Hydra schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:23:
Je zult toch echt wat minder eisen moeten gaan stellen. Je eerste baan is het lastigst en je zit nu eenmaal niet in een hoek waar de vraag echt groeit. Er zijn een hoop obstakels maar die werp je vooral zelf op. Ik krijg een beetje het idee dat je dacht dat met MBO ICT beheer bedrijven zich op je zouden storten, maar dat is gewoon niet zo.
Het is in ieder geval goed dat je bezig bent met je taalvaardigheid. Als je de fouten die je hier maakt ook in communicatie met een potentiele werkgever maakt, val je waarschijnlijk meteen af. Je communiceert als werkplekbeheerder heel veel met gebruikers.
Wat betreft hoe je met die vragen om moet gaan. Tja. Wat verwacht je van ons? Je moet zelf maar uitleggen waarom je geen rijbewijs hebt. Dat gaat bij veel bedrijven, vooral in de detacheringshoek waar nogal veel werk zit, een enorm obstakel zijn.
Wat ik vooral jammer vind is dat je kennelijk vanuit je opleiding weinig handvatten krijgt om aan je carriere te beginnen. Kennelijk zijn je kansen overschat en heeft niemand je verteld dat een rijbewijs hebben toch echt wel erg belangrijk is.
Vele reacties haha, maar u was de eerste.
Inderdaad mijn verwachting/beeld was inderdaad anders. Ik maak het mezelf zeker lastig in deze met mijn eisen, maar deels omdat niet per direct 40 uur beschikbaar ben. Dit is zeker mogelijk, maar dit "moet" dan met reizen wel beetje binnen de perken blijven.
Ik ben zeker bereid om mijn rijbewijs te halen en dit is ook een van mijn prio's, zodra ik weer wat breder zit.
Ik was er wel bewust van mijn "slechte" taalvaardigheid, maar ben nu wel bereid meer in te doen. Ik kreeg geen slechte cijfers voor Nederlands, maar zodra ik teksten moet schrijven is "Game-Over".
Het voelde inderdaad aan, nadat ik de opleiding behaald heb, nou mooi hier heb je je diploma, doei!!. Misschien heb ik een verkeerd beeld gevormd, maar zie ook dat diploma "minder" waard is dan verwacht. Dit heeft ook natuurlijk met goede redenen te maken. Zoals ik eerder aangaf lijkt het gat stage->werk redelijk groot, maar heeft ook deels met de werkzaamheden te maken.
Ik heb voorheen altijd op een standplaats gestaan en mijn rijbewijs niet "echt" belangerijk gaan vinden.
@
MAX3400 Ik dacht voordat ik na werk zocht, meer helpdeskfunctie tegen te komen binnen een kleine organisatie. Als je naar aanbod stageplekken kijkt is het totaal ander wereld dan een werkplek, qua organisatie, maar ook deels werkzaamheden.
@
The Realone Dat is een goed idee, om het iets te oefenen en beter verhaal te maken. Veelal voel me "aangevallen" waardoor ook beetje vastloop/niet uit mijn woorden kom.
@
LopendeVogel Mijn excuces, de opmerking was inderdaad iets kort door de bocht. Inderdaad het is vanalles wat. Globaal is het Systeembeheer, Servicedesk en Netwerkbeheer. Zoals eerder aangaf is het aanbod van de arbeidsmarkt geheel anders dan een stageplek. Natuurlijk zijn er genoeg redenen dat dat zo is, maar dit maakte dus een beetje een verkeerde indruk wat me misschien te wachten staat.
Ik heb nu ook zoiets, had ik sercificaten gehaald. Ik dacht dat vooral voor detacheringswerkzaamheden nodig was.
@
celshof Bedankt voor de tips. Het controleren van deze documenten zal ik zeker eens doen. Ik heb mijn CV al op enkele banensites geplaatst en krijg hier zo nu en dan ook gehoor. Ik heb diverse bedrijfen gebeld en open gesolliciteerd. Ik zal inderdaad wat doornemen van de recruitertopics, maar helaas was al bij enkele detacheerders afgewezen.
@
NeHoX Ik heb zeker over overwogen om te studeren/langer te reizen, maar mij lijkt pas om 7-8 thuis te komen ook slopend.
Ik wijs me er geregeld op om inderdaad nogmaals door te lezen. Het klinkt "lui", maar zie vaak de fouten niet goed in. Ik denk dat ik hier niet getest op ben geworden (dyslexie), maar schijnbaar kost dit een rib van me lijf om dit als volwassenen te laten controleren.
@
MAX3400 Ik geeft even beide antwoord. Het was beetje nadrukkelijk, maar de omstandigheden hebben inderdaad deels "vertraagd" in mijn ontwikkeling en doorgroeien/leren. Inderdaad deze omstandigeheden zoals je ongeveer omschrijft is/was wel van toepassing alleen in ander en langer verhaal.
Buiten het feit dat ik dit lastig vindt om er open over te antwoorden, geef liever een globaal antwoord. Hiermee moet beter leren omgaan en beter op antwoorden, maar snap dat het doorgevraagd wordt, maar sommige dingen gaat een persoon weinig aan als "onbekende". Ik ben verder een vrij open persoon en kan redelijk mezelf presenteren.
@
Crashhill Dan geeft schijnbaar jou verkeerde indruk, maar ik ga toch niet bij een vreemde vertellen wat ik achter mijn rug heb gehad. Misschien dat je dat verwend vindt, maar de omstandigheden ga ik niet uitgebreid vertellen of ik met vrienden in een café zit. Dat die vragen er zijn dat snap ik, maar ik ga toch niet mijn shit verleden delen met gasten die ik verder nooit hebt gezien. Waarom ben verplicht het op te antwoorden of mag geen grenzen aangeven?
@
Strykeforce
Je hebt zeker gelijk, dankzij mijn beperkingen, zoals geen rijbewijs en onflexibeliteit, maakt het lastiger. Alsnog vindt vindt beetje onrealistische dat (deel) van de deeltijders wel de ruimte gegeven wordt om te studeren.
Ik wil me best flexibel inzetten, maar zoals ik geregeld lees ben ik zowat verplicht om 10-13 uur van huis zijn. Ik wil zeker mijn rijbewijs gaan halen, zodra ik ga werken. Ik heb hier ook gesprek over gehad en werdt vanuit school ook deels afgeraden om fulltime te werken.
Misschien zie ik het "te" zwaar, maar geef wel deels mijn grenzen aan.
@
Scrtz Die heb ik toevallig al en dit is voor het eerste komende jaar geen probleem, op ten duur is het wel een vereiste.
@
g0tanks Mijn excuses, zoals hierboven omschreven gaat schriftelijke communicatie niet altijd vlekkenloos. Mondeling wel stuk beter, maar niet uitmuntend.
@
Ernemmer Bedankt voor de tips, ik zal hierna kijken. Ik heb de sollicitatie deels laten genareren, maar dit maakt nog niet vlekkenloos. Inderdaad dit is een aandachtpunt, maar weet niet waar het aan ligt, maar heb wel mijn vermoedens.
@iwanscholten Ik had denk ik moeten een jaar wachten met het starten van deze opleiding. Nu houdt vooral rekening hiermee, omdat de avonden vooral gebruikt wordt voor avondlessen en groepswerk.
Ik ga zodra ik de ruimte hiervoor heb zo snel mogelijk starten met een rijbewijs, want dit werkt alleen in zijn nadeel.
Succes met uw opleiding en overige info, ik zal eens naar mijn eisen kijken.
@
Richh Dat is opzich wel een idee, ik zal er eens naar kijken. Ik voor een deeltijdsopleiding. Hier wordt een gemiddelde studielast van 20 uur geschat. Dit kan inderdaad minder, maar ook meer worden.
@
Rhndy Ik ben net na de zomervakantie mee begonnen. Dus ik heb nollopig nog geen propedeuse.
@
Widow Bedankt voor de info. Ik denk dat ik zeker beter mag voorbereiden voor deze gesprekken in plaats veeleisend overkom.
@
Mickey77 Misschien kom ik wat te schuw over en houdt de grenzen wat "makkelijk" aan.
@
mugenmarco @
stftweaker Misschien houdt me een negitief beeld voor waardoor wat negitiever terug doen, met deze eisen. Ik ben zeker bereid om bij te leren, ben nieuwsschierig en zodra ik de ruimte heb voor het rijbewijs gaan.
@
Gamebuster Ai, dat kwam niet voor in mijn opleiding. Sommige scholen hebben dit wel deels verwerkt in opleiding, maar dit was niet bij mij het geval, omdat programmeren vooral een andere afstudeerrichting is.
@
SmurfLink Ik snap je punt en ben er ook mee eens. Alsnog zie ik tegen de hoge eisen van vacatures erg weinig kans om aangenomen te worden. Ik heb zeker ook gesolliciteerd voor 40 uur, maar heb dan te weinig ervaring of hebben geen tijd voor je.
@
Waarnemer Ik snap uw punt en bedankt voor de info. Ik zal hier na kijken.
@
silverchaoz Daar heeft Hydra een sterk punt. Persoonlijk voelde ik aan het lot overgelaten, nadat ik mijn diploma heb behaald. Ik dacht snel aan werk te komen, maar dit is toch niet zo het geval. Al solliciteerd je voor 40 uur, bij verschillende detachering is er weinig ruimte als je studeerd. Deze willen graag dat je vanuit hun gaat certificeren / studeren.
Ik ben vooral met de eisen gestart, nadat mijn eindstage en opleiding heb afgerond. Ook deels dat mijn huidige school zelf aangaf dat 40 uur wat veel is en beter vanwege mijn situatie parttime werk zou moeten zoeken. Diegene was verbaast dat hierin niks vindt.
Ik wil best wat aan mijn eisen doen, maar het lijkt me op een geven moment niet mee leuk dat je iedere dag thuis komt, direct moet leren en direct naar bed mag gaan, omdat je weer vroeg op moet. Dat ik mijn vrije tijd opgeef dat snap ik en was ik bewust van toen ik met mijn opleiding starten, maar meer dan 12 uur van huis zijn vindt ook wat veel.
Zoals @
Scrtz aangeeft en ik al eerder aangaf. Het diploma stelt niks voor. Ze eisen (werk)ervaring of onder functietitel ICT-beheerder een HBO-er.
@
Xanthine Dit is deels mijn punt. Bedrijven willen iemand die flexibel inzetbaar is en klaar is met school. Zeker belemmerd het geen rijbewijs hebben. Dit kwam ik te laat achter, want deze eis zie je nauwelijks tijdens je stages die maar op een vaste locatie bevinden.
Ik ben niet de knapste, maar wel verzorgd. Inderdaad ik kan "tijdelijk" werk doen binnen een andere branche, maar op ten door is een vereiste om binnen ICT werkzaam te zijn. Ik heb enige ervaring met servicedesk (stage), maar kan/mag dit niet als werkervaring noemen. Ik ben met ICT begonnen, omdat graag mensen help, het liefst face-to-face, maar dit zie je nauwelijks. Terwijl je stages een ander beeld geven. Alsnog een goede aanrader om eens naar deze twee functies te kijken.
[Voor 66% gewijzigd door m.z op 23-10-2018 16:19]