Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Groen en witte uitslag op bakstenen buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LexusReloaded
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-05-2020
Goedemiddag,

sinds ik mijn nieuwbouw huis gekocht heb zit er een groen/witte uitslag boven de deur naar mijn daktuin. Ik heb dit niet door gehad bij de bezichteging en heb er toen geen vragen over kunnen stellen.

Voordat ik contact opneem met de makelaar/bouwer dacht ik, misschien weten de knappe koppen bij tweakers wat dit kan zijn. Misschien kan ik heb zelf simpel oplossen.

Ik heb nog niets schoongemaakt op de muur. Het lijkt als een halve cirkel rond die uitsparing in de voeg te zitten. Ik vermoed dat die er zit vanwege ventilatie?

Ik kan het natuurlijk schoonmaken, maar komt het dan niet over een tijdje terug? Zal ik die uitsparing schoonmaken? Daarin zit wel wat cementgruis en spinnenwebben.
...

Alvast bedankt,

Lex

Beste antwoord (via LexusReloaded op 24-10-2018 14:11)

• MrDry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-06 12:06

MrDry

Desperados!

Wat voor muurafdekker heb je? Lijkt iets steenachtigs. De vochtplek zit redelijk recht onder de naad tussen de afdekkers te zitten. Het lijkt dus alsof het vocht daar naar binnen dringt.

Van de foto gezien lijkt het mij een opleverpunt. Verkopende partij verwittigen dus en vragen om herstel. Zowel de groen als witte aanslag zullen na verloop van tijd (kan jaren overheen gaan) verdwijnen. Nu schoonmaken heeft niet zoveel zin. Komt vrij zeker terug.

Quod licet lovi, non licet bovi

Alle reacties

• Audiowaste
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14-06 13:37
Van de witte aanslag zou ik denken dat het om zouten gaat.

Stadia ID: Gannicus

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Audiowaste schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:52:
Van de witte aanslag zou ik denken dat het om zouten gaat.
Of kalk uit opgedroogd water?

Trackers of betalen...⛔ check het standpunt van de Nederlandse techsite Tweakers over JOUW privacy in de link.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Heel normaal bij nieuwbouw. Zijn inderdaad zouten en kalk wat uit de steen komt. Duurt een tijdje en dan is het weg.

Daar gaat geen enkele aannemer verder iets mee doen.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:41
Het ziet eruit als een lekkage/vochtprobleem.
Dit soort bloei komt inderdaad vaak voor bij nieuwbouw maar dan min of meer willekeurig verspreid over de muur.
Dit is heel lokaal en kringvormig, dat donkere/groene in het midden zal alggroei zijn door het langdurig vochtig zijn, verder naar buiten droogt het dan steeds op en krijg je die witte aanslag. Ik denk niet dat het met die open voeg te maken heeft want dan zou je het daar direct naast het meeste zien.

Je zou eens een vochtmeting moeten loslaten op dat stukje muur.

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Dat is alg en dat gaat in de winter je stenen kapot vriezen. Feitelijk moet je daar voor de vorst komt iets aan doen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:34
Dat groene is een vochtprobleem door waarschijnlijk een spouw vol met valspecie. Dat witte staat omschreven in de link van Tonger.

• canonball
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:54
Helemaal boven in de foto lijkt tussen de twee witte vlakken(balken?) een beschadiging aan de onderkant. Wat is dat en is dat niet iets om na te kijken?

Ook helemaal onder in de foto lijkt het kozijn/deur niet nieuwbouw maar iets bestaants. Is het een uitbreiding op een bestaande situatie?

• Codeoranje
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 13-06 16:08
Die uitslag is idd uitbloei . Je aannemer zal hier niets aan doen . Zelf kan je het schoonspoelen met water bij hardnekkig en terugkerende sluier eventueel met schoonmaak middel (cement sluier verwijderaar ) . Suikerwater schijnt ook te helpen alleen dat trekt ook ongedierte aan en het plakt . Bij ieder middel wel goed omdenken dat bepaalde onderdelen in de gevel niet tegen agressieve middelen kunnen . Of je laat het zitten en laat de regen het werk doen . Dat groene heeft meer te maken met vocht . Ik zie rond je daktrim bij de stuiknaad ook een groene streep / vlek . Loopt het platte gedeelte van je dakrand wel goed af richting je platte dak of mogelijk naar de gevel ? Als een slimme aannemer had / vakman als Dakdekker heeft de vakman op je daktrim ter plaatse van het kiertje een beetje kit gedaan bij de stuiknaad . Dit voorkomt groene aanslag en lekstrepen langs de gevel van water wat op het platje valt en door de wind via het kiertje langs de gevel loopt .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-06 10:30
Dat witte heb ik ook op mijn bakstenen. Ik had dit gekocht:

Maar dat hielp niet veel. Misschien dat ik harder moest boenen?

Bouwkundig inspecteur zei appelsap gebruiken 8)7

Facts don't care about your feelings

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17:57
Haha. Appelsap. En dat zei hij met een strak gezicht?

• Casio Ridder
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 14-06 13:46
Lijkt inderdaad op een vochtprobleem. Je kan het proberen schoon te maken met zoutzuur. Stop het zoutzuur in een emmer, voeg er wat water bij zodat het niet te straf wordt. Vervolgens pak je een fatsoenlijke handstoffer, dip de handstoffer in het mengsel dat je net gemaakt hebt, borstel nu redelijk hard over de natte plekken.

Is die las van de dakrand wel goed? Lijkt alsof dat niet echt goed gelast is.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:41
Die alg en zoutkring zijn de symptomen van een vochtprobleem dat aangepakt moet worden. De alg en zout zelf zijn niet het probleem.

• zwiep
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-06 09:32
Afzetsel en algen, dat is zeker vocht, je kan verwijderaar gebruiken maar je zoekt best ook wat het probleem veroorzaakt. Zie je er binnen ook iets van trouwens?
Een kier in de dakrand zoals hierboven al vermeld, of blijft er ergens op je dak water staan dat via een scheurtje of andere opening naar daar sijpelt? (water kan ergens in lopen en dan nog vreemde bochten en afstanden maken onder de afdichting) Ik vind het overigens wel raar dat het zich voordoet op een plaats waar zo te zien juist een uitsparing is om water weg te laten lopen.

• Casio Ridder
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 14-06 13:46
zwiep schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:39:
Afzetsel en algen, dat is zeker vocht, je kan verwijderaar gebruiken maar je zoekt best ook wat het probleem veroorzaakt. Zie je er binnen ook iets van trouwens?
Een kier in de dakrand zoals hierboven al vermeld, of blijft er ergens op je dak water staan dat via een scheurtje of andere opening naar daar sijpelt? (water kan ergens in lopen en dan nog vreemde bochten en afstanden maken onder de afdichting) Ik vind het overigens wel raar dat het zich voordoet op een plaats waar zo te zien juist een uitsparing is om water weg te laten lopen.
Inderdaad, Kan ook zijn dat de spouw gewoon vol met rommel ligt. Dat het daarom niet weg kan lopen.

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-06 10:30
BFmango schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:33:
Haha. Appelsap. En dat zei hij met een strak gezicht?
Nou hij had het erover dat je een zuur nodig hebt (appelsap heeft pH van 3 ofzo) en ook weer een zoet. Hij leek serieus :P maar kan op internet niets echt veel vinden over appelsap als wondermiddel hiervoor.

Facts don't care about your feelings

• MAZZA
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09-06 16:59

MAZZA

Barbie is er weer!

Die witte aanslag dat gebeurt vaker. Die donkere aanslag dat lijkt me een groter probleem. Je ziet dit vaak als er water in de spouw komt. Is het een uitbouw? Ik vermoed dat de afdichting daar niet helemaal lekker is.

Gelukkig is het nieuwbouw en heb je gewoon garantie erop :)

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-06 13:36

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

uitsluiten of de witte uitslag een gevolg is van een vochtprobleem; het ontstaat door een vochtstroom vanuit de steen naar buiten. dit kan resterend productvocht zijn vanuit de steen zelf en is niet erg/gaat vanzelf over als de steen droog is en blijft. Het kan ook vanuit de spouw komen en dan is het zaak na te gaan waar de bron ligt. De groene aanslag kan hier ook een aanwijzing voor zijn: alg houdt nou eenmaal van een vochtige omgeving.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-06 12:06

MrDry

Desperados!

Wat voor muurafdekker heb je? Lijkt iets steenachtigs. De vochtplek zit redelijk recht onder de naad tussen de afdekkers te zitten. Het lijkt dus alsof het vocht daar naar binnen dringt.

Van de foto gezien lijkt het mij een opleverpunt. Verkopende partij verwittigen dus en vragen om herstel. Zowel de groen als witte aanslag zullen na verloop van tijd (kan jaren overheen gaan) verdwijnen. Nu schoonmaken heeft niet zoveel zin. Komt vrij zeker terug.

Quod licet lovi, non licet bovi

• Jorrit
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 14-06 09:54
Voor wat betreft de groene aanslag, algen zijn vooral op vochtige plaatsen te vinden. Aangezien het een nieuwbouwhuis is lijkt het mij een beetje snel voor dergelijke symptomen. Steekt de afdekker wel genoeg over om de muur vrij te houden van vallend water?

Een simpele oplossing -als het water van buiten komt- is met gepaste druk reinigen met een hogedrukreiniger en vervolgens wat hydrofobeermiddel aanbrengen. Dan zit je de komende 10 jaar waarschijnlijk weer goed. Misschien niet iets wat je wil doen als er een structurele oorzaak is.

[Voor 3% gewijzigd door Jorrit op 23-10-2018 19:31]

• digiman
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:38

digiman

reboot...

Niet zelf aan gaan hannesen! Zoals andere reacties al aangeven is het een probleem in de spouw. Kan je niet een endoscoop regelen en via de open stootvoeg de spouw bekijken? Dit zou de aannemer trouwens moeten doen en hem vervolgens het probleem blijvend laten oplossen.
Met hogedruk of zoutzuur of andere middelen haal je de aanslag er alleen tijdelijk vanaf. De oorzaak blijft, dus de aanslag komt gegarandeerd weer terug.

• LexusReloaded
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-05-2020
Hartelijk dank voor alle reacties.

Het was me nog niet opgevallen dat de muurafdekker/goot ook onder de aanslag zat. Ik ben met de ladder naar boven geklommen en heb nog wat foto's gemaakt. Volgens mij zit er onderin een kleine lekkage, doordat die net niet is dichtgelast.

Hieronder het album, de ingezoomde lasnaad zit dus aan de kant van de muur precies boven de aanslag.
https://imgur.com/a/vA0MPjc

Ik heb geprobeerd met een endoscoop in de spouw te kijken maar degene die ik kon lenen van mijn werk is iets te lomp daarvoor en hier viel niet veel te zien.

Ik ga contact opnemen met de aannemer om dit te verhelpen. Doordat ik al een idee heb wat het probleem is praat dit wat makkelijker.

Het huis is nieuwbouw, maar stond al een paar jaar te koop voordat ik het kocht (ja echt, het kan nog, zelfs in Zuid Holland ook). Hierdoor denk ik niet dat het uitbloeiing is, dit zou na al die jaren wel weggespoeld zijn.

Bedankt!
canonball schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:57:
Ook helemaal onder in de foto lijkt het kozijn/deur niet nieuwbouw maar iets bestaants. Is het een uitbreiding op een bestaande situatie?
Het kozijn eronder is geen uitbouw, maar een vreemde constructie. Namelijk een draai/kiepraam die moet fungeren als tuindeur. Lekker handig want nu kan ik de deur dus van buiten nooit open of dichtdoen. :(
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True