"Domme" Plafondspots nieuwe woning "Smart" maken.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:35
Hi allen,

Ik ben sinds een paar maanden bezig met wat domotica en heb thuis nu grotendeels smart verlichting. Dit alles (vrij simpel) aangestuurd vanuit Amazon Alexa i.c.m. IFTTT. Hier ook een Harmony Hub tussen gehangen voor de IR apparaten en gaan met die banaan. Werkt allemaal prima en ben er tevreden mee.

Nu krijgen we over een maand onze nieuwe woning. In het plafond zitten nu een 8 tal dimbare spots verwerkt die zijn te dimmen d.m.v. een druk dimmer (dus geen draaibare). Afbeeldingslocatie: https://www.busch-jaeger.de/fileadmin/de.buschjaeger/content_de/produkte/produktuebersichten_194x194/pl-di-tast.jpg
Ik kom er niet helemaal uit wat een goede, dan wel voordelige, optie is om deze spots ook smart te maken en aan mijn HUE bridge te koppelen.

- Ik kan uiteraard kijken of ik alle spots eenvoudig kan vervangen voor HUE spots, daarmee is het probleem direct opgelost. Alleen even uitvogelen wat er nu allemaal achter zit aan transformators e.d.. Ik moet dan wel direct een euro of 180 uitgeven, wat ik best veel vind.
- Andere optie is wellicht een smart dimmer kopen. Maar is er een smart dimmer die ik kan koppelen in mijn HUE bridge en app? D.w.z. -> gewoon de hele serie tegelijk aan en tegelijk dimmen.
En moet ik dan ook nog rekening houden met de druk dimmer die er nu achter zit?

Wat raden jullie aan?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-06 12:34
Een gewone dimmer i.c.m. smartspots als Hue zou ik niet gebruiken. Deze spots kunnen zelf al dimmen namelijk. Je kan daar het beste de Hue-dimmer of wellicht de Ikea Tradfri dimmer gebruiken. Deze communiceren dan via de Hue-bridge met de lampen dat ze aan/uit moeten of dimmen, kleur veranderen etc.

Edit:
Oh, zie dat je nu gewone spots hebt i.p.v. smart.
Betreft Zigbee-dimmers voor gewone lampen weet ik even niet welke je gebruiken kan …
Z-wave (maar dat werkt niet met hue-bridge), zou je de Fibaro Dimmer 2 kunnen gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door VHware op 22-10-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 20:46
Voor mijn nieuwe woning heb ik een Xiaomi Philips Zhirui downlights besteld om uit te testen. Als die bevalt ga ik de inbouw GU10/MR16 spotjes vervangen door die downlights. Alternatief zou inderdaad een Tradfri dimmer kunnen zijn, of een H801 als led driver met MR16 12v led lampjes. Die kunnen dan alleen niet van kleur wisselen.

Vooral de H801 is een goedkope optie. 12 volt voeding er aan en een aantal goedkope 12v MR16 spotjes van de Action bijvoorbeeld. Nadeel is wel dat je de kleurtemperatuur niet kan beinvloeden. Dat is de reden waarom ik de Xiaomi Zhirui downlights ga uittesten, omdat die dat wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
VHware schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:07:
Een gewone dimmer i.c.m. smartspots als Hue zou ik niet gebruiken. Deze spots kunnen zelf al dimmen namelijk. Je kan daar het beste de Hue-dimmer of wellicht de Ikea Tradfri dimmer gebruiken. Deze communiceren dan via de Hue-bridge met de lampen dat ze aan/uit moeten of dimmen, kleur veranderen etc.

Edit:
Oh, zie dat je nu gewone spots hebt i.p.v. smart.
Betreft Zigbee-dimmers voor gewone lampen weet ik even niet welke je gebruiken kan …
Z-wave (maar dat werkt niet met hue-bridge), zou je de Fibaro Dimmer 2 kunnen gebruiken.
Die Fibaro was ik ook tegengekomen. Lijkt het klusje te klaren, maar kan alleen nergens terugvinden of ik deze wel of niet kan koppelen aan mijn HUE bridge als accessoire. Dit zodat ik wel gewoon via mijn HUE app de scenes kan blijven gebruiken niet via een andere app of ander commando de plafond spots moet aanzetten. Of ik moet via IFTTT een aparte regel maken waarin bij "Living room lights on" ook de plafond spots aan worden gezet. Kan allemaal wel, maar mooiste is natuurlijk om het gewoon in de HUE app te houden. Kan dit? Of is dan de enige optie om alle spots te vervangen voor smart spots.

De HUE dimmer (als je daarmee de afstandbediening bedoelt) heb ik. De bestaande spots moet ik dan dus vervangen voor HUE (of andere smart) spots. Moet ik nog rekening houden met een eventuele transformator die er nu tussen kan zitten? En als ik voor deze optie ga, moet ik dan de druk-dimmer die er nu in zit verwijderen en vervangen voor iets anders? Belangrijkste is dat er stroom op staat volgens mij, dus dan zou de dimmer kunnen blijven zitten, alleen om de schakeling rond te maken maar dus niet meer om te dimmen.

[ Voor 16% gewijzigd door pentaw1nz op 22-10-2018 09:42 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ep Woody schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:19:
Voor mijn nieuwe woning heb ik een Xiaomi Philips Zhirui downlights besteld om uit te testen. Als die bevalt ga ik de inbouw GU10/MR16 spotjes vervangen door die downlights. Alternatief zou inderdaad een Tradfri dimmer kunnen zijn, of een H801 als led driver met MR16 12v led lampjes. Die kunnen dan alleen niet van kleur wisselen.

Vooral de H801 is een goedkope optie. 12 volt voeding er aan en een aantal goedkope 12v MR16 spotjes van de Action bijvoorbeeld. Nadeel is wel dat je de kleurtemperatuur niet kan beinvloeden. Dat is de reden waarom ik de Xiaomi Zhirui downlights ga uittesten, omdat die dat wel kunnen.
Ben benieuwd naar je ervaringen met die Xiaomi.
Ik ga er even dieper induiken, thx!.

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 22-10-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Nieksiero schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:34:
[...]

Die Fibaro was ik ook tegengekomen. Lijkt het klusje te klaren, maar kan alleen nergens terugvinden of ik deze wel of niet kan koppelen aan mijn HUE bridge als accessoire..
Dat kan niet direct, want de Fibaro Dimmer is een Z-wave-apparaat en Hue-bridge praat alleen Zigbee. Dat kan wel met een controller als bv. Homey die beiden praat.
De HUE dimmer (als je daarmee de afstandbediening bedoelt) heb ik. De bestaande spots moet ik dan dus vervangen voor HUE (of andere smart) spots. Moet ik nog rekening houden met een eventuele transformator die er nu tussen kan zitten?
Nee, want in de lampen zelf zit dan de hardware om te dimmen.
Deze kan je op de wand doen: https://bigshopper.nl/pro...ch-dimmer-schakelaar.html
En als ik voor deze optie ga, moet ik dan de druk-dimmer die er nu in zit verwijderen en vervangen voor iets anders? Belangrijkste is dat er stroom op staat volgens mij, dus dan zou de dimmer kunnen blijven zitten, alleen om de schakeling rond te maken maar dus niet meer om te dimmen.
Zolang de domme dimmer dan niet meer dimt gaat het goed, belangrijk is inderdaad dat er spanning op staat. Beste is eigenlijk dat er permanent spanning op staat (kan je hem dus net zo goed ontkoppelen helemaal), gezien je de lampen dan met je smartdimmer of smartphone app aan/uit kan zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door VHware op 22-10-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
VHware schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:38:
[...]

Dat kan niet direct, want de Fibaro Dimmer is een Z-wave-apparaat en Hue-bridge praat alleen Zigbee. Dat kan wel met een controller als bv. Homey die beiden praat.

[...]

Nee, want in de lampen zelf zit dan de hardware om te dimmen.
Deze kan je op de wand doen: https://bigshopper.nl/pro...ch-dimmer-schakelaar.html

[...]

Zolang de domme dimmer dan niet meer dimt gaat het goed, belangrijk is inderdaad dat er spanning op staat. Beste is eigenlijk dat er permanent spanning op staat (kan je hem dus net zo goed ontkoppelen helemaal), gezien je de lampen dan met je smartdimmer of smartphone app aan/uit kan zetten.
Als ik de dimmer ontkoppel, zou ik er volgens mij nog wel een andere schakelaar tussen moeten zetten om de kring weer rond te maken. Toch? Ik begrijp dat de dimmer niets meer doet, en dat het enkel van belang is dat de lampen stroom krijgen.

Alternatief om niet 8 x een smart spotje te hoeven halen is dan bijv. de Fibaro dimmer. Nadeel is dat deze niet te bedienen is via mijn HUE app en ik dan dus weer 2 apps naast elkaar moet gebruiken. Of mijn Alexa een IFTTT Command geven dat bij "trigger lights on" zowel "woonkamer" in mijn HUE app als "plafond spots" van Fibaro wordt geactiveerd. Is dit een optie?

Ik voel er het meest voor om dan maar alle spots te gaan wisselen voor HUE spots, maar is ook wel een beetje jammer geld aangezien de spots die er nu in zitten allemaal een jaartje oud zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 20:46
Nog even een toevoeging, er zijn ook Hue compatible Zigbee Light Link led drivers te koop. Hiermee kun je, afhankelijk van de soort lamp/fitting van de spots, je huidige spots slim maken. Zeker als het 12v spotjes zijn, een G4 of MR16 led erin, een Zigbee Light Link driver en je kunt de lampen slim zonder een enorme investering te doen. Als het een GU10 spot is, kun je vaak de fitting vrij eenvoudig ombouwen naar MR16.

De led driver heet volgens mij GLEDOPTO, zie ook: Ballebek in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:15
Ik zou zeker geen nieuw protocol ervoor gebruiken, dat is namelijk niet nodig :)

Ikea TRADFRI spots werken direct op Hue. Gewone warm wit-spotjes, GU10 kosten 15 euro per stuk, uit m'n hoofd.
Prima licht, dimbaar en geel-wit instelbaar. Topspul.
Eventueel heb je voor 7 euro dimbare spotjes. Daar kan je de kleurtemperatuur niet van aanpassen, maar goedkoper dan dat gaat het niet worden :P

Ik heb er zelf ook 3 (en nog wat andere Tradfri lampen) allemaal aan een Hue bridge. Werkt geweldig ;)

De drukdimmer zou ik door een gewone aan/uit switch vervangen. Zoveel mogelijk overgaan naar de dimmerswitches van Philips... dat is imho veel fijner ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Richh op 22-10-2018 11:51 . Reden: Ikea linkjes ingevoegd ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
Nieksiero schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:26:
[...]

Als ik de dimmer ontkoppel, zou ik er volgens mij nog wel een andere schakelaar tussen moeten zetten om de kring weer rond te maken. Toch? Ik begrijp dat de dimmer niets meer doet, en dat het enkel van belang is dat de lampen stroom krijgen.
Een andere schakelaar of de draden zo met elkaar verbinden dat er altijd spanning op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-06 16:39
Let ook op dat GU10 van Hue iets groter zijn. Dat kan mogelijk dus problemen geven als je weinig ruimte hebt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dus moraal van het verhaal;

- om het 't beste te laten werken toch gewoon een aantal nieuwe smart spots kopen (meest eenvoudige optie die goed werkt)

- Zigbee Light Link driver is ook een optie. OF een andere smart dimmer halen en er mee leven dat ik deze niet via HUE kan aansturen en er dus iets omheen moet bedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Nieksiero schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:03:
Dus moraal van het verhaal;

- om het 't beste te laten werken toch gewoon een aantal nieuwe smart spots kopen (meest eenvoudige optie die goed werkt)

- Zigbee Light Link driver is ook een optie. OF een andere smart dimmer halen en er mee leven dat ik deze niet via HUE kan aansturen en er dus iets omheen moet bedenken
Ikea Tradfri + Hue is wat je zoekt :P

Als het puur om dimbaar gaat, en je hebt al een Hue bridge, ben je voor 56 euro klaar.
Dimmer er even uitslopen en een afdekplaatje ervoor, of een gewone lichtswitch.

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 22-10-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaegar1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-06 19:56
Ik heb sinds vorige week een homey en heb gisteren een Fibaro dimmer 2 geïnstalleerd met pulsdrukker. Werkt prima voor mijn kroonluchter met G9 lampjes (die zijn als lamp niet slim te krijgen). Wel een flink gedoe om de dimmer achter mijn schakelaar in de muur te krijgen. Heb feitelijk beton weg staan bikken om voldoende ruimte te krijgen maar het werkt prima.

Heb meteen een dubbele pulsdrukker geïnstalleerd, wel leuk want kan nu met 1 druk op de tweede knop, TV en versterker aan zetten en Arrow classic rock streamen op mijn chromecast, net handig als ik afgemat thuis kom en eten wil koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wusser
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 23:09
Ik heb eigenlijk dezelfde uitdaging... mijn nieuwe woning wordt over een 5-tal weken opgeleverd en ik heb een aantal plafondspots, maar ook wandlampen. Alleen zou ik via HomeKit (Apple) willen kunnen aansturen en dimmen. De koppeling naar HomeKit is geen probleem, ik werk al met Homebridge en Domoticz.

Ik ben op zoek naar de beste oplossing om alle lampen te kunnen aansturen en dimmen. Ik heb nu nog simpele schakelaars voor alles en dus geen dimmers. Een aantal lampen zijn ook dubbel geschakeld (hotel). Ik zou graag ook de wandschakelaars of aan te schaffen dimmers willen blijven gebruiken voor het gemak en de vrouw natuurlijk ;)

Ik heb een paar ideeën maar ik twijfel over wat de beste oplossing is dus wil ik jullie vragen om met mij mee te denken :)

1. De plafondspots vullen met Hue lampen en de wandlampen dom laten. Voor de wandlampen Fibaro dimmers inbouwen en voor de plafondspots Hue dimmer switch of iets anders...

2. Zowel spots als wandlampen vullen met domme lampen en alle schakelaars ombouwen naar dimmers en Fibaro dimmers.

Het nadeel van 1 is dat de Hue dimmer switch niet aansluit bij het schakelmateriaal wat ik heb. Een alternatief zou dit kunnen zijn: https://www.busch-jaeger....iening/zigbee-light-link/ al heb ik nog geen idee hoe die werkt. Iemand ervaring mee?

Het gaat me sowieso geld kosten welke oplossing ik dan ook kies, maar ik wil proberen om de beste oplossing te kiezen en het liefst de goedkoopste :)

Ik hoor graag jullie mening!

- Edit: ik lees net over pulsdrukkers en die zouden de oplossing kunnen beiden als het gaat om idee 2. Ik zat in mijn hoofd dat ik ook nog het binnenwerk van een dimmer toe zou moeten voegen. Kan iemand dat bevestigen trouwens haha :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wusser op 22-10-2018 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:45

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nieksiero schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:26:

De dimmer geheel verwijderen en de draden aan elkaar knopen (zwart aan bruin meen ik?). De dimmer kun je vervolgens verpatsen om het project verder te bekostigen :o
Alternatief om niet 8 x een smart spotje te hoeven halen is dan bijv. de Fibaro dimmer. Nadeel is dat deze niet te bedienen is via mijn HUE app en ik dan dus weer 2 apps naast elkaar moet gebruiken.
Vergeet niet dat je voor Z-wave ook weer een bridge nodig hebt (bijvoorbeeld Pi met Z-wave USB-stick); een app alleen is niet genoeg. Ik vermoed dat @Richh daar ook op doelt ("geen nieuw protocol"). Als je het met één productlijn/techniek afkunt, zou dat mijn voorkeur genieten. Elke schakel vergroot de kans op storingen.
Ik voel er het meest voor om dan maar alle spots te gaan wisselen voor HUE spots, maar is ook wel een beetje jammer geld aangezien de spots die er nu in zitten allemaal een jaartje oud zijn.
Again: wellicht geeft iemand er nog iets voor :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hencou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-06 08:17
Zat vorig jaar met een vergelijkbaar probleem, opgelost door een terugverende schakelaar met daarachter een Wemos D1 en een 2.4Ghz zendmodule te plaatsen. Dit in combinatie met MiLight lampen. Ben je niet vies bent van wat soldeerwerk: https://github.com/hencou/esp8266_milight_wallswitch, anders zou ik gaan voor het "Zigbee light link" protocol waar verschillende schakelmateriaal fabrikanten en Hue al mee kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Richh schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 14:36:
[...]

Ikea Tradfri + Hue is wat je zoekt :P

Als het puur om dimbaar gaat, en je hebt al een Hue bridge, ben je voor 56 euro klaar.
Dimmer er even uitslopen en een afdekplaatje ervoor, of een gewone lichtswitch.
Dat is inderdaad wel een cheap optie. 8 van die Ikea lampjes. Die kan ik gewoon aan de huebridge koppelen

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 24-10-2018 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Voordat ik hem zelf doorhad , had ik de post al aangepast. Maar je was te snel :)
Er is ook een duurdere variant zie ik, waarbij je ook de warmte iets kunt aanpassen. Denk dat ik die neem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco011
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06-2021
Hallo allemaal,

Ik ben aan het zoeken naar een oplossing voor onze badkamer. In onze nieuwe badkamer krijgen we een verlaagd plafond van max. 3 centimeter. Deze restrictie zorgt ervoor dat bestaande smart/Zigbee controlled LED spots/downlights (zoals deze https://www.ledpaneelgroo...-downlight-rgbww-120mm-6w) niet passen.

Ik ben opzoek naar 6 LED spots/downlights (liefst inbouw maar opbouw is ook een optie) die in het kleine verlaagde plafond passen én met een bestaand systeem zoals Philips Hue + Home Assistant aangestuurd kunnen worden.

Ik lees hier op het forum over Zigbee led drivers. Ik kon nog geen goede informatie vinden hoe led drivers exact werken, vandaar dat ik mijn vraag op dit forum zet.

Kan ik “domme” LED downlights (zoals deze https://www.ledpaneelgroo...downlight-3w-4000k-inbouw) “smart” maken door in plaats van de meegeleverde LED driver te vervangen door een Zigbee LED driver die compatible is met Philips Hue?

Ik heb Zigbee LED drivers gezien die aardig wat power kunnen leveren? Zou ik met 1 Zigbee LED driver bijvoorbeeld zes van die LED downlight inbouwspotjes kunnen aansturen?

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Laatst online: 19:11
remco011 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:16:
Hallo allemaal,

Ik ben aan het zoeken naar een oplossing voor onze badkamer. In onze nieuwe badkamer krijgen we een verlaagd plafond van max. 3 centimeter. Deze restrictie zorgt ervoor dat bestaande smart/Zigbee controlled LED spots/downlights (zoals deze https://www.ledpaneelgroo...-downlight-rgbww-120mm-6w) niet passen.

Ik ben opzoek naar 6 LED spots/downlights (liefst inbouw maar opbouw is ook een optie) die in het kleine verlaagde plafond passen én met een bestaand systeem zoals Philips Hue + Home Assistant aangestuurd kunnen worden.

Ik lees hier op het forum over Zigbee led drivers. Ik kon nog geen goede informatie vinden hoe led drivers exact werken, vandaar dat ik mijn vraag op dit forum zet.

Kan ik “domme” LED downlights (zoals deze https://www.ledpaneelgroo...downlight-3w-4000k-inbouw) “smart” maken door in plaats van de meegeleverde LED driver te vervangen door een Zigbee LED driver die compatible is met Philips Hue?

Ik heb Zigbee LED drivers gezien die aardig wat power kunnen leveren? Zou ik met 1 Zigbee LED driver bijvoorbeeld zes van die LED downlight inbouwspotjes kunnen aansturen?

Alvast bedankt voor jullie moeite!
Ik heb "domme" 12V spots (wel zo veilig) aan een dimbare trafo hangen. Daarvoor zit een Fibaro dimmer 2, aan de 230V kant dus. Er zijn ook wel wifi dimmers die dat kunnen. Niet Hue, wel slim en via HA te bedienen.
Pagina: 1