@
M.v.Veelen
Toen ik nog zoveel km moet maken met prive auto (50dkm pj) had ik een lpg auto. Als je het netjes onderhoud (om de 10,000km kleppen stellen, bougie vervangen, olie&filter vervangen) is er niets aan de hand. Heel veel problemen hoor je vaak van mensen die het rijdt als een normale benzine auto, het is geen normale auto. Je moet op benzine starten, laat de motor een beetje warm, en dan op gas rijden. Ik had het 5 jaar lang en wat eerst kapot ging was de versnellingsbak (bij 350,000km) dus dat is niet eens aan lpg te verwijten. Ik zou voor een japanse auto gaan op lpg, gewoon iets van paar jaar oud die licht is (weinig belasting) en goedkoop te verzekeren.
Wil je het kietelen? Dan praten we over hobby en dus iets anders dan woon-werk verkeer die zo kosten-effectief mogelijk moet zijn.
Mijn vraag voor je eigenlijk
- Hoeveel km rij je per dag heen en terug, 40,000km pj dus ongeveer 80km enkele reis?
- Van deze km, hoeveel km is start-stop en hoeveel km snelweg (zonder file)?
En van de snelweg km hoeveel km is 100, 120, of 130?
Als het 80% 130 snelweg is dan zou een kleine benzine motor (<1.2l) idd echt lijden.
Met constant 100 is het nog te doen en zou die rond 1:15 tot 1:20 afhankelijk van rijstijl.
Maar hogere snelheiden (vooral als ie dan ook nog 5 ipv 6 versnellingen heb) is het continuu 3-4000 rpm, word je gewoon gek.
Vanaf ongeveer 1.5l turbo is het denk ik best oke voor lange 130 snelweg stukken.
Ik had a3 1.5tfsi en ik haal makkelijk 1:15 terwijl ik 70% 130 snelweg rijd - als mijn vrouw rijdt haalt ze 1:18, best netjes dus.
Een diesel is vaak rond 1:18 maar je zegt dat je gaan kietelen e.d. hou je van snelle auto? Dan zou verbruik ook hoger, een 535d is gauw 1:12 bijvoorbeeld.
Ik zou sowieso geen nieuwe auto halen, is denk ik niet interessant gezien de hoge km die je gaat maken.
Ik vond een goede template gevonden op
https://www.ritassist.nl/ om totale kosten te berekenen, kan je dan aantal opties naast elkaar zetten.