Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• dinoballz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 26-09-2020
Hi,

Voor mijn werk zit ik de halve dag data uit verschillende SQL DBs te analyseren.
Mijn bedrijf is net overgeschakeld van SQL Server 2012 naar 2016 en voor clients hebben we ook beschikking gekregen over SSMS v17.9

Omdat ik tot nog toe v11 gebruikte ben ik beniewd naar alle nieuwe features die er wellicht zijn bijgekomen in de tussentijd.

Ik heb een poosje zitten Googlen, maar elke pagina over nieuwe features gaat over een enkele versie upgrade, niet over 6 jaar aan upgrades.

Zitten hier misschien SQL lotgenoten die een beetje inzicht hebben over nieuwe features of major bugfixes etc.?

Alle tips zijn welkom!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SSMS is dan wel iets vernieuwd maar dat zou je niet (volledig) moeten beperken in je werk.

Interessanter is hoe de SQL-omgeving de laatste 6 jaar bij jou is aangepast/geupgrade. Dat heeft namelijk iets meer voeten in de aarde waardoor je (niet) weet welke valkuilen je kan tegenkomen in zaken als collation, mirroring, stored procedures, etc.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dinoballz
MAX3400 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:22:
SSMS is dan wel iets vernieuwd maar dat zou je niet (volledig) moeten beperken in je werk.
Ik zie het ook zeker niet als beperken, maar ik ben benieuwd naar alle features die ik mogelijk nu binnen handbereik heb.
MAX3400 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:22:
Interessanter is hoe de SQL-omgeving de laatste 6 jaar bij jou is aangepast/geupgrade. Dat heeft namelijk iets meer voeten in de aarde waardoor je (niet) weet welke valkuilen je kan tegenkomen in zaken als collation, mirroring, stored procedures, etc.
Klopt, onze DBA's zijn vrij communicatief en we hebben een zorgvuldig Change proces, dus dat kunnen we vrij goed opvolgen.

We hebben nieuwe machines gekregen met de nieuwe server software, de performance van ons platform is aanzienlijk gestegen. Hoewel er nog veel in 2012 compatibility mode draait omdat nog niet alle achterliggende taken klaar waren voor migratie.

Nu wil ik zien of mijn team en ik kunnen meegroeien in de tools die we hebben gekregen.

• Henkje.doc
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:45
Ben je op zoek naar de nieuwe features van ssms of juist van het achterliggende dbms?

Veel features die relevant zijn staan or vallen met het gebruik van specifieke onderdelen. Denk aan Always On, Query Store, en iets wat er al wat langer inzet Extended Events.

• dinoballz
Goed punt, nog niet over nagedacht.
Deel maar wat je weet en dan kan ik altijd testen of het bij ons van toepassing is :)

• Question Mark
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

dinoballz schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:40:
Goed punt, nog niet over nagedacht.
Deel maar wat je weet en dan kan ik altijd testen of het bij ons van toepassing is :)
Wat bedoel je hier nu precies?

Als je wilt weten welke nieuwe features er zijn, dan zoek je dat toch simpelweg zelf even op?

Kijk dan bijvoorbeeld even naar: What's new in SQL Server 2017

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Yogghii
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 10-07-2020
Volgens mij wordt er gevraagd naar wat nieuw is in SSMS Studio sinds V11. Ik weet niet precies wat er nieuw is sinds V11, maar hier heb je een linkje naar wat nieuw is in v17:

https://www.mssqltips.com...er-management-studio-v17/

• Question Mark
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Yogghii schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:54:
Volgens mij wordt er gevraagd naar wat nieuw is in SSMS Studio sinds V11
Het ging mij even om dit zinnetje:
dinoballz schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:40:
TS wil iets weten, en het lijkt erop dat hij hier vraagt of anderen zijn uitzoekwerk willen gaan doen. Dat lijkt mij niet de bedoeling. ;) Er is meer dan genoeg informatie te vinden.

Ik kan me voorstellen dat er vragen zijn tijdens het inlezen, en ik moedig een discussie omtrent zulke vragen meer dan aan. Het initiatief ligt echter wel bij de TS. "Deel maar mee wat je weet" vind ik dan wat te makkelijk. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dinoballz
Oke, enige verduidelijking.
Henkje.doc vroeg
"Wil je A of B? Want het hangt af van bepaalde factoren."

Mijn antwoord, enigszins verduidelijkt:
Ik ben niet op de hoogte van de factoren die je vernoemt.
Maar het klinkt alsof je goed op de hoogte bent, dus wellicht kan je me delen/vertellen wat je weet en dan kan ik een paar testsjes doen.

------

Er zijn inderdaad duizenden pagina's met info over de nieuwigheden in de laatste updates, maar ze hebben bij ons dus een bootlading updates overgeslagen, het lezen van tientallen pagina's met updates kan eeuwen duren, zeker als je niet direct naar de beste bron gaat.

Mijn vraag is dus: Zijn er andere gebruikers van de applicatie en wat vinden jullie de beste/meest nuttige updates tussen de oude versie die ik gebruikte en de nieuwe versie die ik deze week beschikbaar heb gekregen.
Je hoef me geen heel update log te sturen, maar ik probeer gewoon te achterhalen waar mensen nieuwe features hebben gevonden of hun eigen werk verbetered/vereenvoudigd hebben.

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 00:01
dinoballz schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:28:
Oke, enige verduidelijking.
Henkje.doc vroeg
"Wil je A of B? Want het hangt af van bepaalde factoren."

Mijn antwoord, enigszins verduidelijkt:
Ik ben niet op de hoogte van de factoren die je vernoemt.
Maar het klinkt alsof je goed op de hoogte bent, dus wellicht kan je me delen/vertellen wat je weet en dan kan ik een paar testsjes doen.

------

Er zijn inderdaad duizenden pagina's met info over de nieuwigheden in de laatste updates, maar ze hebben bij ons dus een bootlading updates overgeslagen, het lezen van tientallen pagina's met updates kan eeuwen duren, zeker als je niet direct naar de beste bron gaat.

Mijn vraag is dus: Zijn er andere gebruikers van de applicatie en wat vinden jullie de beste/meest nuttige updates tussen de oude versie die ik gebruikte en de nieuwe versie die ik deze week beschikbaar heb gekregen.
Je hoef me geen heel update log te sturen, maar ik probeer gewoon te achterhalen waar mensen nieuwe features hebben gevonden of hun eigen werk verbetered/vereenvoudigd hebben.
Klinkt een beetje alsof ik jou werk voor je aan het doen ben dan, niet?
Zoveel documentatie hoef je overigens niet door te nemen, want nieuwe features zitten vaak alleen in ofwel Service packs of major version upgrades. niet in CU's.
Dus dan hebben we het hooguit over 14 pagina's? (2014,2014SP1,2014SP2,alles vanaf SSMS 16.5.3 t/m 17.9)

Dat hoeft niet langer dan een uur te duren lijkt mij. Begin hier maar eens:
https://docs.microsoft.co...softcomfwlinklinkid840946

Maargoed wat ik wel nice vind in de nieuwe SSMS (ook al werkt het niet altijd even goed) is de live query statistics. Kun je grofweg zien in realtime wel deel van een execution plan lang duurt. Wat ook nice is zijn Server Groups in het Registered servers deel. Kun je 1 query op meerdere servers (group) tegelijk uitvoeren. Maargoed, ga lekker zelf aan de slag en post wat je allemaal aan nieuwe knopjes ziet ;)

Computer says no

• dinoballz
Meekoh schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

Maargoed wat ik wel nice vind in de nieuwe SSMS (ook al werkt het niet altijd even goed) is de live query statistics. Kun je grofweg zien in realtime wel deel van een execution plan lang duurt. Wat ook nice is zijn Server Groups in het Registered servers deel. Kun je 1 query op meerdere servers (group) tegelijk uitvoeren.
Thanks, dit zijn de soort ervaringen/tips die ik zoek!

[Voor 11% gewijzigd door dinoballz op 31-10-2018 14:11]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True