Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Intel 9260 Wifi kaart past niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheBigBlue
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 02-06 00:11
Beste Tweakers,

Ik heb het volgende voor:
Ik heb een Ryzen 2600x systeem met een MSI X370 Gaming pro carbon moederbord.
Dit moederbord heeft 2 n.2 sloten, één gebruik ik voor een 970 EVO en het ander was tot voor kort leeg.
Ik heb een intel 9260 WiFi kaart gekocht om in het tweede slot te installeren.
Bij de installatie bleek dat de intel 9260 fysiek niet paste in het m.2 slot van het moederbord, het kaartje was 1mm te breed.
Met een vijltje heb ik uiterst secuur het printplaatje kunnen versmallen (uiteraard zonder de contacten te beschadigen) waardoor het fysiek ik het moederbord paste.

Echter wanneer ik de computer tracht op te starten gebeurd er niets, wanneer ik de wifi kaart er weer uithaalde starte de computer weer zonder problemen.

Voor zover ik weet bestaan er geen verschillende soorten m.2 sloten en snap dan ook niet goed wat de storing kan veroorzaken.

Heeft iemand een mogelijke oplossing? Alvast bedankt.

TheBigBlue

[Voor 88% gewijzigd door TheBigBlue op 23-10-2018 02:16. Reden: Smartphone glitch]

Beste antwoord (via TheBigBlue op 23-10-2018 21:19)

• dvdheiden
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:24
Als je toch graag de Intel 9260 wilt gebruiken, kan je ook denken aan een adapter zoals:
http://en.fenvi.com/en/brand_view.php?id=122

Dat is hetzelfde idee als de Gigabyte adapter van Pyramiden alleen dan kan je je eigen Intel kaart gebruiken.

Alle reacties

• Nogne
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:09
Als je het met een vijl passend moet maken, dan is je WiFi kaart niet geschikt voor die aansluiting. Probeer je nu een laptop WiFi module te installeren op je moederbord?

XBL: Nogne

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 11:04
TheBigBlue schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 02:03:
Voor zover ik weet bestaan er geen verschillende soorten m.2 sloten en snap dan ook niet goed wat de storing kan veroorzaken.
Er bestaan wel verschillende M.2 sloten:
https://arstechnica.com/g...l-speed-up-your-next-ssd/

We do what we must because we can.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op de MSI pagina staat onder het kopje Specifications dat beide M.2 slots tot de categorie "Storage" behoren. WiFi is geen storage, ook niet als je het moet vijlen of met een hamer erin moet krijgen.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 10:55

Equator

Exmin

Bowmore & Laphroaig fan

Tja, met een hamer past er veel, maar of het daarna nog werkt :P

Je hebt een paar tips gehad. Zoals @MAX3400 aangeeft, een WiFi module is geen storage. Dus dat gaat nooit werken.

Maar waarom probeer je inderdaad een laptop WiFi module in een PC te proppen? Kan je niet gewoon beter op zoek naar een fatsoenlijke WiFi kaart met een aansluiting die je moederbord ook ondersteund?

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:09

OmeJoyo

This is me

TS zou wel een lintje moeten krijgen voor zijn drang dingen te tweaken, maar zelf moeten begrijpen dat je geen vijl nodig hebt.

Dit toont maar weer aan dat een handleiding toch een verdomd handig ding is. Dat kaartje zou ik iig inlijsten om nog later eens goed om te kunnen lachen, zou hem zeker nergens meer in gebruiken. Hoop ook dat je M2 slot nog leeft en de rest van je moederbord geen blijvende schade heeft ondervonden.

Verder een oplossing kopen die gewoon in een PCI -E X1 slot gaat, of USB.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• TheBigBlue
Beste Tweakers,

Bedankt voor jullie berichten terug ik zal trachten mijn op het eerste zicht absurde handelswijze te verklaren.
-om dat ik geen ethernet verbinding kan hebben op de plek waar de pc staat ben ik aangewezen op powerline of WiFi, ons stroomnet is zodanig vervuilt dat powerline hoegenaamd geen snelheden hoger dan 12Mbps haalt, dus WiFi dan maar, de voorbije 2 jaar heb ik gebruik gemaakt van een USB-WiFi oplossing op basis van de realtek 8812au chip, door de grote Windows 10 update van begin oktober, wil deze niet langer verbinden met de verschillende WiFi netwerken( ook niet na de volledige verwijding en opnieuw installatie van verschillende driver versies)
Ik wou dus een inbouw WiFi oplossing en aangezien ik toch nog een leeg m.2 slot overhad leek me dit een goed idee. Ik kocht dus een Intel 9260, de desktop versie bestaat er niet van aangezien het een m.2 kaart was had ik geen problemen verwacht (dat het een 2030 kaartje is ging ik wel nog een oplossing voor vinden voor het te bevestigen)
- het is dus een m.2 kaart met een a en e uitsparing, terwijl het m.2 slot alleen een uitsparing heeft die ook op de EVO 970 aanwezig is.
-de uitlijning van de pinnetjes kwam wel perfect overeen met de EVO 970, daarmee dat ik dacht aan een misproductie, 1mm veilen was overdreven eerder een 0.5mm nog eens alleen de printplaat en niet de baantjes
-ik heb jammergenoeg geen laptop met m.2 WiFi module tot mijn beschikking.
-ik wou specifiek deze module omdat deze juist op de markt is van in begin 2018, ik ga geen ouwe bagger van vorige jaren zitten installeren.
-ik dacht dat m.2 een nieuwe interface was van PCI Express en dat er onderliggend niets veranderde.

Alvast bedankt, met vriendelijke groeten,
TheBigBlue

[Voor 0% gewijzigd door TheBigBlue op 23-10-2018 21:19. Reden: Typo]

• MAX3400

MAX3400

@TheBigBlue op je moederbord staat toch "duidelijk" geprint, direct naast je M.2 dat er een 80, 60 of 40 in kan. Ergens, maar dat is mosterd na de maaltijd, begrijp ik dan niet dat je een 30 koopt.

Ter leesbaarheid; controleer je toetsenbord even want je typt nu random m.2 en n.2 door elkaar.

Anyhow, het filter in categorie: Netwerkadapters geeft je inbouw-kaarten die wel gaan passen in je PC.

• TheBigBlue
Beste,

Die 80-60-40 slaat toch louter op de lengte ?
Niet op de interface zelf ?
Excuus voor typo

• MAX3400

MAX3400

TheBigBlue schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:30:
Beste,

Die 80-60-40 slaat toch louter op de lengte ?
Niet op de interface zelf ?
Excuus voor typo
Yup... Als jij thuis een plank nodig hebt en je mag kiezen tussen 1 meter of 50 centimeter, koop je ook geen 31 centimeter toch? Het past vast wel maar dat was niet de correct passende plank.

En nee, een M.2 slot heeft grofweg ten eerste iets van 15 verschillende pin-outs en daarna (zoals dit topic) nog een chipset erachter die iets moet aansturen/herkennen. En aan de hand van een pin-out past een kaartje fysiek wel/niet en daarna zal een chipset (zoals een storage controller dus) geen WiFi kunnen praten. Andersom; je kan een SSD in een WiFi slot passend maken maar zonder storage controller erachter, zie je geen nieuwe disk.

/edit: 12 pin-outs en 8 diktes. Theoretisch al 96 combinaties. Dan nog 4 mogelijke breedtes en 8 lengtes. Erg lullig maar er kunnen dus theoretisch 3072 verschillende kaartjes bestaan.

[Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 23-10-2018 08:38]

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@TheBigBlue en hoewel dit wel over een wifikaart gaat, is het toch meer een PC probleem, dus schopje van NT naar PMG.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:05
In een desktop gebruik je een Wifi dongle als pricewatch: TP-Link Archer T9UH of PCI-e kaart als pricewatch: Asus PCE-AC55BT

• TheBigBlue
@rens-br bedankt voor de herclasificatie.
@MAX3400 je laatste bericht was uiterst verhelderend dank hiervoor.

Ik zou toch graag de intel 9260 gebruiken, zou dit dan lukken indien ik een m.2 naar pci tussenstuk zoals bij de Asus PCE-AC55BT zou gebruiken ? Zoja waar zou ik een dergelijk tussenstuk kunnen verkrijgen?

• LOTG
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 13:19
Los van het feit of het wel of niet gaat passen en het uberhaupt werkt vermoed ik dat het niet echt geweldig zal werken. Er is een reden dat dongles en wifi kaarten voor desktops niet de antennes IN de kast hebben maar er buiten.

De meeste cases zijn niet gemaakt om signalen door te laten en de rest van je componenten kan ook nog wel wat interferentie creëren.

Meestal krijg je bij de desktop kaarten ook antennes die je verder van je kast af kan plaatsen.

• Knee-Buckler
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 10-06 19:07
TheBigBlue schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:59:
@rens-br bedankt voor de herclasificatie.
@MAX3400 je laatste bericht was uiterst verhelderend dank hiervoor.

Ik zou toch graag de intel 9260 gebruiken, zou dit dan lukken indien ik een m.2 naar pci tussenstuk zoals bij de Asus PCE-AC55BT zou gebruiken ? Zoja waar zou ik een dergelijk tussenstuk kunnen verkrijgen?
Wat is nu je belangrijkste reden om de pricewatch: Intel Wireless-AC 9260 te gebuiken welke niet past? In plaats van dat wat @Uszka aanraadt?

Sorry dat ik het zeg, maar als je om advies vraagt en dan gewoon doorgaat hameren op de 9260 vraag je niet om advies maar zoek je naar een "mogelijke oplossing" om je verkeerd aangeschafte product goed te praten..

En daarbij komt nog, dat een desktop een soort van kooi van faraday is. en dus zal die interne wifi kaart niet fatsoenlijk gaan werken (mocht je het al werkend krijgen)

[Voor 8% gewijzigd door Knee-Buckler op 23-10-2018 10:05]

• MAX3400

MAX3400

Wie zegt dat het aangeschafte Intel-kaartje nog werkt na jouw huisvijlt/vlijt?

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20-06 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Zal je dan ook antennekabels en antennes bij moeten kopen, los van de PCIe kaart waar-ie in past. Waarom die moeite als je een kant en klare en gegarandeerd werkende oplossing kan halen?

I reject your reality and substitute my own

• TheBigBlue
Dat die kaart nog werkt ben ik 100 % zeker ( ik ben aan niets delicaat geweest) , de antennes en de antennekabels had ik er bijgekocht

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-06 21:35
Als je een Gigabyte GC-WB1733 koopt krijg je diezelfde Intel kaart, op een PCIE kaart met een externe antenne erop.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GC-WB1733D-I-rev-10#ov

Heb je al eens een poging gedaan met die "bijgewerkte" Intel kaart in een laptop? Om te zien of hij het inderdaad nog doet?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• dvdheiden
Als je toch graag de Intel 9260 wilt gebruiken, kan je ook denken aan een adapter zoals:
http://en.fenvi.com/en/brand_view.php?id=122

Dat is hetzelfde idee als de Gigabyte adapter van Pyramiden alleen dan kan je je eigen Intel kaart gebruiken.

• TheBigBlue
Mijn laptops dateren nog uit het mini-PCI tijdperk, als ik vanavond thuis kom zal ik een fototje posten

• MAX3400

MAX3400

TheBigBlue schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:53:
Mijn laptops dateren nog uit het mini-PCI tijdperk, als ik vanavond thuis kom zal ik een fototje posten
Een foto van iets waar de 9260 niet in gaat passen? Het kan zijn dat ik iets mis maar hiermee ontspoor je je eigen topic een beetje.

Je wil WiFi in je vaste PC. Koop een kant&klare kaart (zie eerdere post) of meld je bij een goede computerzaak voor een verloopkaart.

• mhoogendam
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:58
Aangezien je de kaart hebt gevijld zodat deze in de M.2 slot past, is deze nu te smal voor de verloopkaart en heb je kans dat er kortsluiting ontstaat omdat deze kan schuiven. De kans is zeer klein, maar ik zou de gok niet nemen en een kant en klare oplossing nemen zoals al eerder is aangegeven.

Delerium Steam Profile BF4 profile

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18-06 11:34
iwanscholten schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:04:
En daarbij komt nog, dat een desktop een soort van kooi van faraday is. en dus zal die interne wifi kaart niet fatsoenlijk gaan werken (mocht je het al werkend krijgen)
Zo'n interne kaart sluit je natuurlijk aan op een antenne. Er zitten plugjes op zo'n kaart waar je een antenne op kan aansluiten. Die antenne monteer je aan de achterkant van je kast bijv. en sluit je dan aan op het kaartje.

Moederborden die een slot hebben voor zo'n mini-PCI-e WIFI kaartje (niet ongebruikelijk bij Mini-ITX moederborden) komen ook met draadjes + aansluitingen voor je antennes in het I/O plaatje.

[Voor 18% gewijzigd door Gamebuster op 23-10-2018 12:22. Reden: plaatje]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• copywizard
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
https://www.ebay.com/sch/...i+pci-e+to+pci-e&_sacat=0

https://www.ebay.com/itm/...id=p2045573.c101006.m3226

zie hierboven een zeeeer goedkope maar super oplossing voor je probleem

in deze adapter past een mini pcie wifi kaartje dat je nu hebt gekocht in en maakt er een normale pcie kaart van !!!! met externe wifi antennes!

kost letterlijk 7 dollar of minder?!?!

probleem opgelost en je heb jou gekochte kaartje in jou pc met extrene antennes?

[Voor 37% gewijzigd door copywizard op 23-10-2018 13:21]

AMD Ryzen 5600X, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI GTX960 2G, 32GB Corsair DDR4

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 20-06 21:35
copywizard schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:20:
https://www.ebay.com/sch/...i+pci-e+to+pci-e&_sacat=0

https://www.ebay.com/itm/...id=p2045573.c101006.m3226

zie hierboven een zeeeer goedkope maar super oplossing voor je probleem

in deze adapter past een mini pcie wifi kaartje dat je nu hebt gekocht in en maakt er een normale pcie kaart van !!!! met externe wifi antennes!

kost letterlijk 7 dollar of minder?!?!

probleem opgelost en je heb jou gekochte kaartje in jou pc met extrene antennes?
Kijk even goed na of de Bluetooth nog wel werkt bij die adapters. Volgensmij moet er daarvoor meestal zo'n stekker bij zitten die verbonden moet worden met een USB header op je moederboard.

• TheBigBlue
Dag allen,

Ik kocht op eBay een kit met intel 9260, antenneconnctors naar externe antennes die via een pci bracket op hun plaats worden gehouden, dus op zich daarmee geen Faraday problemen.

Mijn fout is dat ik een m.2 A+E key heb doen passen in een m.2 m key, had ik beter moeten nakijken.

Ik zou graag de intel 9260 blijven gebruiken omdat het voor zover ik weet een van de meest recente wifi + bluetooth kaartjes is die je voor het moment kan krijgen.Tevens als het probleem kan oplossen met een m.2 e+a key to pci tussenstuk te kopen zoals van @dvdheiden heb ik dit liever dan op Amazon een volledig nieuw pci wifi kaartje te kopen (ben student geen onuitputtelijke bron van geld,.... + het 9260 kaartje is niet zo gemolesteerd zoals iedereen hier schijnt te denken, er is geen gevaar voor verschuivingen in de toekomst aangezien het met de inkeping op zijn plaatst wordt gehouden)

Nogmaals dank iedereen

[Voor 0% gewijzigd door TheBigBlue op 23-10-2018 21:20. Reden: typo]

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20-06 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Het heeft weinig zin om je topic te gaan rebooten met dezelfde informatie die je al gegeven hebt. Neem de adviezen tot je, regel die verloopkaart, maak er een geheel van en lekker internetten. Verdere adviezen hoef je niet te verwachten want meer opties zijn er niet.

En het is M.2. Niet N.2.

I reject your reality and substitute my own

• dvdheiden
Pyramiden schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:35:
[...]

Kijk even goed na of de Bluetooth nog wel werkt bij die adapters. Volgensmij moet er daarvoor meestal zo'n stekker bij zitten die verbonden moet worden met een USB header op je moederboard.
Klopt, voor Bluetooth heb je vaak nog een kabeltje van de kaart naar je interne USB headers lopen. In ieder geval wel bij de door mij eerder gelinkte kaart.

[Voor 6% gewijzigd door dvdheiden op 23-10-2018 19:38]

• TheBigBlue
@dvdheiden, ik heb die kaart die je linkte kunnen bestellen.
Als het aankomt zal ik een update plaatsen.

Alleszins bedankt iedereen !

• TheBigBlue
Even een update,

Met deze (http://en.fenvi.com/en/brand_view.php?id=122) adapter heb ik het kaartje werkend kunnen krijgen zonder problemen.
Nogmaals dank aan iedereen!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True