost nog altijd iets van EUR 130. Of en zo ja hoe goed het gaat werken hangt af van je stroomnet thuis en hoeveel storing erop zit. Vuistregel: als je randaarde hebt op beide locaties (bij modem en waar je WiFi wilt) gaat het doorgaans best goed, zo niet niet. Verder stoort van alles en nogwat op het stroomnet van (kerst!)LEDverlichting tot inverters voor zonnepanelen. YMMV, en inderdaad duur - zeker als je al een netwerkkabel hebt liggen (en gezien je nergens iets roept over kabel te moeten trekken voor een AP klinkt dat wel het geval). Dan is het weggegooid geld om alsnog die kabel niet te gebruiken.

Verder, andere SSID? Hoezo. Default is anders ja, maar je kunt gewoon SSID, PSK en security settings gelijk instellen om er een grote netwerk (ESS) van te maken.
Ik heb met aandacht [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point gelezen. Er moet dan een router komen (want ik heb geen tweede liggen) of een accesspoint. Er moet een netwerkkabel getrokken worden. Voor het gemak (eenvoudige installatie en compatibiliteit) een apart SSID.
Je hebt een Experiabox v10? Dan ligt KPN's "WiFi Versterker" voor de hand, dat is de - best goede - WiFi van de v10 (wat vergelijkbaar is met een Asus AC68U of Netgear R7000) zonder modem voor EUR 50. Als je al een kabel hebt liggen: inpluggen en gaan.
Mesh
Een vrij dure optie lijkt het. Compleet nieuw netwerk (alles dus ook opnieuw verbinden met wifi). Wel één SSID. Goed bereik zonder omkijken? Meerprijs waard?
Een SSID kun je met willekeurig welke twee AP's doen. Enige toegevoegde waarde van Mesh is dat het automatisch naar alle nodes (AP's) gepushed wordt en de overige instellingen ook automatisch goed gezet worden. Gemak dus. Verder is een kabel altijd beter, de goedkopere mesh sets zonder dedicated backhaul (denk Google WiFI en TP-Link Deco M5) zijn gewoon veredelde repeaters met ditto beroerde performance. Met een dedicated backhaul kan performance best acceptabel zijn, maar je vervuilt de buurt onnodig en kosten zijn spectaculair, iirc is de goedkoopste set van drie met dedicated backhaul al EUR 300...

Oh, en omdat je overlap moet hebben heb je meer mesh nodes nodig dan AP's, vuistregel: waar je met twee AP's (modemrouter+1AP) toe kunt heb je drie mesh nodes nodig. Mesh is vooral voor de leveranciers van mesh hardware goed :o
Verder...
Is dat zo? Met goede band steering is dat niet nodig (weet niet of KPN dat al geimplementeerd heeft...). Keerzijde: makkelijk zat in te stellen als het wel handig blijkt. Overigens moet je met aparte SSID's er wel voor zorgen dat je overal in huis dekking hebt in beide banden. Kan dus duurder worden.
Geen idee, ik ken jouw stroomnet niet. Die '1200Mbps' apparaten doen in praktijk gemiddeld netto zo'n 50Mbps netto, maar met erg veel spreiding. Het kan zijn dat het bij jou netto 300Mbps stabiel levert, het kan zijn dat je nog geen 3Mbps instabiel haalt. In dat laatste geval gaat Netflix niet werken. Netflix heeft ongeveer 3Mbps nodig voor "HD", 11Mbps voor "4k". Maar dat is per stream, als je meer apparaten moet voeden wordt het een veelvoud daarvan.
DIt is relevant. Naarmate je meer apparaten toevoegt gaat overhead omhoog en aggregate throughput omlaag. Alleen dekking is leuk met een enkel apparaat, met meerdere apparaten moet je dimensioneren op capaciteit.

Keerzijde: de soep wordt vaak niet zo heet gegeten. 20 apparaten is leuk, maar wat doen ze grootste deel van tijd? Grootste deel van domotica doet eens per lange tijd een phone-home maar verder geen drol. Dat belast je netwerk nauwelijks. Bovendien zit die troep doorgaans op 2.4GHz, terwijl (ik hoop dat...) de apparaten die content consumeren op de 5GHz zitten. Maak eens per apparaat een inschatting van hoeveel data het maximaal verstuurt of ontvangt. Tel dat bij elkaar op en verdubbel het totaal en je hebt een aardige indruk van wat je netwerk in totaal kunnen leveren.

Bij losse AP's die via Ethernet verbonden zijn kun je vrolijk de capaciteit per AP optellen.
Bij AP's via PLC hangt het af van of de WiFi of PLC een bottleneck is. De kleinste getal moet je optellen bij de capaciteit beneden.
Bij mesh met dedicated backhaul geldt hetzelfde, de capaciteit van de backhaul kan bottleneck zijn of niet.
Bij mesh zonder dedicated backhaul moet je juist totale capaciteit *delen* door aantal nodes.
- het budget is lastig te bepalen. Ik vind het niet erg om wat meer te betalen voor een goede oplossing maar een beetje balans is wel gewenst.
Hamvraag: heb je al een netwerkkabel naar boven?

Zo ja: fantastisch.
Zo nee: overweeg dat aan te leggen en dan een enkee AP te kopen, dat is (zeker als je dat ding van KPN neemt) al snel goedkoper dan de alternatieven. Zelfs al moet je iemand inhuren om het voor je te doen. Ga uit van ~EUR 33 incl materialen als je het zelf kunt, of ~EUR 100 als je iemand bij werkspot.nl ofzo inhuurt.

Los van kabel:
Voordelige keus: neem de WiFi Versterker van KPN. EUR 50
Beste, makkelijkste keus: Managed WiFi AP's zoals de UniFi reeks van Ubiquiti. Twee stuks (want je modem kan niet mee doen) UAP AC Lite kosten EUR 150 (EUR 75/stuk).
Meer dan dat uitgeven is wmb lastig te rechtvaardigen.

Soittakaa Paranoid!

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:06

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

CEA > NT

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:37
Zoizo alvast maar dat utptje gaan trekken naar de kamer met slechter signaal,

En dan een kpn wifiversterker kopen ( rond €50)

Of een unify ac-pro accespoint

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• drie van acht
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Je hebt een (extra) accesspoint nodig. Als je toch al een "router" had om de extra functies van uit te zetten en alleen het stuk AP van te gebruiken, had je dat kunnen doen. Nu je toch nieuw koopt, koop een AP.

Voor "mesh" lees "opgeleukte repeater", dus liever een AP aan een kabeltje. powerline kan goed gaan maar is net zo goed een oplapmiddel, dus alweer liever een AP aan een kabeltje.

De "kpn wifi versterker" is zo'n AP. "Wifi versterker" is een marketingterm die verschillende dingen kan betekenen. In dit geval betekent het "AP". Kijk dus hier naar.

Het leuke aan ubiquiti unifi is dat de verder middelmatige hardware goed gezamelijk in te stellen is, dus daar heb je het meest aan als je je hele wifi door unifi APs laat doen. Kan ook, is wat duurder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iAmRenzo schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:12:

Powerline
Goede PLC is niet goedkoop. Devolo is inderdaad een van de duurste oplossingen, maar de goedkoopste met vergelijkbare specs (iirc TP-Link op dit moment) kost nog altijd iets van EUR 130. Of en zo ja hoe goed het gaat werken hangt af van je stroomnet thuis en hoeveel storing erop zit. Vuistregel: als je randaarde hebt op beide locaties (bij modem en waar je WiFi wilt) gaat het doorgaans best goed, zo niet niet. Verder stoort van alles en nogwat op het stroomnet van (kerst!)LEDverlichting tot inverters voor zonnepanelen. YMMV, en inderdaad duur - zeker als je al een netwerkkabel hebt liggen (en gezien je nergens iets roept over kabel te moeten trekken voor een AP klinkt dat wel het geval). Dan is het weggegooid geld om alsnog die kabel niet te gebruiken.

Verder, andere SSID? Hoezo. Default is anders ja, maar je kunt gewoon SSID, PSK en security settings gelijk instellen om er een grote netwerk (ESS) van te maken.
Je hebt een Experiabox v10? Dan ligt KPN's "WiFi Versterker" voor de hand, dat is de - best goede - WiFi van de v10 (wat vergelijkbaar is met een Asus AC68U of Netgear R7000) zonder modem voor EUR 50. Als je al een kabel hebt liggen: inpluggen en gaan.
Mesh
Een SSID kun je met willekeurig welke twee AP's doen. Enige toegevoegde waarde van Mesh is dat het automatisch naar alle nodes (AP's) gepushed wordt en de overige instellingen ook automatisch goed gezet worden. Gemak dus. Verder is een kabel altijd beter, de goedkopere mesh sets zonder dedicated backhaul (denk Google WiFI en TP-Link Deco M5) zijn gewoon veredelde repeaters met ditto beroerde performance. Met een dedicated backhaul kan performance best acceptabel zijn, maar je vervuilt de buurt onnodig en kosten zijn spectaculair, iirc is de goedkoopste set van drie met dedicated backhaul al EUR 300...

Oh, en omdat je overlap moet hebben heb je meer mesh nodes nodig dan AP's, vuistregel: waar je met twee AP's (modemrouter+1AP) toe kunt heb je drie mesh nodes nodig. Mesh is vooral voor de leveranciers van mesh hardware goed :o
Verder...
Is dat zo? Met goede band steering is dat niet nodig (weet niet of KPN dat al geimplementeerd heeft...). Keerzijde: makkelijk zat in te stellen als het wel handig blijkt. Overigens moet je met aparte SSID's er wel voor zorgen dat je overal in huis dekking hebt in beide banden. Kan dus duurder worden.
Geen idee, ik ken jouw stroomnet niet. Die '1200Mbps' apparaten doen in praktijk gemiddeld netto zo'n 50Mbps netto, maar met erg veel spreiding. Het kan zijn dat het bij jou netto 300Mbps stabiel levert, het kan zijn dat je nog geen 3Mbps instabiel haalt. In dat laatste geval gaat Netflix niet werken. Netflix heeft ongeveer 3Mbps nodig voor "HD", 11Mbps voor "4k". Maar dat is per stream, als je meer apparaten moet voeden wordt het een veelvoud daarvan.
DIt is relevant. Naarmate je meer apparaten toevoegt gaat overhead omhoog en aggregate throughput omlaag. Alleen dekking is leuk met een enkel apparaat, met meerdere apparaten moet je dimensioneren op capaciteit.

Keerzijde: de soep wordt vaak niet zo heet gegeten. 20 apparaten is leuk, maar wat doen ze grootste deel van tijd? Grootste deel van domotica doet eens per lange tijd een phone-home maar verder geen drol. Dat belast je netwerk nauwelijks. Bovendien zit die troep doorgaans op 2.4GHz, terwijl (ik hoop dat...) de apparaten die content consumeren op de 5GHz zitten. Maak eens per apparaat een inschatting van hoeveel data het maximaal verstuurt of ontvangt. Tel dat bij elkaar op en verdubbel het totaal en je hebt een aardige indruk van wat je netwerk in totaal kunnen leveren.

Bij losse AP's die via Ethernet verbonden zijn kun je vrolijk de capaciteit per AP optellen.
Bij AP's via PLC hangt het af van of de WiFi of PLC een bottleneck is. De kleinste getal moet je optellen bij de capaciteit beneden.
Bij mesh met dedicated backhaul geldt hetzelfde, de capaciteit van de backhaul kan bottleneck zijn of niet.
Bij mesh zonder dedicated backhaul moet je juist totale capaciteit *delen* door aantal nodes.
Hamvraag: heb je al een netwerkkabel naar boven?

Zo ja: fantastisch.
Zo nee: overweeg dat aan te leggen en dan een enkee AP te kopen, dat is (zeker als je dat ding van KPN neemt) al snel goedkoper dan de alternatieven. Zelfs al moet je iemand inhuren om het voor je te doen. Ga uit van ~EUR 33 incl materialen als je het zelf kunt, of ~EUR 100 als je iemand bij werkspot.nl ofzo inhuurt.

Los van kabel:
Voordelige keus: neem de WiFi Versterker van KPN. EUR 50
Beste, makkelijkste keus: Managed WiFi AP's zoals de UniFi reeks van Ubiquiti. Twee stuks (want je modem kan niet mee doen) UAP AC Lite kosten EUR 150 (EUR 75/stuk).
Meer dan dat uitgeven is wmb lastig te rechtvaardigen.

Soittakaa Paranoid!

• harmpie21
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-03 19:10
Probeer dit eens! Indien de WiFi echt te traag hiermee is, stuurt KPN deze kosteloos naar je toe!

https://www.kpn.com/belee...tuner-wifi-verbeteren.htm

Deze ook zelf uitgevoerd en hierdoor 2 WiFi versterkers thuis gestuurd gekregen. 1 geïnstalleerd en werkt goed!

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-04 15:47
Heb tijden lopen klooien thuis met extra repeaters, extra AP etc etc... maar na de review van hardware.info over mesh netwerken toch de gok maar genomen.

Heb een TP-Link Deco set gekocht en had dit veel eerder moeten doen... gewoon aansluiten en het werkt. Wifi bereik overal perfect in huis met hele goede snelheid.

De set komt ook erg goed uit de review:
https://nl.hardware.info/...m5-review-betaalbare-mesh

https://nl.hardware.info/...e-mesh-op-tafel-conclusie
De eerste award gaat naar TP-link’s Deco, dat werkelijk over de hele linie prima prestaties koppelt aan een uitermate scherpe prijs. Met een gemiddelde snelheid van 149 Mbit/s is Deco het op twee na best presterende mesh-systeem uit het testveld. De Great Value award is dan ook dik verdiend.
Vervolgens mijn broertje hetzelfde aanbevolen en na jaren van wifi gezeik werkt het bij hun ook gewoon goed.

Heb de 3AP's verspreid door het huis, en overal goed en erg snel wifi nu.

[Voor 25% gewijzigd door Devian op 23-10-2018 14:16]

https://wren.co/join/Devian

• iAR
  • Niet online
De kabel ligt er nog niet en er is helaas geen nette manier om die daar nog te krijgen. Enige mogelijkheid is een lange kabel via de meterkast naar de begane grond (portiek) via het bestaande gat in de muur naar het balkon. En daar ergens een gat boren zodat ie ook naar binnen komt. Maar dat is te doen (en zeker stabieler en goedkoper dan een powerline-ding).
dion_b schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:19:
Dat gaat altijd goed? Dat zou fijn zijn.
Lijkt me de beste keus. Maar eens onderzoeken met wat @harmpie21 zegt.
Mijn Xiaomi stofzuiger was heel veeleisend. Nu typisch een geval van: if it ain't broke, never touch it again.
Nu een SSID en SSID 2,4 werkt prima.

Thanks voor je uitvoerige anwoord.
Ik ga toch kijken of ik een KPN AP kan scoren en de kabel kan doortrekken. Lijkt me het snelst, makkelijkst en goedkoopst.

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:48
harmpie21 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:09:
Probeer dit eens! Indien de WiFi echt te traag hiermee is, stuurt KPN deze kosteloos naar je toe!

https://www.kpn.com/belee...tuner-wifi-verbeteren.htm

Deze ook zelf uitgevoerd en hierdoor 2 WiFi versterkers thuis gestuurd gekregen. 1 geïnstalleerd en werkt goed!
In aanvulling hierop. Mijn ouders hebben ook twee WiFi versterkers ontvangen, maar uit de volgende test bleek dat er te weinig verbetering was. Vanuit KPN komt er nu een monteur om het netwerk te verbeteren. Uiteraard ook kosteloos. Vanuit de kosten kant is het advies van Harmpie dus zeker interessant om op te volgen!

• iAR
  • Niet online
Luuksche schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:28:
In aanvulling hierop. Mijn ouders hebben ook twee WiFi versterkers ontvangen, maar uit de volgende test bleek dat er te weinig verbetering was. Vanuit KPN komt er nu een monteur om het netwerk te verbeteren. Uiteraard ook kosteloos. Vanuit de kosten kant is het advies van Harmpie dus zeker interessant om op te volgen!
Heb je een idee waarom het niet werkt?

Ik hoop niet dat ik de hele router moet verplaatsen! Als dit mijn huis is, dan is * mijn router en zijn vooral de ! de problematische plekken (zo erg dat een Koogeek plug gewoon niet zichtbaar is in mijn home app maar 2 meter verder wel). De muren tussen router en die plekken zitten inderdaad ook vol met water-, stroom en cv-leidingen. Dus ik kan me er iets bij voorstellen.

code:
1
2
3
4
5
6
|  |_|__|   !|
|  |_________|

• Devian
Mijn probleem thuis met meerdere APs was dat als ik naar boven ging hij vrolijk connected bleef met het AP op de beneden verdieping...ontvangst van 3x niks maar overgaan op het andere AP...nee hoor.

Dat soort problemen heb je met een mesh netwerk niet.

• Stovirpi
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:48
iAmRenzo schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Heb je een idee waarom het niet werkt?

Ik hoop niet dat ik de hele router moet verplaatsen! Als dit mijn huis is, dan is * mijn router en zijn vooral de ! de problematische plekken (zo erg dat een Koogeek plug gewoon niet zichtbaar is in mijn home app maar 2 meter verder wel). De muren tussen router en die plekken zitten inderdaad ook vol met water-, stroom en cv-leidingen. Dus ik kan me er iets bij voorstellen.

code:
1
2
3
4
5
6
|  |_|__|   !|
|  |_________|
Ik heb eerlijk gezegd (nog) geen idee waarom ze onvoldoende verbetering hebben. Daar zal de monteur een uitspraak over mogen doen.

Qua service vind ik dat KPN sterk bezig is. Mogelijk dat het voor jou ook de gewenste oplossing biedt!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Devian schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:04:
Mijn probleem thuis met meerdere APs was dat als ik naar boven ging hij vrolijk connected bleef met het AP op de beneden verdieping...ontvangst van 3x niks maar overgaan op het andere AP...nee hoor.

Dat soort problemen heb je met een mesh netwerk niet.
Non sequitur.

"mesh" is niets anders dan een techniek om de backhaul (AP naar router) draadloos te doen. Niet meer en niet minder. Veel "mesh" oplossingen voegen daar smart/enterprise WiFi features aan toe, maar dat heeft niets met mesh zelf te maken, en je kunt er dus ook niet blind vanuit gaan dat $feature erin zit - anders dan die wireless backhaul.

Waar jij het over hebt is het voorkomen van sticky clients. Dat kan op verschillende manieren, maar de basis is simpel: bij WiFi heeft de client in beginsel alle controle over de beslissing om te roamen. Een client zal pas roamen als het herkent dat een AP onderdeel is van hetzelfde netwerk. >90% van de probleemgevallen gaan hier de mist in. Hoe herken je een netwerk? Dat is geen rocket science. Vijf zaken moeten identiek zijn, meer niet. SSID. PSK (wachtwoord), Security, Encryption en subnet. Er zitten hier en daar addertjes onder het gras, maar dat zijn de corner cases, niet de norm. Dat kun je prima handmatig goed doen (maar dus ook verprutsen), maar je kunt ook een managed WiFi systeem zonder mesh kopen dat significant goedkoper is en beter presteert dan mesh. Ik noemde al Ubiquiti's UniFi-systeem, maar zo zijn er veel meer.

"Mesh" is hot, hip, maar ook overpriced, overschat en simpelweg niet begrepen door de meesten die het aanprijzen.

Soittakaa Paranoid!

• Devian
Ik ben met je eens dat Mesh duur is, maar de TS lijkt me geen ervaren netwerkbeheerder.

De TPlink Deco heeft toch, voor een Mesh oplossing, sterke prijs. €220 voor 3 access points.

Het aansluitgemak lijkt mij voor veel minder ervaren mensen de meerprijs waard. Ik ben zelf ook niet geheel achterlijk maar dat plug en play heeft toch wel wat :-). Ouderlijk toezicht, qos, firewall, port forwardings, etc etc zijn verder allemaal met je mobiel in te stellen.

Je sluit het aan en het werkt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb in een zelfde situatie als de TS ook een tijd met powerline zitten klooien. Werkte soms snel, soms langzaam, viel soms weg etc. Gewoon niet betrouwbaar genoeg. Vooral bij thuiswerken of netflix e.d. kijken is dat vervelend, waarbij een stabiele verbinding belangrijk is.

Uiteindelijk toch maar een netwerkkabel aangelegd van beneden naar de eerste etage en doorgetrokken naar de tweede etage. Was even puzzelen hoe ik dat netjes zou wegwerken (anders is vriendin niet akkoord :P), maar via de kruipruimte, onderkant van de trap, onder plintjes en langs een verwarmingsbuis zie je er vrijwel niks van.

Heb op deze manier op elke verdieping een access point en dat werkt super. Zat alleen nog wel met wat iemand hierboven ook noemt dat clients blijven hangen op het AP van beneden als je naar boven loopt. Ook als ik het instel zoals dion_b hierboven noemt (telefoon blijft gewoon met 0 streepjes verbonden). Heb daarom mijn AP's gewoon elk een logische SSID gegeven, zodat je dmv handmatig connecten zeker weet dat je op het dichtsbijzijnde AP zit. Werkt voor mij prima.

• iAR
  • Niet online
@Devian niet ervaren, ook geen noob.
Maar het verschil van een mesh setup en een extra a.p. vind ik in prijs wel erg veel.

Ik heb overigens de kpn test gedaan (op de bad spot kom ik net aan 3 Mbps), vrijdag komt de monteur langs :) Als er een extra ap kan komen (liefst nog gratis uit service van kpn) dan ben ik geholpen, moet ik even een muur kiezen voor een gaatje en dan trek ik wel een utp kabel. Ik ga er vanuit dat ééntje genoeg is.

Een mesh systeem zou ik bedraad kunnen aansluiten maar dan heb ik er wel 3 nodig (en zet ik de wifi van mijn modem uit), dus dat is in alle opzichten wel duurder. Zeker als ssid hetzelfde kan zijn in een accesspoint dan lijkt me dat het beste eerste te proberen.

/edit:
Ondertussen KPN monteur langs geweest. "Helaas" was de snelheid met zijn test 20 Mbps, en dus kosten twee Experia Wifi accesspoints 40 euro. Gelukkig was meneer erg coulant op vrijdagmiddag dus kabels en samen installeren kostte niets en was eigenlijk erg gezellig.
Helaas blijft de verbinding erg varieren in snelheid: tussen 8 en 40 Mbps. Soms is de upload sneller (5-10 Mbps) terwijl ik een 70/9 verbinding zou moeten hebben.

[Voor 23% gewijzigd door iAR op 29-10-2018 08:52]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee