Toon posts:

Mijn router maakt verbinding, maar ik kan niet op internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• foreveryoungski
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-10-2018
Mijn vraag
Ik woon in een studentencomplex en daar heb ik alleen internet zonder modem (dus met een ethernetkabel). Ik heb een router van TP-Link AC1200 gekocht, zodat ik draadloos internet zou krijgen.

Ik kom er alleen niet uit. Ik heb eerst met mijn telefoon geprobeerd de router te verbinden. Dat ging goed. Ik heb de stappen gevolgd en ik kon mijn telefoon verbinden aan de router. Vervolgens moest ik de router instellen en ik heb toen naam en wachtwoord veranderd. Dit heb ik vervolgens afgerond en toen maakte mijn telefoon verbinding met het netwerk. Alleen deed het internet het niet, omdat ik websites en apps niet kon openen.

Vervolgens heb ik de router gerest en dat gaf ook geen resultaat. Ik heb het nu op mijn computer geprobeerd maar dat lukt ook niet.

Ik ben radeloos en ik weet niet wat ik moet doen. In de handleiding staat dat ik het modem moet resetten, maar dat heb ik niet.. Ik denk zelf dat het ligt aan dat ik de naam en wachtwoord van de router heb veranderd, omdat ik dit eerder ook kreeg met ziggo. Internet deed het toen perfect, maar toen ik naam + wachtwoord had veranderd deed het internet het ineens niet.

Dit is de router waar het om gaat:
https://www.gamma.nl/asso...COlIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Is er iemand die mij kan helpen?

Nog een tweede vraag: is internet van een studentencomplex veilig?

[Voor 2% gewijzigd door foreveryoungski op 21-10-2018 18:54. Reden: nog een vraag]

Alle reacties

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:18
De ethernet kabel die je hebt zit die niet al aan een router?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee hoe het internet daar geleverd wordt maar zelf even een extra router inprikken (incl DHCP en andere services), gaat 'm waarschijnlijk niet worden.

Gecombineerd met je laatste vraag; het zou helpen om bij de beheerders van het netwerk navraag te doen over de veiligheid en hoe je eigen apparatuur kan aansluiten. Wij kunnen niet raden of ze, bijvoorbeeld, het netwerk zo veilig hebben gemaakt dat elke eigen automatisch wordt geweigerd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Vermoedelijk heb je geen router nodig, maar een access point. Dusz, heb je die router geconfigureerd als accespoint, of gewoon als router?
Simpeler was geweest als je gewoon direct een accesspoint had gekocht ipv een router, als je er weinig vanaf weet. Dan is nog niet gezegd dat het zomaar gaat werken (zie hierboven), maar een router achter een router is vrijwel altijd een slecht idee zelfs al kun je WEL bij het modem.

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
foreveryoungski schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:53:

Ik ben radeloos en ik weet niet wat ik moet doen.
Even bij een buurman/vrouw aankloppen en vragen hoe of wat om te beginnen. Lijkt mij niet dat jij de enige bent in dat complex die internet wilt/heeft.

@dragon2 Niet perse, mijn dochter zat voorheen in een studentcomplex waar ze ook Ziggo hadden en iedereen moest zijn/haar eigen router/netwerkje opstellen. In eerste instantie met naam/ww en vaste ip's per ruimte (PPoE), maar is later veranderd zodat de router gewoon DHCP op de WAN aangeboden kreeg.

[Voor 31% gewijzigd door Gero71 op 21-10-2018 19:26]

Misery and hate will kill us all.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Gero71 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:23:
@dragon2 Niet perse, mijn dochter zat voorheen in een studentcomplex waar ze ook Ziggo hadden en iedereen moest zijn/haar eigen router/netwerkje opstellen. In eerste instantie met naam/ww en vaste ip's per ruimte (PPoE), maar is later veranderd zodat de router gewoon DHCP op de WAN aangeboden kreeg.
Als het inderdaad zo in elkaar zit, dan zou ik een 'handleiding' voor iedere nieuwe bewoner verwachten, of verwacht ik dan teveel (ben al jaaaaren geen student meer lol) :+

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
dragon2 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:29:
[...]

Als het inderdaad zo in elkaar zit, dan zou ik een 'handleiding' voor iedere nieuwe bewoner verwachten, of verwacht ik dan teveel (ben al jaaaaren geen student meer lol) :+
Toen ze daar kwam en nog met PPoE moest inloggen, hing er inderdaad netjes een geplastificeerd A4tje aan de binnenzijde van de voordeur. ;)

Misery and hate will kill us all.

• drie van acht
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
foreveryoungski schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:53:
Mijn vraag
Ik woon in een studentencomplex en daar heb ik alleen internet zonder modem (dus met een ethernetkabel). Ik heb een router van TP-Link AC1200 gekocht, zodat ik draadloos internet zou krijgen.
Altijd goed om eerst even te kijken wat er verder in het studentencomplex te krijgen is. Wellicht dat er al een centrale wifi beschikbaar is.
Ik heb het nu op mijn computer geprobeerd maar dat lukt ook niet.
Wat heb je op je computer geprobeerd? Ethernetkabel erin en kijken of dat werkt?

Om even flauw te doen: Dat is wat je als eerste probeert. Pas ergens daarna ga je je netwerkje uitbreiden, want alleen die internetverbinding is echt belangrijk. De rest is bijzaak en aankleding.

Op technisch gebied kan het heel goed zijn dat je een surfnet-connectie hebt (heel mooi snel internet) maar daar kom je alleen maar op via een authenticatiemechanisme (802.1x nu, vroeger wel PPPoE), wat je routertje ook zal moeten kunnen als je daarmee draadloos op je kamertje wil surfen.
Ik ben radeloos en ik weet niet wat ik moet doen.
Je registreert dus maar een account op een willekeurig forum om even heel hard om hulp te roepen. Je hebt dus kennelijk wel iets van een internetverbinding.

Terwijl de kennis over hoe dat aansluiten precies werkt waarschijnlijk op de campus meer aanwezig zal zijn (welke universiteit of hogeschool, welk studentencomplex?) en wellicht dat er zelfs wel hands-on hulp te krijgen is. Zo weet ik dat een zekere universiteit op de grotere complexen een "netwerknestoren"-systeem had, naar analogie met het nestorensysteem voor hulp met andere woondingen. En anders kijk je eens op de website van het wooncomplex of de it-afdeling van je onderwijsinstelling of daar niet iets te vinden is.

Je zal sjaars zijn dus het zij je vergeven, maar het correcte antwoord is "regel dat!": Zoek uit wat het probleem is danwel regel hulp van iemand die het weet. In dit geval moet je echt op de campus zelf zijn.
Is er iemand die mij kan helpen?
Probeer eens vriendjes te maken op de campus.
Nog een tweede vraag: is internet van een studentencomplex veilig?
Nee.

• foreveryoungski
Dank voor jullie reacties!
Deef_K schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:15:
De ethernet kabel die je hebt zit die niet al aan een router?
Nee, hij komt uit de muur. Ik heb gekeken of daar nog iets aan vast zit maar het is enkel een LAN poort.
dragon2 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:22:
Vermoedelijk heb je geen router nodig, maar een access point. Dusz, heb je die router geconfigureerd als accespoint, of gewoon als router?
Simpeler was geweest als je gewoon direct een accesspoint had gekocht ipv een router, als je er weinig vanaf weet. Dan is nog niet gezegd dat het zomaar gaat werken (zie hierboven), maar een router achter een router is vrijwel altijd een slecht idee zelfs al kun je WEL bij het modem.
Toen ik de kamer kreeg is mij uitgelegd dat ik een router moest kopen en dat ik die aan kon sluiten aan de ethernet kabel Ik heb nog niet geprobeerd om de router als accespoint te configureren, dus dat ga ik nu proberen!
Gero71 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:23:
[...]

Even bij een buurman/vrouw aankloppen en vragen hoe of wat om te beginnen. Lijkt mij niet dat jij de enige bent in dat complex die internet wilt/heeft.

Ik heb voordat ik de router kocht eerst gevraagd hoe mijn buurjongen dat heeft gedaan . Hij heeft de router aangesloten aan de ethernetkabel en de router geïnstalleerd en toen had hij meteen WIFI.

• foreveryoungski
Wat heb je op je computer geprobeerd? Ethernetkabel erin en kijken of dat werkt?
De router installeren. Dit is gelukt en er is verbinding.

willekeurig forum om even heel hard om hulp te roepen. Je hebt dus kennelijk wel iets van een internetverbinding.[/quote]
Ik kan wel op internet via de ethernetkabel.
Terwijl de kennis over hoe dat aansluiten precies werkt waarschijnlijk op de campus meer aanwezig zal zijn (welke universiteit of hogeschool, welk studentencomplex?) en wellicht dat er zelfs wel hands-on hulp te krijgen is. Zo weet ik dat een zekere universiteit op de grotere complexen een "netwerknestoren"-systeem had, naar analogie met het nestorensysteem voor hulp met andere woondingen. En anders kijk je eens op de website van het wooncomplex of de it-afdeling van je onderwijsinstelling of daar niet iets te vinden is.

Je zal sjaars zijn dus het zij je vergeven, maar het correcte antwoord is "regel dat!": Zoek uit wat het probleem is danwel regel hulp van iemand die het weet. In dit geval moet je echt op de campus zelf zijn.
Het aansluiten van de router gaat zonder problemen. De router is aangesloten en mijn telefoon + laptop zijn verbonden met het netwerk, alleen doet het internet het niet.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 12:24
Ik snap er niks van. Je kan op internet via de ethernetkabel. Die werkt dus gewoon. Het aansluiten van de router gaat zonder problemen. Mooi. Telefoon en laptop zijn verbonden, alleen heb je dan geen internet?

Steek dan een ethernetkabel in die router, login op dat ding en kijk wat je nou eigenlijk precies hebt geconfigureerd. Als je die info niet geeft, blijven wij ook maar wat gissen.

• foreveryoungski
De draadloze verbinding doet het nu! Dank allemaal voor het reageren.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

foreveryoungski schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 20:53:
De draadloze verbinding doet het nu! Dank allemaal voor het reageren.
Hoe dan? Welke settings heb je aangepast / veranderd?

Dan kunnen anderen er nog iets van leren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• foreveryoungski
MAX3400 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 20:54:
[...]

Hoe dan? Welke settings heb je aangepast / veranderd?

Dan kunnen anderen er nog iets van leren.
Je kan iets met 'mac' instellen bij het installeren. Dat heb ik nu gedaan en nu doet hij het.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 12:24
Iets met mac...... je hebt geloof ik echt werkelijk geen flauw idee hè, wat je gedaan hebt.

[Voor 6% gewijzigd door valkenier op 21-10-2018 21:35]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
@valkenier Wacht nou maar gewoon af tot het morgen of volgende week weer niet werkt.

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-06 00:11
Mac-adres? Heeft er volgensmij niks mee te maken?

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

• drie van acht
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
daanwth schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:55:
Mac-adres? Heeft er volgensmij niks mee te maken?
"Port security" op de switch zou aan kunnen staan.

Dat doen ze niet voor niets dus TS loopt nu het risico de gebruiksvoorwaarden van de verbinding te overtreden. Maar of dat zo is, we weten niet eens welke stad dus hij zal 't zelf moeten nakijken.

• daanwth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-06 00:11
drie van acht schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 23:09:
[...]

"Port security" op de switch zou aan kunnen staan.

Dat doen ze niet voor niets dus TS loopt nu het risico de gebruiksvoorwaarden van de verbinding te overtreden. Maar of dat zo is, we weten niet eens welke stad dus hij zal 't zelf moeten nakijken.
Ah op die manier...

iPhone 14 Pro Deep Purple // R5 3600 - X63 - MSI RTX2070S - 16GB-3200 - 2TB SSD - H510 Elite

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee