Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beste prijs/kwaliteit *tijdelijke* Ryzen CPU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• quannah
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 26-01 21:41
Ik ben van plan een krachtig nieuw AMD desktop systeem te bouwen dat uiteindelijk zeker 7+ jaar mee kan gaan. AMD vanwege prijs/kwaliteit, en persoonlijke voorkeur. Met krachtig bedoel ik: als ik 'm nu definitief zou samenstellen zou het waarschijnlijk 2700x worden, i.v.m. toekomstbestendigheid, VMs draaien, en casual gaming ook in de toekomst. Maar voorlopig heb ik die brute rekenkracht niet direct nodig, ik heb nog genoeg oudere games liggen, dus wil ik Zen2 afwachten en ook de aankoop van een krachtige videokaart (bijv. een 1080, al dan niet 2e hands?) nog even uitstellen. Maar mijn huidige systeem voldoet niet meer en wil ik ook niet meer upgraden, dus de rest van het systeem wil ik wel alvast gaan bouwen.

Mijn vraag is nu: wat is de beste optie voor een CPU voor de komende 8-12 maanden? In eerste instantie wilde ik de goedkoopste optie doen, Ryzen 3 1200, en overklokken. Maar ik ga er nog wel bijna een jaar op werken, dus als andere opties relatief betere prestaties bieden hebben ik er wel wat extra voor over. De Ryzen 1400 i.v.m. hyperthreading? Of geeft een 2200G misschien betere geheugen ondersteuning? Of is zelfs de 2600 de moeite waard? (misschien beter verder te verkopen over een jaar?).

Ik zoek een?
Een Ryzen processor die in elk geval beter is dan de AMD FX-4100 in mijn huidige desktop (Bij hoofdzakelijk office-taken, maar ook wat VM-gebruik en casual gaming).

Wat is je budget?
Voor de processor op dit moment, € 80-165.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD Ryzen :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gepland:
  • Moederbord: Asus ROG Strix X470-F GAMING (i.v.m. fijne BIOS software, optie tot overclocking, en goede audio)
  • Geheugen: 2x8GB (3200 MHz?)
  • Videokaart: MSI GeForce GT 710 2GD3H (voorlopig, hergebruikt uit mijn huidige systeem, en later te vervangen door een krachtiger kaart)
  • Voeding: Corsair RM550x
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Alle reacties

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Dus eigenlijk wil je nu een CPU en deze over een jaar vervangen door een sterkere?

Ik twijfel of dat financieel gezien slim is ten opzichte van nu die snelle CPU kopen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

7 jaar? Toen was de Core i7-3960X Extreme Edition zo ongeveer het beste; weinig machines die daar nog op draaien.

Koop gewoon wat je nodig hebt; niet iets tijdelijks. Alles is dagprijzen; je weet niet of je volgend jaar €50 of €500 voor een nieuwe CPU moet betalen.

/edit: je zal ook een ander OS moeten aanschaffen bij voorkeur.

[Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 21-10-2018 22:09]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@quannah X470 is niet nodig, en als, dan kun je ook uit met X470 prime pro. maar met je budget kun je net een R5 2600 kopen, en die kun je ook overklokken met B450 moederbord. (evt B450 ROG) als je een videokaart gaat kopen wat 2PEG kabel vereist, zou ik de 650w versie kiezen. (ook ivm OC)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• arbraxas
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10-06 17:03
Ik zou gewoon nog even wachten. Voornamelijk omdat geheugen op dit ogenblik duur is en de verwachting is dat dit behoorlijk gaat zakken.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Hackus
  • Niet online

Hackus

arbraxas schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:16:
Ik zou gewoon nog even wachten. Voornamelijk omdat geheugen op dit ogenblik duur is en de verwachting is dat dit behoorlijk gaat zakken.
wachten op Ryzen3000 bedoel je :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 04:19

aex351

I am the one

Volgens mij is een AMD CPU wel de weg vooruit in dit geval. Het platform (moederbord etc.) blijft volgens mij ook een langere tijd stabiel in vergelijking met bijvoorbeeld Intel. Ik weet dat bij Intel de CPU socket om de 2 veranderd. Al breekt de 1151 socket nu wel een beetje dat patroon. In elk geval zorgen ze er voor dat je alsnog een nieuw moederbord moet kopen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• quannah
bombadil schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:04:
Dus eigenlijk wil je nu een CPU en deze over een jaar vervangen door een sterkere?

Ik twijfel of dat financieel gezien slim is ten opzichte van nu die snelle CPU kopen?
Misschien niet, maar ik zie toch regelmatig voorbij komen dat men Zen2 wil afwachten. Ik zou later alleen de CPU hoeven te vervangen als ik hiervoor kies. Het lastige is dat het natuurlijk goedkoper kan als ik alleen mn minimale eisen meeneem, dus de vraag is hoeveel extra luxe (snelheid) me waard is.

• quannah
MAX3400 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:08:
7 jaar? Toen was de Core i7-3960X Extreme Edition zo ongeveer het beste; weinig machines die daar nog op draaien.

Koop gewoon wat je nodig hebt; niet iets tijdelijks. Alles is dagprijzen; je weet niet of je volgend jaar €50 of €500 voor een nieuwe CPU moet betalen.

/edit: je zal ook een ander OS moeten aanschaffen bij voorkeur.
Ik heb het idee dat alles steeds langer meegaat, en mn huidige Moederbord+CPU gaat nu 6 jaar mee (andere onderdelen nog langer). Maar ja, misschien zal het eerder tot 6-7 jaar zijn dan 7+ jaar ;).

Windows 10 is ook een optie, maar ik dacht dat met PS/2 ook Win7 zou moeten lukken?

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

quannah schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:29:
[...]

Windows 10 is ook een optie, maar ik dacht dat met PS/2 ook Win7 zou moeten lukken?
Ja maar waarom? Om zeker te weten dat je de komende 7 jaar geen games in DX12 kan draaien? Om zeker te weten dat in 2020 je OS geeen security-updates meer krijgt?

Over 7 jaar is Windows 10 al end-of-life (volgens de huidige planning) dus tegen die tijd zit je mogelijk alweer vast aan een nieuw systeem omdat je high-end spul geen DX13 aankan ofzo tegen die tijd.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• quannah
Hackus schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:10:
@quannah X470 is niet nodig, en als, dan kun je ook uit met X470 prime pro. maar met je budget kun je net een R5 2600 kopen, en die kun je ook overklokken met B450 moederbord. (evt B450 ROG) als je een videokaart gaat kopen wat 2PEG kabel vereist, zou ik de 650w versie kiezen. (ook ivm OC)
Ik heb afgelopen dagen geprobeerd flink wat bij te lezen maar ik heb al jaren niks gebouwd en niet goed bijgehouden hoe het er nu voor staat. Keuze voor voor deze X470 was n.a.v. deze review https://nl.hardware.info/...14-borden-voor-je-ryzen-2 maar misschien dat 't nog iets goedkoper kan dan.

Is 650W geen overkill? Ik dacht alleen aan wat mild overclocken

• TomsDiner
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 00:58
@quannah : Het is natuurlijk altijd leuk als een computer zo lang meegaat, maar jij gebruikt het als argument om iets duurs te kopen, terwijl de kans dat de computer de zeven jaar haalt zeker geen 100% is.... Dan kun je imho beter uit dat segment wegblijven, en gaan voor de onderdelen met de beste "value for money"? De snelste/grootste/beste (en duurste) onderdelen worden meestal gekocht door early adipters, en niet omdat dat economisch aantrekkelijk is....

• quannah
TomsDiner schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:36:
@quannah : maar jij gebruikt het als argument om iets duurs te kopen
busted :P

Maar toch, mijn huidige PC is/was goedkope mid-range en ging ook al ongeveer zo lang mee. Maar ja het is wel een goed punt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

quannah schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:36:
[...]

Ik heb afgelopen dagen geprobeerd flink wat bij te lezen maar ik heb al jaren niks gebouwd en niet goed bijgehouden hoe het er nu voor staat. Keuze voor voor deze X470 was n.a.v. deze review https://nl.hardware.info/...14-borden-voor-je-ryzen-2 maar misschien dat 't nog iets goedkoper kan dan.

Is 650W geen overkill? Ik dacht alleen aan wat mild overclocken
lichte overclock met X470, dat is sowieso vet overdreven. wat jij overkill noemt

• quannah
@MAX3400 ik zit zeker niet aan Win7 vast, maar ik verwacht over een halfjaar ofzo weer een goedkope update te krijgen via surfspot dus dacht 't nog even uit te stellen.

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08:24
Het lijkt me budget technisch ook niet handig om een cpu voor maar 1 jaar te kopen, dan zou ik meteen voor de 2700x gaan en die over 4-5 jaar ofzo weer upgraden. Je zegt dat je huidige systeem niet meer voldoet, maar wat werkt dan niet meer lekker? Ikzelf heb ook nog een oud AM3+ beestje staan, maar dankzij een paar simepele/goedkope (tweedehands) upgrades (fx8320, 16GB ram, 290x, ssd) is die nog snel zat voor alles wat ik doe.

• quannah
@FoxLenny Vooral gebrek aan geheugen - ik heb er wel aan gedacht, maar helaas is ook DDR3 duur nu dus dat zou geen mooie investering zijn. Andere reden is storing als ik mn koptelefoon inplug (dit is een ondertussen gammele, oude kast uit 2007).

[Voor 9% gewijzigd door quannah op 21-10-2018 23:14]

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 07:17
Lol, je hebt 7 jaar met een budget build gedaan, dat is nu net niet meer voldoende, dus dan maar een 2700X?

Passmark FX-4100: 4.000
Ryzen 3 1200: 6.800 (1.7x zo snel)
Ryzen 5 1400: 8.400 (2.1x zo snel)
Ryzen 5 2600: 13.500 (3.4x zo snel
Ryzen 5 2600X: 14.400 (3.6x zo snel)
Ryzen 7 2700X: 17.000 (4,2x zo snel)
Disclaimer: Passmark is een benchmark om de verschillen even simpel, in één getal zichtbaar te maken. Alleen voor de uitleg bedoeld dus)
Zie: https://www.cpubenchmark....en-5-1400/255vs3029vs2992

En

https://www.cpubenchmark....-7-2700X/3243vs3235vs3238

En geheugen is prima 2e hands te krijgen: categorie: Geheugen intern

Als het het geheugen is, dan wat bij stoppen (als je nog wilt wachten) bv 8 GB, anders een 2600 kopen en daar 7 jaar mee doen, met misschien een kleine overclock.

[Voor 14% gewijzigd door White Feather op 22-10-2018 08:57]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True