Vraag

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47
Dag allen,

Als test om te kijken waar ik een subwoofer moet plaatsen (subcrawl die ik nog moet gaan doen), heb ik een Sony SA-WMSP76 subwoofer aan mijn RX-V675 gekoppeld.

De front speakers staan op Large, Extra Bass staat aan, en ook de subwoofer staat in de receiver ingeschakeld met een crossover van 80hz.

Met een normale subwoofer kabel komt er 0,0 geluid uit, zelfs de testtoon van de receiver is niet te horen.
Wanneer ik deze kabel uit de receiver haal en er met mijn vinger aan zit, begint de subwoofer duidelijk hoorbaar te brommen, deze doet het dus wel.

Wanneer ik een dubbele naar enkele RCA kabel er tussen doe werkt het wel, de subwoofer krijgt op dat moment signaal uit beide subwoofer poorten van de receiver.
Om een hoorbaar signaal te krijgen moet ik de subwoofer zelf volluit draaien en het subwoofer niveau in de receiver instellen op +10Db.

In het verleden heb ik de YPAO microfoon wel eens gebruikt om het geluid mee in te stellen (zonder sub) en ik heb gelezen dat dit nog wel eens wat roet in het eten wil gooien als je de opstelling later verandert.

Heeft iemand hier ook ervaring mee of misschien wat tips?

Beste antwoord (via Loei123 op 25-10-2018 07:56)

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:30
Of YPAO roet in eten gooit is eenvoudig te checken door de receiver op Direct modus te zetten.
Dan worden alle softwarematig aanpassing uitgeschakeld. Vervolgens uiteraard wel een 5.1 bronsignaal naar de receiver sturen.

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:50

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Begin eens met de speakers op "SMALL" te zetten in plaats van op "LARGE". Wat ik niet volg, op alleen Poort 1 van de Receiver heb je geen signaal, maar met een Y-adapter (dus op Poort 1 en 2) wel, is dan niet één van de twee poorten kapot?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:30
Of YPAO roet in eten gooit is eenvoudig te checken door de receiver op Direct modus te zetten.
Dan worden alle softwarematig aanpassing uitgeschakeld. Vervolgens uiteraard wel een 5.1 bronsignaal naar de receiver sturen.

• Loei123
FeaR schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:58:
Begin eens met de speakers op "SMALL" te zetten in plaats van op "LARGE". Wat ik niet volg, op alleen Poort 1 van de Receiver heb je geen signaal, maar met een Y-adapter (dus op Poort 1 en 2) wel, is dan niet één van de twee poorten kapot?
Heb beide poorten geprobeerd met die kabel, op beide geen signaal.
Extra Bass i.c.m. speakers op large zou er voor moeten zorgen dat de LFE effecten door zowel de fronts als de subwoofer gedaan worden, dit heb ik allemaal ook getest met die enkele kabel, nog niet met de Y-kabel.
Ik kan natuurlijk wel eens kijken wat er gebeurt als ik aan de Y kant van de kabel één van de sub poorten los koppel, als ik dan signaal behoud, dan heeft het aan de oorspronkelijk subwoofer kabel gelegen.
wappiewappie schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:03:
Dat zal ik vanavond eens testen, bedankt voor de tip.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:57
Speakers inderdaad op SMALL zetten.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Loei123 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:08:
[...]
Extra Bass i.c.m. speakers op large zou er voor moeten zorgen dat de LFE effecten door zowel de fronts als de subwoofer gedaan worden, dit heb ik allemaal ook getest met die enkele kabel, nog niet met de Y-kabel.
Extra Bass doet alleen wat met de speakers, niet met de subwoofer. Om de subwoofer te testen en correct te laten werken zou ik eerst de instellingen daar op richten en dat goed zetten. De basis is dan speakers op SMALL en andere dingen als Extra Bass uit.

Test de subwoofer ook eens los. Simpele 3,5 mm jack naar RCA om de subwoofer op de telefoon aan te sluiten bijvoorbeeld. Een brom als je je vinger op de subwoofer legt is maar een deel van de eventuele werking.

[Voor 15% gewijzigd door FeaR op 23-10-2018 11:40]

• Loei123
FeaR schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:38:
[...]

Extra Bass doet alleen wat met de speakers, niet met de subwoofer. Om de subwoofer te testen en correct te laten werken zou ik eerst de instellingen daar op richten en dat goed zetten. De basis is dan speakers op SMALL en andere dingen als Extra Bass uit.

Test de subwoofer ook eens los. Simpele 3,5 mm jack naar RCA om de subwoofer op de telefoon aan te sluiten bijvoorbeeld. Een brom als je je vinger op de subwoofer legt is maar een deel van de eventuele werking.
Dat is niet wat ik er van had begrepen (wat betreft Extra Bass).
Dit ga ik dan eerst even testen met de Y-kabel, als dat dan goed werkt, koppel ik om en om één van de poorten af, als dat allemaal goed werkt zijn mijn oorspronkelijke instellingen en subwoofer kabel niet goed.

Bedankt voor het advies, ik zal vanavond of morgenvroeg even een update plaatsen. :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Loei123 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:48:
[...]
Dat is niet wat ik er van had begrepen (wat betreft Extra Bass).
Ik haal de theorie uit jouw verhaal:
Loei123 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:08:
[...]
Extra Bass i.c.m. speakers op large zou er voor moeten zorgen dat de LFE effecten door zowel de fronts als de subwoofer gedaan worden,...
LFE wordt sowieso door de subwoofer gedaan, dus daar ga je geen verschil in maken. Het enige wat anders is dat de LFE dan ook naar de speakers gaat. Voor de subwoofer heeft dit dus geen invloed.

Met de speakers op SMALL zou ik de crossover ergens op 60 Hz zetten om te testen. Uit je post history haal ik dat je een paar Canton hebt. Volgens de specs van Canton doen de speakers tot 20 Hz. Echter meten veel Duitse merken alles behalve op -3 dB, dus ik zou die waarde met een korrel zou nemen.

[Voor 18% gewijzigd door FeaR op 23-10-2018 12:48]

• Loei123
FeaR schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:46:
[...]

Ik haal de theorie uit jouw verhaal:

[...]

LFE wordt sowieso door de subwoofer gedaan, dus daar ga je geen verschil in maken. Het enige wat anders is dat de LFE dan ook naar de speakers gaat. Voor de subwoofer heeft dit dus geen invloed.

Met de speakers op SMALL zou ik de crossover ergens op 60 Hz zetten om te testen. Uit je post history haal ik dat je een paar Canton hebt. Volgens de specs van Canton doen de speakers tot 20 Hz. Echter meten veel Duitse merken alles behalve op -3 dB, dus ik zou die waarde met een korrel zou nemen.
Dat klopt inderdaad. :)
80 tot 60 leek mij ook een goede waarde, dat moeten de zuilen makkelijk kunnen er voorkomen dat de subwoofer te aanwezig wordt.

Ik ga vanavond testen met de speaker settings op small en de crossover op 60hz.
Als dat werkt ga ik met het Y-stuk nog even testen of beide subwoofer poorten oké zijn.

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@Loei123
Fronts op large en extra bass aan zou de juiste instelling moeten zijn.
De front speakers krijgen dan het volledige bereik.
De ingegeven crossover frequentie bepaalt welke audio ook naar de subwoofer gaat.

Althans bovenstaande geldt voor mijn Yamaha rx-s601s en ik ga er van uit dat dit voor elke Yamaha zo is.

Je gebruikt een y kabel waarbij je 2 stekkers in de sub hebt en 1 in de receiver?

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:57
Nogmaals: SMALL instellen. Staat letterlijk in de manual:
https://www.dropbox.com/s/1a5jfwbu78prj5c/Screenshot_20181023-171651.png?dl=0

• Loei123
@ronnie vd Ik gebruik het Y-stuk op beide sub uitgangen en dan 1 tulp naar de subwoofer.

Voordat ik begon met testen heb ik de subwoofer zelf op half vermogen gezet en van +10DB naar +5DB in de receiver gezet.

Ik had maar internetradio aangezet want dat kan ik luisteren tijdens het aanpassen van de settings.
Toen de muziek begon te spelen deed de subwoofer direct hard mee!
Het heeft dus gelegen en de eerder afgespeelde content...

Ik had het eerder met Coco op Netflix getest, maar Netflix zet ik altijd op stereo omdat onder 5.1 het geluid wel eens wegvalt.
Na wat verder testen en spelen met de settings moet ik concluderen dat de subwoofer het nu prima doet.
Ik wil nog wel testen door om en om één subwoofer uitgang los te koppelen om nog uit te sluiten of de vorige kabel of één van de uitgangen er iets mee te maken heeft.

Bedankt voor alle tips en reacties!

Edit: Na wat korte tests blijkt één van de sub poorten kapot te zijn, de oorspronkelijke kabel is ook niks mis mee. Probleem opgelost!

[Voor 7% gewijzigd door Loei123 op 23-10-2018 20:52]

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Super!
Het lijkt me dat je in je settings aan moet geven hoeveel subwoofers je aansluit.
Misschien gaat daar nog iets mis?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Loei123 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:39:

De front speakers staan op Large, Extra Bass staat aan, en ook de subwoofer staat in de receiver ingeschakeld met een crossover van 80hz.
Zet die cross-over eens op 150-200Hz of zo. Je moet de sub wel iets te eten geven en als je op je receiver alles boven de 80Hz naar de front toe stuurt haal je het meeste eten van z'n bord...

• Loei123
sypie schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:23:
[...]

Zet die cross-over eens op 150-200Hz of zo. Je moet de sub wel iets te eten geven en als je op je receiver alles boven de 80Hz naar de front toe stuurt haal je het meeste eten van z'n bord...
De subwoofer komt ter ondersteuning van de fronts, voor dat beetje extra "oempf".
De fronts kunnen alles boven de 60hz wel aan, misschien dat ik de crossover nog aanpas naar 80hz maar ik ben bang dat de subwoofer dan te veel aanwezig zal zijn.

Tevens ga ik binnenkort nog kruipend door het huis om te zien wat een goede plek is om een subwoofer neer te zetten en of die plek WAF bevat, anders komt er niet eens een subwoofer. ;)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Loei123 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 07:37:
[...]
De fronts kunnen alles boven de 60hz wel aan
Het gaat er niet om wat je fronspeakers wel of niet aan kunnen. Het gaat er om wat voor signaal je naar je subwoofer stuurt. Bij een crossover van 60Hz stuur je bijna niks naar je subwoofer waardoor je 'm ook nauwelijks gaat horen.

Eigenlijk heel simpel: niks er in = niks er uit. Dus zorg er eerst voor dat je die sub eens input geeft vanuit je receiver. Daarna kun je gaan spelen met een lagere crossover als dat wenselijk is.

• Loei123
Njah, het probleem is voor mij opgelost, met de crossover kan ik altijd nog spelen.

Het is een fijne toevoeging tijdens TV en met films komt LFE veel meer tot leven. :)
Nu nog beslissen welke sub ik zelf neem...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 21:57

Madrox

Oh, Pharaoh!

MasterMaceMichu schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:20:
Nogmaals: SMALL instellen. Staat letterlijk in de manual:
[Afbeelding]
Small gebruik je vooral met Satelliet melkdoosjes.
Large is aan te raden als je frontspeakers voldoende laag produceren, dan kan je met de subs Frequentie knop afregelen hoeveel de sub "meedoet" met het algehele klankbeeld. Doorgaans is een Fq tussen de 80 en 120 de beste optie; het algehele klankbeeld gaat dan meer samen. Wel is handig dat je ook een Fase regeling op de sub hebt, anders loopt de bas van de mainspeakers en de sub niet synchroon "out of phase".

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee