Toon posts:

Acculader - Accu maximum output en maxium batterij.

Pagina: 1
Acties:

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Misschien een complete noob vraag....maar wie niet vraagt die niet weet.

Het scenario:
Heb een 20v 2Ah accu voor een powertool en een bijbehorende lader met een output van 21.5v en 2.4A (zo staat het op de achterzijde). Op de lader staat expliciet alleen geschikt voor batterij type PAP 20A1 (1). Nu wil ik overstappen naar een 4ah accu voor mijn gereedschappen (2)

Mag ik linken?Mijn vraag:
Kan mijn 2.4A lader de 4Ah accu opladden? Is de maximum output op een lader gerelateerd aan wat deze maximaal kan opbrengen of maximaal per interval kan leveren?
Anders verwoord. Stel je vult iets met 1 liter per minuut dan kun je 60 liter in een uur vullen. Of is het maximaal 1 liter en dan is het klaar?

Link met is informatie welkom. Mijn zoekopdrachten zijn nog geen succes, maar als je niet weet hoe het te verwoorden is het moeilijk zoeken. Heb de vraag uitstaan bij Lidl. Ben echter zeer benieuwd naar jullie kennis en kunde.

Stel met mijn 2.4A lader kun je een 4Ah accu niet volledig opladen dan zou dat betekenen dat Lidl accu's verkoopt zonder een geschikte lader in het assortiment te hebben. Dat zou ik vreemd vinden.

- update: heb liggen slapen en dit item in netwerken geplaatst, zou een mod dit naar de geschikte locattie willen verplaatsen... -

[Voor 4% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 22-10-2018 19:46]

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-05 19:06
Met een beetje logica... die lader is niet duur genoeg om heel intelligent te zijn. Dus laadt ie vermoedelijk met een constante stroom en meet de spanning over de cel. Begint met een hoge laadstroom en schakelt bij ongeveer 80% lading terug naar normaal laden. Als je een grotere accu hebt qua capaciteit duurt dit dus gewoon wat langer, dat uur wordt dus bv 1:30. De laadstroom is namelijk begrensd als ik het goed begrijp op 2,4A.

• blijhoofd_bennie
  • Niet online
BMW_Gizzmo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:48:
Met een beetje logica... die lader is niet duur genoeg om heel intelligent te zijn. Dus laadt ie vermoedelijk met een constante stroom en meet de spanning over de cel. Begint met een hoge laadstroom en schakelt bij ongeveer 80% lading terug naar normaal laden. Als je een grotere accu hebt qua capaciteit duurt dit dus gewoon wat langer, dat uur wordt dus bv 1:30. De laadstroom is namelijk begrensd als ik het goed begrijp op 2,4A.
Wat je aangeeft was mijn eerste gedachte, maar kwam ook resultaten tegen waarbij men mijn tweede gedachte werd bevestigd. Wat moet je dan kiezen 8)7

Langer wachten is geen probleem. Thanks voor de reactie!

• BMW_Gizzmo
  • Laatst online: 31-05 19:06
Als die lader op tijd afschakelt zou dat inderdaad ook kunnen. Maar dan moet je een volle accu even 5 minuten van de lader halen en er weer op zetten. Begint ‘ie weer opnieuw.
Als je nu een 2,4 Ah accu hebt zou je dat kunnen testen door iets parallel aan de accu te zetten als je ‘m gaat laden. 2 oude 10W 12V autolampen (of wat je over hebt in het reserve lampen doosje) in serie bv. Je effectieve laadstroom wordt dan kleiner en het duurt dus langer voordat je accu vol is....

• blijhoofd_bennie
  • Niet online
Ben weer een beetje wijzer geworden. Bedankt voor de extra informatie BMW_Gizzmo!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:17

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@blijhoofd_bennie Ik verplaats dit topic naar Modding, Mechanica & Elektronica daar past het waarschijnlijk beter dan in Netwerken :P

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het antwoord staat er al:
De accu en snellader zijn compatibel met alle apparaten uit de Parkside 20V familie
Lithium-Ion worden geladen met de zgn CC/CV methode. Ik ha er ook van uit dat de lader netjes afslaat op een vol detectie

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 00:07

SA007

Moderator Tweaking
De lader heeft geen problemen met zo'n accu laden, duurt alleen langer.

Gebruik een vergelijkbaar set en kan ze gewoon door elkaar gebruiken.

Klok is stuk :(

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:57
SA007 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:45:
De lader heeft geen problemen met zo'n accu laden, duurt alleen langer.

Gebruik een vergelijkbaar set en kan ze gewoon door elkaar gebruiken.
Klopt.
Laden gaat 2x zo lang duren. Verder geen probleem.

• R-P
  • Laatst online: 30-05 10:25
Zo'n 2Ah accu eens open gehad om te kijken wat voor cellen erin zitten en er zit nog best wat electronica in. Zou dus ook best kunnen dat de meeste intelligentie in de accu zit.

Hoe dan ook is het geen probleem.

Overigens hadden de accu's een "Parkside" folie, dus geen idee wat voor cellen het echt zijn... Destijds was de 2Ah 20 euro en dacht ik dat zo'n accu wellicht goedkoper was dan losse gelijkwaardige cellen bestellen voor o.a. ombouwen 2.4V NiCd accu schroevendraaiers.

[Voor 33% gewijzigd door R-P op 03-11-2018 16:51]

• blijhoofd_bennie
  • Niet online
memphis schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:21:
Het antwoord staat er al:

[...]

Lithium-Ion worden geladen met de zgn CC/CV methode. Ik ha er ook van uit dat de lader netjes afslaat op een vol detectie
Iedereen bedankt voor de informatie. Had mijn vraag nog open staan bij de Lidl. Het gekke is zij geven aan dat ik de 4 Ah accu's niet zou kunnen gebruiken met mijn lader. Heb de vraag terug gekoppeld welke lader ik dan wel zou moeten gebruiken in combinatie met de 4 Ah accu.

Afwachten, maar verwacht wel een correctie te krijgen. Hoe zou je anders de accu's moeten gebruiken die ze los verkopen...

[Voor 35% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 04-11-2018 19:45]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Vreemd......

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• blijhoofd_bennie
  • Niet online
Correctie ontvangen van de Lidl. Ze geven aan dat hun eerdere reactie incorrect was en de 20v lader voor de 20 volt familie wel gebruikt kan worden in combinatie met de 4Ah accu's.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee