Admiral Freebee schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:20:
[...]
Het vetgedrukte gedeelte maakt net het verschil. Over uitstoot en vervuiling kan je lang discussiëren aangezien we allemaal de aardbol goed vervuilen. Houtkachels veroorzaken wel veel lokale vervuiling en je buren hebben hun huis misschien wel een huis ver van een drukke weg gekozen voor gezondere lucht.
Je geeft verder al toe dat er zelfs met je moderne kachel geurhinder is. Jij vindt het lekker ruiken maar weet dat niet iedereen die mening deelt. En toch ga je ermee door? Ik vind houtrook ook wel lekker ruiken maar enkel voor even op een gezellige kerstmarkt, niet een halve dag omdat mijn ventilatie de rook van de buurman binnentrekt. Er is gewoon geen plaats voor houtstook wanneer je buren hebt tenzij eens een enkele keer voor de gezelligheid.
Je hebt wel een punt dat de TS eens moet nadenken over welke waarde een schoorsteen heeft voor toekomstige kopers.
Alles in proportie uiteraard, aan de ene kant kun je zeggen: geen schoorsteen = geen onderhoud maar het kan best zijn dat je huis er heel anders uit ziet zonder het gemetselde gedeelte. Kan mooier of lelijker zijn. Daarnaast is slopen extra werk en geeft troep... ben zelf liever lui dan moe
Mbt overlast, in een dichtbevolkte woonwijk snap ik die rookoverlast wel, ook met een terras haard lopen klooien in ons vorige huis (in de tuin dan). Al was het voor ons zelf gezellig, vooral bij het aansteken geeft het vaak toch nare rook walmen waar de buren niet zo blij mee waren. Ze uitnodigen voor een biertje bij het vuur scheelde wel
Vreemd genoeg wordt een bbq wel weer geaccepteerd, hoewel dat korter van stook duur is en een haardje on top of is ...
In een villa wijk zal het zo een vaart niet lopen, afstanden groter en meer openhaardjes publiek.
Des al niet te min vind ik de rookoverlast lobby te ver gaan, reguleer open vuur in woonwijken, Maar laat ons houtstokers in huis met rust... notabene de overheid geeft dikke subsidie op palletkachels (wat ik persoonlijk niet snap, hoe meer pallet kachels hoe minder sustainable het wordt omdat de houtpallet markt de vraag al snel niet meer aan kan...) en dan zouden ze die vervolgens gaan verbieden...
Ik stook zelf het hout uit een renewable bron, snoei hout van een lokale natuurmonumenten club, levert ze een leuk centje voor ze op en is een natuurlijke aanvoer die ook weer terug groeit. Van die vreselijke handelaars op marktplaats bijv. moet ik niks hebben, veel import en ook nog eens relatief duur, plus de extra verpakking (pallet kisten). Haal lekker zo nunen dan een kuubje op inde aanhanger... ook een middagje bezigheidstherapie therapie.
[Voor 14% gewijzigd door mjl op 24-10-2018 16:31]