Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

RTX2080 temperaturen

Pagina: 1
Acties:

• FrankM.
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 08-06-2020
Hallo,

Ik heb een vraagje. De temperaturen van mijn videokaart (Gigabyte GeForce RTX 2080 Windforce OC) lopen soms op tot 75 graden (GPU fans op 85%). Nou is dit in principe geen probleem, maar wanneer ik kijk naar benchmarks van de Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, wat hetzelfde design heeft, dan heeft deze kaart onder full load een temperatuur van 64 graden. Is deze kaart dan zo drastisch anders dan degene die ik heb? Hebben jullie nog ideeën hoe de temperatuur omlaag kan? Mijn pc heeft 2 intake fans (kraken x62) en 2 exhaust fans, waarvan 1 aan de achterkant en 1 aan de bovenkant.

Case - Fractal Design Meshify C White - TG
PSU - Corsair TX850m v2 850W
Motherboard - ASRock Z370 Extreme4
Processor - Intel core i7-8700k
CPU cooler - NZXT Kraken x62
Graphics card - Gigabyte RTX 2080 Windforce oc
RAM memory - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000mhz

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:31
je blaast door de intake fans wel warme lucht naar binnen, zeker als de 8700K volle load heeft. Dit kan wel verschil maken, probeer eens te meten hoe warm de lucht is die je de kast in blaast.

Ook kan je mogelijk je fan profile op de RTX zelf aanpassen zodat deze harder gaan draaien, als die maar op 85% draait kan die dus nog mer koelen. Is niet per se nodig maar kan ook wel het verschil verklaren.

• pyrofielo
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Die kraken gebruiken om je 200+ watt videokaart te koelen ipv de 95 watt processor :)

maar serieuzer:
kijk eens naar de flow in je kast, wellicht kan je die kraken naar buiten laten blazen? ik ken de kast niet dus weet niet of die ook in de top kan ipv front ofzo.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Case
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:13
Bij mij wordt de 2080 (gainward phoenix) ook 75 graden. Niets om je zorgen over te maken wat mij betreft.

In mijn kast is het gelijk aan de omgevingstemperatuur, daar zal het niet aan liggen.

Mijn Firewizzie

• freaky35
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-05 13:52
Die fans van de radiator die voor intake zorgen, dat is al een probleem,want die jagen nu alleen maar warme lucht de kast binnen van de radiator

Het is een kleinere radiator, dan zou je deze bovenin kunnen plaatsen,wat ik persoonlijk de beste plek vind er voor.

Je kan dan 2 fans voorin als intake kunnen gebruiken(krijgt die kaart eindelijk wat frisse lucht) en outake 1 fan achterin,met de fans van de radiator die naar buiten blazen.
Je wilt dat de fans van de radiator naar buiten blazen,want halen de warme lucht van de radiator weg.

Met de huidige setup komt er geen koele lucht binnen
Dus de kaart wil dan wel een beetje gaar bakken en braden :)

Nu kan de kaart prima 75 c aan,echter hoe lager hoe beter natuurlijk :)

[Voor 171% gewijzigd door freaky35 op 22-10-2018 15:14]

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22-06 14:04

djunicron

*click-swoosh-thud*

FrankM. schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:07:
De temperaturen van mijn videokaart (Gigabyte GeForce RTX 2080 Windforce OC) lopen soms op tot 75 graden (GPU fans op 85%). Nou is dit in principe geen probleem, maar wanneer ik kijk naar benchmarks van de Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, wat hetzelfde design heeft, dan heeft deze kaart onder full load een temperatuur van 64 graden. Is deze kaart dan zo drastisch anders dan degene die ik heb?
Nou, eh, JA, de Windforce is een 2 slot kaart.

De Gaming is een 2.5 slot kaart.

Als ik me niet vergis, heeft de Gaming versie een heatpipe meer (enkel richting de achterkant van de kaart) en hij heeft dus 7mm hogere koelvinnen. De Windforce heeft de gebruikelijke Mem / GPU brace voor versteviging, en de Gaming / Aorus kaarten hebben een VRM compleet afdekkende transferplaat.

Al met al maakt dat wat verschil, maar vergeet niet dat Nvidia's review instructie vragen om een open test bench. Beetje oneerlijk, maar de kaarten worden dus altijd gevoed met kamer temperatuur lucht en kunnen de warmte oneindig kwijt. Je kijkt in reviews dus veelal tegen minimale temperaturen aan.

Nu is 85% fanspeed best hoog naar mijn mening. Nu zijn het low rpm fans, maar dat is alsnog 2500rpm ofzo?

75C is inderdaad geen probleem. Als je de kaart 15 (!!) graden kouder zou maken, met b.v. waterkoeling, zou je 45mhz in boost steps erbij pakken, plus wellicht nog één of twee stapjes van 15mhz indien je voltage delivery erdoor zou verbeteren. (Wat vaak zo is).

IPV 2045mhz boost zou je naar de 2100 kunnen dus, maar vergeet niet dat dat meestal niet meer dan 5% is op een 2080, wat uitwerkt in net iets minder in games.

Op zich is 83C volgens mij de target van Nvidia voor de 2080, en voor de Ti zelfs 84C. Pas bij 88C treed er throttling op en vanaf 90C ben je de kaart aan het beschadigen.

Veel fabrikanten (alle behalve Asus, Gainward en Colorfull lijkt het?) mikken op 75C en laten de kaarten uitlopen tot 77~80C. Vanaf 80C ben je namelijk je boost 3.0 frequentie step bonus kwijt kwa design in boost 4.0. Daar tenminste 1 stap onder zitten staat vooral goed. Maar over een RTX kaart die 75C loopt hoef je je geen zorgen te maken. Als het een Asus Dual OC was, had de kaart lekker op 84C gebleven. Dat vind ik persoonlijk wel warm en jammer van de 2080Ti kaart die ik heb van ze.

• Wekko306
  • Laatst online: 21:33
Helaas kan een X62 niet bovenin een Meshify. Je hebt dus niet zo veel opties. Mogelijk zou je de GPU fans nog iets harder kunnen laten draaien, maar 85% is al behoorlijk veel dus het zal al gauw luid worden. Is het bij de 2080 mogelijk en interessant om de boel open te maken en opnieuw thermische pasta aan te brengen? Ben bang dat er verder weinig te optimaliseren is.

• freaky35
waarom past de x62 niet bovenin?,als ik het goed zie is dat een 240 mm AIO,dat moet bovenin passen

• Wekko306
  • Laatst online: 21:33
freaky35 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:18:
waarom past de x62 niet bovenin?,als ik het goed zie is dat een 240 mm AIO,dat moet bovenin passen
Een X62 is 280mm. 240mm past inderdaad bovenin (tenzij je hoge RAM hebt, maar Corsair LPX is laag genoeg) dus een X52 zou daar wel passen.

• freaky35
Compleet gemist, inderdaad.

In dit geval zou ik de fans van de x64 de warme lucht naar buiten laten blazen en de fan die achterin zit dus koele lucht naar binnen laten blazen(wel met een filter er voor).
Want in de huidige situatie komt er totaal geen koele lucht naar binnen.
Dus een omgekeerde airflow bedoel ik

[Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 22-10-2018 22:13]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True