Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• edeboeck
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08:45

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
De situatie in het kort
Mijn grafische kaart (MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC) vertoont meer en meer kuren en lijkt op dit moment gewoon dood. Waar het een tijd geleden begon met plots mijn schermen (dual screen setup) vol artefacts, werkt mijn grafische kaart sinds gisteren soms niet meer en dan weer wel... op dit moment helemaal niet (typ dit met 1 vd monitoren aangesloten op iGPU - Intel HD Graphics 2000).

Iets meer info
Dit is mijn lijstje met relevante onderdelen (de volledige lijst met onderdelen staat hier):
#Product
1MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC
1Asus P8Z68-V PRO
1XFX 650W Semi Modular XXX Edition
1Intel Core i7 2600 Boxed
2Dell Ultrasharp U2311H Zwart

Wat heb ik al geprobeerd?
Mijn pc heropstarten. Als ik dan geen beeld kreeg, heb ik een van de monitoren aan de iGPU gehangen. Dit werkt altijd (voor die ene monitor dan). Als ik dan weer heropstart (met 1 monitor aan de Radeon en 1 aan de iGPU), heb ik soms beeld via de Radeon, soms enkel via iGPU. Het lijkt er dus sterk op dat de iGPU enkel overneemt als de Radeon het niet doet. Op dit moment geen beeld via de Radeon.
Gisteren was ik beginnen testen op basis van deze website. Ik heb de Video Memory Stress Test kunnen draaien (op de Radeon) met volgende afwijkende settings (op basis van de readme): "Use onscreen buffer" geactiveerd en de eerste keer met "Surfaces size" 1024x1024 en de tweede keer 256x1024 (dit werd geadviseerd in de readme). Beide tests gaven geen errors.
Om hitte als oorzaak van de problemen uit te sluiten heb ik eerst de pc volledig gestofzuigd en de ventilatoren van cpu en grafische kaart gereinigd met perslucht. De kast heeft bovendien enkele uren open gelegen met wisselende situaties van leven/dood van de graka.
Op dit moment speelt hij "dood" en kan ik dus niets meer testen.

Waarvoor vraag ik jullie advies?
Ter info: ik gebruik mijn pc voornamelijk voor bureauwerk en ontwikkeling met Visual Studio en IntelliJ IDEA. Soms eens een spelletje Fortnite (waarin de huidige setup wel wat lag geeft). Ik ben het gewoon om wat meer schermoppervlak te gebruiken en de huidige situatie waar ik maar 1 Full HD monitor (omwille van de iGPU) kan gebruiken, is voor mij geen optie op (middel)lange termijn... zelfs "kort" zal zo kort mogelijk moeten zijn.

Momenteel zit ik in dubio over 3 mogelijke scenario's:

Scenario 1: Verder uitzoeken of de grafische kaart nog werkt
Maar hoe moet ik dat dan doen nu ze "dood" is?

Scenario 2: Enkel grafische kaart vervangen
In dat geval zou ik er niet te veel geld (versta: absoluut maximum 300 euro, liever bovengrens rond de 200... minder mag uiteraard altijd ;) ) aan willen besteden. Zijn er tips met de huidige combinatie van cpu (Core i7 2600), moederbord (socket 1155 ATX bord met Intel Z68 chipset) en voeding (650W)... zonder dat de rest van het systeem dus een bottleneck voor de kaart is?
Liefst koop ik mijn grafische kaart zo future-proof mogelijk... minimaal 4K resolutie is een must (op termijn vervanging van de 2x23" monitoren naar 1x27" (of meer) met minimale resolutie 3840x2160).
Of het Radeon, dan wel GeForce is, vind ik op zich niet belangrijk (als het maar goed werkt).

Ik zag volgende kaarten staan voor de "goedkope" kant:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC€ 185,-€ 185,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 192,23€ 192,23

... en dit lijstje als ik meer zou investeren:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 274,-€ 274,-
1MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 239,-€ 239,-

De hamvraag, zeker bij deze laatste lijst, is natuurlijk: gaat de rest van mijn systeem geen bottleneck vormen? Ter info: 80 FPS ipv 60 FPS halen, boeit me niet... als de kaart doet wat moet, is dat best ok voor mij.

Scenario 3: Huidige pc houden als werkbakje voor de kinderen en nieuwe pc samenstellen
De titel van dit scenario zegt het zelf al... al zou ik er in dat geval wel wat RAM en SSD's uit strippen. Voor dit scenario zou ik enkel gaan als de kaart echt "dood" blijft en de investering in scenario 2 eigenlijk de moeite niet waard is (omwille van de rest van het systeem als bottleneck).

Als jullie de tijd willen nemen voor wat onderbouwd advies, zou dat super zijn!
edeboeck

[Voor 2% gewijzigd door edeboeck op 22-10-2018 18:33. Reden: toevoeging reiniging en spec iGPU]

• edeboeck
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08:45

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Info-update van enkele testen nu:
  • even een aparte voedingskabel (een van de modulaire) gebruikt voor de kaart
  • eerst met 1 monitor eraan... joepie, beeld, maar een "hang" op Windows Logon screen toen ik de tweede monitor ook aansloot
  • PC geforceerd afgesloten, tweede monitor opnieuw aangesloten, opstarten, hang ergens tussen BIOS en laden Windows, geforceerd afgesloten en opnieuw gestart... dat is deze sessie waarin ik dus voorlopig de kaart en mijn 2 monitoren terug kan gebruiken.
Extra software info: ik draai AMD Catalyst Control Center, waarin ik volgende info zie voor mijn beeldschermen (allebei dezelfde instellingen):
  • Beeldschermnaam: Dell U2311H
  • Maximaal gerapporteerde resolutie: 1920x1080 (ook zo ingesteld in Windows 10)
  • Maximaal gerapporteerde verversingssnelheid: 75Hz (ingesteld op 60Hz)
  • GPU omhoog schalen inschakelen: NIET aangevinkt
  • DIV-instellingen:
    DVI-frequentie op beeldschermen met hoge resolutie verminderen: NIET aangevinkt
    Alternatieve DVI-werkingsmodus: WEL aangevinkt
Nog tips om de oorzaak te achterhalen?

• superrock
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20-06 02:09
Ik denk dat je videokaart gewoon nu zijn laatste adem uitblaast. Je zou nog een linux live stick kunnen proberen om je os uit te sluiten maar je videokaart is ondertussen ook niet meer de jongste. Ik zou het lekker bij een amd rx 570 houden dat is het meeste bang voor je buck. De nvidia kaarten zijn een beetje te hoog gepijsd voor hun prestaties naar mijn smaak. Bekijk deze grafiek maar

De rx 570 is bijna 50% sneller dan dan de gtx 1050 ti en de rx 580 is maar 1a2% slomer dan de gtx 1060 6gb. Ik heb zelfs een rx 470 en dat gaat wel op 3440*1440. Het enige is dat ik eigenlijk nu altijd medium instellingen moet kiezen om het op 60 fps te houden. Op $k zal dat natuurlijk wel een stukje erger zijn. Voor 1080p hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken.

[Voor 13% gewijzigd door superrock op 22-10-2018 21:28]

• chim0
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 06:12
Weet niet of het bij jou het geval is, maar mijn oude en geliefde 6850 (ASUS) begon na bijna 10 jaar trouwe dienst op een gegeven moment ook rare kuren te vertonen. Spellen liepen vast, desktop liep willekeurig vast, gewoon gekke dingen op de gekste momenten. En ik maar zoeken en zoeken van wat kan het zijn. Windows opnieuw geïnstalleerd, drivers opnieuw geïnstalleerd, kaart in andere PC's geprobeerd. Zelfde problemen.

Niet schrikken! Bleek onderstaande te zijn. Doorgebrande/gesmolten mosfets. Tja, je verzint het niet. Op een gegeven is zo'n beestje dus gewoon op. Nou moet ik wel zeggen dat ik een dagelijkse gamer ben (wel maar een paar uurtjes per dag hoor) dus hij heeft door de jaren heen wel flink op z'n klote gehad, maar ik ben altijd netjes en zorgzaam voor mijn PC. Heb ook tussentijds de koelpasta vervangen door Arctic Silver dus hij is ook altijd koel gebleven, behalve op dat plekje. Denk dat ik gewoon domme pech heb gehad.

Poeh, word er nog emotioneel van als ik ernaar kijk. R.I.P my old friend! :'(

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
chim0 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:24:
maar mijn oude en geliefde 6850 (ASUS) begon na bijna 10 jaar trouwe dienst
Bijzonder omdat HD 6800 serie in oktober 2010 gereleased is.

• chim0
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 06:12
Uszka schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:43:
[...]

Bijzonder omdat HD 6800 serie in oktober 2010 gereleased is.
Duh, 8 jaar dan. Je snapt wat ik bedoel.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True