Jep in het verleden, maar op dit moment niet meer. Nog wel als brandweerman maar niet meer in de utiliteitsbouw als veiligheidsadviseur.
sypie schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:22:
[...]
Ik begrijp de logica van brandsituaties ook niet altijd... Zo ben ik voor mijn werk een keer in een nieuwe sporthal geweest waar men bij brand de schuifdeuren open deed en een aantal flinke dakventilatoren op maximaal lieten draaien. De deuren moesten open omdat ze anders door de onderdruk krom zouden worden getrokken waardoor ze niet meer normaal handmatig open wilden.
Het kan best zo zijn dat deze situatie met een publieke ruimte of met de functie van de ruimte te maken heeft gehad. In een sporthal zijn doorgaans meer mensen aanwezig dan in een woning.
Dat heeft meer met het doel van de ruimte te maken. In grote verblijfsruimten zie je dit vaker. Vluchten is dan een stuk belangrijker dan het beperken van de brand. Het gross van de slachtoffers bij brand komen om door rook niet door het vuur zelf. Daarom wil je in een grote ruimte met mogelijk veel mensen zo lang mogelijk zicht en "frisse" lucht houden.
In een woning wil je juist een snelle detectie en proberen de brand in 1 compartiment te houden (daarom deuren dicht).
Joris748 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:40:
Soms heb je te maken met tegenstrijdige belangen. Bij een grote ruimtes waar veel mensen kunnen zijn, kan evacuatie belangrijker zijn dan behoud van het gebouw.
In (zeer) grote magazijnen zal compartimentering, de schade bij brand beperken. Vaak kom je ook niet onder compartimentering uit, omdat vluchtwegen anders te lang worden.
^Dat dus
Indien je onder de compartimentering uit wil komen kun je dubbel gaan sprinkler'en, 2 netten, 2 verschillende bronnen. Door creatief te denken kan er een hoop zonder dat het minder veilig wordt.
1 van mijn laatste projecten, 170.000m2 groot bestaat uit minder dan 10 compartimenten. Onder het pand zijn om de x aantal meters vluchttunnels met tevens voorzieningen voor de brandweer (droge stijgleiding+aanvalskratten)
Drardollan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:56:
[...]
Is dat zo?
Ik weet dat het in Frankrijk verplicht is om luiken in het dak van je productiehal te hebben die open gaan cq. open gezet kunnen worden bij brand zodat de rook (wat in feite schadelijke dampen zijn die kunnen ontbranden, zoek eens op flashover) weg kan. Maar dat is wel in het dak en niet laag bij de grond.
Sowieso is de vraag of niet beter een volledige verbranding kan hebben dankzij extra zuurstof of veel rook met schadelijke dampen en beperkter zicht door onvolledige verbranding.
Mijn gevoel zegt dat het kiezen uit 2 kwaden is.
Zie stukje hierboven, publieksruimten vaak voorzien van rookluiken, woningen en fabriekshallen/ruimten zijn vaak voorzien van stevige brandscheidingen om hun kapitaal (machines/fabricagelijnen) te beschermen bij brand.
Iets wat de meeste mensen niet weten is dat de brandweer eigenlijk maar 2 taken/verantwoordelijkheden heeft.
1. het redden van mens en dier.
2. uitbreiding schade voorkomen (overslag voorkomen)
Een woning/auto/bedrijfspand zijn maar zeer zelden te blussen dat het zonder al te veel moeite weer in gebruik kan worden genomen. Is helaas de praktijk. Het wordt wel beter nu de woningen beter geïsoleerd zijn, er een snellere detectie is.
De gevaren worden in verhouding wel groter voor de brandweer door al deze isolatie. Een vuurtje wat nagenoeg gedoofd is en wij als brandweer trekken de deur open dan kun je idd een flashover krijgen. Plotseling toevoegen van zuurstof en de rookgassen komen tot ontbranding