Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkbd94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-07 20:15
Beste mede-tweakers,

Vanaf februari 2019 mag ik eindelijk gaan afstuderen. Ik volg op dit moment de opleiding HBO Business IT & Management.

Mijn interesses liggen bij IT audit en security en binnenkort heb ik een gesprek met een van de Big 4.

Mijn vraag aan jullie (voornamelijk IT-auditors) is,wat is op dit moment erg hot om een scriptie te schrijven?

Ik dacht zelf aan AVG en Blockchain. AVG is vrij recent nieuw en zou een goede onderwerp zijn. Blockchain daarentegen bestaat al langer en daar is denk ik al veel over geschreven. Uiteraard is het nog steeds een interessante onderwerp.

Ik hoor graag jullie ideeën.

[ Voor 22% gewijzigd door Dirkbd94 op 23-10-2018 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:42

g0tanks

Moderator CSA
Dirkbd94 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:13:
Ik heb zelf al wat ideeën, maar wil graag jullie ideeën horen.
Waarom zou je jouw ideeën niet alvast noemen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkbd94
g0tanks schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:14:
[...]

Waarom zou je jouw ideeën niet alvast noemen?
g0tanks, ik heb mijn post aangevuld met mijn eigen ideeën.
Ik zie graag een terugkoppeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:07
Wellicht over secure development lifecycle?

Wat betreft je onderwerpen die je al hebt kan de AVG best interessant zijn. Zal zeker de komende jaren nog wel een hot onderwerp blijven. Er zal zeker net zoveel over geschreven zijn als over blockchain (zinnige dingen dan) verwacht ik. Blockchain is lang primair een Bitcoin/cryptovaluta onderwerp geweest, terwijl je nu ook ziet dat de technologie ontdekt wordt door verschillende bedrijven. Al weet ik niet of die bedrijven aan boord van de hype-train springen of dat ze er ook over nagedacht hebben.

[ Voor 85% gewijzigd door celshof op 23-10-2018 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-07 11:30

Grannd

da Granndest

Moet je bij het afstuderen van je HBO Bachelor een opdracht bij een stagebedrijf uitvoeren, waar je vervolgens een scriptie over schrijft?
Dat was bij mij het geval en hoewel ik toendertijd genoeg leuke onderwerpen kon bedenken was mijn keuze voornamelijk direct gelinkt aan het stagebedrijf waar ik af ging studeren en de opdrachten die ik binnnen die organisatie kon en mocht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkbd94
Grannd schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:07:
Moet je bij het afstuderen van je HBO Bachelor een opdracht bij een stagebedrijf uitvoeren, waar je vervolgens een scriptie over schrijft?
Dat was bij mij het geval en hoewel ik toendertijd genoeg leuke onderwerpen kon bedenken was mijn keuze voornamelijk direct gelinkt aan het stagebedrijf waar ik af ging studeren en de opdrachten die ik binnnen die organisatie kon en mocht doen.
Dat klopt, ik volg momenteel een HBO studie en het moet bij een stagebedrijf uitgevoerd worden. Het bedrijf waar ik wil afstuderen is nogal breed, maar ik wil me voornamelijk richten op IT-audit en security.

Het bedrijf heeft zeker wat opdrachten klaar staan, maar ze vinden het leuk als ik tijdens het gesprek zelf ideeën naar voren kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkbd94
celshof schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:26:
Wellicht over secure development lifecycle?

Wat betreft je onderwerpen die je al hebt kan de AVG best interessant zijn. Zal zeker de komende jaren nog wel een hot onderwerp blijven. Er zal zeker net zoveel over geschreven zijn als over blockchain (zinnige dingen dan) verwacht ik. Blockchain is lang primair een Bitcoin/cryptovaluta onderwerp geweest, terwijl je nu ook ziet dat de technologie ontdekt wordt door verschillende bedrijven. Al weet ik niet of die bedrijven aan boord van de hype-train springen of dat ze er ook over nagedacht hebben.
Bedankt, ik zal eerst kijken wat SDL precies inhoudt en hoe ik dat het best kan koppelen met IT-Audit en security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

AVG is denk ik tot op het bot uitgekauwd qua audit-achtige afstudeeropdrachten zoals een DPIA doen of zo (i.t.t. puur juridische, zodra er wat jurisprudentie is :P ). Misschien kan je van de een of de ander een hele concrete specifieke invulling bedenken.

Of de combi: op welke wijze is blockchain ueberhaupt nog toegestaan sinds de AVG (als public: er zijn vele verwerkers zonder dat je er een verwerkersovereenkomst mee hebt, in alle gevallen: als er recht op vergetelheid is, is er dus een manier om te verwijderen en dat staat haaks op de blockchain-gedachte)?

Als je het bij een stagebedrijf gaat doen, wil je dan stap 1 niet laten zijn het bespreken wat hun behoeften zijn?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1