Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Autoradio installeren vanaf scratch

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Titche
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 25-10-2018
Hallo,
Ik heb een oldtimer en wil daar een autoradio in installeren. Zwarte draad gaat naar de massa, gele draad gaat naar continue + en rode draad gaat naar geschakelde +

Wat is nu een goede constante + (ik zou natuurlijk rechtstreeks naar mijn batterij kunnen gaan, maar vind dit een beetje omslachtig om die draad die hele weg te laten afleggen) en wat is een goede geschakelde + ? Ik had deze draad op mijn pinkers aangesloten, maar bij het aansteken van mijn pinkers gaf dit niet zo'n goed resultaat (alles viel uit). Moeten er ergens zekeringen tussen geplaatst worden ?

Hartelijk dank voor jullie advies.

Beste antwoord (via Titche op 22-10-2018 13:47)

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:29

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Titche schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:28:
OK, ik trek een draad van mijn accu naar de radio. Ik neem een tweede draad die vertrekt vanuit mijn contactsleutel. Deze draad knip ik in twee en ik steek daar een relais tussen en dan verbind ik deze draad met mijn constante + Is dat correct ?
Nee, zowel de constante plus als de geschakelde plus voer je naar je radio. Daar zit een relais ingebouwd. De geschakelde plus haal je bij je contact, de constante rechtstreeks van de accu. De min kun je vanaf de accu pakken, maar ook vanaf een framecontactpunt.

Alle reacties

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je handleiding was zeker op vakantie naar de Bahama's?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• The_BoKKoMasteR
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:34
Geschakelde+ gaat toch over je contactslot?

https://autoradioinbouwen.nl

P75>PII266>PIII733>AthlonTB>XP1800>XP2500>XP3200>E6600>Q9550>I5-3570K

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
Om wat voor auto gaat het hier om? Bijna alle auto's hebben een zekeringkast met een geschakelde plus en een constante plus. Hier kan je je eigen geschakelde of constante plus kabels vandaan trekken.
Als je geluk hebt zit de zekeringkast binnen je dashboard en hoef je niet dor de wand vanaf je motorcompartiment.

Nogmaals, we moeten weten om welk auto dit gaat. Een radio heeft een constante plus nodig en een geschakelde. Vaak ontbreekt dat laatste bij oudere auto's waardoor je of een leeglopende accu krijgt of een radio die steeds alle instellingen vergeet.

• Titche
Een Lotus Super 7 van 1972

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Maar dan wil je helemaal geen radio hebben, je hoort eigenlijk toch alleen de wind en de motor te horen. :o :o

Enige inzet wordt wel verwacht, heb je zelf al bedradingsschema's dit moet wel te vinden zijn, teken er dan even in hoe jij denkt dat je je radio wilt plaatsen, an sich hoeft het niet heel moeilijk te zijn natuurlijk.

Trackers of betalen...⛔ check het standpunt van de Nederlandse techsite Tweakers over JOUW privacy in de link.

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 13:30
Ik zou het zonde vinden als daar een autoradio in gaat... Zet dan je telefoon maar op speaker (of doe 1 oortje in).

PSN: Cappie85 (PS4)

• Titche
Ja maar als ge voor het rood licht staat ... Maar het is zo'n toestel met GPS, Bluetooth, Radio, enzo en ik heb hem al volledig geïnstalleerd in de wagen, maar ik zoek goede aansluitpunten voor mijn stroom. Met mijn multimeter had ik een + gevonden (12,4 V zonder contact op te zetten), ik dacht een goede geschakelde + gevonden te hebben (0 V zonder contact, 12,4 V met contact, bleken dit mijn pinkers te zijn), maar als ik ging rijden en ik pinkte, dan viel alles weg, mijn auto viel zelf stil. Als ik alles terug ontkoppelde, startte hij weer.

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

Titche schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:34:
Ja maar als ge voor het rood licht staat ... Maar het is zo'n toestel met GPS, Bluetooth, Radio, enzo en ik heb hem al volledig geïnstalleerd in de wagen, maar ik zoek goede aansluitpunten voor mijn stroom. Met mijn multimeter had ik een + gevonden (12,4 V zonder contact op te zetten), ik dacht een goede geschakelde + gevonden te hebben (0 V zonder contact, 12,4 V met contact, bleken dit mijn pinkers te zijn), maar als ik ging rijden en ik pinkte, dan viel alles weg, mijn auto viel zelf stil. Als ik alles terug ontkoppelde, startte hij weer.
Ik zou toch echt een nieuwe kabel vanaf de accu trekken. Radios zijn toch vrij zware belastingen om zo maar ergens bij te prikken.

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Titche
Ha, OK, en die geschakelde dan ?

• Titche
rechtstreeks op mijn contactsleutel ?

• GforceNL
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:40

GforceNL

Out of memory....

Geschakelde op je contact zodat je radio uit gaat als je de auto uit zet.

Constante zoals hierboven al gezegd rechtstreeks op de act eventueel met een zekering er tussen.

<Zinloze tekst hier>

• Titche
een zekering van hoeveel ?

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15:35
€0,50.

Wat staat er in de handleiding van je radio?

• Titche
Niks, het is een 12V spel met een zekering van 10 Ampère erin

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15:05
Wellicht moet je een relais toevoegen aan je contact. Deze schakelt dan jouw nieuwe kabel vanaf de accu in.
Ik vermoed namelijk dat de draden die vanaf je contact komen niet voldoende zijn voor de radio.

• Titche
Als ik het dan goed begrijp, vertrekt er een kabel van mijn accu naar de autoradio. Deze kabel moet ik onderbreken met een relais, en ik trek een kabel van die relais naar mijn contactsleutel. Is dat correct ?

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13-06 10:11
Vaak is de constante + ervoor om te zorgen dat bij het uitschakelen niet alle instellingen verloren gaan, zoals zenders en geluidsinstellingen. Als je deze dus onderbreekt is de kans groot dat je elke keer je radio opnieuw moet instellen.
Dus de constante + gewoon constant laten en de geschakelde schakelen.

• Titche
OK, ik trek een draad van mijn accu naar de radio. Ik neem een tweede draad die vertrekt vanuit mijn contactsleutel. Deze draad knip ik in twee en ik steek daar een relais tussen en dan verbind ik deze draad met mijn constante + Is dat correct ?

• mentalmadnizz
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15:51

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Breng 'm anders naar een inbouwbedrijf? Als je dit soort elementaire vragen al moet stellen moet je je afvragen of je dit wel zelf wil doen. Zal niet de eerste keer zijn dat er ergens een oldtimer uitbrand omdat er iemand aan heeft zitten prutsen en dat is écht zonde.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:29

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Titche schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:28:
Nee, zowel de constante plus als de geschakelde plus voer je naar je radio. Daar zit een relais ingebouwd. De geschakelde plus haal je bij je contact, de constante rechtstreeks van de accu. De min kun je vanaf de accu pakken, maar ook vanaf een framecontactpunt.

• Titche
Voila, opgelost. Bedankt.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True