Ervaringen met: Service Pack for ProLiant (SPP)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:35
Binnen onze organisatie zijn we sinds dit jaar begonnen met het installeren van de HP SPP updates op onze servers. Eerst deden we/ze dit nooit tot er issues kwamen en HPE riep ga eerst maar eens updaten :+

Afgelopen jaar zijn er drie uitgekomen: 2018.03.0, 2018.06.0, 2018.09.0

Nu hebben wij 7 fysieke HPE Gen 9 servers die ik update en ben daar tot nu toe een avondje mee zoet.
Er zitten vooral nieuwe drivers, eventuele bugfixes etc in deze updates. Als er weer een nieuwe update uit komt installeer ik deze eigenlijk altijd op de minst belangrijke Gen9 en wacht daarna een week tot ik deze op de andere servers installeer.

Aangezien het server hok ongeveer 10 meter van mijn bureau is installeer ik de updates via een USB stick. Aankomende update wil ik het eens met ILO vanuit huis proberen eigenlijk heeft iemand daar ervaringen mee / dingen waar je op moet letten?

Hoe gaan jullie mede systeembeheerders om met dit soort updates? Installeren jullie ze allemaal? Installeren jullie ze helemaal niet? (Waarom niet) Slaan jullie er wel eens één over? Hoe installeer je ze Onsite of via Ilo? Heb je een test plan?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-06 22:39
Het Service Pack for Proliant komt met een webapplicatie, waar je al je servers aan kan toevoegen en deze op afstand (allemaal in een keer, of gefaseerd) van updates kan voorzien. Gedoe met USB sticks of via ILO is dus helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06 23:39
Wij voeren de SPP update ongeveer 1x per jaar uit, maar dat is puur ingegeven door het feit dat wij een behoorlijk aantal servers (meer dan 500) moeten bijwerken qua firmware en software.

De SPP updates zijn wel belangrijk om in support te blijven bij de leverancier. Loop je niet meer in 'de pas' met de huidige productieversies dan zal er waarschijnlijk worden geroepen dat je eerst moet bijwerken en dan pas gaan ze verder met ondersteuning.
Huidige productie releases zijn bovenaan deze pagina te vinden:
http://h17007.www1.hpe.co...rvice_pack/spp/index.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:29
Linke Loe schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:15:
Het Service Pack for Proliant komt met een webapplicatie, waar je al je servers aan kan toevoegen en deze op afstand (allemaal in een keer, of gefaseerd) van updates kan voorzien. Gedoe met USB sticks of via ILO is dus helemaal niet nodig.
Moet je OS dit wel ondersteunen. We moeten toch echt ilo met USB mount gebruiken voor onze 150 servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Linke Loe schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:15:
Linkje naar de software? :P heb wel die iso en daar zit software in maar dit heb ik nog niet gevonden. Of bedoel je HP Smart update manager?

[ Voor 11% gewijzigd door HKLM_ op 23-10-2018 20:17 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 08:06
Hint, als je via iLO gaat installeren update dan eerst je iLO. Als de SPP je iLO gaat updaten en rebooten terwijl jij via iLO je connectie hebt en je image hebt gemount dan kom je op een kip/ei verhaal uit...

De iLO update kan je vaak ook los downloaden, heb je dan zo'n exe file pak hem dan even uit met 7zip ofzo.

Linkje naar losse iLO firmware op HP site: https://support.hpe.com/h...cbb03a6707e&swEnvOid=4184

[ Voor 20% gewijzigd door Plopeye op 24-10-2018 14:08 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-01 16:13

ThomVis

Detected rambling:

HKLM_ schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:13:
[...]

Linkje naar de software? :P heb wel die iso en daar zit software in maar dit heb ik nog niet gevonden. Of bedoel je HP Smart update manager?
Waarschijnlijk wel. Wij pakken op Windows Server de software uit naar lokale Temp folder en starten de "launch_sum.bat". Gaat een stuk sneller dan de ISO mounten en rebooten.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
ThomVis schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:14:
[...]

Waarschijnlijk wel. Wij pakken op Windows Server de software uit naar lokale Temp folder en starten de "launch_sum.bat". Gaat een stuk sneller dan de ISO mounten en rebooten.
Ik heb dat ook een keer geprobeerd en dat eindigde in een error waarna ik toch maar weer de usb stick heb gepakt :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-06 22:39
ThomVis schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:14:
[...]

Ja, ik bedoelde inderdaad de Smart Update Manager. Werkt bij ons perfect. Wij hebben de software standaard op een van onze servers staan en voegen een nieuwe repository toe, op het moment dat er een nieuw SPP uit komt en we deze willen installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:11
Plopeye schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:06:
Hint, als je via iLO gaat installeren update dan eerst je iLO. Als de SPP je iLO gaat updaten en rebooten terwijl jij via iLO je connectie hebt en je image hebt gemount dan kom je op een kip/ei verhaal uit...

De iLO update kan je vaak ook los downloaden, heb je dan zo'n exe file pak hem dan even uit met 7zip ofzo.

Linkje naar losse iLO firmware op HP site: https://support.hpe.com/h...cbb03a6707e&swEnvOid=4184
Niet helemaal, het feit dat jij je SPP image inlaad via iLO en dat dan ook je iLO geupdate wordt heeft HPE al over nagedacht, je ISO wordt namelijk in RAM ingeladen waardoor het niet uitmaakt of je verbinding verliest met je image en de iLO wordt opzettelijk pas als laatst geupdate.

Wij doen dit soort updates altijd via image in iLO of via SUM (Smart Update Manager) ivm 2000+ servers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-06 18:23
Wij hebben HP OneView draaien en vanuit daar beheren we alle fysieke servers (65 stuks).

Alle servers zitten weer gekoppeld aan ‘profielen’ en aan de profielen zitten weer een ‘baseline iso’ gekoppeld. Deze baseline iso wordt vervangen voor de meest recente spp. Reboot van de machine inplannen en wordt automatisch bijgewerkt.

We updaten de servers 2x per jaar met de SPP, omdat we dan alles checken om conform HP Spock te blijven.
Te denken aan:
- VMware build
- VMware (netwerk)drivers
- ilo
- Intelligent Provisioning
- Virtual Connect
- onboard Administrator (software voor chassis van blades)
- SAN switches
- HP 3PAR Storage
En dan vergeet ik vast nog wat.

Enige tip die ik kan delen is om niet direct de eerste organisatie te zijn die de spp gaat uitrollen. Regelmatig gezien dat er een (bijv) 2018.03.01 uitkwam vanwege issues na een spp release.

Hoe je de spp wilt installeren (ilo, USB, HP OneView) maakt in mijn ogen niet veel uit. Werkt allemaal prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wij doen het onregelmatig maar altijd via ILO.

ISO via ILO aanbieden, reboot, gáán.

Vooralsnog niet mis gegaan, zou het mis gaan, is het een ritje datacenter voor ons. :) (Afhankelijk van welk van de 2, is het 45 minuten of 15 minuten rijden.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 08:06
jimmy87 schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:43:
[...]

Niet helemaal, het feit dat jij je SPP image inlaad via iLO en dat dan ook je iLO geupdate wordt heeft HPE al over nagedacht, je ISO wordt namelijk in RAM ingeladen waardoor het niet uitmaakt of je verbinding verliest met je image en de iLO wordt opzettelijk pas als laatst geupdate.

Wij doen dit soort updates altijd via image in iLO of via SUM (Smart Update Manager) ivm 2000+ servers.
Ok, dan heeft daar een stukje ontwikkeling plaatsgevonden. In het verleden ben ik hier wel eens tegen aan gelopen en blijkbaar had HPE daar toen nog niet over nagedacht en dat ging dus fout.

Nou ja dan is het wel een stukje eenvoudiger geworden.

Zo blijkt maar weer, ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst :+

[ Voor 5% gewijzigd door Plopeye op 05-11-2018 08:50 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahwx
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-06 12:10
Heya

Weet niet of dit het goede topic is, maar ik probeer het toch even: weet iemand waar ik upgrades kan vinden voor een ProLiant DL380(p) G8? Heb twee van deze machines draaien in mijn homelab, en ik heb nieuwere software nodig om mijn P420i te gebruiken als HBA in plaats van RAID kaart. Alles wat ik op internet kan vinden is betaald of enorm sketchy... (Hoewel de kans dat ik iets totaal over het hoofd zie ook aanwezig is.) Ik heb deze servers overigens tweedehands en heb dus geen manier (tot mijn weten?) om software van HPE zelf te krijgen.

- Jaap

If it works, I'll break it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:36

nelizmastr

Goed wies kapot

ahwx schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:04:
Heya

Weet niet of dit het goede topic is, maar ik probeer het toch even: weet iemand waar ik upgrades kan vinden voor een ProLiant DL380(p) G8? Heb twee van deze machines draaien in mijn homelab, en ik heb nieuwere software nodig om mijn P420i te gebruiken als HBA in plaats van RAID kaart. Alles wat ik op internet kan vinden is betaald of enorm sketchy... (Hoewel de kans dat ik iets totaal over het hoofd zie ook aanwezig is.) Ik heb deze servers overigens tweedehands en heb dus geen manier (tot mijn weten?) om software van HPE zelf te krijgen.

- Jaap
Je kunt niet legaal zonder service contract bij HPE aan de SPP’s komen. Drivers en software voor elk los component kun je vinden in hun support sectie.

https://support.hpe.com/c...driversAndSoftware&cep=on

Alles waar bij de download een slotje voor staat zit een support verplichting op (SPP en BIOS voornamelijk).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
ahwx schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:04:
Heya

- Jaap
Bestandsnamen en checksums staan erbij. Je hebt dus manieren om een alternarief te vinden en een controlemiddel of het bestand hetzelfde als origineel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahwx
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-06 12:10
Thanks allebei! Will try, eerst alleen de HBA, dan evt een SPP...

If it works, I'll break it

Pagina: 1