Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdtempel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-11-2021
Mijn vraag
...

Hallo,

Dit weekend heb ik besloten om een camera te kopen voor mijn trip naar Tanzania begin volgend jaar. Deze vragen heb ik mezelf gesteld en hierna ben ik gaan zoeken.

Budget: Rond de 500 euro.
Welke zaken zijn belangrijk:
  • Graag een nieuwe camera (2017/2018) die o.a. Wifi heeft. (of slaat dit nergens op)
  • LCD scherm (Wellicht touch).
  • Waar je goed mee kan zoomen.
  • Goed in laag licht
  • Water bestendig
Ervaring:

Geen, dus lijkt het me niet handig als ik met DSLR cameras ga beginnen met verschillende lensen enzo. Ook prijs technisch liggen die wat hoger.

Omdat ik al best veel gevonden heb zoals de:

Panasonic LUMIX FZ 300 Release date: July 16, 2015
Panasonic lumix fz1000 Release date: 27 july 2014

is de keuze voor mij lastig. Wat mij opvalt is dat ze redelijk oud zijn maar nog wel als geweldige camera's worden neergezet.

De NIKON COOLPIX P900 en meer recentelijk de P1000 zijn ook mooie modellen maar hebben toch wel wat nadelen zoals gewicht enzo.

De Panasonic LUMIX DMC-FZ2000ligt net wat boven mijn budget.

De Canon SX70 HS is één van de nieuwste camera's. Hier staan niet zoveel reviews over.
De prijs van 550€. Is deze camera het beste?

Buiten de safari wil ik hem natuurlijk ook voor andere zaken gebruiken zoals close-up familie zaken. Stedentrips, Dat soort dingen.

Alvast bedankt voor het bekijken van de vraag en helemaal bedankt als iemand wat advies aan mij kan geven!!!

:)
...

Beste antwoord (via rvdtempel op 02-12-2018 16:18)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
rvdtempel schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:35:
[...]

Dankje voor je reactie. Het is dus echt tussen de SX70 en de FZ1000 omdat deze mij beter lijken voor een safari.
In de categorie van de SX70 (met 1/2.3" sensor) zijn er nog heel veel andere die veel goedkoper zijn. Zie hier de lijst. Naar mijn mening zijn de camera's in deze lijst niets meer dan marketingmonsters voor mensen die denken dat veel zoom = goed en zich geen raad weten met andere specificaties van een camera.

Kijk ook hier een vergelijking van camera's met veel zoom: https://www.dpreview.com/...husiast-long-zoom-cameras. Let ook op dat er geen enkele camera met 1/2.3" sensor wordt aangeraden.
Is de FZ2000 het waar voor een bedrag voor 900? In iedergeval de 400 waard die ik extra zou betalen?
Wat mij betreft niet. De FZ2000 heeft allerlei features om videografie makkelijker en beter te maken. lees hier de review van dpreview.com Voor fotografie is alleen de toevoeging van een back side illuminated sensor significant. Bovendien kan je voor 900 euro ook al een systeemcamera in huis halen met een beetje creatief shoppen. Panasonic G80 met allround zoomlens.
En het gevoel om een beetje kwaliteit camera vast te houden om mooie plaatjes te maken speelt ook mee. Hiervoor heb ik ook wel compacte systeem cameras gehad maar die hebben mij nooit het gevoel van een fotograaf (amateur) gegeven.
Tja dat is persoonlijk. Bij Panasonic en Olympus kan je voor (relatief) weinig al een professioneel aanvoelende m43 camera kopen. Dan heb je én een grotere sensor én flexibiliteit qua lenzen. Maar 900 euro uitgeven aan de FZ2000 is mijns inziens verspilling, dan zou ik eerder voor de FZ1000 gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 24-10-2018 21:31 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het safari met tamme poesjes of volgas in een Jeep langs bloeddorstige hyena's? Ik zou sowieso eens kijken naar de stabilisatie in de genoemde camera's.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de Pana's relatief slecht omgaan met "weinig licht"; zelfs mijn OP5 maakt mooiere / herkenbaardere foto's bij een sluitertijd van 2 seconden bijvoorbeeld.

Op categorie: Compactcamera's staan nog wel een paar nette reviews van dit soort compact/superzoom camera's. Persoonlijk neig ik naar Nikon qua allrounder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdtempel
MAX3400 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:07:
Is het safari met tamme poesjes of volgas in een Jeep langs bloeddorstige hyena's? Ik zou sowieso eens kijken naar de stabilisatie in de genoemde camera's.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de Pana's relatief slecht omgaan met "weinig licht"; zelfs mijn OP5 maakt mooiere / herkenbaardere foto's bij een sluitertijd van 2 seconden bijvoorbeeld.

Op categorie: Compactcamera's staan nog wel een paar nette reviews van dit soort compact/superzoom camera's. Persoonlijk neig ik naar Nikon qua allrounder.
Safari is in een georganiseerde tour. Dus: Snel rijden tot ze of iets zien of iets over de radio horen en daar een poosje blijven staan.

En thanks voor je antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

rvdtempel schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:24:
[...]

Safari is in een georganiseerde tour. Dus: Snel rijden tot ze of iets zien of iets over de radio horen en daar een poosje blijven staan.
Tja, als je het zo omschrijft, dan is stabilisatie minder belangrijk en zou je moeten kijken naar een camera met goede kwaliteit foto's en, zo uit mijn hoofd, tot ongeveer 8 tot 12x zoom.

Voor een DSLR heb je dan maar 1 wissellens nodig; ervanuitgaande dat je standaard een 55mm erbij krijgt, zou je als extra een 300 tot 350mm moeten aanschaffen.

Andersom, als ik naar de auto-races ga en ik sta op het dak van Spa-Francorchamps, gebruik ik de Panasonic maar tot ongeveer 9x zoom om de laatste chicane tot de eerste bocht te hoeven fotograferen. Ook de kerken in Milaan en Turijn (buiten, facade fotograferen), gebruik ik max 5x zoom om voldoende details mee te pikken.

Maar dat is mijn amateuristische mening.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:34
Ik weet niet of je het met ~10x zoom redt... Ik ben zelf net terug van een safari door Kenia en Tanzania en soms zitten de beesten relatief ver weg. Zelf had ik een (voor jou boven budget) Sony A6000 mee met een Sigma 150-600mm er op, wat doorgaans een mooi bereik gaf om alles mooi groot met details op de foto te zetten.

Ik heb helaas nog geen foto's van reisgenoten gezien met superzooms. Ik zou persoonlijk denk ik voor de FZ1000 gaan vanwege de grotere 1" sensor. Die komt tot 400mm FF bereik qua zoom wat in veel gevallen al genoeg is (note, mijn setup had 900mm FF equivalent).

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 21-10-2018 20:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:20
Focus op mooie foto's van de omgeving en jezelf/vrienden/gezin en eventueel foto's van groot wild dat erg dicht bij de jeeps komt. Die cheeta die daar 100m verder zit fotograferen met een x30 zoom compact gaat zelden een mooie foto opleveren die je later nog gaat terugbekijken. Dus eventueel een deftige compact met zo'n 1" sensor met een "normale" zoom. Lekker licht & compact. Dan kan je je verder focussen op het genieten van je reis zelf. Heb zelf een Panasonic TZ100 waar ik heel tevreden van ben (had daarvoor een Sony RX100 (mark1) maar daarbij miste ik toch steeds wat extra zoom in het tele bereik).

Breng een goede verrekijker mee. (tip die je hier wel vaker ziet maar waar ik nu door persoonlijke ervaring ook wel van overtuigd ben)

[ Voor 11% gewijzigd door Inrage op 22-10-2018 10:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50
je noemt drie zaken die er voor mij uitspringen:
- (laag) budget
- lichtsterk
- veel telezoom

deze drie zaken gaan m.i. nooit samen.
  • Wil je voor 500 euro een lichtsterke camera hebben, dan valt telezoom af. een Sony RX100 mkI is dan een optie
  • Laag budget en veel zoom, dan kom je bv op de Canon SX70 uit, maar heb je absoluut geen lichtsterke camera.
  • En lichtsterk, en telezoom, dan zit je met een Sony RX10 goed, maar moet je het budget bijstellen (verdubbelen).
Kies er twee die voor jou het belangrijkst zijn, en kijk dan verder.

Persoonlijk zou ik voor dit budget naar een fotozaak gaan, en dan met garantie een tweedehands camera zoeken. Omdat je geen ervaring hebt, zou ik niets van MP halen.

Haal bv een gebruikte Canon 600D (+/-225 euro), eveneens een gebruikte Tamron 18-270 voor +/- 250 euro, en een 50 mm 1,8 voor avondopname's. Ik denk dat dit een niet te kloppen systeem is. Met een tas, extra accu en een geheugenkaart zit je dan iets boven budget. Accu's en geheugenkaartjes heb je trouwens bij elke camera nodig!

Ik heb alleen verstand van Canon, maar voor Sony/Nikon zal ook wel zoiets samen te stellen zijn!

Wat je ook koopt, koop het op tijd, zodat je ook de kans hebt om te oefenen!

[ Voor 11% gewijzigd door 107mb op 22-10-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdtempel
107mb schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:48:
je noemt drie zaken die er voor mij uitspringen:
- (laag) budget
- lichtsterk
- veel telezoom

deze drie zaken gaan m.i. nooit samen.
  • Wil je voor 500 euro een lichtsterke camera hebben, dan valt telezoom af. een Sony RX100 mkI is dan een optie
  • Laag budget en veel zoom, dan kom je bv op de Canon SX70 uit, maar heb je absoluut geen lichtsterke camera.
  • En lichtsterk, en telezoom, dan zit je met een Sony RX10 goed, maar moet je het budget bijstellen (verdubbelen).
Kies er twee die voor jou het belangrijkst zijn, en kijk dan verder.

Persoonlijk zou ik voor dit budget naar een fotozaak gaan, en dan met garantie een tweedehands camera zoeken. Omdat je geen ervaring hebt, zou ik niets van MP halen.

Haal bv een gebruikte Canon 600D (+/-225 euro), eveneens een gebruikte Tamron 18-270 voor +/- 250 euro, en een 50 mm 1,8 voor avondopname's. Ik denk dat dit een niet te kloppen systeem is. Met een tas, extra accu en een geheugenkaart zit je dan iets boven budget. Accu's en geheugenkaartjes heb je trouwens bij elke camera nodig!

Ik heb alleen verstand van Canon, maar voor Sony/Nikon zal ook wel zoiets samen te stellen zijn!

Wat je ook koopt, koop het op tijd, zodat je ook de kans hebt om te oefenen!
Dankjewel voor je antwoord. Ik denk dat ik dan toch zou neigen naar de Canon SX70. Echter zie ik hiet niet zoveel reviews van. Heb jij aan de specs al kunnen zien dat hij slecht is in low light?

Een DSRL camera kom wel het beste naar voren maar hier heb je meerdere lenzen voor nodig en de body is vaak wat groter. Ik weet niet of ik het altijd wel wil mee nemen en steeds bezig zijn met switchen van lensen als ik eenmaal bezig ben.

Ik heb het liefs iets waar ik mooie scherpe fotos mee kan maken die genoeg zijn voor een schilderij op de muur ofzo.

En ik moet inderdaad alles nog leren dus wil hem binnenkort wel aanschaffen.

Voor mij staat het nu op:
  1. Canon SX70
  2. Panasonic FZ1000
Ik wil er inderdaad goed mee kunnen zoomen. En rond de 500€ klinkt goed voor een eerste serieuze camera. En als ik op redelijk kleine afstand in laag licht nog behoorlijke foto's kan nemen dan zou dit helemaal ideaal zijn. _/-\o_ Daarnaast heeft de SX70 wifi, en bluetooth. Een app die makkelijk te vebinden is. 4k video en timelaps. Echter kan ik niet echt zien of hij spatvrij is maar daar ga ik wel van uit.

Is het zoiezo handig om dan ff tot november te wachten tot meer mensen heb gereviewd hebben?

Nogmaals bedankt en als mensen nog meer tips hebben dan zou dat super zijn!

[ Voor 8% gewijzigd door rvdtempel op 22-10-2018 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
Er zijn aan aantal dingen die de kwaliteit van de resultaten bepalen bij een camera die je zo van de specs kan aflezen. Dit zijn onder andere de grootte van de sensor en de lichtsterkte van de lens. De SX70 heeft een 1/2,3" sensor wat betekent dat de sensor heel klein is en daardoor gevoelig voor ruis. De lens heeft een diafragma van 3,4 wijd en 6,5 tele wat betekent dat er weinig licht binnen gelaten wordt. Mede door deze twee factoren denk ik niet dat de camera voldoet aan jouw wens om in laag licht behoorlijke foto's te nemen en ik verwacht niet dat resulterende foto's een kwaliteit hebben die goed genoeg is voor aan de muur.

Bedenk ook dat 65x zoom waarschijnlijk een beetje overdreven is. Zo'n Safari is eigenlijk gewoon een attractiepark, althans, toen ik in zuid-afrika op safari was liepen de olifanten gewoon langs de auto.

Mijn shortlist zou zijn, als ik geen zin had in een DSLR of systeemcamera:
- pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart
Goede sensor, lichtsterke lens, 16x zoom.
- pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart
Goede sensor en lichtsterke lens met 10x zoom, wel een stuk compacter

Maar staar je niet blind op het maken van mooie safari foto's met een camera van 500 euro. Zoals @Inrage al zegt maak je best gewoon mooie foto's van je medereizigers en van de omgevingen (met bijv de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX15 Zwart en neem je een goede verrekijker mee! Daar heb je imho veel meer lol van)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09

sapphire

Die-hard pruts0r

rvdtempel schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:51:

Ik heb het liefs iets waar ik mooie scherpe fotos mee kan maken die genoeg zijn voor een schilderij op de muur ofzo.

En ik moet inderdaad alles nog leren dus wil hem binnenkort wel aanschaffen.
Voor een mooi schilderij adviseer ik een goede kwaliteit doek, wat kwasten, verf en een schildercursus :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdtempel
Ramon schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:04:
Er zijn aan aantal dingen die de kwaliteit van de resultaten bepalen bij een camera die je zo van de specs kan aflezen. Dit zijn onder andere de grootte van de sensor en de lichtsterkte van de lens. De SX70 heeft een 1/2,3" sensor wat betekent dat de sensor heel klein is en daardoor gevoelig voor ruis. De lens heeft een diafragma van 3,4 wijd en 6,5 tele wat betekent dat er weinig licht binnen gelaten wordt. Mede door deze twee factoren denk ik niet dat de camera voldoet aan jouw wens om in laag licht behoorlijke foto's te nemen en ik verwacht niet dat resulterende foto's een kwaliteit hebben die goed genoeg is voor aan de muur.

Bedenk ook dat 65x zoom waarschijnlijk een beetje overdreven is. Zo'n Safari is eigenlijk gewoon een attractiepark, althans, toen ik in zuid-afrika op safari was liepen de olifanten gewoon langs de auto.

Mijn shortlist zou zijn, als ik geen zin had in een DSLR of systeemcamera:
- pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart
Goede sensor, lichtsterke lens, 16x zoom.
- pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart
Goede sensor en lichtsterke lens met 10x zoom, wel een stuk compacter

Maar staar je niet blind op het maken van mooie safari foto's met een camera van 500 euro. Zoals @Inrage al zegt maak je best gewoon mooie foto's van je medereizigers en van de omgevingen (met bijv de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX15 Zwart en neem je een goede verrekijker mee! Daar heb je imho veel meer lol van)
Dankje voor je reactie. Het is dus echt tussen de SX70 en de FZ1000 omdat deze mij beter lijken voor een safari.

Is de FZ2000 het waar voor een bedrag voor 900? In iedergeval de 400 waard die ik extra zou betalen?

En het gevoel om een beetje kwaliteit camera vast te houden om mooie plaatjes te maken speelt ook mee. Hiervoor heb ik ook wel compacte systeem cameras gehad maar die hebben mij nooit het gevoel van een fotograaf (amateur) gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheepie880
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-04 17:42
Ik heb zelf de fz1000 waar ik heel erg over te spreken ben.

Ik ben twee keer op safari geweest, en het viel mij op dat het heel erg kan verschillen per park. De ene keer kwam ik kwa brandpunt niet boven de 300 uit, en de andere keer had ik met 600 een te kort bereik. Dit had voornamelijk met de dichtheid van het bos en wild te maken.

Met de sx70 nooit geschoten, echter wel met de canon g3x, wat eigenlijk de canon variant is van de fz1000. Het grote probleem hiermee was dat je de autofocus niet op een heel klein punt kon zetten, waardoor je vooral met vogels veel problemen met autofocus had. Probeer dus voor aanschaf ook uit of alle functies die je wil hebben erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdtempel
sheepie880 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 07:23:
Ik heb zelf de fz1000 waar ik heel erg over te spreken ben.

Ik ben twee keer op safari geweest, en het viel mij op dat het heel erg kan verschillen per park. De ene keer kwam ik kwa brandpunt niet boven de 300 uit, en de andere keer had ik met 600 een te kort bereik. Dit had voornamelijk met de dichtheid van het bos en wild te maken.

Met de sx70 nooit geschoten, echter wel met de canon g3x, wat eigenlijk de canon variant is van de fz1000. Het grote probleem hiermee was dat je de autofocus niet op een heel klein punt kon zetten, waardoor je vooral met vogels veel problemen met autofocus had. Probeer dus voor aanschaf ook uit of alle functies die je wil hebben erin zitten.
De 1000 klinkt inderdaad wel erg goed. Is het het waard om het geld bij te betalen voor de 2000?

Groetjes,

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
rvdtempel schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:35:
[...]

In de categorie van de SX70 (met 1/2.3" sensor) zijn er nog heel veel andere die veel goedkoper zijn. Zie hier de lijst. Naar mijn mening zijn de camera's in deze lijst niets meer dan marketingmonsters voor mensen die denken dat veel zoom = goed en zich geen raad weten met andere specificaties van een camera.

Kijk ook hier een vergelijking van camera's met veel zoom: https://www.dpreview.com/...husiast-long-zoom-cameras. Let ook op dat er geen enkele camera met 1/2.3" sensor wordt aangeraden.
Wat mij betreft niet. De FZ2000 heeft allerlei features om videografie makkelijker en beter te maken. lees hier de review van dpreview.com Voor fotografie is alleen de toevoeging van een back side illuminated sensor significant. Bovendien kan je voor 900 euro ook al een systeemcamera in huis halen met een beetje creatief shoppen. Panasonic G80 met allround zoomlens.
Tja dat is persoonlijk. Bij Panasonic en Olympus kan je voor (relatief) weinig al een professioneel aanvoelende m43 camera kopen. Dan heb je én een grotere sensor én flexibiliteit qua lenzen. Maar 900 euro uitgeven aan de FZ2000 is mijns inziens verspilling, dan zou ik eerder voor de FZ1000 gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 24-10-2018 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-06 11:03
Vorig jaar in Tanzania geweest. Welke parken ga je bezoeken?

Met een budget van 500 euro zou ik voor de Sony Cyber-shot HX90V gaan of een vergelijkbare Panasonic oid en het overgebleven geld gebruiken voor extra accu's/ geheugenkaartjes, een powerbank en een verrekijker.

Zorg er met een camera in ieder geval voor dat die het equivalent van zo'n 600mm op full frame heeft. Daar onder heb je eigenlijk gewoon vrij weinig aan.
Zo'n 90% van de foto's die ik daar gemaakt heb, in vrijwel alle parken zijn met een 600mm gemaakt. En dan nog heb ik in het merendeel flink moeten croppen.
Alleen in de Ngorongoro krater ook redelijk wat gemaakt met een 200mm, maar dat park is ook wel een uitzondering (en prachtig).

Zeker in de Serengeti is alles zo wijds en uitgestrekt. Je mag de paden niet af dus kunt vaak niet even dichtbij komen.

Neem een beanbag mee waar je de camera op kan laten rusten. Zeker met die lange afstanden erg fijn.

Opladen kan niet altijd 's nachts dus zorg dat je zeker enkele dagen met je accu's voort kunt.
Grote voordeel van sony's is dat die via usb kunnen opladen waardoor je een powerbank kunt gebruiken om je camera op te laden.

Neem ook wel een gewone oplader mee.

Veel geheugenkaartjes van niet al te groot formaat zodat je vaak moet wisselen. Hierdoor zorg je dat bij een kapotte kaart je niet alle afbeeldingen kwijt bent.
Even kaartjes bijkopen gaat niet zomaar, en dan is het natuurlijk de vraag of je ook echt koopt wat je denkt te kopen.

Zeker in de Jeeps met open dak kan het ontzettend stoffig zijn. Rood stof dat echt overal gaat zitten.
Hou er rekening mee dat je camera vol komt te zitten. Weather sealing is daarvoor fijn, maar wat mij betreft niet een echte must.

Een verrekijker is wat mij betreft wel echt een must. Het is zoveel fijner om door een kijker te kijken in plaats van op je schermpje. Ik heb aan die van mij ontzettend veel plezier gehad.

En als laatste, ik zou persoonlijk een backup camera meenemen. Zeker gezien de kosten van een Safari wil je niet met een kapotte camera zitten. Even een nieuwe kopen zit er simpelweg niet in.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:28
De FZ300 loopt rondjes om alle 1/2.3" concurrenten vanwege zijn lichtsterke lens. De FZ1000 is een stuk minder lichtsterk en ook al heeft ie een grotere sensor, bij volledig inzoomen gaat ie in de praktijk niet meer detail opleveren dan de FZ300. De FZ300 heeft ook nog weathersealing, kost minder dan de helft en heeft een touchscreen (erg handig om mee te focussen). Voor situaties met weinig licht en beperkt inzoomen wint de FZ1000. Enige andere optie is een tweedehands Sony RX10 III als je die kunt vinden. Dan heb je de beste lens en het bereik van de FZ300.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdtempel
RobertJRB schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:15:
Vorig jaar in Tanzania geweest. Welke parken ga je bezoeken?

Met een budget van 500 euro zou ik voor de Sony Cyber-shot HX90V gaan of een vergelijkbare Panasonic oid en het overgebleven geld gebruiken voor extra accu's/ geheugenkaartjes, een powerbank en een verrekijker.

Zorg er met een camera in ieder geval voor dat die het equivalent van zo'n 600mm op full frame heeft. Daar onder heb je eigenlijk gewoon vrij weinig aan.
Zo'n 90% van de foto's die ik daar gemaakt heb, in vrijwel alle parken zijn met een 600mm gemaakt. En dan nog heb ik in het merendeel flink moeten croppen.
Alleen in de Ngorongoro krater ook redelijk wat gemaakt met een 200mm, maar dat park is ook wel een uitzondering (en prachtig).

Zeker in de Serengeti is alles zo wijds en uitgestrekt. Je mag de paden niet af dus kunt vaak niet even dichtbij komen.

Neem een beanbag mee waar je de camera op kan laten rusten. Zeker met die lange afstanden erg fijn.

Opladen kan niet altijd 's nachts dus zorg dat je zeker enkele dagen met je accu's voort kunt.
Grote voordeel van sony's is dat die via usb kunnen opladen waardoor je een powerbank kunt gebruiken om je camera op te laden.

Neem ook wel een gewone oplader mee.

Veel geheugenkaartjes van niet al te groot formaat zodat je vaak moet wisselen. Hierdoor zorg je dat bij een kapotte kaart je niet alle afbeeldingen kwijt bent.
Even kaartjes bijkopen gaat niet zomaar, en dan is het natuurlijk de vraag of je ook echt koopt wat je denkt te kopen.

Zeker in de Jeeps met open dak kan het ontzettend stoffig zijn. Rood stof dat echt overal gaat zitten.
Hou er rekening mee dat je camera vol komt te zitten. Weather sealing is daarvoor fijn, maar wat mij betreft niet een echte must.

Een verrekijker is wat mij betreft wel echt een must. Het is zoveel fijner om door een kijker te kijken in plaats van op je schermpje. Ik heb aan die van mij ontzettend veel plezier gehad.

En als laatste, ik zou persoonlijk een backup camera meenemen. Zeker gezien de kosten van een Safari wil je niet met een kapotte camera zitten. Even een nieuwe kopen zit er simpelweg niet in.
Ik ga naar de Serengeti en naar de Crator en nog naar een ander park. Het is een 5 dagen safari.

Wat je zegt over stof had ik al gelezen. Daarom denk ik dat het goed is dat ik hem af en toe gebruik als de jeep stil staat en anders probeer hem zoveel mogelijk in een tas te laten zitten.

De Sony Cyber-shot HX90V ziet er mooi uit, maar toch wil ik liever iets groter. Een bridge voldoet aan wat ik graag wil als mijn eerste stap naar wat betere foto's. Als ik de smaak te pakken heb kan ik hem altijd nog verkopen en iets beters halen.

Ik heb zojuist ergens een bod gedaan van 600€ voor de FZ2000. Als dit hem niet wordt dan ga ik denk ik voor de FZ1000. Hoewel de FZ300 ook goed klinkt, echter voor dagelijks gebruik (dus niet safari) denk ik dat de FZ1000 beter is na het lezen van de reviews.

Iedereen in iedergeval voor de bijna alle serieuse antwoorden!! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50
ik denk dat jij, na alle tips, nog steeds een verkeerd beeld hebt van camera's.

het is heel simpel. fotograferen is het opvangen van licht. Hoe groter de sensor, hoe meer licht er op valt, en dus hoe beter de foto wordt. Als het wat donkerder wordt, dan wordt de lichtopname van een sensor versterkt. Dit wordt ISO genoemd. Een nadeel van een hogere ISO waarde is dat de foto korreliger wordt, en er details verdwijnen.

Dus een kleine sensor betekent sneller hogere ISO waarden, en dus sneller een slechtere kwaliteit.

Een voordeel van een kleine sensor is dat er heel makkelijk een enorm zoombereik gerealiseerd kan worden. Een bridgecamera met veel telebereik, hoe groot dan ook, zal bijna altijd een piepkleine sensor hebben.

Jij wil liever geen HX90V, maar een grotere bridgecamera. Dat betekent dus niet dat de photokwaliteit ook beter wordt. De kans is groot dat de fotokwaliteit ongeveer gelijk blijft. Dus jouw opmerking dat dit een eerste stap naar betere foto's is klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdtempel
107mb schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:22:
ik denk dat jij, na alle tips, nog steeds een verkeerd beeld hebt van camera's.

het is heel simpel. fotograferen is het opvangen van licht. Hoe groter de sensor, hoe meer licht er op valt, en dus hoe beter de foto wordt. Als het wat donkerder wordt, dan wordt de lichtopname van een sensor versterkt. Dit wordt ISO genoemd. Een nadeel van een hogere ISO waarde is dat de foto korreliger wordt, en er details verdwijnen.

Dus een kleine sensor betekent sneller hogere ISO waarden, en dus sneller een slechtere kwaliteit.

Een voordeel van een kleine sensor is dat er heel makkelijk een enorm zoombereik gerealiseerd kan worden. Een bridgecamera met veel telebereik, hoe groot dan ook, zal bijna altijd een piepkleine sensor hebben.

Jij wil liever geen HX90V, maar een grotere bridgecamera. Dat betekent dus niet dat de photokwaliteit ook beter wordt. De kans is groot dat de fotokwaliteit ongeveer gelijk blijft. Dus jouw opmerking dat dit een eerste stap naar betere foto's is klopt niet.
Hallo en bedankt voor je reactie.

En je hebt helemaal gelijk. Ik heb zeer weinig verstand van fotografie en hoop daarom ook dat jullie mij advies kunnen geven.

Wat je aangeeft is dat door een enorme zoom de sensor klein kan zijn waardoor er een hogere ISO waarde is.

Is de sensor wel goed in de FZ2000 dan? Want hij is hetzelfde als die van de FZ1000 en die wordt wel aangeraden.

En ik weet dat ik steeds heb gezegd dat ik het liefst geen camera wou hebben met een dubbelle lens echter gaf een kennis van mij het advies om te kijken naar de olympus om-d e-m10 double zoom.

Hij is kleiner en zelfs met twee lenzen is hij misschien makkelijker te verplaatsen als ik op reis ben.
Maar volgens mij is hij niet echt geschikt voor video.

Ik heb al een bod gedaan op de FZ2000 voor rond de 600€. Is dit een domme keuze van mij als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de olympus? Of is de FZ2000 alsnog een goede keuze voor die prijs?

Het is best lastig een camera zoeken die geschikt is. Veel meningen, waaronder dat ik niet te lang moet wachten want ik moet veel oefenen. Maar als ik dan een keuze maak dan wordt ik weer in twijfel gegooid. 8)7

Daarom is dit ook mijn laatste vraag verder want uiteindelijk moet ik inderdaad gewoon voor iets gaan.

In iedergeval weer bedankt want al jullie tips en adviezen helpen mij wel heel erg! :)

[ Voor 5% gewijzigd door rvdtempel op 27-10-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 07:34
Met de olympus om-d ga je wss een minder bereik halen. Uit mijn hoofd is dat de 140mm lens(?), 280mm full frame equivalent wat echt te weinig zoom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
@rvdtempel Al een keuze gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Laatst online: 07-06 08:22

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat bedoel je met double zoom? Er is voor die camera een 14-150mm lens wat 300mm FF oplevert. Voordeel is dat je dan niet hoeft te wisselen van lens, wat ik persoonlijk irritant vind op vakantie. Je zou er nog eventueel een teleconverter tussen kunnen zetten om er 600mm van te maken, maar dat gaat wel ten koste van de lichtsterkte en fotokwaliteit.
Overigens vind ik m best geschikt voor video dankzij de stabilisatie, maar ik heb geen ervaring met andere camera's dus ik kan dat vergelijk niet maken.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:28
Dubbelzoom kit, dus met 2 zoomlenzen in een kit: pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark III Pancake Dubbel Zoom Kit Zilver

Een teleconverter op een 14-150?? Volgens mij past dat niet en daarnaast wil je het ook echt niet. Je gaat enorm aan scherpte inleveren en je autofocus wordt baggertraag vanwege de enorm afgenomen lichtsterkte.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdtempel
Hallo, ja heb inmiddels de FZ2000 binnen en ben druk bezig met oefenen.

Allemaal bedankt voor de tips!! :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-06 10:39
Ik heb vorig jaar een safari gedaan in het Krugerpark Zuid-Afrika. En heb toen als leek in dezelfde situatie gezeten als jij nu.

Ik heb besloten een systeem camera te kopen (licht en klein t.o.v. spiegelreflex), maar wel de configuratie mogelijkheden met lensen.
Ik heb een mooie 40-140mm (80-280mm bij spiegelreflex) zoom les gekocht omdat veel dieren toch wat verder weg te zien zijn.

Ook heb ik mezelf getrakteerd op een foto cursus, kost wat, maar daar doe je dan ook je leven mee.

Ben zelf voor deze gegaan:
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX80 Body Zwart

Maar inmiddels zijn de prijzen van concurrentie aan het dalen geweest en zou ik voor een sony a6300 gaan.

edit: Ik zie dat je al een camera gekocht hebt en dus eigenlijk alles overbodig is wat ik typ :P
Maar veel plezier gewenst op je safari, het is zo gaaf en verslavend!
Pagina: 1