Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• TDomenick
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 02-02 13:37
Hoi tweakers,

Ik heb een hele lange tijd met mijn pc de ssd gebruikt voor windows 10 maar na 1,5 jaar begon deze ineens te crashen of wou niet meer opstarten. Ik heb toen meerdere keren Windows opnieuw moeten downloaden en het probleem bleef zich herhalen. Dit keer heb ik Windows op mijn HDD geplaatst, maar nu als ik een game download op mijn ssd wilt die niet correct opstarten ik heb dit met verschillende games geprobeerd en ze doen het allemaal niet. het gaat om een: Samsung SSD 750 EVO 250GB.

Is de SSD nog te maken?

groet,
Domenick

Beste antwoord (via TDomenick op 08-11-2018 17:30)

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17:33
Je vermeld erg weinig informatie over je situatie (moederbord, harddisk enz.).

In je SMART waarden is het aantal CRC-fouten nul. Dat betekent dat er geen communicatieproblemen zijn tussen je moederbord en de SSD.
Ook zijn de andere waarden goed, op de eerder vermelde POR na.
Ook ik vermoed dat je SSD niets mankeert.

Je hebt niet Crystaldiskinfo gedraaid, maar Crystaldiskmark. Het eerste programma is analytisch van opzet en het laat in de tabel linksboven zien of AHCI aan staat (ik denk van wel, gezien je benchmark waarden) en of de alignment in orde is. Beide waarden horen groen van kleur te zijn. Die informatie ontbreekt in Crystaldiskmark, wat voornamelijk iets zegt over de bereikte snelheden.

Voor zover ik op grond van de door jou verstrekte informatie kan beoordelen, kom ik tot de volgende conclusies:
1. je hardware is in orde, op de oorzaak van het grote aantal POR's na.
2. de huidige verschijnselen zijn terug te voeren op een defect bestandssysteem of een defecte Windows, al dan niet een besmetting met iets.
Een defect bestandssysteem kan je detecteren/corrigeren door (bv. vanuit de herstelconsole) een uitgebreide scan uit te voeren en die helemaal uit te laten lopen.
Een defecte Windows kan je eigenlijk alleen corrigeren door een herinstallatie.

In jouw geval zou ik ruimte vrijmaken op de harddisk en de data van de SSD die je wil bewaren, op de harddisk in veiligheid brengen. Daarna trek je de powerconnector van de harddisk tijdelijk los.
Vervolgens installeer je Windows 10 opnieuw op de SSD (je slaat dan het licentiecode venster over, dat komt vanzelf goed zodra je contact met internet legt). Dan trek je alle updates binnen en installeert een goede antivirusscanner. Nu sluit je de harddisk weer aan.
Daarna installeer je alle spellen opnieuw, waarbij je je data terugkopieert vanaf de harddisk, bv. de saved games e.d.
Dan ben je weer in business.

Vervolgens hou je de SMART-waarden in de gaten en doe je onderzoek óf en zo ja, waarom je POR opnieuw oploopt.

Ik kan geen advies geven over je type SATA-poort, omdat ik je moederbord niet weet.
Je hebt een SATA SSD en als je moederbord al wat ouder is, kan je beter de SATA2 poorten gebruiken (meestal de Intel poorten) als de SATA3 poorten van een Marvell o.i.d. (fake) controller. Bij een ouder moederbord zijn deze snelheden normaal.

[Voor 7% gewijzigd door Renault op 29-10-2018 20:09]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Check je SSD met Samsung Magician of Crystal Disk Info. En controleer/vervang ook je kabel?

Maken is onmogelijk dus allicht voorbereiden op een nieuwe SSD kopen

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Je hebt natuurlijk Samsung Magician al gedraait?
https://www.samsung.com/s...roduct/consumer/magician/

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
TDomenick schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:49:
... maar na 1,5 jaar begon deze ineens te crashen of wou niet meer opstarten.
Je hebt die SSD 1,5 jaar, of lees ik dat verkeerd? Dan kan je gewoon nog garantie claimen.

• Renault
Maar als je met het gratis programma Crystaldiskinfo je SMART gegevens uitleest (dus meteen uitlezen, géén tests draaien!) en die hier als complete tabel of als plaatje post, kunnen we wellicht iets méér zeggen waarom de SSD zo moeilijk doet en of die nog verder bruikbaar is.

• TDomenick
Bedankt voor de reacties, ik ga de kabel omwisselen.
De SSD kreeg ik toen bij een 2de hands pc 1,5 jaar geleden, helaas geen bewijs van aankoop.

Wat is het beste om te doen als de kabel niet werkt crystaldiskinfo of samsungmagician

[Voor 5% gewijzigd door TDomenick op 23-10-2018 09:54]

• Renault
Ik zou eerst crystaldiskinfo runnen en die gegevens hier plaatsen, omdat dat alleen de gegevens op de SSD uitleest en niets verandert.
Daarna kan je de samsungmagician software installeren, kijken wat die vna je SSD vindt en evt. een firmwareupdate of test uitvoeren. Die veranderen beide wél wat aan je SSD,vandaar dat crysteldiskinfo eerst draaien handiger is.

• TDomenick
Hierbij de crystaldiskinfo: https://ibb.co/bRoBqq
volgens mij een beetje traag voor een ssd?

• TDomenick
Samsung Magician geeft geen fouten aan en geeft zelfde resultaten de crystaldiskinfo.

[Voor 14% gewijzigd door TDomenick op 26-10-2018 18:58]

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:32
Laatste firmware? Wat is de SMART data?

• TDomenick
Latest firmware en SMART geeft bij status OK bij alles aan

• Vinzz
CP even een screesnhot van de SMART uit de Samsung Magician, er zijn ook numerieke waardes.

Zolang je Windows elke keer kan herinstalleren denk ik niet gelijk aan de SSD.

Check even of er geen bios update is.

[Voor 40% gewijzigd door Vinzz op 26-10-2018 19:04]

• TDomenick

• Pieter Holtrop
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 18:17
Je kunt ook nog het geheugen van je pc controleren. Defect geheugen kan ook dit soort problemen geven.

Pieter Holtrop

• Vinzz
Ruim 10 Tera geschreven en 84 % wlc, ik weet het niet ik denk dat de SSD goed is en iets anders stuk. Al een andere sata poort geprobeerd?

[Voor 18% gewijzigd door Vinzz op 26-10-2018 19:21]

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:29

Blokker_1999

Full steam ahead

Op zich zijn de cijfers niet slecht. Enige echte minpunt dat ik zie is de POR Recovery count met meet dan 6000. Dat zijn meer dan 6000 harde power offs waar de PC gewoon is uitgezet zonder correct af te sluiten en dat is niet echt goed voor een SSD.

Vinzz, correct me if I'm wrong, maar waardes horen af te tellen. Een WLC op 84 is in dat geval niet slecht. En ik kom met die LBA count op slechts 10TB uit in geval van 512byte sectoren terwijl 4k sectoren naar 80T gaan. Daarnaast geeft het gebrek aan error correcties aan dat de SSD op zich nog geen fouten heeft gemaakt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Vinzz
Nee inderdaad telt af, 84% de SSD heeft nog zoveel life zeg maar van de100. LBA had ik me verrekend, is idd 10 TB. MIjn 840 EVO heeft inderdaad slechts 122 POR en 45 TB geschreven en een wlc van 88 ter vergelijk.

Dus ik denk daarom dat de SSD niet stuk is.
Power Recovery Count
A count of the number of sudden power off cases. If there is a sudden power off, the firmware must recover all of the mapping and user data during the next power on. This is a count of the number of times this has happened.
Ik weet niet hoe schadelijk dit is voor deze EVO.

Ik ken wel Intel 320s die hiervan op een grootte 8MB gingen staan.

[Voor 55% gewijzigd door Vinzz op 26-10-2018 19:31]

• TDomenick
geheugen net getest, geen fouten.
Andere sata poort heb ik al eerder geprobeerd.
6000 harde power offs kan ik me niet herinneren ik sluit me pc altijd netjes af.

• Vinzz
Dat was de vorige eigenaar denk ik :)

Check of er een bios update is en controleer de ssd in een andere pc of het daar ook misgaat, op die manier kom je meer te weten.

• TDomenick
Bios is up to date.
zal in het weekend proberen de ssd in een andere pc te doen .

• TDomenick
Andere pc met de SSD erin getest en werkte daar wel kleine spel gedownload en kon die gewoon runnen, ik zal Windows erop installeren en kijken hoelang die het dit keer volhoudt bedankt voor alle hulp geen idee wat het probleem heeft verholpen.

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 19-06 04:19
Probeer eens een andere voeding, leen er een.

Ssd op een andere stroom aansluiting zetten, en testen.

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vinzz schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:17:
Ruim 10 Tera geschreven en 84 % wlc, ik weet het niet ik denk dat de SSD goed is en iets anders stuk. Al een andere sata poort geprobeerd?
Hele goeie, zeker als het om een tweede hands gaat -> https://www.storagereview...causes_sata_ports_to_fail

https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

de gemeten ssd snelheid sluit ook aan op sata2 snelheden. goeie kans dat je de sata3 pooren moet gebruiken en de sata 2 poorten moet vergeten

@TDomenick

[Voor 28% gewijzigd door Fish op 29-10-2018 18:55]

Iperf

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Renault
Je vermeld erg weinig informatie over je situatie (moederbord, harddisk enz.).

In je SMART waarden is het aantal CRC-fouten nul. Dat betekent dat er geen communicatieproblemen zijn tussen je moederbord en de SSD.
Ook zijn de andere waarden goed, op de eerder vermelde POR na.
Ook ik vermoed dat je SSD niets mankeert.

Je hebt niet Crystaldiskinfo gedraaid, maar Crystaldiskmark. Het eerste programma is analytisch van opzet en het laat in de tabel linksboven zien of AHCI aan staat (ik denk van wel, gezien je benchmark waarden) en of de alignment in orde is. Beide waarden horen groen van kleur te zijn. Die informatie ontbreekt in Crystaldiskmark, wat voornamelijk iets zegt over de bereikte snelheden.

Voor zover ik op grond van de door jou verstrekte informatie kan beoordelen, kom ik tot de volgende conclusies:
1. je hardware is in orde, op de oorzaak van het grote aantal POR's na.
2. de huidige verschijnselen zijn terug te voeren op een defect bestandssysteem of een defecte Windows, al dan niet een besmetting met iets.
Een defect bestandssysteem kan je detecteren/corrigeren door (bv. vanuit de herstelconsole) een uitgebreide scan uit te voeren en die helemaal uit te laten lopen.
Een defecte Windows kan je eigenlijk alleen corrigeren door een herinstallatie.

In jouw geval zou ik ruimte vrijmaken op de harddisk en de data van de SSD die je wil bewaren, op de harddisk in veiligheid brengen. Daarna trek je de powerconnector van de harddisk tijdelijk los.
Vervolgens installeer je Windows 10 opnieuw op de SSD (je slaat dan het licentiecode venster over, dat komt vanzelf goed zodra je contact met internet legt). Dan trek je alle updates binnen en installeert een goede antivirusscanner. Nu sluit je de harddisk weer aan.
Daarna installeer je alle spellen opnieuw, waarbij je je data terugkopieert vanaf de harddisk, bv. de saved games e.d.
Dan ben je weer in business.

Vervolgens hou je de SMART-waarden in de gaten en doe je onderzoek óf en zo ja, waarom je POR opnieuw oploopt.

Ik kan geen advies geven over je type SATA-poort, omdat ik je moederbord niet weet.
Je hebt een SATA SSD en als je moederbord al wat ouder is, kan je beter de SATA2 poorten gebruiken (meestal de Intel poorten) als de SATA3 poorten van een Marvell o.i.d. (fake) controller. Bij een ouder moederbord zijn deze snelheden normaal.

[Voor 7% gewijzigd door Renault op 29-10-2018 20:09]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True