Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 21:14
Mijn moederbord (Asus X99 Rog Strix Gaming) heeft 'maar' 1 UTP aansluiting en ik wil graag 2 ISP's combineren voor dubbele snelheid. Zodoende een simpel TPLink kaartje gekocht wat niet herkend wordt in Windows 10 64bit. Ik dacht dat het aan de kaart ligt, maar een test met een tweede systeem laat zien dat de kaart prima is.

De kaart staat niet onder device manager (ook niet als unknown hardware oid) en ook in 'Network Connections' onder Control panel is er geen tweede Ethernetverbinding te zien. Ik heb uitgebreid gezocht maar niks kunnen vinden.

Vanzelfsprekend is het een softwaredingetje in windows, maar wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:11
In welk PCIe slot zit de kaart, wordt het slot niet toevallig gedeeld met andere (onboard) devices, of is misschien alleen beschikbaar met een cpu met een bepaald aantal lanes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sowieso gaat dit niet werken, je kan niet zomaar 2 ISP's aansluiten op je pc en er vanuit gaan dat jouw pc dan verkeer gaat verdelen over die twee verbindingen...
Dat gaat hooguit per sessie dus je laptop krijgt de volle snelheid van ISP1 en je desktop die van ISP2 bijvoorbeeld en dat alleen als je een WAN load balancer gaat neerzetten wat een wetenschap op zichzelf is...
Daar hoef je het dus al niet voor te doen...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Nielson schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:57:
In welk PCIe slot zit de kaart, wordt het slot niet toevallig gedeeld met andere (onboard) devices, of is misschien alleen beschikbaar met een cpu met een bepaald aantal lanes?

Configuratie ziet er als volgt uit (van onder naar boven als het moederbord rechtop staat met de CPU socket bovenaan)

1: leeg
2: leeg
3: Palit GeForce® 1050 Ti StormX
4: HP Sas kaart
5: TPLink netwerkkaart
6: Videocapturekaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
RGAT schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:58:
Sowieso gaat dit niet werken, je kan niet zomaar 2 ISP's aansluiten op je pc en er vanuit gaan dat jouw pc dan verkeer gaat verdelen over die twee verbindingen...
Dat gaat hooguit per sessie dus je laptop krijgt de volle snelheid van ISP1 en je desktop die van ISP2 bijvoorbeeld en dat alleen als je een WAN load balancer gaat neerzetten wat een wetenschap op zichzelf is...
Daar hoef je het dus al niet voor te doen...
Op dit moment heb ik (nog) 2 ISP's en wilde kijken of het met software werkt (bijvoorbeeld ForceBindIP) of een hardwarematige load balancer. De tweede ISP zit nog in de opzegtermijn dus nu kan ik nog kijken wat ik voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:11
Oke, die heeft inderdaad 'maar' 28 lanes, kunt beste de handleiding er even bijpakken want dit beperkt mogelijk wel het gebruik van alle sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:19
en wat doet hij bij slot 1 of 2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Nielson schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:09:
[...]
Oke, die heeft inderdaad 'maar' 28 lanes, kunt beste de handleiding er even bijpakken want dit beperkt mogelijk wel het gebruik van alle sloten.
In de pdf (die ik al op mijn pc had) staat niks, afgezien van dat je in de bios de snelheid van de x16 sloten kan instellen. Ik kan natuurlijk een shutdown doen en wat kaarten eruit halen en/of vanaf usb ubuntu booten om te zien of je dan wel wat ziet.

Het vreemde is trouwens dat ik nog zo'n Chinees USB naar UTP-geval had liggen en dat ik die eerst had getest (voor aanschaf UTP kaart), en dat die ook niks deed.

[ Voor 13% gewijzigd door nielsgeode op 22-10-2018 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
nielsgeode schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:07:
[...]

Op dit moment heb ik (nog) 2 ISP's en wilde kijken of het met software werkt (bijvoorbeeld ForceBindIP) of een hardwarematige load balancer. De tweede ISP zit nog in de opzegtermijn dus nu kan ik nog kijken wat ik voor elkaar krijg.
Dan zou ik het eerder (als je het serieus overweegt) vanaf de gateway doen zodat je niet op elk apparaat met DLL injecties etc. moet gaan prutsen... Over het algemeen heeft dit echter geen enkel nut als je er in je eentje achter zit, pas als je meerdere gebruikers hebt en 2 hele kleine verbindingen of 1000+ gebruikers...

Als de kaart niet in device manager opduikt zal het meestal niet een Windows probleem zijn en zal je met de hardware moeten testen. De kaart werkt wel in een ander systeem dus ik zou zeggen probeer de andere PCIe sloten eens, mogelijk is het slot wat je nu gebruikt gedeelt met de M.2 SSD oid.
Het vreemde is trouwens dat ik nog zo'n Chinees USB naar UTP-geval had liggen en dat ik die eerst had getest (voor aanschaf UTP kaart), en dat die ook niks deed.
Had je daar de driver dan voor geinstalleerd? Zeker de Chinese spullen hebben nog wel eens problemen...

[ Voor 12% gewijzigd door RGAT op 22-10-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
RGAT schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:12:
[...]

Dan zou ik het eerder (als je het serieus overweegt) vanaf de gateway doen zodat je niet op elk apparaat met DLL injecties etc. moet gaan prutsen... Over het algemeen heeft dit echter geen enkel nut als je er in je eentje achter zit, pas als je meerdere gebruikers hebt en 2 hele kleine verbindingen of 1000+ gebruikers...

Als de kaart niet in device manager opduikt zal het meestal niet een Windows probleem zijn en zal je met de hardware moeten testen. De kaart werkt wel in een ander systeem dus ik zou zeggen probeer de andere PCIe sloten eens, mogelijk is het slot wat je nu gebruikt gedeelt met de M.2 SSD oid.
Niet schrikken ;) Ben fanatiek fotograaf en wil van al mijn foto's (veel focus stacks) een cloudbackup naast mijn huidige backups in een 220kg zware datasafe. Om het uploaden wat te bespoedigen wil ik meer uploadsnelheid. Gaat namelijk om 22 TERAbyte. Raw files zijn groot. Scans van dia's en negatieven in raw zijn 300 mb stuk. Mijn raw's van mijn Sony A7r iii zijn 80mb stuk en door de jaren verzamel je veel :P

Het is dus maar voor 1 apparaat nodig, alle data staan op diverse harddisks in een Coolermaster Cosmos v2 tower.

M.2 heb ik (nog) niet, heb bij upgrade mijn normale SATA SSD meegenomen omdat ik het het geld niet waard vond.

Een ander slot had ik al getest maar dat leek weinig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
nielsgeode schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:18:
[...]

Niet schrikken ;) Ben fanatiek fotograaf en wil van al mijn foto's (veel focus stacks) een cloudbackup naast mijn huidige backups in een 220kg zware datasafe. Om het uploaden wat te bespoedigen wil ik meer uploadsnelheid. Gaat namelijk om 22 TERAbyte. Raw files zijn groot. Scans van dia's en negatieven in raw zijn 300 mb stuk. Mijn raw's van mijn Sony A7r iii zijn 80mb stuk en door de jaren verzamel je veel :P

Het is dus maar voor 1 apparaat nodig, alle data staan op diverse harddisks in een Coolermaster Cosmos v2 tower.

M.2 heb ik (nog) niet, heb bij upgrade mijn normale SATA SSD meegenomen omdat ik het het geld niet waard vond.

Een ander slot had ik al getest maar dat leek weinig te doen.
Fair enough, dat maakt het probleem wat duidelijker ;)
Maar dat zal (neem ik aan) naar 1 cloudhost zijn (Backblaze oid?) dus dan wordt loadbalancen van 1 client naar 1 host al iets wat op applicatie niveau zou moeten gebeuren en dat is er niet...
Je zou 2 pc's kunnen aansluiten, elk op hun eigen ISP en dan van beide PC's 11TB uploaden (of relatief aan de uploadsnelheid van elke ISP als daar verschil in zit).
Daarna zal je hopelijk niet elke week 22TB aan nieuwe data maken en zou je alleen incrementeel data uploaden van enkele tientallen GB's oid.
Die datasafe, is dat offline of kan je daar met een netwerkshare oid bij? Dan is het heel simpel om er gewoon een laptop aan te hangen naast je desktop en tegelijk te uploaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
RGAT schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:23:
[...]

Fair enough, dat maakt het probleem wat duidelijker ;)
Maar dat zal (neem ik aan) naar 1 cloudhost zijn (Backblaze oid?) dus dan wordt loadbalancen van 1 client naar 1 host al iets wat op applicatie niveau zou moeten gebeuren en dat is er niet...
Je zou 2 pc's kunnen aansluiten, elk op hun eigen ISP en dan van beide PC's 11TB uploaden (of relatief aan de uploadsnelheid van elke ISP als daar verschil in zit).
Daarna zal je hopelijk niet elke week 22TB aan nieuwe data maken en zou je alleen incrementeel data uploaden van enkele tientallen GB's oid.
Die datasafe, is dat offline of kan je daar met een netwerkshare oid bij? Dan is het heel simpel om er gewoon een laptop aan te hangen naast je desktop en tegelijk te uploaden :)
Is inderdaad backblaze. Je kan niet met 2 pc's tegelijk uploaden naar 1 account, dan moet je 2 subscriptions hebben en ziet backblaze het als 2 pc's. Nieuwe data valt mee, dat houd ik makkelijk bij.

Met software is het 'verdubbelen' toch in windows te regelen zodat die pc er wel gebruik van maakt? De andere apparaten niet natuurlijk, maar dat hoeft ook niet. Als speedtest.net het laat zien heb ik met backblaze het voordeel ook toch?

Die datasafe is offline inderdaad. Gewoon losse schijven in zakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
nielsgeode schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:27:
[...]

Is inderdaad backblaze. Je kan niet met 2 pc's tegelijk uploaden naar 1 account, dan moet je 2 subscriptions hebben en ziet backblaze het als 2 pc's. Nieuwe data valt mee, dat houd ik makkelijk bij.

Met software is het 'verdubbelen' toch in windows te regelen zodat die pc er wel gebruik van maakt? De andere apparaten niet natuurlijk, maar dat hoeft ook niet. Als speedtest.net het laat zien heb ik met backblaze het voordeel ook toch?
Speedtest gaat sowieso niet dubbel de snelheid tonen aangezien voor Speedtest je dan met 2 verschillende public IP's verbindt, Speedtest houdt daar geen rekening mee en negeert de tweede...
Daarom, ook met allerlei tooltjes ga je niet 1 host 2 verbindingen echt tegelijk laten gebruiken, wel afwisselend maar 1 verbinding splitsen over 2 ISPs gaat gewoon niet...
Geen ervaring verder met Backblaze (enkel jaloers naar hun storage Pod project zitten kijken :+) maar als zij een limiet stellen op 1 verbinding ga je dat sowieso niet kunnen omzeilen, misschien hebben ze een optie om data van het ene account naar een ander over te hevelen (uploaden naar 2 accounts en die dan samenvoegen) maar anders houdt het daar eigenlijk al op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
RGAT schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:31:
[...]

Speedtest gaat sowieso niet dubbel de snelheid tonen aangezien voor Speedtest je dan met 2 verschillende public IP's verbindt, Speedtest houdt daar geen rekening mee en negeert de tweede...
Daarom, ook met allerlei tooltjes ga je niet 1 host 2 verbindingen echt tegelijk laten gebruiken, wel afwisselend maar 1 verbinding splitsen over 2 ISPs gaat gewoon niet...
Geen ervaring verder met Backblaze (enkel jaloers naar hun storage Pod project zitten kijken :+) maar als zij een limiet stellen op 1 verbinding ga je dat sowieso niet kunnen omzeilen, misschien hebben ze een optie om data van het ene account naar een ander over te hevelen (uploaden naar 2 accounts en die dan samenvoegen) maar anders houdt het daar eigenlijk al op...
Die load balancer van TPLink dan? Ik haalde met KPN 13Mb/s op een 10Mb/s connectie. Volgens KPN kan ik 22 halen, ze hebben m op 22 gezet maar ik meet nog steeds 13. Monteur geweest, die zegt dat ik gewoon tever van de centrale zit. Met backblaze upload ik met 13.

Nu sinds 3 dagen Ziggo erbij, eerst 400/40 en ik meet 38 met speedtest terwijl backblaze met 14Mb/s upload :'( backblaze support zegt dat dat kan en dat '14Mb/s great is', dus nu staat ziggo (vanwege kosten) op 200/20 en hoopte ik dat te combineren met een eenvoudige internet-only-adsl om zo 13+14 = 27 te krijgen.

Heb net even op de andere pc demo gedraaid van speedify en als je dan speedtest doet laat speedtest een of andere speedify vpn zien en niet KPN of Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je gaat geen 27Mbit/s enkele upload krijgen, je gateway is of .1 of .2, niet beide, want dan klopt je TCP opbouw helemaal niet meer (asynchrone routering, dat ondersteunen de ISP's niet nu)

Uploaden naar 2 accounts is ook discutabel, daar clouddiensten vaak meerdere IP's gebruiken, dus een route add 1.2.3.4 via router 2 kan er voor zorgen dat je ene account ineens overschiet naar de andere route (en weer je TCP stream sloopt)

Heb je al eens getest wat je qua upload haalt naar een andere PC?
iPerf kan je hiervoor gebruiken
Ook een externe iPerf is mogelijk.

https://iperf.fr/

Easy to use in command-line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Vorkie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:52:
Je gaat geen 27Mbit/s enkele upload krijgen, je gateway is of .1 of .2, niet beide, want dan klopt je TCP opbouw helemaal niet meer (asynchrone routering, dat ondersteunen de ISP's niet nu)

Uploaden naar 2 accounts is ook discutabel, daar clouddiensten vaak meerdere IP's gebruiken, dus een route add 1.2.3.4 via router 2 kan er voor zorgen dat je ene account ineens overschiet naar de andere route (en weer je TCP stream sloopt)

Heb je al eens getest wat je qua upload haalt naar een andere PC?
iPerf kan je hiervoor gebruiken
Ook een externe iPerf is mogelijk.

https://iperf.fr/

Easy to use in command-line.
Je weet net niets meer van netwerken dan ik zie ik ;) Ik ben fotograaf en chemicus, geen ITer. Snap niet goed wat je bedoelt.

Overigens net even in BIOS onboard UTP en WiFi disabled dan doet de kaart het gewoon (geen hardware aangepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Op netwrrk gebied wordt al aardig geholpen, maar nu jouw PCI-e confiuratie? Waarom de VGA kaart in slot dri en niet in slot 1 waar deze eigenlijk "hoort". De PCE-e sloten delen verschillende lane's, waarbij het eerste slot over het algemeen het meest wordt ontzien om nu juist de VGA kaart zo goed als mogelijk te kunnen bedienen. Bij hebruikt van het 2e x16 slot worden vaak de 16 lanes over beide sloten verdeeld in 2x x8. DE PCI-e x1 sloten worden vaak nog weer verder onderverdeeld. Goed mogelijk dat met jouw huidige configuratie het gebruikte PCI-e x1 slot waar je de NIC in hebt geplaatst gewoon uitgeschakeld wordt. Dit zou je terug moeten kunnen in de handeiding van het moederbord.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Goed, dat je de twee ISPs niet kan combineren voor èèn uplink neemt niet weg dat je de belasting niet kan spreiden. Maar dat is niet waarom dit topic er is. Het zit hem waarschijnlijk in de PCI lanes, want dat zit een beetje ondoorzichtig in elkaar op dit moederbord.
nielsgeode schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:05:
[...]
1: leeg
2: leeg
3: Palit GeForce® 1050 Ti StormX
4: HP Sas kaart
5: TPLink netwerkkaart
6: Videocapturekaart
3 x PCI Express 3.0/2.0 x16 slots
(support x16, x16/x16, x8/x16/x8 mode with 40-LANE CPU;
x16, x16/x8, x8/x8/x8 mode with 28-LANE CPU)*
1 x PCI Express 2.0 x16 slot (max. at x4 mode)**
2 x PCI Express 2.0 x1 slot***
* The PCIEX16_2 slot supports x8 devices only with 28-LANE CPU.
** The PCIEX4_1, PCIEX1_2, and USB3.1_EC1EA2 connectors share
the same bandwidth.
By default, the PCIEX4_1 slot and PCIEX1_2
slot automatically run at x1 mode with USB3.1_EC1 and USB3.1_EA2
enabled for best resource optimization.
*** PCIEX1_1 slot shares bandwidth with WI-FI port at back panel.
Past ie niet in nr PCIEX1_1 (slot 2)? Want WiFi kun je gewoon uitzetten, dat ga je overduidelijk niet gebruken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wKKT3Lj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
_Dune_ schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:59:
Op netwrrk gebied wordt al aardig geholpen, maar nu jouw PCI-e confiuratie? Waarom de VGA kaart in slot dri en niet in slot 1 waar deze eigenlijk "hoort".
Dan zit ie voor het onderste gedeelte van het moederboard waar de status-led en de powerbutton zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Voor de powerbutton heeft een kast doorgaans kabeltjes zodat deze gemakkelijk op de voorzijde zijn te bedienen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
jeroen3 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:01:
Goed, dat je de twee ISPs niet kan combineren voor èèn uplink neemt niet weg dat je de belasting niet kan spreiden. Maar dat is niet waarom dit topic er is. Het zit hem waarschijnlijk in de PCI lanes, want dat zit een beetje ondoorzichtig in elkaar op dit moederbord.

[...]

[...]

Past ie niet in nr PCIEX1_1 (slot 2)? Want WiFi kun je gewoon uitzetten, dat ga je overduidelijk niet gebruken.

[Afbeelding]
Ding zit nu in slot 2 en Wifi gebruik ik niet veel, maar soms is het wel erg handig om met mijn Sony A7r iii te verbinden. Heb nu wifi disabled en onboard LAN enabled. Dan werkt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
nielsgeode schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:41:
[...]

Die load balancer van TPLink dan? Ik haalde met KPN 13Mb/s op een 10Mb/s connectie. Volgens KPN kan ik 22 halen, ze hebben m op 22 gezet maar ik meet nog steeds 13. Monteur geweest, die zegt dat ik gewoon tever van de centrale zit. Met backblaze upload ik met 13.

Nu sinds 3 dagen Ziggo erbij, eerst 400/40 en ik meet 38 met speedtest terwijl backblaze met 14Mb/s upload :'( backblaze support zegt dat dat kan en dat '14Mb/s great is', dus nu staat ziggo (vanwege kosten) op 200/20 en hoopte ik dat te combineren met een eenvoudige internet-only-adsl om zo 13+14 = 27 te krijgen.

Heb net even op de andere pc demo gedraaid van speedify en als je dan speedtest doet laat speedtest een of andere speedify vpn zien en niet KPN of Ziggo.
Iets als Speedify 'zou' nog kunnen werken aangezien het jouw 2 verbindingen naar hun servers laat lopen en vanaf daar 1 verbinding naar Backblaze die dus maar 1 verbinding ziet. Dan zie je inderdaad als bij-effect hun IP en provider en niet de jouwe aangezien het door hun netwerk moet.
Uiteindelijk zal het in het perfecte geval dus 52Mb/s zijn (in realiteit zal het minder zijn door overhead Speedify als het werkt) ipv 40Mb/s als je alleen met Ziggo uploadt en zou 22TB zo'n 40 dagen duren...
Dan zou ik gewoon de Ziggo verbinding 24/7 via een laptop oid laten uploaden voor 51 dagen terwijl je de andere provider op je desktop gebruikt voor normaal internet ;) Duurt 11 dagen langer, maar is zoveel makkelijker en je kan je internet ook nog gewoon gebruiken tijdens die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
jeroen3 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:05:
Voor de powerbutton heeft een kast doorgaans kabeltjes zodat deze gemakkelijk op de voorzijde zijn te bedienen. :P
Weet ik, maar ik heb iets heel stoms met mijn kast: als ik netjes shutdown doe in windows is er niks aan de hand. Als ik in de bios zit en een hard-shutdown doe door de pwr-button op de kast ingedrukt te houden dan gaat de pc daarna niet meer aan met de knop op de kast, tenzij op het moederbord zelf. Ook als ik eerst even de spanning van de voeding afhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
RGAT schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:07:
[...]

Iets als Speedify 'zou' nog kunnen werken aangezien het jouw 2 verbindingen naar hun servers laat lopen en vanaf daar 1 verbinding naar Backblaze die dus maar 1 verbinding ziet. Dan zie je inderdaad als bij-effect hun IP en provider en niet de jouwe aangezien het door hun netwerk moet.
Uiteindelijk zal het in het perfecte geval dus 52Mb/s zijn (in realiteit zal het minder zijn door overhead Speedify als het werkt) ipv 40Mb/s als je alleen met Ziggo uploadt en zou 22TB zo'n 40 dagen duren...
Dan zou ik gewoon de Ziggo verbinding 24/7 via een laptop oid laten uploaden voor 51 dagen terwijl je de andere provider op je desktop gebruikt voor normaal internet ;) Duurt 11 dagen langer, maar is zoveel makkelijker en je kan je internet ook nog gewoon gebruiken tijdens die tijd.
Helaas haal ik met backblaze maar 13Mb/s op de Ziggo 38Mb/s speedtest-lijn :'(
Met 13Mb/s (1.62 megabyte per seconde) uploade je 137 GB per dag (idealiter, ik haal zo'n 108). Dan duurt dat dus 164 dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
nielsgeode schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:10:
[...]

Helaas haal ik met backblaze maar 13Mb/s op de Ziggo 38Mb/s speedtest-lijn :'(
Met 13Mb/s (1.62 megabyte per seconde) uploade je 137 GB per dag (idealiter, ik haal zo'n 108). Dan duurt dat dus 164 dagen...
Dan lijkt Backblaze op 13-14Mb/s te hangen, als hij de Ziggo verbinding niet eens vol gebruikt zal het sowieso dus al maanden duren :+ Je kan nog even de settings van Backblaze in duiken, schijnt een Throttle setting te zijn en meerdere thread optie. Heb hier iig alvast 200ms ping naar Backblaze dus echt een goede verbinding is het niet...
Anders zou je kunnen kijken of je iemand kan vinden die een grotere upload heeft (een paar Tweakers hier met Tweak 1Gb/s oid?) en daar eens in de zoveel tijd een HDD met een paar TB aan data neerzetten, met dergelijke langzame upload zal het vanaf jouw netwerk niet opschieten, 2 keer traag is alsnog traag... Dan nog moet Backblaze dus met meer dan maar 13Mb/s gaan werken dus kijk of je met de Throttle en thread settings de snelheid iets hoger kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Backblaze support chat zei dat het aantal threads hoger zetten wel meer upload lijkt te geven maar dat dat in werkelijkheid niet zo is.

Verder:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nchQ1V1W/picture2.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door nielsgeode op 22-10-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
nielsgeode schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:21:
Backblaze support chat zei dat het aantal threads hoger zetten wel meer upload lijkt te geven maar dat dat in werkelijkheid niet zo is.

Verder:

https://imgur.com/mCPIFOW
Ja, zit eens in te lezen, maar wel grappig stukje software gebouwd door ze :)

Dit is de spiegel om je gefixeerde linker camera een foto rechts te laten maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Vorkie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:25:
[...]

Dit is de spiegel om je gefixeerde linker camera een foto rechts te laten maken ;)
Que?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ja ik verzin maar wat, haha, maar netwerken zegt je niets zoveel, bedacht een slecht voorbeeld in camera wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Vorkie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:28:
[...]

Ja ik verzin maar wat, haha, maar netwerken zegt je niets zoveel, bedacht een slecht voorbeeld in camera wereld.
Haha :)

Speedify lijkt dus te werken. Kost me wel 55 euro per jaar. Zou het goedkoper met een andere oplossing kunnen? Bijvoorbeeld eenmalige hardware-aanschaf of freeware-alternatief?

Ik kan nergens vinden of datagebruik écht unlimited is met een speedify-abonnement of dat er een fair-use 50gb/dag ofzo addertje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
nielsgeode schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:31:
[...]

Haha :)

Speedify lijkt dus te werken. Kost me wel 55 euro per jaar. Zou het goedkoper met een andere oplossing kunnen? Bijvoorbeeld eenmalige hardware-aanschaf of freeware-alternatief?

Ik kan nergens vinden of datagebruik écht unlimited is met een speedify-abonnement of dat er een fair-use 50gb/dag ofzo addertje is.
De truc in deze is dat jij een tunnelverbinding maakt (2x) naar een tussenliggende server (van Speedify) en deze het doorstuurt met een grotere enkele internet tunnel).

Dit kan je thuis niet zo maken, zie het als een Y, waar jij de 2 bovenste takjes bent van de Y, jij legt 2 verbindingen naar hun en Speedify 1 verbinding naar de hoster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

nielsgeode schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:04:
[...]

Dan zit ie voor het onderste gedeelte van het moederboard waar de status-led en de powerbutton zit.
Dat is niet slot 1, maar het derde PCI-e 16x slot, de VGA kaart stop je normaalgesproken in het hoogste slot het eerste PCI-e 16x slot. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Vorkie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:36:
[...]

De truc in deze is dat jij een tunnelverbinding maakt (2x) naar een tussenliggende server (van Speedify) en deze het doorstuurt met een grotere enkele internet tunnel).

Dit kan je thuis niet zo maken, zie het als een Y, waar jij de 2 bovenste takjes bent van de Y, jij legt 2 verbindingen naar hun en Speedify 1 verbinding naar de hoster.
Had ik door :) Maar zou backblaze echt gaan flippen als je load balancing toepast met TPLink of met software zoals ForceBindIP? Zou het lang niet zo effectief zijn?

Mijn speedify-trial is bijna 'op'. Quick&dirty schatting op basis van paar gig data geeft ongeveer 350gb/dag mét speedify en 105gb/dag zonder speedify.

[ Voor 10% gewijzigd door nielsgeode op 22-10-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
_Dune_ schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:37:
[...]

Dat is niet slot 1, maar het derde PCI-e 16x slot, de VGA kaart stop je normaalgesproken in het hoogste slot het eerste PCI-e 16x slot. :)
Dat verklaart ook waarom slot 2 gedeelt wordt met wifi :+ Vrijwel elke VGA kaart is too fat voor 1 expansieslot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Op pagina IX staat exact welke combinaties mogelijk is : https://dlcdnets.asus.com...37383-96867920.1507291197

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Overigens, mijn tweede cloudbackup (Code42) gebruikt zoals ze dat zelf noemen, een 'shared connection' waardoor je veel minder uploadsnelheid haalt (meestal zo'n 1 Mbps), maar de interface is heel fijn, je hebt unlimited opslag en deleted files worden in principe nooit verwijderd.

Wat ik vreemd vind is dat een korte test met speedify en backblaze op pause laat zien dat Code42 de speedify VPN gewoon negeert en keihard direct 1 van de Ethernet-verbindingen gebruikt. Ik hoopte ook op verdubbeling naar 2 Mbps met speedify maar dat lijkt dus niet te gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Ik had dat gelezen en ondertussen ook support chat met Asus gedaan. Mijn interpretatie is dat alle expansiesloten én de wifi én alle usb-poorten tegelijk gebruikt kunnen worden, maar dat je dan gewoon overal snelheidsverlies gaat krijgen. Asus chat zei ook dat dit niet de oorzaak kan zijn. Echter, nu ik dus als enige de wifi disabled heb (met de TPLink in slot 2) wordt de kaart gewoon herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik verwacht dat, omdat het beide netwerk kaarten zijn zij te veel dezelfde resources benutten van hetzelfde slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsgeode
_Dune_ schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:57:
Ik verwacht dat, omdat het beide netwerk kaarten zijn zij te veel dezelfde resources benutten van hetzelfde slot.
VGA zit nu in slot 1. Slot 2 en 3 zijn leeg. In slot 4 zit de capturekaart, in 5 de TPLink en in 6 de HP SAS. Alles lijkt nu te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Speedify loopt nu 36 uur en heb 450 GB geupload. Wat mij verbaast is dat ik bij gebruik van zowel Ziggo als KPN respectievelijk 18 - 28 (schommelt) en 14 haal en als ik speedify alleen Ziggo laat gebruik ik constant 40 haal.

Hoe zou dit kunnen komen en is daar wat aan te doen zodat ik 40 + 14 haal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik gok dat speedify best wel wat resources op de processor nodig heeft om van twee netwerkkaarten weer één virtuele netwerkkaart te maken. Zeker als je maar één verbinding met de server mag maken.

Wellicht vereist effectief gebruik maken van asymmetrische routing nog verdere optimalisaties. Zoals het vergroten van windows o.i.d..

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 24-10-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
jeroen3 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:15:
Ik gok dat speedify best wel wat resources op de processor nodig heeft om van twee netwerkkaarten weer één virtuele netwerkkaart te maken. Zeker als je maar één verbinding met de server mag maken.

Wellicht vereist effectief gebruik maken van asymmetrische routing nog verdere optimalisaties. Zoals het vergroten van windows o.i.d..
Wat bedoel je met vergroten van windows? Als ik speedify instel om zowel Ziggo als KPN te gebruiken zie ik 10-20% CPU gebruik (i7-5820k, niet overgeklokt) in de task manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Window, de hoeveelheid pakketjes in het buffer waarvan geen ontvangstbevestiging is.
Als dit klein is dan is de bandbreedte beperkt door de latency.
Maar dat is allemaal geavanceerde netwerktechniek. Net zoals de MTU, die is hier ook belangrijk, maar die zal speedify wel goed gezet hebben.

Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Klinkt wel leuk om te leren :) Heb je een startpunt waar ik mezelf kan inlezen?
Pagina: 1