Toon posts:

develop/game 1100eur, helpen jullie aub de knoop doorhakken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BerriedenBebber
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik draai al jaren Linux, ik programmeer veel en ik zou graag af en toe een game willen spelen( GTAV, Fallout IV, niets superbijzonders denk ik, hiervoor zou ik dan helaas windows moeten gebruiken...).
Ik heb momenteel een Samsung 226CW monitor op 1680x resolutie, het is de bedoeling om over een tijdje een nieuwe monitor aan te schaffen, wanneer ik daar geld voor heb, ik zou dan graag naar een Quad HD resolutie gaan voor mijn desktop.

Voornamelijk veel programmeren, VM's draaien, surfen, films etc. onder Linux, daarnaast af en toe een game dus. Veel multitasking, meestal veel programma's tegelijk open. Ik wil weer een paar jaar vooruit kunnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs?

Maximaal 1100euro op het moment, inclusief verzendkosten en zonder monitor. Het mag ook minder zijn zodat ik sneller een monitor kan kopen. Eventueel een paar tientjes extra kan misschien ook nog wel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Samsung 226CW, Samsung 840 EVO 250GB, HD('s) SATA(eventueel), muis/keyboard, USB2.0-apparaten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

CPU, GPU, moederbord, voeding, kast, geheugen, SSD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD CPU, AMD GPU

Oorspronkelijk had ik een topic voor een build van rond 650euro, bij nader inzien kon ik hiermee niet leven.

Ik heb wat meer nagedacht, gezocht, getwijfeld, gehuild, nogeens vergeleken en getwijfeld en ben na wat extra getwijfel nu hierop terechtgekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 315,88€ 315,88
1MSI X470 Gaming Plus€ 121,-€ 121,-
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 279,90€ 279,90
1Sharkoon Skiller SGC1€ 34,17€ 34,17
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 139,-€ 139,-
1Corsair RM550x (2018)€ 89,50€ 89,50
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 83,95€ 83,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.063,40

Motivatie:

- een 2700x omdat ik gewoon veel programmeer.

- Graag zou ik de allersnelste GPU willen, maar ik ben echt, écht Sinterklaas niet en leg me neer bij een RX580. Dit lijkt me de betere keuze tov een NVIDIA 1060, aangezien freesync beter beschikbaar en goedkoper is. Misschien is een RX580 ook wat Linuxvriendelijker, ik heb tot nu altijd NVIDIA gehad. Met mijn huidige monitor zal er qua gamen geen probleem zijn, met Quad HD waarschijnlijk wél maar dat neem ik dan maar op de koop toe. Het belangrijkste zal de extra 'real-estate' op mijn desktop zijn.

Ik twijfel ook nog tussen een 1080 monitor en een Quad HD.

Momenteel is er naast de Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01) ook een MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC te krijgen voor minder geld, is dat ook een goede keuze? 2xdp, dvi, 2xhdmi is wél een must.

- Ik heb voor het X470 moederbord gekozen omdat ik dan geen updates nodig heb, en omdat er de meeste usb-aansluitingen op lijken te zitten. USB is op één of andere manier het allerbelangrijkste voor me, ik wil graag Gen2, en liefst zoveel mogelijk.

Daarnaast zitten er 6 SATA aansluitingen op, minder wil ik ook niet.

2 M2 sloten, waarvan er waarschijnlijk maar één echt voor een SSD te gebruiken is zonder snelheidsverlies.

Dit moederbord lijkt me aan de andere kant wel wat duur, en tevens lijkt het me niet het allerbeste moederbord.

Ik heb op dit moment één HD met usb3.0, maar wil in de toekomst wellicht wat meer HD's aanschaffen. Daarnaast heb ik een zooi 2.0-apparaten, waarvan er waarschijnlijk een heleboel op één hub kunnen.

Doe ik te moeilijk over die usb? Is het realistisch te denken dat je zonder aansluitingen komt te zitten? Is er misschien een ander, beter en goedkoper moederbord voor me?

- de kast lijkt me de goedkoopste met nog enig kabelmanagement.

- Het geheugen: liefst zo snel en zo goedkoop mogelijk. Zou ik dit gekozen geheugen op 3200Mhz kunnen draaien? Is er misschien goedkoper geheugen te krijgen? Zou ik ook op 3400Mhz kunnen draaien? Is er een betere keuze? Graag zo snel mogelijk geheugen.

- De voeding: *huilmodus AAN* .... Hier kan ik dus echt wel om janken, één week geleden nog 71euro, nu gewoon bijna 20euro duurder... De Hel bestaat, en we leven erin, mensen!

Maar het lijkt me een goede voeding, en ook wel tof dat-ie modulair is. Als er iets goedkopers is waar ik het ook mee kan doen dan hoor ik het graag.

- SDD: Er staat nu een Crucial, maar een Samsung 860 EVO is ook nog maar 88euro, die zou ik dan liever hebben. Dit zijn SATA schijven, omdat het maar 500G schijven zijn; Ik wil het M2-slot wellicht bewaren voor een grotere SSD, tzt. want ivm niet Sinterklaas.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ATX is prima, ik denk niet dat je met een 2700x en een RX580 aan de zuinige kant zit dus dat maakt niet uit. Wat ik wél graag zou willen is een stille kast, mijn huidige systeem is een straaljager geworden en dat ben ik meer dan zat!

Ga je overklokken?
Ik zou graag hier-en-daar een overclock doen, maar dat zal qua koeling ook weer extra kosten betekenen. Ook daar twijfel ik over. Waarschijnlijk niet dus.

Wat verwacht je van ons?

Wat ik graag van jullie zou willen, is dat je me helpt bij het maken van een goede keuze op basis van deze info. Ik zie mezelf niet in staat om een goede keuze te maken. Ik heb heus wel een boel onderzocht, en er zijn veel topics, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Graag zou ik NU, op dit moment, en hier gaan bestellen, maar dat durf ik niet zonder feedback.

Willen jullie mijn lijst controleren, en helpen om er een bestelwaardig iets van te maken zodat ik ook daadwerkelijk kan gaan bestellen?

Ik denk dat de 2700x en de RX580 vast staan.

Als laatste nog: Amazon.de, zouden jullie dat durven? 2700x voor 315euro, en de nitro+ voor 279, dat scheelt nogal.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:22
De Sharkoon is een waardeloze behuizing, zeker als je rond de 300w aan warmte af moet voeren en stilte een pré is. Voor een tientje meer is product: Fractal Design Focus G 10x beter. Of pricewatch: Fractal Design Focus G Mini als je pricewatch: MSI B450M Mortar als moederbord neemt. Wil je echt een stille kast dan zijn pricewatch: Fractal Design Define C en pricewatch: Fractal Design Define Mini C aan te raden afhankelijk van het moederbordformaat.
Als geheugen zou je pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB kunnen nemen en als voeding pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W De Bitfenix is onhoorbaar bij elke belasting.

• BerriedenBebber
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B450 Tomahawk€ 107,50€ 107,50
1MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 239,-€ 239,-
1Fractal Design Focus G Zwart€ 46,50€ 46,50
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 124,50€ 124,50
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,-€ 62,-
1Samsung 860 EVO 500GB€ 87,12€ 87,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 982,50

Dit is dus ook een optie,

Maar is 450W voldoende voor een voeding? Scheelt wel veel geld, en niet-modulair maakt me eigenlijk niet veel uit..

Verschil in prijs tussen nitro+ en armor is wel groot, misschien toch maar de goedkopere..

als het geheugen maar op 3200 kan draaien

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vreemde vraag maar als je veel programmeert; hoeveel aanslagen per minuut moet je wel niet realiseren als je alle 8 cores (en hyperthreading) tegelijk aanspreekt?

Want programmeren en/of multitasking zal weinig tot geen 100% load van je CPU eisen; tenzij ik een stukje aan bestaande metingen heb gemist in de startpost.

Mede hierdoor is het (mogelijk) een idee om geen 2700X aan te schaffen maar een iets goedkopere CPU zoals een pricewatch: AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler waardoor je 10% van je laatste lijstje/budget bespaart. En je hebt daar ook 8 cores + hyperthreading.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:46
BerriedenBebber schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:20:

Maar is 450W voldoende voor een voeding? Scheelt wel veel geld, en niet-modulair maakt me eigenlijk niet veel uit..
Je kan ook makkelijk de 550w versie van die voeding kiezen, scheelt maar een tientje

[Voor 81% gewijzigd door iCore op 22-10-2018 22:43]

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen dus ook niet.

• BoozBunny
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 00:01
Ik heb je onderdelen even door pcpartpicker.com gehaald; ik kom tot een totaal verbruikt vermogen van 384 Watt.

Je redt het nu dus wel, maar je hebt wellicht weinig ruimte voor het overclocken.

• BerriedenBebber
  • Niet online
@max3400: LOL om aanslagen per minuut ;)

Maar... is de 1700 niet een eerste generatie? bij de tweede generatie zijn een heleboel verbeteringen doorgevoerd zou ik zeggen. TDP scheelt wél een hoop, maar toch, ik weet niet of je wel gen1 wilt...

Daarnaast geef je bij het compileren als optie door hoeveel kernen je wilt gebruiken, -j8 of -j9 bijvoorbeeld, dus já hoe meer hoe beter! Zeker als je daarnaast nog iets anders aan het doen bent.

toch?

@BoozBunny en @iCore Ja, dacht ik ook, iets aan de lage kant, maar ik had er niet aan gedacht dat ik ook een 550W zou kunnen nemen ;) dat heb ik nu dus gedaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B450 Tomahawk€ 107,50€ 107,50
1MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 239,-€ 239,-
1Fractal Design Focus G Zwart€ 46,50€ 46,50
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 124,50€ 124,50
1BitFenix Formula Gold 550W€ 67,51€ 67,51
1Samsung 860 EVO 500GB€ 87,12€ 87,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,01

Ok, dan is wat betreft processor, kast, videokaart, voeding en SSD wat mij betreft de knoop wel zo'n beetje doorgehakt.

Tomahawk is wel wat moeilijker verkrijgbaar op het moment, ik ben nu al zovaak weer bij die msi gaming plus terechtgekomen, heeft die voor een tientje extra niet meerwaarde? of is voor wat extra geld pricewatch: Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming een betere keus?

8x USB 2.0, 8x USB 3.0, USB 3.1 (Gen2, 10Gb/s), 2x USB 3.1 (Gen2, type-c, 10Gb/s) Dit spreekt me wel aan, volgens mij heeft dit geen enkel b450 bord.

zou pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB ook op 3400Mhz kunnen lopen?

[Voor 92% gewijzigd door BerriedenBebber op 22-10-2018 23:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee