Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik heb in een restaurant 4st EAP225 hangen en op het terras buiten 2st EAP110.
Over het algemeen werkt de wifi verbinding goed. Echter als er veel mensen (+/- 300 mensen) aanwezig zijn in de zaak krijgen we op de wifi netwerken te zien "geen internetverbinding" van het moment er minder mensen zijn is de wifi weer in orde.

De EAP's zijn ingesteld via de Omada controller in MESH met 3 wifi SSID's : guest en prive op 2.4GHZ en Prive op 5.0GHZ.
Ons abonnement van de provider heeft geen beperkingen qua dataverbruik.

Iemand een idee waarom dit zich voordoet en hoe ik dit kan verhelpen of aanpassen?
Mijn eerste gedacht gaat uit dat de EAP's het verkeer niet aankunnen daar als er weinig mensen zijn het ok is en er veel mensen zijn het niet ok is.
Alvast bedankt.
MVG Samiksz

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd welkom op Tweakers.

Je openingspost voldoet niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zie ook: Het algemeen beleid #quickstart. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven en aan te geven wat je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan hebt. Zou je dus het volgende willen toevoegen:
- Hoe zit alles verbonden? (bedraad / draadloos)
- Welke kanalen?
- Wat heb je zelf al gevonden, geprobeerd en gedaan?

Op die manier kunnen we je een stuk beter helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 20:13
Jouw eerste gedachte lijkt mij meer dan de juiste.
Dit soort AP's zijn echt niet geschikt om 300 gelijktijdige sessies af te handelen.
Hoe heb je berekend dat je deze AP's nodig hebt of is er van te voren nooit rekening gehouden met zoveel gelijktijdige sessies?

[ Voor 26% gewijzigd door holoX op 22-10-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49

lier

MikroTik nerd

Mesh is (daarnaast) volstrekt ongeschikt in dit scenario, zeker met deze apparatuur. Daarbij zitten de gasten (neem ik aan) alleen op de 2G radio, onhaalbaar.

Van de 300 gasten, hoeveel maken daadwerkelijk gebruik van WiFi?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
kijk inderdaad al eens hoeveel ip's hij aan de gasten uitdeelt, dat geeft je een beter zicht op je load dan "ik schat dat er om en bij de 300 gasten in de zaal zitten"

ik zou eens een laptopje erbij zetten aan de oplader met een rssi tooltje, kijken of je antenne er inderdaad mee stopt , want dan zit je niet met een "teveel mensen" probleem, dan zit je met een hardwarematige fout (bv apparatuur die te warm word en ermee stopt ofzoiets ?)

ik schat eerder dat je telefoon detecteerd dat 4G gewoon sneller is dan wifi en dan die specifieke wifi verbinding niet meer wil gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wel verbinding maar geen internet verbinding lijkt vooral op een gateway issue te duiden, of een meshing issue, en niet zo zeer de AP's zelf. De apparatuur die je nu hebt is niet geschikt voor 300 mensen, dus daar heb je al een goede indicatie waar je het moet zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:54
Zoiets simpels als de dhcp pool die vol is?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:56
99% kans dat je een /24 subnet gebruikt ? 193.168.x.xxx / 255.255.255.0 ? Aangezien het onder de 300 personen wel goed gaat.

Een /24 netwerk kan namelijk 254 hosts aan.

Dus heb je een eigen router met eigen subnets en gezien het gescheiden moet zijn vlans ? En zoja hoe staat die ingesteld ?

Maar aan de andere kant 300 gasten ? En dan 250+ klanten die online zijn ? Lijkt me erg sterk of het moet een internet café zijn ofzo ?

Daarnaast heb je nog de apparatuur! Hoeveel cliënts gelijktijdig kunnen die handelen en wordt alles wel goed vedeelt ? Want als bijvoorbeeld 80% naar 1 accespoint probeert te verbinden dan heb je ook nog de kans dat die over de zeik gaan .

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-man op 22-10-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Jan-man schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:10:
99% kans dat je een /24 subnet gebruikt ? 193.168.x.xxx / 255.255.255.0 ? Aangezien het onder de 300 personen wel goed gaat.

Een /24 netwerk kan namelijk 254 hosts aan.

Dus heb je een eigen router met eigen subnets en gezien het gescheiden moet zijn vlans ? En zoja hoe staat die ingesteld ?

Maar aan de andere kant 300 gasten ? En dan 250+ klanten die online zijn ? Lijkt me erg sterk of het moet een internet café zijn ofzo ?

Daarnaast heb je nog de apparatuur! Hoeveel cliënts gelijktijdig kunnen die handelen en wordt alles wel goed vedeelt ? Want als bijvoorbeeld 80% naar 1 accespoint probeert te verbinden dan heb je ook nog de kans dat die over de zeik gaan .
Subnet kan de beperkende factor zijn, maar als iedereen op dat moment geen verbinding heeft, zou ik ook de CPU van de router eens bekijken, wellicht is die te licht voor 300 sessies NAT . . .

Meten is weten :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Subnet is de meest simpele gedachte, zeker met een lange leasetime kan dit snel voor problemen zorgen (standaard staat die vaak op 8 uur).
Je router zou t ook best niet kunnen trekken, dus die kan problemen geven.
Daarnaast het wifi netwerk zelf.
TP Link is natuurlijk niet echt high-end wifi alhoewel deze serie wel redelijk lijkt, maargoed, alle 300 man zitten niet op de wifi, dus laten er max 150 man tegelijk op de wifi zitten betekend dit een 30 tot 40 man per AP, dat zouden ze wel moeten trekken mits ze niet via WIFI-Mesh aangesloten zitten, zorg dat elke AP een eigen uplink kabel heeft naar de switch.

En als het echt niet lukt, schakel een partij in die er verstand van heeft.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de snelle huidige info en reacties. Ik ga hiermee al eens aan de slag en de veschillende zaken eens meten en testen. Zodra ik meer weet hou ik jullie op de hoogte.
Groeten Samiksz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:56
ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:20:
[...]

Subnet kan de beperkende factor zijn, maar als iedereen op dat moment geen verbinding heeft, zou ik ook de CPU van de router eens bekijken, wellicht is die te licht voor 300 sessies NAT . . .

Meten is weten :)
Dat zou inderdaad ook nog kunnen spelen. Maar met de beperkte info op dit moment is het zoiezo gissen wat het kan zijn :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een korte Update.
Na de bepaalde reactie en info gelezen te hebben even op onderzoek geweest.
Heb ingelogd in de firewall die er geplaatst is en bleek dat de DHCP lease op 2 dagen stond, deze heb ik op 4 uur gezet ook de dhcp pool stond van 192.168.1.100 tot .254 deze ook van .20 laten beginnen (voor de .20 is gereserveerd voor de camera's en kassa's). Dit is nu een paar dagen aan het lopen. Of dit hetgeen is dat mis was is afwachten tot het weekend daar dan pas het massa aan volk zal komen. Mocht dit niet het geval zijn zal de volgende stap het subnet mask aanpassen zijn naar 255.255.0.0 denk ik dan.
Nogmaals bedankt voor de info en hulp. ;)
mvg Samiksz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je wil meteen wel een hele grote stap maken in je subnet je kan ook bijvoorbeeld naar een /22 gaan mask 255.255.252.0 geeft je drie keer zoveel adressen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Dus als ik het goed begrijp uit de reactie (aanpassen van dhcp pool) zitten de gasten op hetzelfde netwerk als de camera’s en de POS-systemen?

Dus als een paar mensen even goed bezig gaan met de verbinding trekken ze die hele lijn dicht? Waardoor je pin automaat en pos systeem mogelijk ook hinder kunnnen ondervinden...

Gasten netwerk moet altijd gescheiden zijn van je bedrijfsnetwerk..

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1