[Mac Mini] Firewire > Thunderbolt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3F
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-07 14:35
Hoi,

Sinds enkele weken geleden lijkt het erop dat mijn Mac Mini (late 2014) wat problemen heeft.

Als hobby maak ik muziek, en daarvoor heb ik een externe geluidskaart met Firewire-uitgang (om specifiek te zijn gaat het om een Saffire Pro 24).

Mijn Mac Mini heeft naast USB alleen twee Thunderbolt-ingangen, waardoor ik een officiele Apple Firewire > Thunderbolt-adapter heb aangeschaft ten tijde van de aankoop van mijn Mac Mini (eind 2014). Dit heeft jaren goed gewerkt, maar sinds kort lijkt het erop dat de adapter defect is.

Onder Windows werkt het de geluidskaart namelijk perfect, en zo heel af en toe detecteert de Mac Mini de geluidskaart wel, maar vaker niet dan wel. Ook detecteert hij de kaart maar van korte duur.

Helaas heb ik geen vrienden of kennissen die een dergelijke adapter hebben liggen, en omdat ik het zonde vind om zonder uitvoerig te hebben getest (de Tweaker in mij) een nieuwe adapter aan te schaffen was ik benieuwd of het mogelijk is om via de Terminal wat testen uit te voeren.

Ik heb gelukkig al kunnen verifiëren dat de poort op de Mac Mini niet defect is. Deze detecteert een tweede monitor (scherm in dat geval :)) zonder problemen.

Kort samengevat
  • Geluidskaart (Saffire Pro24) werkt niet op Mac Mini
  • Poort is niet defect
  • Ik heb mijn Mac Mini al meerdere keren opnieuw geïnstalleerd met OS'en van Yosemite tot aan Mojave
  • Nieuwe kabell (firewire 1 > Firewire 2) staat al wel in bestelling)
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:54

4POX

Everybody is wired

Je kan in System Information kijken of de dongle wordt gevonden. En dan kan je meteen kijken of die het doet door te kijken of je het serienummer ook kan zien. Als dat werkt dan weet je dat de thunderbolt gedeelte het doet. Aan de firewire kant kijken of de contacten er allemaal netjes uit zien.

Het zijn de eerste stapjes om te zoeken waar het probleem zich bevind.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3F
4POX schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 05:08:
Je kan in System Information kijken of de dongle wordt gevonden. En dan kan je meteen kijken of die het doet door te kijken of je het serienummer ook kan zien. Als dat werkt dan weet je dat de thunderbolt gedeelte het doet. Aan de firewire kant kijken of de contacten er allemaal netjes uit zien.

Het zijn de eerste stapjes om te zoeken waar het probleem zich bevind.
Bedankt voor je reactie.

Vergeten erbij te zetten, maar dit heb ik inderdaad al bekeken. Het vreemde is wel dat hij op beide Thunderbolt poorten geen device detecteert, terwijl het scherm gewoon output geeft. Ook na het wisselen van poort blijft hij aangeven geen devices te detecteren maar krijg ik gewoon beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:54

4POX

Everybody is wired

D3F schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Vergeten erbij te zetten, maar dit heb ik inderdaad al bekeken. Het vreemde is wel dat hij op beide Thunderbolt poorten geen device detecteert, terwijl het scherm gewoon output geeft. Ook na het wisselen van poort blijft hij aangeven geen devices te detecteren maar krijg ik gewoon beeld.
Dan vrees ik dat de dongle stuk is. Wat je kan proberen is de kabel onder verschillende hoeken te houden wanneer je hem inplugt. Misschien is het een kabelbreuk.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3F
4POX schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:52:
[...]

Dan vrees ik dat de dongle stuk is. Wat je kan proberen is de kabel onder verschillende hoeken te houden wanneer je hem inplugt. Misschien is het een kabelbreuk.
Bedankt voor je reactie en je hulp.

Zodra de nieuwe kabel binnen is ga ik kijken of ik het aan de praat kan krijgen.
Zo niet ga ik een nieuwe adapter bestellen, in de hoop dat het dan blijft werken.

Als ik weet wat de oorzaak was laat ik het hier weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3F
Korte update: helaas heeft een nieuwe officiële Apple Firewire > Thunderbolt adapter niet geholpen.

Momenteel sta ik in contact met de fabrikant van de geluidskaart om het probleem op te lossen. Wordt vervolgt!

Edit:

Het lijkt erop dat ik het probleem heb kunnen oplossen.

Wanneer ik de geluidskaart uit heb staan en een System Report uitdraai wordt de adapter herkent. Als ik vervolgens de geluidskaart aanzet werkt deze ook naar behoren.
Dit gaat echter tegen het advies over FireWire in: het advies is om niet te hot-pluggen.

Wanneer ik de geluidskaart al heb aan staan en de Mac Mini aanzet, dan weigert de Mac Mini de Thunderbolt-Adapter te herkennen.

Dit druist in wat tegen de fabrikant van de geluidskaart zegt:
- Zet eerst de geluidskaart aan
- Zet daarna je PC/Mac aan

Waarom het eerder wel foutloos heeft gewerkt kan ik niet verklaren, maar volgens mij heb ik altijd de geadviseerde manier gebruikt.

Wat mij betreft kan hier een slotje op, @4POX bedankt voor het meedenken!

[ Voor 67% gewijzigd door D3F op 05-11-2018 20:48 ]

Pagina: 1