Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:36
Binnenkort worden we eigenaar van 'n nieuwe woning in de Randstad en willen het dak goed benutten en vol leggen met zonnepanelen. We zouden graag in ieder geval zo'n 4500 kWh/j af willen dekken met de panelen om ons eigen verbruik te dekken en tzt te kunnen laden met een elektrische auto, of een warmtepomp te kunnen plaatsen.

De woning is zo'n 9 meter lang en 6.2 meter breed, waarbij een deel van de bruikbare breedte en lengte verloren gaat door een kleine opstaande rand. Helaas is er geen eenvoudige toegang tot het dak mogelijk maar de hoogte van de rand lijkt gezien de schaduw op de satellietfoto in de orde van zo'n 20-30cm. Momenteel is er een 1x35A aansluiting aanwezig met (geschikte) draaischijfmeter, we gaan dan ook initieel voor een enkelfasige omvormer.

Situatie:
Dakvlak
Zoals je kunt zien is er op het dak een daklicht aanwezig (+/- 4 meter afstand van de noordzijde) met daarbij een of enkele pijpjes voor de MV-afvoer e.d. recht onder het daklicht. Verder staat er nog een rechthoek op het dak, dat is een oud zonnepaneel dat verwijderd zal worden, dat ligt er sinds de bouw op (20 jaar).

De offertes die we hebben ontvangen volgen eigenlijk allemaal een van de twee volgende opstellingen:
Legplan 1: 16 panelen richting ZZWLegplan 2: 14 panelen richting ZZW

Legplan 16x ZZW

Legplan 14x ZZW

Ik heb een aantal offertes ontvangen waarvan de volgende over zijn gebleven, allemaal inclusief installatiekosten:
AanbiederPanelenTotaal WpPrijs (incl)€/WpOmvormer
SB16x Q.peak DUO 3205120€7,059.00€1.38 (€1.14 ex)SE4000H, P370 optimizers
ZB114x Q.peak DUO 3204480€6,209.78€1.39 (€1.15 ex)SE3680H
ZB214x LG Solar 335N1C-A54690€7,073.16€1.51 (€1.25 ex)SE3680H
SS16x Boviet BVM6610M-3004800€7,580.92€1.58 (€1.31 ex)SE3680H, P300 optimizers

Zelf neig ik naar het plaatsen van 16 stuks panelen op het dak, de panelen komen weliswaar iets dichter op elkaar te staan (+/-35cm tussenruimte in plaats van 40cm) maar dat lijkt mij in dit geval de moeite wel waard.

Mijn vraag aan jullie is of deze offertes verder scherp genoeg zijn qua prijs en of de gestelde componenten goed klinken. De 320 Wp panelen lijken een mooi optimum in prijs/Wp te hebben maar de prijs van rond de €1.4/Wp klinkt nog relatief aan de hoge kant.

Verder hebben we nog 'n lichte twijfel over SolarEdge. Zo is het dak momenteel enkel bereikbaar met 'n hoogwerker, wat extra componenten die stuk kunnen gaan onhandig maakt. Een alternatief zou nog een standaard omvormer zijn van bv SMA (bij ZB1/2 is een SMA SB 4000 een optie van +€184) of Enphase micro-omvormers (bij ZB1/2 een optie van €320). Wat is hier wijsheid?

[ Voor 0% gewijzigd door Leftblank op 21-10-2018 19:24 . Reden: €/Wp ex btw vermeldt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27
De genoemde prijzen zijn excl BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
De prijzen hierboven zijn allemaal inclusief btw, ook de opties en de berekende €/Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27
De €/Wp zou je dan moeten berekenen over de bedragen waarbij je de BTW heb teruggekregen. Deze prijzen, incl. BTW zien er wel goed uit voor wat aangeboden wordt, zeker de eerste 2.

Heb je (veel) last van schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik snap niet waar die hoge prijs vandaan komt:
16x qcell 320 Wp (5120 Wp) = 2704 euro
1x SMA 5.0 = 1147 euro
16x bevestiging flatfix fusion 5x3= 1153 euro (eigenlijk 6x3 -2 )

Totaal: 5004 euro incl btw.
(komt nog wat klein materiaal bij, stekkers,dckabels, automaatje groepenkast)
(prijzen: www.solar-bouwmarkt.nl)

Kan je zelf installeren?

(btw je zou ook alles oost/west kunnen leggen om nog meer panelen kwijt te kunnen, maar dat wordt wellicht ook krap)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2018 19:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
VHware schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:21:
De €/Wp zou je dan moeten berekenen over de bedragen waarbij je de BTW heb teruggekregen. Deze prijzen, incl. BTW zien er wel goed uit voor wat aangeboden wordt, zeker de eerste 2.

Heb je (veel) last van schaduw?
Duidelijk, ik heb de €/Wp ook ex btw even vermeldt nog voor de duidelijkheid, goed om te weten dat die verder niet gek klinken.

Qua schaduw verwacht ik vrij weinig. De dakrand zal iets van een schaduw werpen, hoe veel dat zal zijn is wat lastig te bepalen. Los daarvan zijn er nagenoeg geen zaken die een schaduw geven.
AUijtdehaag schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:33:
16x qcell 320 Wp = 2704 euro
1x SMA 5.0 = 1147 euro
16x bevestiging flatfix fusion 5x3= 1153 euro

Totaal: 5004 euro incl btw. [..]
De meerprijs voor een SMA omvormer leek mij ook al ongewoon, het komt over alsof ze 'm enkel als marge-verhogende optie aanbieden bij de ZB1/2 offerte.
Ik denk dat ik dat toch liever uitbesteed, het pand heeft 4 verdiepingen waardoor je al meteen met 'n hoogwerker e.d. aan de gang moet, dat laat ik liever aan iemand anders over.
(btw je zou ook alles oost/west kunnen leggen om nog meer panelen kwijt te kunnen, maar dat wordt wellicht ook krap)
Een legplan wat we eerder gezien hadden voor oost-west was onderstaande, met 19 stuks op een soort van oost-west, maar dat levert je niet zo veel extra panelen op inderdaad.Legplan 19x oost-west

[ Voor 11% gewijzigd door Leftblank op 21-10-2018 19:44 . Reden: Edit van AUitjdehaag meegenomen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op oost/west moeten ze in landscape.
5 panelen op een lengte van 9 mtr en 6 panelen in de breedte op een lengte van 6 mtr (maar dat is krap en kan niet met flatfix fusion, wel met betonvoeten)
Je kan er dus 5x6 = 30 panelen kwijt (- lichtkoepel/pijpjes)
Misschien kan @Zuluman er ook nog iets over kwijt?

En als je toch bezig bent:
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
<Kies nieuw project>

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2018 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423123

Prijzen zijn hartstikke scherp!

Letop die omvormers zijn geen van alle goed gedimensioneerd. SolarEdge heeft sinds dat ze hun HDwave omvormer hebben uitgebracht links en rechts geroepen dat het prima kan om meer vermogen dan het type nummer op de omvormer aan te sluiten. Echter laat ervaring zien, zeker met het zonnige afgelopen jaar) dat er wel degelijk wordt afgetopt bij 120% dimensionering.

16 x 320 = 5120 watt / 4000 = 128%. - wellicht een paneel minder nemen en SE5000 kan ook maar eigenlijk wil de netbeheerder niet dat je zo dicht op de hoofdstop zit. Er zou gezekerd kunnen worden met 1 x 32A.

14 x 320 = 4480 watt / 3680 = 121,7% - ik zie geen reden om niet een SE4000 toe te passen
14 x 335 = 4690 watt / 3680 = 127% - weder gewoon een SE4000 toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423123

Leftblank schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:07:

Verder hebben we nog 'n lichte twijfel over SolarEdge. Zo is het dak momenteel enkel bereikbaar met 'n hoogwerker, wat extra componenten die stuk kunnen gaan onhandig maakt. Een alternatief zou nog een standaard omvormer zijn van bv SMA (bij ZB1/2 is een SMA SB 4000 een optie van +€184) of Enphase micro-omvormers (bij ZB1/2 een optie van €320). Wat is hier wijsheid?
Omdat je de zonnepanelen met zo een korte tussen ruimte wilt plaatsen valt een seriele schakeling per definitie af. SMA dus.

Enphase vervangt juist niet het probleem van meer onderdelen. Je gaat juist duurdere onderdelen waarvan de grotere variant ongeveer na 15 jaar kapot gaat op je dak plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
SE5000 kan ook maar eigenlijk wil de netbeheerder niet dat je zo dicht op de hoofdstop zit
Serieus?
Dat is dan pech voor hem... Het spul mag gewoon verkocht worden op 1-fase...
Hang een 5000 watt omvormer achter een 20 A en je bent nog selectief ook.
Omdat je de zonnepanelen met zo een korte tussen ruimte wilt plaatsen valt een seriele schakeling per definitie af. SMA dus.
Ooit gehoord van bypass diodes en werking optitrac dmv spanningverlaging? vast niet.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2018 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

16x qcell 320 Wp (5120 Wp) = 2704 euro
1x SMA 5.0 = 1147 euro
16x bevestiging flatfix fusion 5x3= 1153 euro (eigenlijk 6x3 -2 )

Totaal: 5004 euro incl btw.
(komt nog wat klein materiaal bij, stekkers,dckabels, automaatje groepenkast)
(prijzen: www.solar-bouwmarkt.nl)

Kan je zelf installeren?

Ballast? 4 hoog is een hoop gesjouw met tegeltjes.....daar hebben ze vast een hekel aan dus kost je.

Veel internet wijsheid hier ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@Leftblank
Doe je zelf een groot plezier door je daklicht te vervangen voor een die betreedbaar is
dus een lichtkoepel welke open kan en je zo van binnen uit je dak op kunt.
Werkt hier al vanaf het begin grandioos.
En met een beetje inventiviteit plaats je daar ook nog een zonnepaneel overheen.
Zelf heb ik een laten installeren die groot genoeg is om er met een zonnepaneel
door heen te kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Begin%202010.jpg

[YouTube: moving solar panel]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:33

BlueTooth76

Let the sun shine!

Anoniem: 423123 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 20:03:
Prijzen zijn hartstikke scherp!

Letop die omvormers zijn geen van alle goed gedimensioneerd. SolarEdge heeft sinds dat ze hun HDwave omvormer hebben uitgebracht links en rechts geroepen dat het prima kan om meer vermogen dan het type nummer op de omvormer aan te sluiten. Echter laat ervaring zien, zeker met het zonnige afgelopen jaar) dat er wel degelijk wordt afgetopt bij 120% dimensionering.

16 x 320 = 5120 watt / 4000 = 128%. - wellicht een paneel minder nemen en SE5000 kan ook maar eigenlijk wil de netbeheerder niet dat je zo dicht op de hoofdstop zit. Er zou gezekerd kunnen worden met 1 x 32A.

14 x 320 = 4480 watt / 3680 = 121,7% - ik zie geen reden om niet een SE4000 toe te passen
14 x 335 = 4690 watt / 3680 = 127% - weder gewoon een SE4000 toepassen.
Dat "meer vermogen" gaat dan ook niet om het vermogen dat de omvormer kan omzetten in AC maar om wat je maximaal aan DC vermogen (module STC) mag aansluiten.

Bij de oude serie was dat 135% van het vermogen, bij de HD serie is dat 155%.

Bij oost-west of noord-zuid opstellingen erg praktisch. Dan heb je toch geen hoge pieken maar kan je op de HD serie wel meer aansluiten zonder dat de garantie verloopt.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
Dank voor de reacties allemaal. Ik zal in ieder geval op het vermogen van de omvormer letten, aftoppen blijft toch zonde.
PClop schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:51:
[..] Doe je zelf een groot plezier door je daklicht te vervangen voor een die betreedbaar is
dus een lichtkoepel welke open kan en je zo van binnen uit je dak op kunt.[..]
Dat is ook nog 'n afweging. Waar ik voorlopig tegenaan ben gelopen is dat alle dakramen die elektrisch te bedienen zijn (voor ventilatie) tegelijk ook ongeschikt zijn voor dakbetreding. Aan de andere kant zijn de dakbetredingsramen van Fakro en Velux weer niet elektrisch bedienbaar.
AUijtdehaag schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:48:
Op oost/west moeten ze in landscape.
5 panelen op een lengte van 9 mtr en 6 panelen in de breedte op een lengte van 6 mtr (maar dat is krap en kan niet met flatfix fusion, wel met betonvoeten)[..]
Ook nog 'n interessante optie, dat levert wel fors meer panelen op die geplaatst kunnen worden. Volgens de tekeningen (die we niet van het dak hebben) verwacht ik dat we exact 6 meter dakoppervlak zullen hebben, wel perfect zou komen met van die betonnen voeten. De enige informatie die ik daarbij nog niet heb gevonden is of de voeten voldoende zwaar zijn om op 4 hoog zonder extra ballast te gebruiken. Daar zal ik 'n leverancier eens over contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 16:44

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

een nabrander op verzoek van @AUijtdehaag
Zuluman schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 08:22:
Ik maak altijd dit reken sommetje per geinstalleerd paneel:
  • paneel goedkoop 100,- 300wp / paneel gemiddeld 200 330wp / paneel duur 300 (365wp)
  • micro omvormer 80,-
  • kabel per paneel 20,-
  • montage mat. 50,- 
  • monteren 50,-

totaal 300 / 400 / 500 per paneel bij minimum 10 stuks

en dan nog kosten niet gerelateerd aan het aantal panelen
  • meterkast aanpassen 300
  • sturingsunit envoy 300
dan komt er nog winst over inkoop overheen
meestal is dat tussen de 15% - 30%

dus bv 12 panelen x 300 = 3600 +300+300 = 4200
Voor materiaal en montage
Daar komt nog bij winst-
tussen de
15% = 630,-
30% = 1260,-

totaal excl. btw tussen €4.830,- en € 5.460,- excl. btw met micro omvormer.

Je kan het sommetje ook gebruiken voor en string. Vervang de kosten voor de micro's + kabel +sturing voor een stringomvormer. In dit voorbeeld dus -1300 maar + 600/750 ongeveer. Ex winst. Let op dat je de stringomvormer over de levensduur wel 2x moet rekenen in vergelijk met micro's.

Ik ben bouwkundig ingenieur en werk als kostenadviseur voor het rijk. Ik adviseer met mijn collegas oa over verduurzaming van de vastgoedportefeuille op financieel gebied. Daarnaast heb ik een eigen adviesbureau voor bouwkosten, duurzaamheid en ontwerp.

Ik heb mijn eigen systeem geinstalleerd en help familie, buren en vrienden met de opzet en keuze van een systeem.

Omdat ik een bouw gerelateerd kvk nummer heb kan ik bij solar clarity inkopen. Veel korting krijg ik niet als ik het vergelijk met winkelman en solar bouwmarkt. Alleen op de panelen scheelt het wel wat. 10-30 euro paneel.

Mijn inkoop ligt nagenoeg gelijk aan de verkoopprijs van particulieren bij solar bouwmarkt en winkelman. Het meest bepalende is de prijs van het gekozen paneel. Het goedkoopste paneel 300wp heb je al voor € 100,- excl paneel tot 365Wp voor € 285,- excl. btw. De longi solar 300 wp kost mij 105 ex. Btw. 270wp ligt rond de 85 ex. Btw

Montage hangt af van het aantal panelen en plat dak of schuin dak. prijzen van montage kan je ook vinden op solar bouwmarkt en winkelmann.

Dan heb je nog bevestigingsmateriaal wat afhangt van plat dak of schuin dak.

en dan nog de keuze omvormer. is er veel schaduw of geen, zuid georienteerd of oost-west opstelling. En hoe wil je monitoren.

Ik heb bewust voor enphase micro's gekozen omdat:
- geen dc in huis
- monitoring per paneel
- monitoring opwekking en verbruik met envoy
- uitbreidbaarheid- eenvoudig panelen toevoegen zonder omvormer wissel.
- optimale opwekking per paneel
- zelf eenvoudig en veilig te installeren
- garantie en verwachte levensduur van 20 jaar
- kans dat alle 12 stuk gaan miniem
- etc etc

Ik heb een oost west syteem met nagenoeg geen schaduw.

edit/aanvulling:
Ik heb deze cursus gevolgd. http://www.edusun.nl/doe-...nepanelen-plaatsen-1-dag/
voor 89 ex. btw (btw kan ook opvoeren voor de belastingdienst)
Je bespaart dan (een deel) van de winst je kan immers zelf niet zo goedkoop inkopen als een installateur. en het scheelt de montage arbeid. dus al gauw tussen de € 1.000 en € 1.500. Al kan ik me voorstellen dat in jouw situatie de hoogte lastig is. steiger huren, transporteren opbouwen. uitvogelen hoe persoonlijke valbeveiliging werkt. ik heb een platdak dat ik eenvoudig via het dakterras op de 2e kan bereiken. Dus had geen steiger nodig maar moest wel opletten dat ik aan de hoge kant niet naar beneden viel. (9m hoog). en het kan zijn dat de woningbouw eist dat je het laat doen door een professional. meterkast zou ik in veel gevallen laten doen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Pagina: 1