Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-06-2024
Beste Tweakers,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om als ICT'er te werken met enkel een Comptia A+ certificaat (en eventueel ook nog een Microsoft MCSA certificaat.)

Wegens omstandigheden heb ik geen enkele diploma behaald en daarom vroeg ik mij dit af. Vanwege mijn situatie is het ook geen optie om weer terug te gaan naar een reguliere school. Hoe dat precies zit is privé, ik wou alleen weten of zo'n certificaat voldoende is om een baan in de ICT te krijgen, ook als je geen MBO/HBO diploma hebt en zelfs geen middelbare school diploma.

Ik zou graag systeembeheerder (of iets in die richting) willen worden. Computerreparateur zou ook kunnen.
Programmeren is niks voor mij, maar die cursussen hebben daar ook niks mee te maken. Je moet enkel iets doen in de Linux command terminal en Windows powershell, maar dat is niet echt programmeren en ik vind het prima te doen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De rest van je CV is ook wel interessant om te weten en er iets over te zeggen. Ben je 14 of 64? Wat is je eigen verwachting dat je na werktijd nog 160 tot 200 uur het eerste jaar aan studie voor meer certificaten kan besteden? Wat verwacht je qua loon?

En ja, met voldoende inzet kan je overal wel beginnen met een (instap-)baantje; de vraag is meer of je zin hebt om verder te komen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar even "ICT'er" worden is niet zo simpel hoor. Hoor het zo vaak, maar het is meer dan de hele dag op Tweakers.net zitten (alhoewel.. :+ ).

Ongeschoold begin je, met een beetje geluk, op eerstelijns, vanuit hier kan je dan verder groeien. Denk aan minimale salaris, maar wel kansen om je certificering te halen. (Denk er aan dat je zelf vooraf al een Windows 10 Client examen kan doen, alles beter dan geen)

Systeembeheerder zonder papiertjes is de kans klein, gewoon de ladder volgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Vorkie op 22-10-2018 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-06 16:17
Antwoord op je vraag , dat is zeer mogelijk alleen de groei bepaal je natuurlijk zelf.

Systeembeheerder is nogal breed geschetst, ik verwacht dat je bij de meeste bedrijven binnenkomt als 1e lijns helpdesk en vandaaruit doorgroeit afhankelijk van je motivatie, inzet en gedachtengang.

Ik zou toch maar beginnen aan een aantal certificaten, dezen graag gerelateerd in de richting die jij wilt opdoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als je nog jong bent zou je het op een helpdesk kunnen proberen en ondertussen certificaten halen.. maar wellicht is het toch de moeite om via de avondschool op z'n minst een middelbare school diploma te halen en wellicht een MBO.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Tech_SSD schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:52:
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om als ICT'er te werken met enkel een Comptia A+ certificaat (en eventueel ook nog een Microsoft MCSA certificaat.)
Kan ik hersenchirurg worden met alleen mijn EHBO cursus van de dorpsvereniging?
Ik zou graag systeembeheerder (of iets in die richting) willen worden. Computerreparateur zou ook kunnen.
Programmeren is niks voor mij, maar die cursussen hebben daar ook niks mee te maken. Je moet enkel iets doen in de Linux command terminal en Windows powershell, maar dat is niet echt programmeren en ik vind het prima te doen.
Computers repareren en systeembeheer zijn twee heel aparte dingen. Om computers te repareren in een computerzaak heb je weinig nodig, je moet hooguit handig zijn in diagnoses stellen. Maar de computerwinkel is denk ik wel een uitstervend iets onder druk van webwinkels en grote zaken als Media Markt.

Comptia A+ en een MCSA zijn een startpunt voor helpdesk werk. Dat is het meest reëel. Wie weet als je die twee hebt je kans maakt om aangenomen te worden bij een detacheerder die MBO- ers aanneemt. Daar kan je dan op hun kosten verdere opleidingen doen naast de werkervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door CMD-Snake op 22-10-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
MAX3400 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:55:
De rest van je CV is ook wel interessant om te weten en er iets over te zeggen. Ben je 14 of 64? Wat is je eigen verwachting dat je na werktijd nog 160 tot 200 uur het eerste jaar aan studie voor meer certificaten kan besteden? Wat verwacht je qua loon?

En ja, met voldoende inzet kan je overal wel beginnen met een (instap-)baantje; de vraag is meer of je zin hebt om verder te komen.
160 tot 200 uur besteden aan het behalen van meer certificaten moeten ook te doen zijn, ja. Maar dat hangt er ook van af hoeveel uur ik per week moet werken enzo. Op het moment doe ik helemaal niks en sinds kort ben ik begonnen met een Comptia A+ cursus. Gezien het feit dat ik nu heel veel vrije tijd heb is het wel een overgang als ik straks uren per dag moet werken en daarnaast ook nog een cursus moet doen.

Een probleem waar ik gewoon tegenaan loop is het feit dat je kennelijk elke 3 jaar opnieuw je A+ certificaat moet halen. Maar ik kan wel eerst mijn A+ halen en daarna een MCSA cursus doen. En daaropvolgend een baan zoeken. De MCSA cursus duurt niet zo heel lang, lijkt me. Zeker geen 3 jaar.

Het doel is vooral om binnen circa anderhalf jaar nadat ik de A+ cursus heb gedaan een baan te hebben.

Ik ben rond de 20 jaar btw, ik ga mijn precieze leeftijd niet vermelden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:00
Rond de 20? Dan zou ik toch echt een MBO opleiding doen in plaats van prutsen met certificaten. Een certificaat is leuk als extraatje op je cv. Als je al geen basis hebt wordt het heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
CMD-Snake schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:59:
[...]

[...]

Computers repareren en systeembeheer zijn twee heel aparte dingen. Om computers te repareren in een computerzaak heb je weinig nodig, je moet hooguit handig zijn in diagnoses stellen. Maar de computerwinkel is denk ik wel een uitstervend iets onder druk van webwinkels en grote zaken als Media Markt.

Comptia A+ en een MCSA zijn een startpunt voor helpdesk werk. Dat is het meest reëel. Wie weet als je die twee hebt je kans maakt om aangenomen te worden bij een detacheerder die MBO- ers aanneemt. Daar kan je dan op hun kosten verdere opleidingen doen naast de werkervaring.
Er is zelfs een man die zonder enige diploma of certificaat ICT'er is geworden. Hij begon met vrijwilligerswerk in een kerk en tegenwoordig is hij IT professional.

Hij heet Paul Hill. https://www.udemy.com/user/paul-w-hill/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tech_SSD schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:53:
[...]
Gezien het feit dat ik nu heel veel vrije tijd heb is het wel een overgang als ik straks uren per dag moet werken en daarnaast ook nog een cursus moet doen.
Reken maar door; 40-urige werkweek. Afhankelijk van waar je komt te werken dus ook nog (pak 'm beet) totaal 2 uur reistijd en dan wekelijks minstens 5 volledige uren studeren. En natuurlijk dusdanig studeren dat je elke 3 of 4 maanden een examen haalt.
Een probleem waar ik gewoon tegenaan loop is het feit dat je kennelijk elke 3 jaar opnieuw je A+ certificaat moet halen. Maar ik kan wel eerst mijn A+ halen en daarna een MCSA cursus doen. En daaropvolgend een baan zoeken. De MCSA cursus duurt niet zo heel lang, lijkt me. Zeker geen 3 jaar.
No offense maar een MCSA Windows 10 kost je, zeker als je nu zeeen van vrije tijd hebt, 3 maanden om erin te stampen. MCSA Server 2016, afhankelijk van je inzicht, misschien 6 tot 9 maanden voor "een beginner". Het is weinig anders dan 95% stof stampen en 5% commando's en variabelen onthouden.

Je mag blij zijn als je certificeringen 3 tot 4 jaar geldig zijn. Tenminste, Citrix vervalt vaak al na 2 jaar (afhankelijk van het produkt), RES/Ivanti vervalt enkele maanden na een nieuwe major release. Microsoft zal je ook elke 3 tot 5 jaar een volledig traject MCSA/MCSE moeten doen. VMware is wisselend maar gezien hun lifecycle-support, ligt het aan de "inzichten van je manager" welke cursussen er op het spel staan.

Wat ik wil schetsen; een goede ICT'er (en wat goed is, dat laat ik even in het midden), studeert tot aan zijn/haar pensioen op basis van de ontwikkelingen van de afzonderlijke vendors en de groeimogelijkheden in de carriere.
Tech_SSD schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 23:03:
[...]

Er is zelfs een man die zonder enige diploma of certificaat ICT'er is geworden. Hij begon met vrijwilligerswerk in een kerk en tegenwoordig is hij IT professional.

Ik gok, maar dat is maar een gok, dat die man best een berg certificaten heeft. Anders mag je je, van heel veel vendors, niet eens "instructor" noemen. Nou weten we allemaal dat dat voor een berg rijscholen ook niet altijd opgaat, maar de mensen voor de klas bij Global Knowledge etc., hoeven dan wel geen vooropleiding te hebben genoten; ze moeten wel alle stof kennen en examen doen om uberhaupt les te mogen geven.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 22-10-2018 23:10 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
MAX3400 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 23:03:
[...]

Reken maar door; 40-urige werkweek. Afhankelijk van waar je komt te werken dus ook nog (pak 'm beet) totaal 2 uur reistijd en dan wekelijks minstens 5 volledige uren studeren. En natuurlijk dusdanig studeren dat je elke 3 of 4 maanden een examen haalt.

[...]

No offense maar een MCSA Windows 10 kost je, zeker als je nu zeeen van vrije tijd hebt, 3 maanden om erin te stampen. MCSA Server 2016, afhankelijk van je inzicht, misschien 6 tot 9 maanden voor "een beginner". Het is weinig anders dan 95% stof stampen en 5% commando's en variabelen onthouden.
Ja, het duurt niet lang. Dat was mijn punt ook. Nadat ik mijn A+ heb gehaald kan ik dat erachter aan doen en dan heb ik nog genoeg tijd over voordat ik opnieuw examen moet doen in A+.
Je mag blij zijn als je certificeringen 3 tot 4 jaar geldig zijn. Tenminste, Citrix vervalt vaak al na 2 jaar (afhankelijk van het produkt), RES/Ivanti vervalt enkele maanden na een nieuwe major release. Microsoft zal je ook elke 3 tot 5 jaar een volledig traject MCSA/MCSE moeten doen. VMware is wisselend maar gezien hun lifecycle-support, ligt het aan de "inzichten van je manager" welke cursussen er op het spel staan.

Wat ik wil schetsen; een goede ICT'er (en wat goed is, dat laat ik even in het midden), studeert tot aan zijn/haar pensioen op basis van de ontwikkelingen van de afzonderlijke vendors en de groeimogelijkheden in de carriere.
Ik las dat je A+ certificaat 3 jaar geldig is. En ik of ook nog andere certificaten nodig heb dan A+ en MCSA weet ik niet.

Ja, het nadeel van werken in de ICT sector is dus dat je steeds blijft studeren. En in andere sectoren is dat waarschijnlijk niet zo, of wel?

Ik moet er dan maar mee leren leven als ik in de toekomst vaak (terwijl ik al een full time baan heb) bij moet studeren om ervoor te zorgen dat ik "up to date" ben.
MAX3400 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:55:

Btw: Ik verwacht dat ik iig meer geld verdien dan dat ik met een uitkering krijg. Voor de rest is het gewoon een kwestie van doorgroeien.

[ Voor 14% gewijzigd door Tech_SSD op 22-10-2018 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als je rond de 20 bent... waarom ga je dan niet gewoon terug naar school? Beter dan thuis zitten te wachten op een baan...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlinni
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 21:23
Ik ben zelf gestopt met het MBO en zonder diploma aan de gang gegaan als web developer. Toch een iets andere sector binnen de ICT maar erg goed te doen. Je zult je alleen constant moeten bewijzen aangezien je geen diploma hebt die het voor je doet :+

Als je 21 jaar of ouder bent kun je een toelatingstoets maken, hierdoor kun je zonder vooropleiding toch naar het HBO. Hou er rekening mee dat dit niet een super makkelijke toets zal zijn. (Ja ik heb gelezen dat een reguliere school geen optie is, wil het toch even vermelden, wie weet wist je hier niet van af/is het toch mogelijk)
Tech_SSD schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 23:11:
Ik moet er dan maar mee leren leven als ik in de toekomst vaak (terwijl ik al een full time baan heb) bij moet studeren om ervoor te zorgen dat ik "up to date" ben.
Bijna elke werkgever houd hier wel rekening mee, buiten dat moet je het natuurlijk wel willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tech_SSD schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:53:
[...]

160 tot 200 uur besteden aan het behalen van meer certificaten moeten ook te doen zijn, ja. Maar dat hangt er ook van af hoeveel uur ik per week moet werken enzo. Op het moment doe ik helemaal niks en sinds kort ben ik begonnen met een Comptia A+ cursus. Gezien het feit dat ik nu heel veel vrije tijd heb is het wel een overgang als ik straks uren per dag moet werken en daarnaast ook nog een cursus moet doen.

Het doel is vooral om binnen circa anderhalf jaar nadat ik de A+ cursus heb gedaan een baan te hebben.

Ik ben rond de 20 jaar btw, ik ga mijn precieze leeftijd niet vermelden.
Je ziet een hoop beren op de weg zo te horen. Wat is je eigen drijfveer, wat vind je nou ECHT leuk om te doen en waar kun je echt voor gaan? Als je intrinsieke motivatie hebt boeit het je geen reet dat je heel veel tijd met iets bezig bent, dan is het hoe meer hoe leuker en volgt de rest vanzelf.

Dus ik wil hem omdraaien: waar wordt jij zelf heel vrolijk van? (Hoeft niet IT gerelateerd te zijn uiteraard, als jemaar iets hebt waar je vrolijk van wordt) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
The Eagle schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:05:
[...]

Je ziet een hoop beren op de weg zo te horen.
Dat valt wel mee.
Wat is je eigen drijfveer, wat vind je nou ECHT leuk om te doen en waar kun je echt voor gaan? Als je intrinsieke motivatie hebt boeit het je geen reet dat je heel veel tijd met iets bezig bent, dan is het hoe meer hoe leuker en volgt de rest vanzelf.

Dus ik wil hem omdraaien: waar wordt jij zelf heel vrolijk van? (Hoeft niet IT gerelateerd te zijn uiteraard, als jemaar iets hebt waar je vrolijk van wordt) :)
Het lijkt me wel leuk om iets in de ict te doen, bijv computerproblemen (storingen) oplossen. Systeembeheerder worden lijkt me ook leuk.

Maar er zijn inderdaad dingen die ik sowieso leuker vind. Ik vind electronic music production leuk (elektronische muziek maken in Ableton Live) en tafeltennis. En muziek luisteren. Ik game ook graag.

Maar ik verwacht niet dat ik met één van die dingen veel geld zal verdienen.

Ik heb wel een affiniteit met computers en vind het leuk om achter de PC te zitten. Tot nu toe vind ik de A+ cursus best leuk, maar ik ben nog niet zo ver. Als ik de cursus bijna afgemaakt heb, heb ik waarschijnlijk een beter idee van hoe ik het zou vinden om als helpdesk medewerker o.i.d te gaan werken. Natuurlijk weet ik pas echt hoe ik het vind als ik een tijdje als helpdesk medewerker heb gewerkt.

De reden waarom het een probleem zou kunnen zijn als ik er veel tijd aan kwijt ben is gewoon vanwege het feit dat ik eerst niks deed en nu sinds kort die A+ cursus. Van de hele dag thuis zitten naar 8 uur per dag werken + 1 uur per dag studeren om extra certificaten te halen is een grote overgang.

Maar je hebt een punt. Ik moet het straks gewoon gaan doen en mij niet druk maken om hoeveel tijd het kost. Als ik het echt leuk vind dan zou dat namelijk geen probleem moeten zijn. Als ik het niet leuk vind dan moet ik maar gaan studeren voor een baan in een andere sector/andere richting in de ICT.
Merlinni schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:01:
Ik ben zelf gestopt met het MBO en zonder diploma aan de gang gegaan als web developer. Toch een iets andere sector binnen de ICT maar erg goed te doen. Je zult je alleen constant moeten bewijzen aangezien je geen diploma hebt die het voor je doet :+

Als je 21 jaar of ouder bent kun je een toelatingstoets maken, hierdoor kun je zonder vooropleiding toch naar het HBO. Hou er rekening mee dat dit niet een super makkelijke toets zal zijn. (Ja ik heb gelezen dat een reguliere school geen optie is, wil het toch even vermelden, wie weet wist je hier niet van af/is het toch mogelijk)

[...]

Bijna elke werkgever houd hier wel rekening mee, buiten dat moet je het natuurlijk wel willen.
Ik ben 19. 2 jaar lang niks doen totdat ik die toelatingstoets kan maken is geen optie, lijkt me.

Btw: Had je enkel een Mavo diploma en ook geen certificaat o.i.d?

Nou wil ik absoluut geen web developer worden (en ook geen applicatieontwikkelaar o.i.d), maar het feit dat jij zonder MBO diploma als web developer bent gaan werken toont wel wat aan. Ik heb atm sowieso niet genoeg kennis en ervaring om als ICT'er te kunnen werken. Als ik überhaupt al aangenomen word zal het niet lang duren voordat ik ontslagen word.

Maar een paar cursussen kunnen misschien al voldoende zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Tech_SSD op 23-10-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, in de jaren '90 van de vorige eeuw en begin '00 van de huidige eeuw zijn ook veel mensen zonder diploma aan de slag gegaan bij een bedrijf als IT'er, omdat ze gewoon heel erg nodig waren. Zo ook een oud-klasgenoot van mij destijds die daarvoor koos. En toen kwam de crisis een paar jaar later...
Dan is de makkelijkste route gewoon het MBO gaan volgen, ook al wil je daar wellicht niet aan. Volgens mij hebben MBO-scholen ook wel [toelatingsexamens, bijvoorbeeld. De NTI biedt die in elk geval aan.
Nou wil ik absoluut geen web developer worden (en ook geen applicatieontwikkelaar o.i.d), maar het feit dat jij zonder MBO diploma als web developer bent gaan werken toont wel wat aan. Ik heb atm sowieso niet genoeg kennis en ervaring om als ICT'er te kunnen werken. Als ik überhaupt al aangenomen word zal het niet lang duren voordat ik ontslagen word.
Ik heb zelf MBO ICT niveau 4 op zak, momenteel ook werkzaam als webdeveloper en kan je vertellen dat zelfs dat ook al erg van 'jezelf bewijzen' is, zoals net omschreven. Wil je dus iets binnen de ICT gaan doen, ongeacht wat, is tegenwoordig al gauw minimaal HBO werk- en denkniveau. De makkelijkste route is dan MBO gaan doen en dan eventueel via detachering verdere certificaten behalen. Ik denk dat dat de kortste klap is voor je.

[ Voor 51% gewijzigd door CH4OS op 23-10-2018 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Daar kom je pas achter als je gesolliciteerd hebt. Ik denk dat het wel mogelijk is. Maar het zal wel onderaan de ladder zijn. Wil je meer verdienen dan zal je moeten groeien en zeer waarschijnlijk een opleiding moeten doen of diploma's halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Anoniem: 316512 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:01:
Daar kom je pas achter als je gesolliciteerd hebt. Ik denk dat het wel mogelijk is. Maar het zal wel onderaan de ladder zijn. Wil je meer verdienen dan zal je moeten groeien en zeer waarschijnlijk een opleiding moeten doen of diploma's halen.
Zolang het genoeg is om van te leven ben ik voor een paar jaar wel tevreden. Tussendoor kan ik dan gewoon een paar cursussen gaan doen en ervaring op doen om te groeien naar een hoger niveau en om een hoger salaris te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tech_SSD schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:04:
[...]

Zolang het genoeg is om van te leven ben ik voor een paar jaar wel tevreden. Tussendoor kan ik dan gewoon een paar cursussen gaan doen en ervaring op doen om te groeien naar een hoger niveau en om een hoger salaris te krijgen.
Dat weet ik niet. Als helpdesker verdien je nou niet echt veel volgens mij. Ligt aan je eigen situatie natuurlijk in hoeverre dat voldoende is.

Bedenk wel dat 'gewoon' kan tegenvallen. Als je fulltime werkt en daarnaast nog moet leren, kan dat pittig zijn. Genoeg mensen die daar geen zin in hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goed. Je bent 19 en zit een beetje met jezelf in de knoop. Weet je wat jij moet doen? Aan je ouders vragen of ze je een flinke schop onder je hol willen verkopen en gewoon in willen schrijven voor dat MBO, EN voor een toelatingsexamen HBO. Instroom in februari. Kan nog mooi.

Heb je niet alleen iets om naar uit te kijken maar ook een stok achter de deur dat het de komende 4 jaar niet de mist in gaat.
Als je HBO aan kunt: doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068071

[...]

Beetje rare vergelijking. Met een klein beetje gezond verstand en een training van twee maanden kan je prima als ICT'er aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Anoniem: 1068071 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

Beetje rare vergelijking. Met een klein beetje gezond verstand en een training van twee maanden kan je prima als ICT'er aan de slag.
Vind ik ook. Een hersenchirurg is toch heel wat anders dan een startersfunctie in de ICT.

Daarnaast is Comptia A+ internationaal erkend. Een dorpscursus is waarschijnlijk onofficieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]

Ja dat kan; het kan echter vaker niet dan wel. Voor een systeembeheerfunctie wordt bij veel bedrijven minimaal MBO of zelfs vaak HBO gevraagd. Op basis van alleen een Comptia certificaat krijg je veelal niet eens een uitnodiging voor een gesprek denk ik. Geen papieren aangevuld met geen ervaring is een risicovolle combinatie in een verantwoordelijke baan.

Hiernaast is "computers repareren" heel wat anders dan systeembeheer of een andere ICT functie. De eerste kan wellicht zonder papieren en kun je min of meer vergelijken met een bijbaan voor een student.
Anoniem: 1068071 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

Een training van twee maand maakt van niemand een ICTer. Sterker nog, ik durf bijna te stellen dat een A+ certificaat an sich van niemand een ICTer maakt. Het is het instap certificaat van Comptia, wellicht goed als begin maar echt onvoldoende voor een gedegen start in de ICT wat mij betreft.

Voor de topicstarter:
Is een trainee schap niet iets voor je of probeer ergens als vrijwilliger aan de slag te komen om ervaring op te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 23-10-2018 22:40 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er zijn heel wat topics op tweakers van mensen die met een mbo nog geen baan kunnen vinden in de ICT. Met alleen je a+ zul je niet zo snel een baan vinden. Je zal dan nog echt wel een mcsa of iets dergelijks er bij moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Bor schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:34:
[...]

Ja dat kan, het kan echter vaker niet dan wel. Voor een systeembeheer functie wordt bij veel bedrijven minimaal MBO of zelfs vaak HBO gevraagd. Op basis van alleen een comptia certificaat krijg je veelal niet eens een uitnodiging voor een gesprek denk ik. Geen papieren aangevuld met geen ervaring is een risicovolle combinatie in een verantwoordelijke baan.

Hiernaast is "computers repareren" heel wat anders dan systeembeheer of een andere ICT functie. De eerste kan wellicht zonder papieren en kun je min of meer vergelijken met een bijbaan voor een student.

[...]
Dat "computers repareren" heel wat anders is dan systeembeheer weet ik ook wel. Maar ik kan altijd op een lagere functie beginnen en daarna doorgroeien.
Een training van twee maand maakt van niemand een ICTer. Sterker nog, ik durf bijna te stellen dat een A+ certificaat an sich van niemand een ICTer maakt. Het is het instap certificaat van Comptia, wellicht goed als begin maar echt onvoldoende voor een gedegen start in de ICT wat mij betreft.
Maar denk je dat certificaten van een hoger niveau/andere certificaten wel goed genoeg zijn, of moet je nou per se MBO/HBO hebben gedaan?

Tijdens de cursussen heb je geen Nederlands, Engels of Rekenen of andere vakken, maar 't is gewoon to the point ICT. Maar als je Nederlands, Engels en Rekenen al goed genoeg beheerst dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Voor de topicstarter:
Is een trainee schap niet iets voor je of probeer ergens als vrijwilliger aan de slag te komen om ervaring op te doen.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat "trainee schap" is, of wat je daarmee bedoeld. (Bedoel je BBL of iets in die richting?)

Ik kan ergens als vrijwilliger gaan werken om ervaring op te doen, maar kan ik dan verwachten dat ik uiteindelijk door kan groeien naar een functie in de ICT?
Ernemmer schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:43:
Er zijn heel wat topics op tweakers van mensen die met een mbo nog geen baan kunnen vinden in de ICT. Met alleen je a+ zul je niet zo snel een baan vinden. Je zal dan nog echt wel een mcsa of iets dergelijks er bij moeten halen.
Als een A+ certificaat plus een MCSA certificaat voldoende is om een baan in de ICT te kunnen krijgen dan is dat mooi.

Overigens zullen ze in de toekomst wss wel meer ICT'ers nodig hebben, ook lageropgeleiden.

[ Voor 28% gewijzigd door Tech_SSD op 23-10-2018 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Tech_SSD schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:53:
[...]
Overigens zullen ze in de toekomst wss wel meer ICT'ers nodig hebben, ook lageropgeleiden.
Af er meer ICT'ers nodig zijn is een kwestie van koffie dik kijken. Niemand heeft die wijsheid in pacht. Waarschijnlijk gaat er wel een verschuiving plaatsvinden naar meer specialistische mensen door o.a. verregaande cloud acceptatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 23-10-2018 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Bor schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:21:
[...]

Af er meer ICT'ers nodig zijn is een kwestie van koffie dik kijken. Niemand heeft die wijsheid in pacht. Waarschijnlijk gaat er wel een verschuiving plaatsvinden naar meer specialistische mensen door o.a. verregaande cloud acceptatie.
Steeds meer dingen worden geautomatiseerd enzo, dus daarom zullen er in de toekomst meer ICT'ers zijn. Straks krijg je bijv ook dat je koelkast verbinding kan maken met het internet, enzo. (The Internet Of Things)

[ Voor 4% gewijzigd door Tech_SSD op 23-10-2018 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Tech_SSD schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:23:
[...]

Steeds meer dingen worden geautomatiseerd enzo, dus daarom zullen er in de toekomst meer ICT'ers zijn. Straks krijg je bijv ook dat je koelkast verbinding kan maken met het internet, enzo. (The Internet Of Things)
Aan de andere kant wordt steeds meer van die techniek geschikt gemaakt voor consumers en wordt de jeugd van nu (beginnend op de basisschool soms al) grootgebracht met enkele basisvaardigheden zoals programmeren (denk aan scratch, microbit etc). Dat er meer geautomatiseerd gaat worden wil niet automatisch zeggen dat er meer ICTers (wat dat ook precies betekent) nodig zijn; ik durf zelfs het tegenovergestelde te beweren door verregaande standaardisatie. Automatiseren betekent doorgaans geen toename in banen. Dit is wat mij betreft wel een heel andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tech_SSD schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:23:
[...]

Men wordt steeds beter met AI en traditioneel systeembeheer kan straks prima door een computer uitgevoerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat is de reden dat je nu geen voltijd opleiding gaat doen?

Woon je nog thuis, heb je de middelen om een voltijd opleiding te doen? Zo ja: Doen. Levert je een 100% betere kans op dan nu proberen met een half COMPTIA+ cert een baan te vinden.

Kijk ook naar de toekomst, niet alleen naar het nu. Omstandigheden zijn er (ik weet er helaas alles van) maar het is de crux te zorgen dat die omstandigheden je later zo min mogelijk in de staart bijten.

Je bent nu nog jong, paar jaar en een vaste relatie verder kun je veel minder makkelijk de boel fatsoenlijk op de rit krijgen. Opeens heb je dan te maken met allerlei vaste lasten, een partner die graag een stabiel inkomen wil, etc. Al met al lastiger dan nu een goed plan uitwerken en d'r de komende paar jaar voor gaan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joever
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-04 18:13
Ik ben na +10 jaar in de detailhandel, d.m.v. het UWV het omscholingstraject in gegaan (startende dec 2016), voor een baan binnen de ICT. Ik ben het omscholingstraject ingegaan voor Systeembeheerder en kreeg CompTia A+ (901+902). Verder zat hierbij een cursus voor MCP 70-698: Installing and Configuring Windows 10.

De eerste 2 maanden tijdens deze omscholing had ik geen werk en ging alles als een trein en kon mijn 901 examen gaan doen. Toen vond ik een stageplek (wel gezegd via een bekende) als helpdeskmedewerker/ junior systeembeheerder en ging het uiteraard wat langzamer. Veel avonduren ging er de studie zitten. Na mijn stage (ik was nog niet klaar met mijn omscholing) kreeg ik echter een baan aangeboden omdat mijn leidinggevende er vertrouwen in had dat ik er wel ging komen. Ik heb er +/- een jaar overgedaan om de omscholing af te ronden.

De afdeling bestaat buiten onze stagiaire uit 2 man en ik werk in een dochteronderneming met zo'n 200 man. Mijn manager (voorheen de systeembeheerder) doet alle grote projecten en ik doe de dag tot dag support en systeembeheerwerkzaamheden. Wat ik gemerkt heb, is dat de CompTia A+ en MCP Win10 certificering te kort schiet aan wat je dagelijk in de praktijk tegenkomt. Denk aan concepten zoals scripten, SQL, telefooncentrale etc.) Afhankelijk van het leerjaar, "beheersen" sommige stagiaires dit wel al. Dit heb ikzelf gaande weg d.m.v. research (lang leve Google/Youtube) en testen (lang leve VM's) moeten leren of ben ik nog aan het leren. Momenteel ben ik nog geen volleerd systeembeheerder (zover die bestaan met alle ontwikkelingen) maar doe ik de meeste dingen zelfstandig.
Mijn certificaten verlopen op een gegeven moment. Mijn manager vind dit niet erg. Hij geeft zelf aan dat als je de kennis in huis hebt, en er iedere dag mee werkt, een papiertje (na de laatste update van pakket X) niet zoveel meerwaarde biedt. Ervaring, verbanden leggen, de wil om dingen uit te zoeken zijn in de ogen van mijn manager veel belangrijker dan een certificaat updaten. Dit is uiteraard de mening van 1 IT manager.

Houdt er rekening mee dat het pad wat ik afgelegd heb, het pad is van iemand halverwege in de 30, vrouw, kind, hypotheek en alle andere vaste lasten. Als ik rond de 20 was had ik een MBO studie gevolgd omdat mijn idee is dat dit toch wat completer is dan een CompTia A+ cursus. Buiten waar ik gestart ben, denk ik dat een IT'er nooit uitgeleerd is.

Kortom, ik denk dat je met iedere achtergrond (opleiding, werkervaring, etc) binnen de ICT kan komen en groeien. Je opleiding (en wat geluk) kan echter voor een goede voorsprong zorgen m.b.t. waar je start. Het belangrijkste is de wil om er te komen en er vol voor te gaan (onderzoeken, testen, cursussen volgen etc).
[...]

Zeg dan niets..... 8)7

Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech_SSD
Joever schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:28:
Ik ben na +10 jaar in de detailhandel, d.m.v. het UWV het omscholingstraject in gegaan (startende dec 2016), voor een baan binnen de ICT. Ik ben het omscholingstraject ingegaan voor Systeembeheerder en kreeg CompTia A+ (901+902). Verder zat hierbij een cursus voor MCP 70-698: Installing and Configuring Windows 10.

De eerste 2 maanden tijdens deze omscholing had ik geen werk en ging alles als een trein en kon mijn 901 examen gaan doen. Toen vond ik een stageplek (wel gezegd via een bekende) als helpdeskmedewerker/ junior systeembeheerder en ging het uiteraard wat langzamer. Veel avonduren ging er de studie zitten. Na mijn stage (ik was nog niet klaar met mijn omscholing) kreeg ik echter een baan aangeboden omdat mijn leidinggevende er vertrouwen in had dat ik er wel ging komen. Ik heb er +/- een jaar overgedaan om de omscholing af te ronden.

De afdeling bestaat buiten onze stagiaire uit 2 man en ik werk in een dochteronderneming met zo'n 200 man. Mijn manager (voorheen de systeembeheerder) doet alle grote projecten en ik doe de dag tot dag support en systeembeheerwerkzaamheden. Wat ik gemerkt heb, is dat de CompTia A+ en MCP Win10 certificering te kort schiet aan wat je dagelijk in de praktijk tegenkomt. Denk aan concepten zoals scripten, SQL, telefooncentrale etc.) Afhankelijk van het leerjaar, "beheersen" sommige stagiaires dit wel al. Dit heb ikzelf gaande weg d.m.v. research (lang leve Google/Youtube) en testen (lang leve VM's) moeten leren of ben ik nog aan het leren. Momenteel ben ik nog geen volleerd systeembeheerder (zover die bestaan met alle ontwikkelingen) maar doe ik de meeste dingen zelfstandig.
Mijn certificaten verlopen op een gegeven moment. Mijn manager vind dit niet erg. Hij geeft zelf aan dat als je de kennis in huis hebt, en er iedere dag mee werkt, een papiertje (na de laatste update van pakket X) niet zoveel meerwaarde biedt. Ervaring, verbanden leggen, de wil om dingen uit te zoeken zijn in de ogen van mijn manager veel belangrijker dan een certificaat updaten. Dit is uiteraard de mening van 1 IT manager.

Houdt er rekening mee dat het pad wat ik afgelegd heb, het pad is van iemand halverwege in de 30, vrouw, kind, hypotheek en alle andere vaste lasten. Als ik rond de 20 was had ik een MBO studie gevolgd omdat mijn idee is dat dit toch wat completer is dan een CompTia A+ cursus. Buiten waar ik gestart ben, denk ik dat een IT'er nooit uitgeleerd is.

Kortom, ik denk dat je met iedere achtergrond (opleiding, werkervaring, etc) binnen de ICT kan komen en groeien. Je opleiding (en wat geluk) kan echter voor een goede voorsprong zorgen m.b.t. waar je start. Het belangrijkste is de wil om er te komen en er vol voor te gaan (onderzoeken, testen, cursussen volgen etc).
Welk certificaat (of certificaten) zou je naast Comptia A+ en MCSA Windows 10 nog moeten behalen dan?

Je had het over scripten. Ik hou absoluut niet van programmeren (webdesign/games maken) tenzij het om simpelere dingen gaat zoals de Linux terminal of Windows powershell. Die twee vind ik prima. Dus ik mag ook echt hopen dat je als Systeembeheerder geen echte (complexe) programmeertalen hoeft te leren. Dat Microsoft powershell en de Linux terminal commando's erbij horen weet ik al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:13
Tech_SSD schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:53:
[...]

Welk certificaat (of certificaten) zou je naast Comptia A+ en MCSA Windows 10 nog moeten behalen dan?

Je had het over scripten. Ik hou absoluut niet van programmeren (webdesign/games maken) tenzij het om simpelere dingen gaat zoals de Linux terminal of Windows powershell. Die twee vind ik prima. Dus ik mag ook echt hopen dat je als Systeembeheerder geen echte (complexe) programmeertalen hoeft te leren. Dat Microsoft powershell en de Linux terminal commando's erbij horen weet ik al.
Stop maar, je bent geen luie flikker :+ !! echte systeembeheerders automatiseren alles ;) (just kiddin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Tech_SSD schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:43:
[...]
Daarnaast is Comptia A+ internationaal erkend.
Het zegt alleen niet of werkgevers er ook waarde in zien, of ze er naar vragen.
Tech_SSD schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:53:
Maar denk je dat certificaten van een hoger niveau/andere certificaten wel goed genoeg zijn, of moet je nou per se MBO/HBO hebben gedaan?
Weet je wat het is met certificaten: ze bederven binnen 3 tot 5 jaar. Daarna is er weer een nieuw technologie, of een nieuwe methodiek, en is er nauwelijks vraag meer naar die oude spullen. Ook al worden die oude spullen nog steeds toegepast in veel bedrijven. Als je niet mee gaat met dat soort dingen heb je na een aantal jaar een verouderd CV. Dan kan je denken "so what, ik ben niet zo carriere gericht". Ik heb de afgelopen jaren genoeg faillissementen meegemaakt. Bij één daarvan zat een hele horde Novell beheerders, in de 50, al jaren geen relevante certificeringen en/of trainingen, en dan sta je ineens op straat. Succes bij het zoeken van een baan. Oh, maar de hypotheek en andere vaste lasten blijven wel gewoon komen. Daarnaast, als je op zo'n manier te werk gaat blijf je altijd onderaan de ladder, de kutklusjes van een ander opknappen.

Als ik je een tip mag geven: je bent nu 19 en staat ergens onderaan een berg. De komende 50 jaar ben je waarschijnlijk bezig om die berg te beklimmen. En om dat te doen, zijn er allerlei hulpmiddelen. Een paar certificeringen gaat je helpen om stappen te zetten, maar de hele berg ga je er niet mee redden.

Als ik het topic zo lees, proef ik een aantal aannames. Bijvoorbeeld dat je met een paar certificeringen zo aan de slag kan in de IT. Dan quote je iemand die zonder MBO diploma developer is geworden, en dat is voor jou een bevestiging dat dat ook zo is. Je wilt systeembeheerder worden, maar programmeertalen gaat te ver. En steeds meer dingen worden geautomatiseerd, maar dat hoeft niet te betekenen dat er dan meer ICTers zullen zijn.

Het is niet bedoeld als een aanval op jou, of je toekomstplannen, ik heb echt het beste met je voor. Maar het komt heel idealistisch over, zonder dat je toetst of jouw beelden in de praktijk ook zo zijn. En de komende 50 jaar ben je bezig om een berg te beklimmen, en je hebt daar echt goed gereedschap voor nodig. Met een stukje touw uit het tuincentrum kom je er niet, dan blijf je onderaan hangen. Dus als je echt de IT in wilt, zorg voor goed gereedschap. Zorg dat je de juiste papieren hebt om erin te komen, en om relevant te blijven. Dat je de voorbereid bent voor de komende jaren.

Ga eens vacatures kijken, en kijk wat ze vragen. Kijk op hoeveel functies je zou kunnen solliciteren zonder diploma en met een paar certificaten. Maar kijk ook eens naar hoeveel MBO en HBO vacatures er zijn. Kijk eens wat je daar mee zou kunnen verdienen, en bedenk eens of dat voldoende is om jouw toekomstige levensstijl te bekostigen. Even een realitycheck.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
Tech_SSD schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:53:
[...]

Ik weet niet zo uit mijn hoofd welke certificaten je nog meer zou kunnen behalen. Ik heb de MBO opleiding niet gedaan en weet niet alles wat ik mis.
Als je dezelfde handeling 30x uitgevoerd heb, dan ga je vanzelf leren scripten. Wellicht ken je het gezegde "Een goede systeembeheerder is een luie systeembeheerder". Wat ze hiermee bedoelen is dat een systeembeheerder geen zin heeft om alle repetitieve taken telkens opnieuw uit te voeren. Scripten maakt je leven een heel stuk makkelijker.

Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Misschien toch even vanuit de werkgever gedacht; waarom zou ik iemand aannemen die het niet lukt om normale opleiding af te maken (wilskracht, doorzettingsvermogen?) En ook, waarom zou ik iemand aannemen die geen diploma heeft als ik de keuze heb uit velen die dat wel hebben?

M.a.w. Ik ga je alleen aannemen als je met een verdomd goed verhaal komt, dat aantoonbaar geloofwaardig is, helemaal onderaan de ladder en alleen als ik echt omhoog zit (Maw ik kan echt niemand vinden). En mbo geschoolde ICT-ers zijn er nog genoeg. Ohja, en deze certificaten zijn gemeengoed en dus meer een randvoorwaarde dan onderscheidend.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar iemand die je een kans gunt (kennis?), continu bijleren (ook in de avonden) en zeker in begin ook niet te beroerd zijn om simpele / rotklusjes op te pakken hoort er allemaal bij.

[ Voor 28% gewijzigd door Sethro op 24-10-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-06 17:35
No Offence, maar dat is wel exact hoe er door veel mensen/bedrijven waar ik heb gewerkt (en werk) over Comptia A+ gedacht wordt. Het is denk ik een van de meest waardeloze certificeringen die je kunt halen imo.

@ts Als je echt richting systeembeheer wilt gaan, kijk dan eens naar welke certificeringen je allemaal behaald bij de gemiddelde MBO opleiding. Daar krijgt men ook meestal MCSA en/of Cisco CCNA of iets dergelijks. (Maargoed kun je net zo goed die MBO opleiding doen, certificeringen en meer!)
Kijk ook eens naar ITIL certificeringen (kreeg ik als onderdeel van mijn HBO opleiding).

Maargoed, gezien de vele topics hier op Tnet ook over MBO'ers die maar niet aan het werk komen, denk ik dat je met alleen een Comptia A+ met MCSA niet snel aangenomen wordt. Wellicht bij de lokale computer boer.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:13
Misschien is ECDL ook nog wel wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
Meekoh schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

No Offence, maar dat is wel exact hoe er door veel mensen/bedrijven waar ik heb gewerkt (en werk) over Comptia A+ gedacht wordt. Het is denk ik een van de meest waardeloze certificeringen die je kunt halen imo.
Het mag door vele een waardeloze certificering gezien worden, maar het is nog steeds een vergelijking die nergens op slaat en daar reageerde ik op. CompTia A+ is een, door sommige bedrijven als niet veelzeggende, certificering richting systeembeheer. Een EHBO cursus is compleet iets anders dan een opleiding hersenchirurg. Enige overeenkomst is dat het met medici te maken heeft. Dan zou een cursus solderen ook hetzelfde zijn als een opleiding systeembeheerder omdat het allebei techniek is.

De vraag was of je ermee de ICT in kan. Het antwoord is ja, al zul je veel geluk en/of doorzettingsvermogen moeten hebben. Of dit in zijn situatie de meest verstandige keuze is; waarschijnlijk niet. Maar dat is een ander verhaal.

EDIT: Non Taken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-06 16:17
Joever schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:10:
[...]

Het mag door vele een waardeloze certificering gezien worden, maar het is nog steeds een vergelijking die nergens op slaat en daar reageerde ik op. CompTia A+ is een, door sommige bedrijven als niet veelzeggende, certificering richting systeembeheer. Een EHBO cursus is compleet iets anders dan een opleiding hersenchirurg. Enige overeenkomst is dat het met medici te maken heeft. Dan zou een cursus solderen ook hetzelfde zijn als een opleiding systeembeheerder omdat het allebei techniek is.

De vraag was of je ermee de ICT in kan. Het antwoord is ja, al zul je veel geluk en/of doorzettingsvermogen moeten hebben. Of dit in zijn situatie de meest verstandige keuze is; waarschijnlijk niet. Maar dat is een ander verhaal.

EDIT: Non Taken ;)
Ik schat dat Meekoh het iets dieper bedoelt: CompTia A+ is een soort van basic IT certificaat(voornamelijk voor entrys), hetzelfde geldt voor een EHBO cursus in de medische wereld. Voor starters al heel wat, maar de waarde erachter is nogal mager. Je kunt niet op basis van beide certificaten een functie ambieeren als systeembeheerder, chirurg oid. Hiervoor moet er nog veel meer aan de kar getrokken.

[ Voor 10% gewijzigd door Un93m59 op 24-10-2018 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joever
Un93m59 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:34:
[...]

Ik schat dat Meekoh het iets dieper bedoelt: CompTia A+ is een soort van basic IT certificaat(voornamelijk voor entrys), hetzelfde geldt voor een EHBO cursus in de medische wereld. Voor starters al heel wat, maar de waarde erachter is nogal mager. Je kunt niet op basis van beide certificaten een functie ambieeren als systeembeheerder, chirurg oid. Hiervoor moet er nog veel meer aan de kar getrokken.
Ik snap goed dat Meekoh het dieper bedoeld en wat betreft de perceptie over de cursus heeft hij gelijk ook. Ik vind alleen de originele opmerking van CMD-Snake gewoon nergens op slaan en zelf denigrerend richting mensen die het wel via die weg voor elkaar krijgen. De CompTia A+ is inderdaad een entry level cursus. EHBO is meer een cursus zodat je weet wat te doen staat als er daadwerkelijk een noodsituatie/ongeluk plaatsvind, en niet een entry level cursus om een medische carriere te beginnen (het kan, maar het is meestal reden 1). Tevens is er geen enkele hersenchirurg die alleen maar een EHBO cursus heeft. Een IT'er met alleen CompTia A+ kan echter wel werken als systeembeheerder, zij het een autodidact met veel doorzettingsvermogen en een hoop geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Een out-of-the-box oplossing voor dit probleem is bijvoorbeeld in Spanje, Portugal, Polen, Hongarije enz in een ICT-Helpdesk te beginnen.

Er zijn daar veel 1e lijns helpdeskbaantjes te krijgen met de Nederlandse taal. Vereist wel dat je ook goed Engels spreekt.

Externe helpdesks zijn niet zo leuk, maar er zijn ook zat interne helpdesks van multinationals daar gevestigd en dat is een prima instroom :)

Zonder ervaring moet je wel beginnen als Jr, maar daar kan je daar prima van rondkomen. Levert als "expat" vaak nog een leuk sociaal leven op ook.

Daarna, afhankelijk van je inzet natuurlijk, is het makkelijk doorgroeien naar wat anders. In het buitenland let er niemand op je nederlandse MBO of HBO diploma. Je moet dan wel open staan voor (alweer) verhuizen naar meestal het hoofdkantoor van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deguus
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-07-2024

deguus

shit pf laad nit

een belangrijk ding is dat je nooit te oud bent om te leren. op de uni had je mensen die na 10 jaar nog iets anders deden gewoon om bij te leren. een van mijn ouders geeft les op het MBO en heeft ook mensen van 25 in de klas gehad waar het gemiddelde is je bent nooit te oud om te leren.

its the Guus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake

Hartstikke leuk, maar n=1. Hoeveel mensen zijn er als Paul Hill welke het niet gehaald hebben?

Ik ken bijna niemand die een CompTIA certificaat heeft of er moeite voor doet. Het zo algemeen allemaal. Certificaten van vendors als Microsoft, Cisco, Red Hat, Citrix krijgen meer respect en ook daar heb je echt een rangorde in.
Zeg dan juist wel iets. De verwachting hier is weinig reëel. De basis hier om ICT-er te worden is klein, de TS zal een manier moeten vinden om meer kennis te verkrijgen. Dat kan via traineeships of weer terug naar school te gaan. Met de huidige basis is de kans op een uitnodiging op een sollicitatie klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CMD-Snake schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:16:
[...]
Hartstikke leuk, maar n=1. Hoeveel mensen zijn er als Paul Hill welke het niet gehaald hebben?

Ik ken bijna niemand die een CompTIA certificaat heeft of er moeite voor doet. Het zo algemeen allemaal. Certificaten van vendors als Microsoft, Cisco, Red Hat, Citrix krijgen meer respect en ook daar heb je echt een rangorde in.
Respect, rangorde? Het is het leger of de kleuterschool niet...

Leuk als je een shitload certificaten hebt, maar het gaat er uiteindelijk om wat je er mee doet en welke kennis je kunt toepassen. Certificaten kunnen helpen en een indicatie zijn, maar zijn dat zeker niet per definitie.
[...]
Zeg dan juist wel iets. De verwachting hier is weinig reëel. De basis hier om ICT-er te worden is klein, de TS zal een manier moeten vinden om meer kennis te verkrijgen. Dat kan via traineeships of weer terug naar school te gaan. Met de huidige basis is de kans op een uitnodiging op een sollicitatie klein.
Onderaan beginnen en doorleren,. Zeker. Met een Comptia A+ begin je niet als systeembeheerder maar ergens op de 1e lijn. Niets mis mee. Belangrijk werk en véél te leren. Als dat iemand eindstation is, ook best, het werk blijft belangrijk. Je hoeft niet altijd maar beter, sneller, hoger, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
unezra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:19:
Respect, rangorde? Het is het leger of de kleuterschool niet...

Leuk als je een shitload certificaten hebt, maar het gaat er uiteindelijk om wat je er mee doet en welke kennis je kunt toepassen. Certificaten kunnen helpen en een indicatie zijn, maar zijn dat zeker niet per definitie.
Als iemand Red Hat op zijn CV vermeld heb ik er wel vertrouwen in. Dat zijn praktijk examens en ze zijn niet bepaald mals weet ik uit ervaring. Die zijn moeilijk om te bluffen. Andere examens die meer theorie testen en multiple choice doen zijn makkelijker te neppen vaak.

Er is echt wel een verschil hoe er gekeken wordt naar diverse vendor certificaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CMD-Snake schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:29:
[...]
Als iemand Red Hat op zijn CV vermeld heb ik er wel vertrouwen in. Dat zijn praktijk examens en ze zijn niet bepaald mals weet ik uit ervaring. Die zijn moeilijk om te bluffen. Andere examens die meer theorie testen en multiple choice doen zijn makkelijker te neppen vaak.

Er is echt wel een verschil hoe er gekeken wordt naar diverse vendor certificaten.
Sure, maar "respect" en "rangorde" vind ik iets van het leger en de kleuterschool.
Zeker als dat op basis is van een certificaat.

Ik zie het vaker binnen de ICT, "ik heb cert dit DUS ik ben beter dan jij", of "ik ben MSc dus ik ben beter dan jij". Nee. Niet. Ik heb misschien geen titel, maar werk wel sinds pak 'm beet 1995 fulltime in de ICT. Er zijn dingen die een MBO/HBO/WO afgestudeerde ICTer mij kan leren, er zijn dingen die ik die persoon kan leren.

Respect moet niet gaan over of je een papiertje hebt of niet. Rangorde al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nethunter
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-10-2019
Ik weet geen flauw idee hoe ik hier een nieuw topic moet opnennen ( niet duidelijk)

Maar mijn vraag is: bij welke instanties/bedrijven behalve computrain, kan je examen inplannen of curusus volgen voor bijvoorbeeld Comptia Network of CCNA en welke zijn de beste

alvast dank jongens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Goh dit verhaal klinkt bekend in mijn oren.
Zelf ook ooit eens daar gestaan toen ik 19/20 was, geen opleiding had en dolgraag de IT in wilde.
Ik heb destijds een Comptia A+ cursus van de LOI gekocht. drama.
Inmiddels 10 jaar ouder en wijzer (niet veel hoor ;-))

Comptia wordt niet eens naar gekeken door werkgevers en het niveau vind ik zelf (inmiddels) ook erg laag.
Als ik je een tip mag geven, ga gewoon die MBO doen. Desnoods in de avond of via 'thuisschool'.
Certificering moet in principe een aanvulling zijn, geen basis.

Hoe zeer ik ook tegen het ouderwetse schoolprincipe ben, je leert er een basis waar men van uit wil kunnen gaan. Mocht je toch voor certificering willen gaan zou ik voor ITIL gaan kijken ofzo.. zal droge stof voor je zijn en veel stampen, maar als je de basis kent ben je in ieder geval thuis op de ServiceDesk e.d.

Een andere optie zou een traineeship zijn via een aanbieder zoals b.v. KPN, Peak-IT etc.
Dan zit je wel een aantal jaar aan ze vast en zij aan jou :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nethunter schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:05:
Ik weet geen flauw idee hoe ik hier een nieuw topic moet opnennen ( niet duidelijk)
Da's toch echt vrij eenvoudig...

Ga naar het subforum waar je topic moet komen, klik op "nieuw topic" en *tadaa*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:26

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Nu dit topic toch gekicked is.....

Bestaat N+ (Network+) ook nog? Ik heb in het verleden bij Randstad Joblife gewerkt en kreeg je vooraf A+, maar ook N+ en ITIL foundation als opleiding. Ik kan me nog herinneren dat A+ niet veel voorstelde, ITIL haalde ik ook probleemloos maar N+ was toch wel een stukje lastiger.

Ik kon echter met die drie certificaten via Randstad bij de ING aan de slag waar ik uiteindelijk 16 jaar gewerkt heb, in mijn laatste functie uiteraard niet meer als helpdesk medewerker.

Toendertijd kon je dus met relatief simpele certificaten nog als IT'er aan de slag op een helpdesk en kon je nog doorgroeien met het tussentijds doen van cursussen. Waarbij N+ en ITIL echter veel meer betekenis hadden en ik veel meer aan gehad heb.

Anno 2019 ga je aan alleen A+ weinig meer hebben denk ik.... Ik ben wel benieuwd of TS alle adviezen ter harte heeft genomen en toch voor een wat betere opleiding heeft gekozen ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nethunter schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:05:

Maar mijn vraag is: bij welke instanties/bedrijven behalve computrain, kan je examen inplannen of curusus volgen voor bijvoorbeeld Comptia Network of CCNA en welke zijn de beste

alvast dank jongens
Welkom op Tweakers. Het kicken van een oud topic of hijacken van andermans topic is hier helaas niet gewenst, en voor een eigen topic-start is je vraag te mager, omdat we van je verwachten dat je zelf ook onderzoek doet. Daarom gaat dit topic op slot. Mocht je, na onderzoek, alsnog vragen hebben, slaat het je vrij om een nieuw topoc te openen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.