Vraag

• JL-20
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-12-2018
Beste mede tweakers,

Ik onderstaande configuratie:
CPU: i7-4770
RAM: 16gb Corsair Vengeance
SSD: 120GB Kingston Hyperx SSD
HDD: 4tb aan HDD's
Mobo: Asus Maximus Formulla Vi
Voeding: Club 3D 1000W ATX23
Kast: Cooler Master CM Stryker
GPU: Evga GTX780

Ik was afgelopen weekend aan het leren voor mijn Linux examen, een aantal VM's open staan, muziek luisteren etc.. De normale dingen voor een IT'er.

Nu is het zo dat ik op een gegeven moment een sissend geluid hoorde en in het raam van mijn kast allemaal vonken uit de richting van het Mobo/GPU zag komen en toen viel alles uit. En er kwam een enorm stinkende rookpluim achter uit mijn computer. Niet uit de fan van de voeding maar uit de fan van de kast zelf.

Ik heb zelf al de HDD's, SSD's en GPU verwijdert maar mijn pc doet nog altijd niks. Het lampje op de voeding blijft groen branden en knippert niet. GPU werkt ook niet in een andere computer..

Mischien weet ik het antwoord zelf al wel (mobo/gpu kapot) maar ik dacht ik vraag toch even wat ik eventueel zou kunnen proberen.

Thanks alvast :) :)

Beste antwoord (via JL-20 op 23-10-2018 12:20)

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:57

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als het je mobo of gpu is, moet je even kijken of je geknapte condensators ziet. Die gaven dat sissende geluid en de rook waarschijnlijk, dus dan kun je zien waar het vandaan kwam.

Maar het klinkt alsof je maar beter de boel kunt vervangen (dus sowieso voeding, mobo, gpu, processor en geheugen) want beter zal het er niet op geworden zijn door dit voorval en ook kun je de oorzaak op deze manier niet achterhalen waardoor het weer zou kunnen gebeuren.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Als het je mobo of gpu is, moet je even kijken of je geknapte condensators ziet. Die gaven dat sissende geluid en de rook waarschijnlijk, dus dan kun je zien waar het vandaan kwam.

Maar het klinkt alsof je maar beter de boel kunt vervangen (dus sowieso voeding, mobo, gpu, processor en geheugen) want beter zal het er niet op geworden zijn door dit voorval en ook kun je de oorzaak op deze manier niet achterhalen waardoor het weer zou kunnen gebeuren.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:14
Ik zou eerst eens kijken waar die vonken en de rook vandaan zijn gekomen en daarna de onderdelen een voor een testen.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:58
je CPU heeft een interneGPU aanbord en je mobo een hdmi uitgang. Prober inderdaad eerst de elco's te controleren of je het optisch al ziet. Als de GPU defect is kan je het zonder gpu proberen, mbv je mobo hdmi.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• JL-20
@Icephase @.Maarten Ik ga vanavond eens bekijken of ik die plaat van het mobo af kan halen zodat ik de condensators eventueel kan zien! :)

• Icephase

Icephase

JL-20 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:02:
@Icephase @.Maarten Ik ga vanavond eens bekijken of ik die plaat van het mobo af kan halen zodat ik de condensators eventueel kan zien! :)
Welke plaat?

• JL-20
@Icephase ik zie nu dat ik het in mijn vraag verkeerd had staan..

• JL-20
@Icephase het is een asus maximus formula vi

• JL-20
Al met al heb ik het nu gecontroleerd en het mobo en GPU zijn flink doorgebrand! Foto’s volgen nog :)

Nu maar op zoek naar nieuwe componenten....

[Voor 18% gewijzigd door JL-20 op 22-10-2018 20:10]

• Icephase

Icephase

JL-20 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:09:
Al met al heb ik het nu gecontroleerd en het mobo en GPU zijn flink doorgebrand! Foto’s volgen nog :)

Nu maar op zoek naar nieuwe componenten....
Als ze écht allebei zijn 'doorgebrand', is waarschijnlijk je voeding de schuldige! Vervang die dus ook!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-05 18:11
Ik ken dat merk voeding niet, heb je een foto?

Grote kans dat de voeding echt brol is. Was ie heel goedkoop?

Share and Enjoy!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-05 18:58
GreNade schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:14:
Ik ken dat merk voeding niet, heb je een foto?

Grote kans dat de voeding echt brol is. Was ie heel goedkoop?
Van een 80plus gold voeding van ~180 euro zou je niet verwachten dat het een "echt brol" is lijkt me. Maar goed ook dure spullen kunnen stuk gaan natuurlijk.

• WCA
mcDavid schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:28:
[...]

Van een 80plus gold voeding van ~180 euro zou je niet verwachten dat het een "echt brol" is lijkt me. Maar goed ook dure spullen kunnen stuk gaan natuurlijk.
Ik kan die voeding nergens vinden op internet, het merk Club klinkt mij alsof ze inspelen op de merknaam van Club3D.

[Voor 48% gewijzigd door WCA op 23-10-2018 11:32]

Share and Enjoy!

• mcDavid

• WCA
Never mind, ziet er niet craptastic uit nee. Ik vergiste me even aangezien in het topic alleen 'Club 1000w 2.3' staat.

Share and Enjoy!

• JL-20
@GreNade @mcDavid Dit is inderdaad geen crappy voeding nee, heeft tot afgelopen weekend altijd goede dienst gedaan en heeft mij nooit in de steek gelaten :) Ik de foto's toevoegen maar ik heb nog niet genoeg karma op tweakers.net dus helaas.

Ik ga maar eens kijken naar vervangende onderdelen! Tevens heb ik om te proberen contact opgenomen met de fabrikant om te kijken of ze eventueel iets kunnen betekenen. Misschien wel misschien niet, natuurlijk is de garantie al voorbij!

Niet geschoten is altijd mis zeg ik dan maar :)

Thanks allemaal!

• mcDavid
JL-20 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:20:
@GreNade @mcDavid Dit is inderdaad geen crappy voeding nee, heeft tot afgelopen weekend altijd goede dienst gedaan en heeft mij nooit in de steek gelaten :)
Sja het zelfde kan natuurlijk gezegd worden van je CPU en moederbord. Toch is er ergens iets gebeurd of misgegaan waardoor ineens de rook eruit kwam. Helaas is "gisteren werkte alles nog prima" nooit een garantie dat dat op een later tijdstip ook zo zou zijn.

• JL-20
mcDavid schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

Sja het zelfde kan natuurlijk gezegd worden van je CPU en moederbord. Toch is er ergens iets gebeurd of misgegaan waardoor ineens de rook eruit kwam. Helaas is "gisteren werkte alles nog prima" nooit een garantie dat dat op een later tijdstip ook zo zou zijn.
Dat is ook zeker zo!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee