Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

sony str-db780 line-in bromt

Pagina: 1
Acties:

• Salvatron
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Ik heb een receiver sony str-db780, en de line-ingangen (cd, video) geven een brom als je via tulp stekkers (RCA-stekkers) een apparaat zoals een dvd-speler of een harddiskrecorder erop aansluit. Maar als je dezelfde ingang op de receiver aansluit via de koptelefoon-uitgang van bijv. de tv of een tablet, doet hij het goed, terwijl het dezelfde ingang is. Ook heb ik de dvd-speler op een andere receiver getest en daar doet hij het goed.

Kortom:
Via de audio-out doet de receiver het niet op de analoge ingangen. (je hoort een tikkend brom-geluid)
Maar via de koptelefoon-uitgang doet de receiver het wel op diezelfde analoge ingangen.

Is de receiver stuk of staat er een instelling verkeerd?

Tomorrow I’m gonna wake up and I’ll be 50

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 20:33
Alleen een brom, of kun je wel geluid afspelen (eventueel met brom).

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Zit alles netjes op een geaard stopcontact, of heb je dat niet?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
arbraxas schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:56:
Alleen een brom, of kun je wel geluid afspelen (eventueel met brom).
Heel soms krijg ik er nog een ietsiepietsie geluid uit, maar bijna altijd is het alleen een soort brom/krakend geluid.
jeroen3 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:58:
Zit alles netjes op een geaard stopcontact, of heb je dat niet?
Heb ik niet, maar ik zou zoiets eens kunnen proberen. Maar een pioneer versterker en een onkyo receiver doen het wel.

• arbraxas
https://www.fein-hifi.de/...8tpje65kfg1516hofcjprtsb7
Als ik naar dat snoertje kijk is die stekker een platte versie zonder aarde. Dus wel of geen geaard stopcontact is geen issue.
Wat wel kan is dat die dvd speler / harddiskrecorder wel geaard zijn en je daarmee dus die 50hz brom importeerd in je versterker.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
arbraxas schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:05:
https://www.fein-hifi.de/...8tpje65kfg1516hofcjprtsb7
Als ik naar dat snoertje kijk is die stekker een platte versie zonder aarde. Dus wel of geen geaard stopcontact is geen issue.
Wat wel kan is dat die dvd speler / harddiskrecorder wel geaard zijn en je daarmee dus die 50hz brom importeerd in je versterker.
Alle apparatuur heeft platte stekkers en is niet geaard. Wel zie ik een GND-aansluiting op de versterker.

• arbraxas
En als je die eens aansluit op de aardpennen van een stopcontact met een losse draad?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
arbraxas schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:09:
En als je die eens aansluit op de aardpennen van een stopcontact met een losse draad?
kan ik het ook aan de verwarming aansluiten?

• arbraxas
Als die geaard is kun je het even proberen. (En niet op een geverft stuk ;p )

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Ik heb het apparaat geaard door de buitenkant van coax-aansluitingen (zowel tv als radio) tegen de GND-aansluiting te houden, en door een snoer aan de GND vast te maken en tegen de verwarming te houden, en tegen de aarding van een stopcontact (met verlengsnoer). Echter helpt het niets. Ook zorgen dat alle andere apparaten niet geaard zijn helpt niet.

Ook wordt het brommen sterker als er bijv. bas-geluiden of harde geluiden in de film voorkomen, en is het brommen onregelmatig.

Ik heb de indruk dat er toch iets kapot is hier.

• sven5010
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15-06 10:40
Die GND aansluiting op je versterker is enkel en alleen bedoeld om je platenspeler geaard aan te sluiten in combinatie met gebruik van de phono ingang. Deze mag op geen enkele andere wijze gebruikt worden (zoals vermeld in de gebruiksaanwijzing).

Dat het brommen niet aanwezig is bij het aansluiten van een koptelefoon aansluiting naar de line in, zou kunnen doordat een koptelefoon aansluiting vaak een lager/kleiner signaal doorgeeft dan een uitgang op een CD/dvd-speler.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
sven5010 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:30:
Die GND aansluiting op je versterker is enkel en alleen bedoeld om je platenspeler geaard aan te sluiten in combinatie met gebruik van de phono ingang. Deze mag op geen enkele andere wijze gebruikt worden (zoals vermeld in de gebruiksaanwijzing).
OK, maakt op zich niet veel uit, de GND aansluiting staat zo te zien in contact met de behuizing.
Dat het brommen niet aanwezig is bij het aansluiten van een koptelefoon aansluiting naar de line in, zou kunnen doordat een koptelefoon aansluiting vaak een lager/kleiner signaal doorgeeft dan een uitgang op een CD/dvd-speler.
Dat kan inderdaad, maar ook als ik het volume van de DVD speler heel laag instel bromt de versterker, maar de brom is dan wel heel zacht. Hoe harder het geluid hoe harder de brom, hoe zachter het geluid, hoe zachter de brom. En als er geen geluid is is er ook geen brom. (of knetterend geluid).

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hoe oud is de receiver?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Ik had hem gekocht in 2010 via marktplaats. Echter denk ik dat het apparaat waarschijnlijk al uit 2002-2003 komt oid, aangezien deze zo te zien op de markt kwam in 2002.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je weleens met perslucht en een niet-statische kwast de binnenkant schoongemaakt? Je kan er namelijk van alles in terug vinden (honden haren, katten haren, en je oude flipp's. :) ).

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Lip schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:30:
Heb je weleens met perslucht en een niet-statische kwast de binnenkant schoongemaakt? Je kan er namelijk van alles in terug vinden (honden haren, katten haren, en je oude flipp's. :) ).
Nee, dat heb ik niet gedaan en ik heb ook geen perslucht apparaat.

------

Echter heb ik inmiddels waarschijnlijk de oplossing gevonden: blijkbaar moet je een paar knopjes indrukken waardoor de versterker op 2 channel stereo analoog staat en dan lijkt hij het goed te doen. Eerst stond hij op Dolby en dan krijg je een krakend geluid. Helaas heb ik inmiddels wel een nieuwe versterker gekocht omdat ik dacht dat deze kapot was. LOL |:( _O- hier kom ik dus pas na 8 jaar achter 8)7

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 25-01-2020
Misschien alsnog eens tijd nemen om de handleiding DE/NL (PDF) eens door te nemen.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
Ik heb de receiver nog eens uitgebreid getest maar hij lijkt toch kapot te zijn. Het omschakelen van die knop vermindert het probleem een heleboel, maar het gaat niet helemaal weg. Op de coaxiale digitale ingang doet hij het goed. Ook met de koptelefoon doet hij het goed. Echter de analoge ingangen zijn blijkbaar toch kapot want zowel de DVD-speler als de TV geven een krakend geluid. Echter kraakt het geluid pas als het hard is.

Een nieuwe versterker is dus toch nodig omdat mijn tv geen digitale audio uitgangen heeft, waardoor de chromecast via HDMI het geluid moet weergeven, en deze tv heeft geen HDMI.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:05
Die brom is vrijwel zeker een aardlus zoals @Lip ook al aangaf. Heeft te maken met de manier van aansluiten van de gehele installatie en niets met de versterker dus.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet !

Topicstarter
blissard schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:48:
Die brom is vrijwel zeker een aardlus zoals @Lip ook al aangaf. Heeft te maken met de manier van aansluiten van de gehele installatie en niets met de versterker dus.
Nee, het is af en toe gekraak wanneer het geluid hard is. Ook 'clipped' het geluid wanneer ik de receiver aansluit op de TV. Daarnaast doet m'n andere receiver het wel goed. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit een probleem is met de aarding.
Een brom die door een gebrek aan aarding komt is volgens mij een regelmatig geluid, een een lage toon.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:05
@Salvatron als dat de symptomen zijn, dan is het inderdaad geen aardlus. In je startpost had je het over een brom. Vandaar mijn idee.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True