Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• GlenSpey
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-12-2020
Dag allen

Sinds een paar dagen ben ik bezitter van de LG 27UD59 4K @ 60Hz nadat ik al vele jaren een full HD scherm heb gehad.

Het is een prachtig scherm met een bloedmooie beeldkwaliteit maar, je kan m niet iets naar achteren kantelen omdat het scherm helemaal niet te verstellen is :')
Mijn bureauhoek is ook al iets lager dus dit is een GROOT minpunt. Ik heb al viltjes onder de voorkant van de poot gedaan maar ik kan er onderhand wel 10 op elkaar plakken voor ie genoeg kanteling heeft naar mijn smaak, het ziet er niet uit.

Ik ga m dus waarschijnlijk terugsturen naar de winkel.
Nu zit ik alleen een beetje in dubio over welk beeldscherm dan wél een optie is voor mij. Ik merk dat het 4K toch wel ontzettend veeleisend is van mijn huidige systeem, meer nog dan ik had verwacht. Is een quad-HD 1440 met een hogere snelheid (144 fps) wellicht een betere optie? Of zijn de prestatie verschillen tussen dat en een 4K beeldscherm te verwaarlozen?

Het is voor een gamesysteem ;)

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 04-06 22:15
4K 60 Hz zijn 497.664.000 pixels per seconde
QHD 144 Hz zijn 530.841.600 pixels per seconde

Het is niet helemaal zo eenvoudig, maar QHD gaat niet lichter zijn dan 4K als je beide refresh rates wil halen... QHD 60 Hz gaat wel een stuk lichter zijn dan 4K 60Hz.

Welke videokaart heb je? De LG heeft FreeSync, dus ik neem aan een AMD kaart?

Zelf heb ik jaren een pak papier onder mijn schermen (vooral @work) omdat het anders te laag staat. Een andere voet of een VESA-mount is ook een optie.

Zelf heb ik een 32"4K scherm zonder Free/G-ync dus ik kan je niet aan reviews helpen :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10-06 16:21
@GlenSpey Ik heb de voet mijn LG 27UD58 er meteen afgeschroefd en hem aan een Arctic W1-3D monitor arm gehangen. Hij kan nu in zes vrijheidsgraden bewegen en neemt geen plek in op mijn bureau. Als je bureau niet tegen een muur staat of daar niet in wil schroeven zijn er ook modellen die je aan je bureau vast klemt. (zoals deze: LogiLink Monitor desk mount 13-27")

• GromuhlDjun
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 26-05 10:48
Zoals @Balance zegt, je kunt er een andere voet op doen. Je monitor heeft een Vesa mount, dus je kunt deze vrij eenvoudig op een andere voet zetten, aan je muur hangen, of een voet nemen die je aan de achterkant van je bureau klemt.

• Bisquit
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13-06 10:34
Ik heb begrepen dat lagere resoluties zoals 1080p er op een 1440p scherm niet echt goed uitzien vanwege de schaling. Dit is op 4k wel goed terug te schalen als je ook nog 1080p wil gebruiken.
Aan de andere kant is het wel zo dat je de meeste spellen op 1440p wel met hoge settings kan spelen (afhankelijk van welke videokaart je hebt natuurlijk).
Gebruik je lagere resoluties niet, dan maakt het niet uit natuurlijk en is een 1440p op 27" wellicht een goede keuze.

• Paul
1080 op een 1440 scherm is inderdaad iets minder mooi, een videokaart-pixel mapt dan naar 1.4x1.4 pixel op het beeldscherm, waarbij dat met een 4K scherm naar 2x2 mapt.

In Windows ga je het wel zien, met alle 1px brede lijnen overal, maar in een game of film valt het een stuk minder op. Wel zou ik eerder de settings verlagen dan de resolutie, maar ik ben meer van de gameplay dan de graphics :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:14

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zou voor gamen 1440p@144Hz altijd verkiezen boven 4k@60Hz. 144Hz gamet echt veel prettiger. Uiteraard ziet 4k er mooier uit, maar ik vind het niet gigantisch veel mooier (tenzij je een heel groot schermformaat gebruikt). 144Hz heeft voor mij een grotere impact op het gameplezier.

We salute the rank, not the man.

• GlenSpey
Dank voor de tips, ik heb besloten een andere voet aan te schaffen voor mijn scherm om alle problemen in een keer te tackelen :)

• GlenSpey
Paul schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:06:

Welke videokaart heb je? De LG heeft FreeSync, dus ik neem aan een AMD kaart?
Toch nog even hier op inhaken. Ik heb een wat ouder type GeForce videokaart. In hoeverre is het wenselijk om een AMD kaart te hebben icm dat FreeSync?
Binnenkort wil ik de rest van de PC namelijk ook maar gelijk gaan upgraden, maar in iedere review en best buy guide die ik tot nog toe gelezen heb worden enkel GeForce kaarten genoemd...

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10-06 16:21
GlenSpey schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:55:
Dank voor de tips, ik heb besloten een andere voet aan te schaffen voor mijn scherm om alle problemen in een keer te tackelen :)
Goed besluit! Welke voet heb je aangeschaft?
Als je geen haast hebt: Wacht hier op:

[Voor 28% gewijzigd door Balance op 25-10-2018 01:45]

• Paul
GlenSpey schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:52:
Toch nog even hier op inhaken. Ik heb een wat ouder type GeForce videokaart. In hoeverre is het wenselijk om een AMD kaart te hebben icm dat FreeSync?
AFAIK werkt FreeSync alleen met AMD, GSync alleen met nVidia, dus als je het wil gebruiken is het wel handig het af te stemmen op elkaar :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• GlenSpey
Balance schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 01:45:
[...]

Goed besluit! Welke voet heb je aangeschaft?
De Dataflex addit 502
Paul schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:13:
[...]
AFAIK werkt FreeSync alleen met AMD, GSync alleen met nVidia, dus als je het wil gebruiken is het wel handig het af te stemmen op elkaar :)
Oke, maar speelt het een grote factor? Of is het leuk maar verder niet zo belangrijk? Ik gebruik het nu ook niet en ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat de functie ervan is...
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True